آموزشمقالات

علائم خرابی سوزن انژکتور خودرو چیست؟

در جدیدترین مقاله از سلسله مطالب بخش آموزش پدال به بررسی علائم خرابی سوزن انژکتور خودرو خواهیم پرداخت.

پیشرانه‌های درون‌سوز به ویژه انواع بنزینی برای کارکرد نرم و روان خود به سه فاکتور مهم یعنی سوخت، هوا و برق نیاز دارند. با وجود این سه ضلع خواهد بود که عمل احتراق و تولید قدرت پیشرانه انجام می‌شود. واضح است که ایجاد اختلال در هر یک از مراحل سوخت‌رسانی تا احتراق و… باعث افت توان پیشرانه و افزایش مصرف سوخت می‌شود. یکی از بخش‌های مهم سیستم سوخت‌رسانی خودرو انژکتور است که حتماً نامش را شنیده‌اید؛ در این نوشتار می‌خواهیم به بررسی علائم خرابی سوزن انژکتور بپردازیم پس همراه ما باشید.

انژکتور سوخت چیست؟

انژکتور قطعه‌ای است که کار پاشش سوخت به داخل سیلندر را انجام می‌دهد. این قطعه که در خودروهای مدرن‌تر بکار می‌رود جایگزین کاربراتورهای قدیمی است و در ورودی سیلندر قرار می‌گیرد تا وظیفه خود را انجام دهد. با توجه به نقشی که انژکتور بر عهده دارد، هرگونه اختلال در عملکرد آن باعث ایجاد اختلال در امر تأمین سوخت و احتراق خواهد شد و نتیجه آن می‌تواند از کار افتادن پیشرانه باشد. سوزن انژکتور نیز بخش مهمی از این قطعه را تشکیل می‌دهد و سوخت را به‌صورت پودر به داخل محفظه احتراق می‌پاشد.

انژکتورهای سوخت حجم سوخت وارد شده به محفظه احتراق را کنترل می‌کنند تا به این ترتیب میزان مناسبی از سوخت در زمان درست تزریق شود. این قطعه مهم در تمامی سیلندرها وجود دارد و طرز کار آن به گونه‌ای است که سوخت را از پمپ سوخت دریافت کرده و ECU نیز از طریق سنسورهایی دستورات لازم را صادر می‌کند. به این ترتیب انژکتورها از طریق سوزن انژکتور سوخت را به داخل سیلندر اسپری می‌کنند؛ اما با گذشت زمان این سوزن‌های انژکتور با مشکلاتی مواجه می‌شوند که می‌خواهیم آن‌ها را ذکر کنیم.

بیشتر بدانید: علائم خرابی سنسور اکسیژن خودرو و روش حل آن

علائم خرابی انژکتور و سوزن انژکتور

گاهی اوقات انژکتورها با مشکلاتی مواجه می‌شوند و این موارد روی عملکرد آن‌ها تأثیر منفی می‌گذارد. دلیل اصلی این موضوع گرفتگی سوزن‌های انژکتور با ذرات مختلف است هرچند مشکلات مکانیکی و برقی نیز می‌توانند این قطعات حساس را تحت تأثیر قرار دهند. در ادامه برخی از رایج‌ترین علائم خرابی سوزن انژکتور و خود انژکتور را خدمت شما عزیزان تقدیم می‌کنیم:

  • روشن شدن چراغ چک

واضح‌ترین نشانه خرابی سوزن انژکتور روشن شدن چراغ چک پیشرانه است. به محض اینکه مشکلی در عملکرد انژکتور به وجود آید این چراغ روشن خواهد شد. اگرچه دلایل دیگری نیز برای روشن شدن این چراغ وجود دارد اما یکی از دلایل اصلی آن به ایراد انژکتور مربوط می‌شود. زمانی که سوزن‌های انژکتور میزان سوخت کمتر یا بیشتر از میزان تعیین شده را به درون سیلندر بپاشند ECU چراغ چک را روشن خواهد کرد.

  • لرزش و ریپ زدن پیشرانه

درصورتی‌که خودرو ریپ زده یا با فشار دادن پدال گاز شاهد تأخیر در شتاب گیری آن باشید به احتمال زیاد مشکل از انژکتور سوخت و گرفتگی سوزن‌های آن خواهد بود. چنانچه انژکتور نتواند دستورات ECU در خصوص پاشش میزان لازم از سوخت را انجام دهد نسبت درست سوخت و هوا در محفظه احتراق به هم می‌خورد و این امر منجر به ریپ زدن و افت ناگهانی شتاب خودرو می‌شود.

همچنین بخوانید: علت گاز نخوردن و خفگی ماشین

  • نوسان در دور آرام پیشرانه

اگر صدای پیشرانه در دور آرام تغییر کرده و یا اینکه حس می‌کنید خودرو در این حالت خشن‌تر کار می‌کند احتمال گرفتگی سوزن‌های انژکتور وجود دارد. چند علت دیگر هم باعث خشن‌تر کار کردن خودرو در حالت درجا می‌شوند که شامل مواردی همچون شمع‌های خراب یا فیلتر هوای کثیف است اما رایج‌ترین دلیل همان گرفتگی سوزن‌های انژکتور خواهد بود.

  • خاموش شدن پیشرانه

آیا پیشرانه خودرو هر از گاهی خاموش می‌شود و علت آن را نمی‌دانید؟ شاید دلیل آن عدم رسیدن سوخت لازم از طریق انژکتورها باشد. اگر سوخت کمی به محفظه احتراق برسد پیشرانه خاموش خواهد شد. معمولاً این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که سوزن‌های انژکتور گرفته شده باشند و یا اینکه یک نشتی در بین لوله‌های سوخت و انژکتور به وجود آید.

  • نشتی سوخت

اگر بوی سوخت در زمان رانندگی به مشام شما می‌رسد و دیگر نشانه‌های یاد شده را نیز مشاهده می‌کنید پس به احتمال زیاد مشکل از انژکتورهاست. نشتی سوخت می‌تواند زمانی رخ دهد که اتصالات مربوط به لوله‌های سوخت و انژکتور ضعیف شده باشد.

  • افزایش مصرف سوخت

انژکتور سوخت معیوب می‌تواند باعث افزایش قابل‌توجه مصرف سوخت شود. این امر به دلیل درخواست ECU از انژکتور برای افزایش پاشش سوخت به محفظه احتراق رخ می‌دهد درصورتی‌که میزان کافی از آن اسپری نمی‌شود. هرچقدر سوخت کمتری به پیشرانه برسد مصرف افزایش خواهد یافت.

زمان تعویض سوزن انژکتور

اگرچه زمان مشخصی برای تعویض سوزن انژکتور وجود ندارد اما در صورت مشاهده علائمی همچون افت قدرت و شتاب، استشمام بوی سوخت، خاموش شدن ناگهانی پیشرانه می‌بایست نسبت به شست و شوی سوزن‌های انژکتور اقدام نمایید. اگر مشکلات خودرو با شست و شوی سوزن انژکتور نیز حل نشد مجبور به تعویض آن‌ها خواهید شد.

علائم کثیفی سوزن انژکتور

با گذشت زمان و به خاطر استفاده از سوخت‌های با کیفیت پایین سوزن‌های انژکتور با ذرات آلاینده مسدود می‌شوند که این امر باعث مشکلاتی خواهد شد. از جمله نشانه‌های کثیفی و گرفتگی این قطعه مهم می‌توان به افزایش مصرف سوخت و آلایندگی، کاهش قدرت و شتاب خودرو، از کار افتادن ناگهانی پیشرانه، ریپ زدن و دور آرام خشن و… اشاره کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۸۴ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳ دیدگاه‌ها

  1. ۲۶ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (5005 ديدگاه)

    سلام آیا دنا جوانان سوزن انژکتور دارد

    موافقم 6
    مخالفم 8
    1. رضا

      ۲۶ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      نه اونم مثل پیکان جوانان نداره

      موافقم 19
      مخالفم 2
  2. سعید

    ۲۷ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    باسلام همه خودروهای جدید آرای سوزن انژکتورمیباشند خودروهای قدیمی کاربراتوریند

    موافقم 6
    مخالفم 3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا