آموزشمقالات

زمان تعویض صفحه کلاچ خودرو

صفحه کلاچ اهمیت زیادی در عملکرد نرم خودرو دارد اما آیا از زمان تعویض آن باخبر هستید؟ در جدیدترین مقاله آموزشی پدال می‌خواهیم به زمان تعویض صفحه کلاچ خودرو بپردازیم پس همراه ما باشید.

قبل از آنکه به زمان تعویض چنین قطعه‌ای بپردازیم بهتر است با کلاچ خودرو و بخش‌های مختلف آن آشنا شویم. کلاچ‌ها یکی از ابزارهایی هستند که هنگامی که دو شفت در حال گردش هستند کاربرد می‌یابند. در این‌گونه وسایل یکی از شفت‌ها به‌وسیله موتور رانده می‌شود و شفت دیگر به دستگاهی دیگر متصل است. در دریل، به‌طور مثال، یکی از شفت‌ها به‌وسیله موتور چرخانده و دیگری به مته خروجی متصل است. کلاچ می‌تواند دو شفت در حال گردش را نسبت به هم قفل نماید؛ به‌طوری‌که سرعت دورانی آن‌ها باهم یکسان شود. همچنین می‌تواند نسبتی آزادی ایجاد کند تا سرعت هرکدام از شفت‌ها مقداری متفاوت باشد.

در همین زمینه بخوانید:

در خودرو، شما نیاز به کلاچ دارید چون موتور همواره در حال گردش است ولی چرخ‌های خودرو همواره در حال گردش نیستند. برای اینکه خودرو بدون خاموش شدن موتور متوقف شود، ارتباط چرخ‌ها باید با موتور قطع شود. کلاچ به ما این قدرت را می‌دهد تا بتوانیم شفت موتور چرخان را به شفت گیربکس غیر چرخان به‌آرامی توسط کنترل لغزش میان آن‌ها درگیر کنیم. برای فهم بهتر نحوه کار کلاچ، باید ابتدا مفهوم اصطکاک تشریح شود. درواقع اصطکاک میزان سخت یا آسان بودن لغزش دو سطح روی همدیگر است. اصطکاک به‌وسیله پستی بلندی‌های موجود بر روی سطح ایجاد می‌شود؛ حتی صاف‌ترین سطوح دارای پستی و بلندی‌هایی در سایز میکروسکوپی است. هر چه این پستی بلندی‌ها بزرگ‌تر باشند، لغزش سطوح بر روی یکدیگر سخت‌تر می‌شود. کلاچ به علت اصطکاک موجود بین فلایویل و صفحه کلاچ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هنگامی که شما پدال کلاچ را لمس نکرده‌اید، فنرهای موجود، صفحه را به سمت صفحه کلاچ فشار می‌دهند که در ادامه به سمت فلایویل هم فشار می‌آورد. این عمل موتور را به شفت ورودی گیربکس قفل می‌کند و باعث می‌شود تا هر دو با سرعت یکسانی دوران نمایند. میزان نیروی کلاچ می‌تواند به اصطکاک بین صفحه کلاچ و فلایویل و فنریت لازم برای چسباندن صفحات به یکدیگر، وابسته باشد. نیروی اصطکاک در کلاچ درست مانند نیروی اصطکاک موجود در ترمزها عمل می‌کند، جزء اینکه فنری صفحه کلاچ را فشار داده و درگیر می‌کند. این نیرو در سیستم ترمز می‌تواند با نیروی وزن خود، بلوک را به سمت پایین فشار دهد. در خودروهای با گیربکس دستی پدال کلاچ به صفحه کلاچ متصل است و نیروی تولیدی پیشرانه از طریق پدال به صفحه و قطعات دیگر می‌رسد. به همین خاطر است که صفحه کلاچ عمر مشخصی دارد و پس از مدتی استفاده باید تعویض شود؛ اما علائم و نشانه‌های تمام شدن صفحه کلاچ چیست و زمان تعویض آن چه زمانی خواهد بود؟ در ادامه به این موارد می‌پردازیم.

زمان تعویض صفحه کلاچ خودرو

با دیدن هریک از علائم زیر می‌توان فهمید که زمان تعویض صفحه کلاچ فرا رسیده است:

سفت شدن پدال: یکی از اولین نشانه‌های پایان عمر صفحه کلاچ سفت شدن پدال کلاچ خواهد بود.

حرکت فنری پدال کلاچ و پرتاب پا: با افزایش عمر صفحه کلاچ و استهلاک آن شاهد حرکت فنری پدال و پرتاب پا به سمت عقب خواهید بود. همچنین در زمان تعویض دنده صدای زیادی از پدال کلاچ به گوش می‌رسد.

تحت‌فشار بودن پیشرانه و خودرو: در این حالت یک نوع ناهماهنگی بین میزان نیروی وارد شده به پیشرانه و سرعت آن وجود دارد به این معنی که شما با گاز دادن بیشتر نمی‌توانید به سرعت مدنظر خود دست ‌یابید. در این حالت زمان تعویض صفحه کلاچ خودرو فرا رسیده است.

لرزش خودرو در زمان شروع حرکت: زمانی که عمر صفحه کلاچ به پایان برسد خودرو در زمان شروع به حرکت لرزش خواهد داشت که این لرزش با افزایش استهلاک صفحه کلاچ بیشتر نیز خواهد شد.

خاموش نشدن خودرو در دنده دو: در حالت عادی و زمانی که صفحه کلاچ هنوز به پایان نرسیده است با قرار دادن خودرو در دنده دو و رها کردن پدال کلاچ شاهد خاموش شدن آن خواهید بود اما زمانی که عمر این قطعه به پایان برسد خودرو در دنده دو خاموش نخواهد شد.

جا نرفتن راحت دنده‌ها: یکی دیگر از نشانه‌های فرا رسیدن زمان تعویض صفحه کلاچ خودرو سخت‌تر شدن عمل تعویض دنده‌هاست. نکته مهم این است که عمر این قطعه در کل به نوع رانندگی و کیفیت قطعه تهیه شده بستگی دارد و معمولاً صفحه کلاچ را باید بین هر ۳۰ تا ۶۰ هزار کیلومتر تعویض کرد.

عوارض عدم تعویض صفحه کلاچ

با گران شدن قطعات خودرو برخی مالکان به دنبال استفاده حداکثری از قطعات موجود هستند اما باید دقت داشت عدم تعویض صفحه کلاچ مشکلات زیادی را در پی خواهد داشت. از جمله این مشکلات می‌توان به هدر رفتن قدرت پیشرانه، کشش پایین خودرو، افزایش مصرف سوخت، بد جا رفتن دنده‌ها و آسیب دیدن گیربکس و… اشاره کرد.

زمان تعویض دیسک و صفحه ۲۰۶ تیپ ۵

همان‌طور که اشاره شد طول عمر دیسک و صفحه خودروها از جمله ۲۰۶ تیپ ۵ به نوع رانندگی و کیفیت قطعات بستگی دارد. از آنجایی که ۲۰۶ تیپ ۵ به خاطر قدرت نسبتاً بالا و وزن کم بین جوانان محبوبیت دارد، طبیعی است که با سبک رانندگی اسپرت آن‌ها شاهد تمام شدن سریع‌تر صفحه کلاچ خواهیم بود اما در صورت استفاده عادی از خودرو این قطعه بین ۳۰ تا ۶۰ هزار کیلومتر کارکرد خواهد داشت.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۷۵ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳ دیدگاه‌ها

  1. kato

    ۱۵ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (461 ديدگاه)

    مفید بود

    موافقم 27
    مخالفم 7
  2. حمیدرضا

    ۱۵ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (21 ديدگاه)

    هروقت کا ماشین حرکت نکنه

    موافقم 9
    مخالفم 6
  3. هادی عباسپور

    ۱۵ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بسیار مفید

    موافقم 7
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا