آموزشمقالات

باورهای نادرست درباره تسمه تایم و زنجیر تایم؛ مزایا، معایب و هر آنچه باید دانست

اغلب رانندگان مقایسه‌های گوناگونی بین تسمه تایم و زنجیر تایم انجام می‌دهند و باورهای غلطی نیز درباره این تسمه‌ها دارند اما در این مقاله می‌خواهیم توضیحات جامع و مفصلی دراین‌باره ارائه کنیم.


وقتی این سؤال مطرح می‌شود که تسمه تایم بهتر یا زنجیر تایم، نظرات گوناگونی به گوش می‌رسد. اطلاعات و باورهای نادرست در همه زمینه‌ها وجود دارد و شاید جنگیدن با باورهای غلط برخی افراد کار دشواری باشد. نسل‌های قدیمی و سنت‌گرایان قسم می‌خورند که زنجیر تایم بهتر است و البته دلیل خاص خود را دارند؛ اما آیا با پیشرفت‌های شگرف صنعت خودرو، این باور همچنان درست است؟ آیا تسمه تایم مشکلات زیادی دارد؟ در ادامه می‌خواهیم به بررسی این موضوع بپردازیم. همانند هر موضوع دیگری، مقایسه زنجیر تایم و تسمه تایم ساده نیست مخصوصاً وقتی‌که پای قطعات مکانیکی یک خودرو وسط باشد. در حقیقت پاسخ مشخص و قطعی برای برتری این دو تسمه نسبت به یکدیگر وجود ندارد؛ بنابراین اگر فردی بخواهد یک پاسخ صفر یا صد به شما ارائه کند احتمالاً در این مقوله اطلاع چندانی ندارد. هم تسمه تایم و هم زنجیر تایم مزایا و معایب خاص خود را دارند و شما عزیزان نیز باید به این موضوع واقف باشید.

زنجیر تایم

پیش از تولید تسمه‌های پیشرفته لاستیکی، پلی اورتان و نئوپرن امروزی، اکثر خودروها دارای زنجیر تایم بوده‌اند. زنجیرها در ذهن اکثر رانندگان انتخابی بهتر به شمار می‌روند اما زوایای پیدا و پنهان زیادی وجود دارد. به‌طورکلی زنجیر تایم طول عمر بیشتری نسبت به تسمه تایم دارد و در پیشرانه‌های قدیمی دارای این نوع زنجیر، قابلیت اطمینان بالاتری نسبت به تسمه تایم دیده می‌شود اما در عصر مدرن امروزی وضعیت چگونه است؟ اگرچه نمی‌توان به‌صورت عمومی این موضوع را بیان کرد اما مزایا و معایب کلی زنجیر تایم نسبت به تسمه تایم در جدول زیر آورده شده‌اند:

مزایا معایب
طول عمر بالاتر سر و صدای بیشتر
تکنولوژی اثبات شده هزینه تعویض بیشتر
گزینه بهتر برای پیشرانه‌های پوشراد احتمال کشیدگی بیشتر
امکان استفاده از چرخ زنجیر میل بادامک کوچک‌تر وابستگی زیاد عملکرد به تعمیر و نگهداری

مواردی که ذکر شد نیاز به بررسی بیشتر دارند. زنجیر تایم معمولاً طول عمر بیشتری نسبت به تسمه تایم دارد اما از آنجایی که با روغن‌موتور روان کاری می‌شود بنابراین اگر توجهی به این موضوع نشود زنجیر سریع‌تر مستهلک خواهد شد. زنجیر تایم به دلیل طراحی خود بیشتر در معرض خرابی قرار دارد و به همین خاطر تعویض به موقع روغن‌موتور بسیار حیاتی است. هزینه تعمیر این زنجیر نیز بیشتر بوده و تعمیرکاران دستمزد بیشتری را برای آن طلب می‌کنند چراکه دسترسی به زنجیر تایم در پیشرانه دشوارتر است. زنجیر تایم بهترین گزینه برای پیشرانه‌های پوشراد است زیرا این پیشرانه‌ها دارای یک میل بادامک در ارتفاع پایین بلوک پیشرانه هستند. به دلیل نزدیکی میل بادامک به میل‌لنگ، استفاده از زنجیر دو ردیفه محکم که در روغن‌موتور قرار دارد معمولاً باعث عدم نیاز به سرویس و نگهداری می‌شود و طول عمر زنجیر تایم نیز بسیار بیشتر خواهد بود. استفاده از زنجیر تایم باعث می‌شود از چرخ زنجیر میل بادامک کوچک‌تری استفاده کرد و میل بادامک‌ها را در فاصله نزدیک‌تری نسبت به هم قرار داد زیرا قطر زنجیر چرخ کمتر از تسمه تایم است.

برخی پیشرانه‌ها همچون پیشرانه HFV6 بکار رفته در خودروهایی همچون کادیلاک CT5 و شورولت تراورس از ۳ زنجیر تایم استفاده می‌کنند. همچنین برخی پیشرانه‌ها از جمله نیروگاه‌های ۶ سیلندر ۳ و ۳.۲ لیتری و ۸ سیلندر ۴.۲ لیتری آئودی در مجموع ۴ زنجیر تایم دارند. نکته دیگر به کشیدگی زنجیر مربوط می‌شود که البته از نظر فنی نادرست است. بخش‌های فلزی زنجیر تایم که برای حرکت میل بادامک‌ها بکار می‌روند کشیده نمی‌شوند اما استهلاک قطعات ارتباطی زنجیر می‌تواند باعث افزایش سایز حفره‌ها و پین‌ها شده و زنجیر کمی طویل‌تر شود. این فاصله ابتدا توسط کشنده تصحیح خواهد شد اما به زودی موجب خرابی چرخ زنجیر میل بادامک شده و آسیب‌های بیشتری را در پی خواهد داشت. کشیدگی زنجیر در پیشرانه‌های بنزینی با سیستم تزریق مستقیم سوخت وضعیت بدتری به دنبال دارد.

ذرات دوده حاصل از احتراق سوخت در مسیر تزریق مستقیم با روغن‌موتور به گردش درمی‌آیند و بین اتصالات زنجیر تایم نیز وارد می‌شوند که این امر استهلاک زنجیر را به ویژه در نمونه‌های سایلنت با فاصله کوچک بین قطعات تسریع می‌کند. شما می‌توانید زنجیر تایم را کاملاً محکم کنید اما اگر کشنده آن مطمئن نباشد دردسرساز خواهد شد. بارزترین مثال به پیشرانه ۸ سیلندر ۴.۲ لیتری تزریق مستقیم آئودی RS4 مربوط می‌شود که خرابی کشنده آن باعث شل شدن زنجیر و رد کردن دندانه‌ها شده و تایمینگ پیشرانه به هم می‌خورد. نتیجه این کار برخورد پیستون‌ها با سوپاپ‌ها و در واقع از کار افتادن پیشرانه است. اکثر پیشرانه‌های مدرن با تراکم بالا وابستگی زیادی به تایمینگ درست دارند تا پیستون‌ها با سوپاپ‌ها برخورد نکنند.

خرابی زنجیر تایم می‌تواند حالات گوناگونی داشته باشد که به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • شکستگی زنجیر: چنین چیزی به ندرت رخ می‌دهد و زنجیر تایم به راحتی نمی‌شکند.
  • خرابی کشنده: در بالا به آن اشاره شد.
  • خرابی قطعات دیگر: اگر قطعه‌ای همچون واترپمپ یا اویل پمپ از کار بیفتد، می‌تواند روی عملکرد زنجیر تایم تأثیر گذاشته و حتی باعث شکستگی آن شود.
  • کشیدگی زنجیر: در بالا به این موضوع اشاره کردیم اما به یاد داشته باشید که کشیدگی زنجیر در واقع خرابی نیست اما اگر زنجیر خیلی شل شود، تماس پیستون با سوپاپ رخ می‌دهد و شاید ضربه ناشی از کشیدگی زنجیر باعث از بین رفتن گایدهای پلاستیکی شده و قطعات آن در سراسر پیشرانه به گردش درآمده و آسیب‌های زیادی به قلب تپنده خودرو وارد کند.

تسمه تایم

تسمه تایم همیشه قابل‌اطمینان نبوده و برخی از نمونه‌های اولیه آن به زحمت تا کارکرد ۴۰ هزار کیلومتر می‌رسیدند. از جمله این تسمه‌های غیر قابل‌اطمینان می‌توان به تسمه تایم پیشرانه ۴ سیلندر فورد اسکورت و مرکوری لینکس دهه ۸۰ میلادی اشاره کرد. برخی پارگی‌ها و خرابی کشنده‌های تسمه تایم که هزینه‌های زیادی در پی داشتند باعث شدند این قطعه بدنام شود هرچند برخی از مطمئن‌ترین و بادوام‌ترین پیشرانه‌های تاریخ از جمله خانواده پیشرانه سری B هوندا از تسمه تایم استفاده کرده‌اند. در جدول زیر مزایا و معایب تسمه تایم نسبت به زنجیر تایم ذکر شده‌اند:

مزایا معایب
سر و صدای بسیار کمتر طول عمر کمتر
هزینه تعویض کمتر تحت تأثیر قرار گرفتن به دلیل دما
در دسترس بودن به دلیل نوع طراحی داخل پیشرانه نیاز به استفاده از چرخ زنجیر میل بادامک بزرگ‌تر
بدون وابستگی به روغن‌کاری امکان خرابی بدون هشدار قبلی
امکان آسیب دیدن حین نصب

بازهم باید نسبت به برخی موارد بالا شفاف‌سازی انجام شود. همان‌طور که گفته شد برخی تسمه تایم‌های امروزی طول عمر بالاتری دارند و حتی تا کارکرد ۱۵۰ هزار کیلومتر نیز می‌توان از آن‌ها استفاده کرد اما همیشه این‌طور نیست. تسمه تایم‌های تَر جدیدتر از نظر روان کاری شبیه زنجیر تایم هستند و طول عمر بالاتری دارند اما این نوع طراحی قبلاً با مشکلاتی مواجه بوده و نمونه آن را در پیشرانه‌های پیور تک پژو و اکوبوست ۱ لیتری فورد دیده‌ایم یعنی جایی که در صورت استفاده از روغن‌موتور اشتباه و یا عدم تعویض آن در موعد مقرر، تسمه تایم زودتر پاره شده است. طراحی تسمه تایم به گونه‌ای است که قطر بیشتری دارد و بنابراین باید از چرخ زنجیر بزرگ‌تری برای میل بادامک استفاده کرد. این موضوع باعث استفاده از سر سیلندرهای بیشتر و پهن‌تر می‌شود. همچنین باید هنگام تعویض تسمه تایم دقت کرد تا این قطعه آسیب نبیند. بی‌توجهی به چنین چیزی می‌تواند باعث شکسته شدن فیبرهای تسمه و خرابی زودتر از موعد آن شود. پیشرانه‌های خورجینی معمولاً دارای یک تسمه تایم هستند درحالی‌که برخی پیشرانه‌ها هم از تسمه تایم و هم زنجیر کوتاهی استفاده کرده‌اند.

این روزها خرابی و پارگی تسمه تایم کمتر رخ می‌دهد اما برخلاف خرابی زنجیر تایم که با نشانه‌هایی همچون لرزش و صدای ناله همراه است، پارگی تسمه تایم اغلب بدون هشدار قبلی رخ می‌دهد. به همین خاطر است که همیشه باید به تعویض این تسمه در موعد مقرر توجه داشته باشید و اگر در مناطقی با آب‌وهوای بسیار گرد یا بسیار سرد زندگی می‌کنید باید تسمه تایم را زودتر تعویض نمایید. اگرچه خرابی تسمه تایم می‌تواند با سر و صداهایی همراه باشد اما نباید تنها به این موضوع اتکا کرد.

خرابی و پارگی تسمه تایم می‌تواند چندین حالت داشته باشد که در زیر آمده است:

  • پارگی: این موضوع می‌تواند ورای سرویس‌های دوره‌ای و یا به دلیل آسیب وارده به تسمه رخ دهد.
  • خرابی کشنده: امکان از کار افتادن پولی کشنده وجود دارد که موجب پارگی تسمه می‌شود.
  • خرابی قطعات دیگر: قطعاتی همچون واترپمپ معمولاً با تسمه تایم ارتباط نزدیک دارند و خرابی آن موجب پارگی تسمه تایم خواهد شد. برخی خودروسازان توصیه می‌کنند در زمان تعویض تسمه تایم واترپمپ نیز تعویض شود.
  • خرابی تسمه تایم تَر: درصورتی‌که میزان روغن‌موتور خیلی کم باشد و یا از روغن‌موتور اشتباهی استفاده شود تسمه از کار خواهد افتاد.

نتیجه‌گیری

یک زنجیر تایم با طراحی خوب طول عمر زیادی دارد و هرگز هم نیازی به سرویس و نگهداری نخواهد داشت اما طراحی تک ردیفه زنجیر در پیشرانه تزریق مستقیم نیازمند دقت و مراقبت زیادی بوده و باید آن را تعویض کرد؛ بنابراین همیشه باید به این موضوع دقت کنید. بهترین توصیه این است که به گفته‌های خودروساز توجه کنید و اگر خودرو به تسمه تایم مجهز است آن را در موعد مقرر تعویض نمایید. مراقبت مداوم از خودرو به ویژه پیشرانه آن تضمین کننده افزایش طول عمر قطعات آن خواهد بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۰ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. علی علوی

    ۱۶ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (95 ديدگاه)

    عرض سلام و احترام و ادب و ارادت خدمت تمامی کاربران و دوستان و سروران بزرگوار و معزز در سایت پدال
    بنده میخواستم ببینم که آیا فردی اطلاعات و توضیحات جامع و کاملی در رابطه با طراحی و توسعه و ساخت نخستین بولدوزر بسیار پیشرفته ای که با تکنولوژی منحصر به فرد فیبر کربن ساخته شده و نیز برای تست و آزمایش و بررسی سبکی آن بر روی یک شیشه حرکت کرده و بدون هیچگونه آسیبی به شیشه موفق به عبور از روی آن شده است
    کمپانی ای اس وی که هم اکنون تحت مالکیت کمپانی معظم کاترپیلار قرار گرفته است این وسیله نقلیه سنگین را ثبت اختراع و پتنت کرده است
    ASV INC ORIGINALLY FOUNDED IN CITY OF MINNEAPOLIS IN STATE OF MINNESOTA USA AND NOW A DIVISION OF THE GIANT CORPORATION CATERPILLAR
    چنانچه مرحمت و بزرگواری بفرمائید و پاسخ بنده را ارسال فرمایید سپاسگزارم
    علی علوی از مشهد
    هر کدام از عزیزان و دوستان و کاربران و سروران بزرگوار و معزز مجدداً عرض می نمایم چنانچه اطلاعات و توضیحات جامع و کاملی در رابطه با موضوع فوق الذکر دارند ارسال بفرمایند

    موافقم 3
    مخالفم 7
  2. .

    ۱۶ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (64 ديدگاه)

    معایب زنجیر تایم که ذکر شد…. خیلی قابل اعتنا نیست
    .
    سر و صدای بیشتر….که واقعا اینطور نیست و یه زنجیر کاملا مستهلک صداش درمیاد
    .
    هزینه تعویض بیشتر….که بازم واقعا اینطور نیست،،،،زمانیکه موتور بخاطر تعمیر اساسی باز میشه،،،،معمولا زنجیر رو عوض میکنن…و در طول مدت استفاده تا تعمیر بعدی،،،،یه انجین با تسمه تایم،،،بارها هزینه تعویض تسمه رو به مالک تحمیل میکنه….حالا اگه این وسط پاره نشه و هزینه تعمیر انجین رو ببار نیاره
    .
    احتمال کشیدگی بیشتر…. واقعا شرف داره که کشیده میشه،،،،ولی پاره نمیشه که یه هزینه چند میلیونی به مالک تحمیل بشه!
    .
    وابستگی زیاد عملکرد به تعمیر و نگهداری….یکبار درست انجام بشه،،،،دیگه کاریت نداره….و البته تک تک قطعات خودرو وابسته به نگهداری درست هستن
    .
    پ.ن
    دوستان عزیز
    وضعیت تسمه تو بازار ایران به شدت بغرنجه
    تسمه های تاریخ مصرف گذشته با مارکهای معتبر،به شدت در بازار فراوانه
    طی ماههای اخیر چندین انجین واسه تعمیر داشتیم که تسمه زیر ده هزار پاره شده
    حتی برای انجین تازه تعمیر…
    تسمه دینام سه تا در عرض یکماه
    با توجه به اینکه پولیها هم تعویض شدن
    .
    کیفیت قطعات تولیدی دو سه سال اخیر فاجعست
    بخاطر کم کردن هزینه،،،،مصرف مواد اولیه بازیافتی به شدت زیاد شده که در نتیجه کیفیت قطعه خروجی،بسیار نازله
    در نگهداری قطعات اصلی خودرو دقت بفرمائید….و به راحتی اجازه تعویض قطعه رو ندین
    داغی قطعه رو هم همیشه تحویل بگیرین…
    هر قطعه ای نه….مثه دینام….استارت… رادیاتور
    .
    خیلی‌ها رو دوباره با کمترین هزینه تعمیر میکنن و با قیمتی خیلی بیشتر به یکی دیگه میفروشن

    موافقم 26
    مخالفم 1
    1. SS

      ۱۶ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (827 ديدگاه)

      کاملا درسته زنجیر نقطه ضعف خاصی نداره و فقط هزینه بیشتر باعث میشد از تسمه استفاده بشه. الان دوباره اکثر خودروسازها به زنجیر رو آوردن.
      استهلاک زنجیر در صورتی که روغن به موقع عوض بشه به شدت پایین هست.
      در مورد دوام زنجیر فقط میتونم بگم من در ۳۰۰ هزار کیلومتر موتور اورهال کردم (بدون مشکل و سرویس شده) و مکانیک زنجیر رو چک کرد و هیچ ایرادی نداشت. فقط گاید زنجیرها رو عوض کرد و دوباره بست.
      نمونه برعکسش موتور معروف xu7 که براش تسمه عوض کردم و یک سال و نیم نشده تسمه پاره کرد.

  3. زیزیگولو

    ۱۶ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (6054 ديدگاه)

    هنوزم که هنوزه خیلی از قدیمیا (پیرمردها) اعتقاد دارن که تسمه تایم جایگزین خوبی واسه زنجیر نیستش ک ماشینایی تسمه تایم دارن به دردبخور نیستن

    1. زیزیگولو

      ۱۶ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (6054 ديدگاه)

      و ماشینایی تسمه تایم دارن به دردبخور نیستن

  4. حسن

    ۱۶ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (2150 ديدگاه)

    یه تسمه تایم خوب 60 هزار تا
    یه زنجیر تایم خوب 200 هزار تا پس بدون شک زنجیر
    قدیمیها میگفتن زنجیر بهتره چون پاره نمیشه و وقتی موقع تعویضش شد خودش در میزنه میگه بسه دیگه
    قبل از ترکوندن موتور میری عوضش میکنی
    اما تسمه تایم اول پاره میشه راننده تازه نگا به کیلومتر میکنه و میگه تف تو شانس میخواستم عوضش کنما
    و به افق خیره میشه و در پشت یدک کش با خودش چرتکه میندازه که چقد اب میخوره

    البته اون خودروهایی که برا مثال اسم بردی به منم بدن برام مهم نیست تسمه داره یا زنجیر بیا تو فقرا اینجا همه با هم همدردیم

    موافقم 11
  5. حجت اله براهنی

    ۱۷ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (22 ديدگاه)

    کلا حرکت‌هایی که برای کاهش هزینه تولید زده شده نتیجه خوبی نداشته برای مصرف کننده. نمونه‌اش این مسخره بازی قرار دادن همه چیز (حتی کنترل آینه‌ها) در سیستم سرگرمی خودرو! شما داری تو خیابون حرکت می‌کنی، می‌خوای دمای سیستم تهویه رو کم و زیاد کنی، باید بگردی رو صفحه دنبال جاش. شاید مدرن و خفن به‌نظر بیاد اما صرف برای کاهش هزینه طراحی دکمه و هزینه‌های مونتاژ و این چیزاست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا