نگهداری خودرو مهمترین نقش را در طول عمر این وسیله و هزینههای آن برای مالک دارد. در مقاله قبل در خصوص روغنموتور و اهمیت تعویض بهموقع آن و لزوم استفاده از انواع مرغوب نوشتیم و تجربه یک دستگاه آزرا را که بر اثر بیتوجهی به این موارد آسیب دیده بود را بنوشته تحریر در آوردیم. این بار میخواهیم به بررسی تسمه تایم و تعویض آن و اشتراک یک تجربه عملیاتی از این بخش مهم از خودرو بپردازیم.
تسمه تایمینگ چیست؟
تسمه تایمینگ تسمه ای است که وظیفه هماهنگ کردن حرکت میللنگ با میلسوپاپ را دارد وظیفه میلسوپاپ نیز باز و بسته کردن سوپاپها در زمان مناسب است. جایگیری میلسوپاپ نیز در خودروهای مختلف متفاوت است. ولی معمولاً این قطعه در سرسیلندر قرار دارد. تسمه تایم نیرو را از دنده تایمینگ سر میللنگ گرفته و به دنده تایمینگ میلسوپاپ انتقال میدهد. جایگیری صحیح تسمه تایم نیز از اهمیت زیادی برخوردار است و اگر تسمه تایم یک یا چند دندانه جابجا شود زمان باز بودن سوپاپها به هم ریخته و در کار موتور اختلال پیش میآید.
مسئله بعدی میزان سفتی تسمه تایم است که معمولاً با استفاده از هرزگرد تنظیم میشود و سفت کردن بیش از اندازه آن سبب تولید صدای زوزه در موتور و کاهش راندمان میشود.
ابعاد تسمه تایم بسته به نوع خودرو متفاوت است ولی در سادهترین حالت یعنی SOHC تسمه تنها به فولی سر میللنگ و فولی میلسوپاپ وصل است و در حالت ِ DOHC تعداد میلسوپاپ به دو عدد افزایش یافته است. در برخی خودروها و اکثرا شش سیلندرها نیز زنجیر تایم جایگزین تسمه تایم شده که خود مبحث جداگانه است. البته استثنائاتی نیز وجود دارد برای مثال میتسوبیشی پاجرو با وجود داشتن موتور شش سیلندر وی شکل زنجیر تایم ندارد و از تسمه تایم استفاده میکند که البته سبب کارکرد نرمتر موتور شده است. لازم به ذکر است که در خودروهای سنگین بجای تسمه یا زنجیر از دنده تایمینگ استفاده میشود البته دنده تایمینگ در بعضی خودروهای سواری و موتورسیکلتهای دهه ۷۰ نیز به چشم میخورد.
عواقب تعلل در تعویض تسمه تایم
تسمه تایم معمولاً پس از فرسوده شدن دچار پارگی میشود. در بهترین حالت پاره شدن تسمه تایم میتواند تنها سبب خاموش شدن خودرو شود و با مراجعه به تعمیرگاه میتوان بهراحتی نسبت به تعویض آن اقدام کرد اما میزان خسارت بسته به نوع طراحی موتور متفاوت است و در برخی خودروها در صورت پارگی تسمه تایم سبب کج شدن سوپاپها میشود که برای رفع آن نیاز به باز کردن کامل سرسیلندر است. دلیل این امر نیز این است که با پاره شدن تسمه، زمان باز بودن سوپاپها به هم خورده و چند تایی از سوپاپها در زمان رسیدن پیستون به نقطه مرگ بالایی باز میمانند که در این حالت پیستون با برخورد با سوپاپ سبب کج شدن آن میشود و یا حتی در برخی از موارد دیده شده که در اثر ضربه پیستون به سوپاپ خود پیستون دچار شکستگی میشود.
چندی قبل یک دستگاه پژو ۲۰۶ صندوقدار با موتور ۱.۶ لیتری به تعمیرگاه مراجعه کرد که به دلیل پارگی تسمه تایم موتور از کار افتاده بود. با باز کردن سرسیلندر مشاهده شد که ۸ عدد از ۱۶ سوپاپ خودرو با پیستون برخورد کرده و کج شدهاند. پیستون نیز در محل برخورد آسیب جزئی دیده بود. از این رو ما جهت برطرف کردن مشکل پروسه باز کردن سر سیلندر را پیش گرفتیم بعد باز کردن و خارج کردن مجموعه ی سرسیلندر از روی بلوکه سیلندر جهت تعمیرات لازم روی سرسیلندر اقدام کردیم. اقدامات انجام شده شامل موارد زیر بود:
- بازدید تایپیت های هیدرولیکی
- بازدید گیت و سیت سوپاپها
- بازدید سوپاپها از لحاظ نشتی و آببندی بودن با سیت و تعویض سوپاپهای کج شده
- بازدید کف سرسیلندر از لحاظ تابدیدگی
و اقداماتی که روی بلوک سیلندر انجام شد نیز به شرح زیر میباشد:
- بازدید پیستونها و حصول اطمینان ازلحاظ وجود شکستگی
- چک کردن میزان خلاصی پیستون در داخل سیلندر
پس از برطرف کردن معایب فوق و در مرحله آخر نیز با جایگزینی تسمه تایم و هرزگرد و تسمه سفت کن جدید کار تعمیرات خودرو به اتمام رسید.
هزینه این تعمیرات روی ۲۰۶ TU5 حدود سه و نیم میلیون تومان تمام میشود حال آنکه اگر مالک نسبت به تعویض بهموقع تسمه تایم اقدام کند هزینه پرداختی حداکثر ۸۰۰ هزار تومان خواهد شد. که این تفاوت هزینه اهمیت لزوم توجه به سرویسهای دوره ای را نشان میدهد. برای ۲۰۶ TU5 معمولاً تسمه تایم باید در کیلومتر ۶۵۰۰۰ کیلومتر و یا هر ۵ سال یکبار تعویض شود که در خودروی مورد بحث راننده تا ۱۲۰۰۰۰ کیلومتر تسمه را استفاده کرده بود که ریسک بزرگی است. اما این کیلومتر تعویض در خودروهای مختلف متفاوت است و ما برحسب تجربه کار کیلومتر تعویض تسمه تایم چند خودروی مختلف بازار کشور را در جدول زیر برای شما میآوریم البته این کیلومترها ممکن است متفاوت با کاتالوگ خودرو باشد اما با شرایط آب و هوایی و ترافیکی شهر تهران این کیلومترها کیلومتر مناسبی برای تعویض تسمه تایم است:
نوع خودرو | کیلومتر تعویض تسمه تایم |
میتسوبیشی پاجرو ۱۹۹۲_۲۰۰۸ | ۱۰۰۰۰۰ |
میتسوبیشی گالانت ۱۹۹۲_۱۹۹۳ | ۸۵۰۰۰ |
میتسوبیشی لنسر ۱۹۹۰_۱۹۹۳ | ۹۰۰۰۰ |
هیوندای آوانته | ۱۰۰۰۰۰ |
هیوندای ورنا | ۶۵۰۰۰ |
کیا ریو | ۶۵۰۰۰ |
مزدا ۳۲۳ | ۷۰۰۰۰ |
تویوتا کرولا ۲۰۰۵_۲۰۱۲ | ۹۰۰۰۰ |
فولکسواگن کدی | ۸۵۰۰۰ |
فولکسواگن گل | ۸۵۰۰۰ |
پژو ۲۰۶ TU۳ ۱.۴ لیتری | ۷۰۰۰۰ |
پژو ۴۰۵ | ۶۰۰۰۰ |
پراید | ۱۰۰۰۰۰ |
رنو مگان ۲۰۰۰ | ۶۰۰۰۰ |
رنو لوگان (تندر) | ۴۰۰۰۰ |
سیتروئن زانتیا | ۶۵۰۰۰ |
تماشا در یوتیوب:
فریا
۲۰ مهر ۱۳۹۳دستتون درد نکنه
خیلی عالی بود
ماشالا به پراید که دووم تسمه تایمش از همه بیشتره ! :-D
DRAGONBORN
۲۰ مهر ۱۳۹۳دستتون درد نکنه آقای ریاحی
مطلب جالبی بود
DRAGONBORN
۲۰ مهر ۱۳۹۳آفرین
پراید واسه خودش یه سلطانی بود تو قدیم
بنده هدا
۲۰ مهر ۱۳۹۳ربطی به سلطن بودن نداره. در صورت پاره شدن تسمه تایم پراید تنها اتفاقی که میافته اینکه که موتور خاموش میشه ولی صدمه ای به موتور نمیرسه پس ریسکش کمتره ولی مقلا 206 به احتمال بسیار بالایی با کج شدن سوپاپ رو به رو میشه ( تجربه تلخ شخصی ) پس ریسکش بیشتره و بهتره زودتر عوض شه.
احسان آرسنالی
۲۰ مهر ۱۳۹۳بیشتر به خاطر نوع طراحی موتور و ریسک کم پاره شدن تسمه تایم در پراید هست که بیشتر دووم میاره نه جنس تسمه
فرزاد
۱۹ آذر ۱۳۹۳دوام تسمه تایمینگ پراید زیاد نیست، مسئله اینجاست که اگه پراید تسمه پاره کنه هیچ اتفاقی برا سوپاپ هاش و پیستوناش نمی افته و فقط خاموش میشه دلیلش هم اینه که فصله سوپاپها تا پیستون بیشتره و در صورت پاره شدن تسمه تایمینگ، با پیستون برخورد نمیکنه.
شاهین
۲۰ مهر ۱۳۹۳سلام دوستان
تشکر میکنم از اقای ریاحی عزیز بابت مقاله های کاربردی و زیبایی که با ما به اشتراک میزارن.
منم همین چند روز پیش تسمه تایم و تسمه دینام و کولر یه خودرویی رو که اسمش رو نمیگم رو عوض کردم.جالبیش اینجا بود که کل تسمه ها حدود 50-60 هزار تومن قیمتشون بود،دستمزد مکانیک عزیز از این قیمت بیشتر شد! قیافه ی من شبیه این شکلک بود اون موقع: :|
Carbonado Aventador
۲۰ مهر ۱۳۹۳درود برشاهین عزیز !
چطوری داداش گلم؟؟؟؟
احتمالا اون ماشین 405 بوده!!!!
ولی 40-50 تومن عجیبه!!!!!
الان تسمه تایم پراید دور و بر 80 پولشه!!!!!
در مورد دستمزد هم که حرف نزنم سنگین تر هستم!!!!!!
چی مون درسته که نرخ دستمزدمون درست باشه…!
شاهین
۲۰ مهر ۱۳۹۳سلام بر دوست عزیزم محمدحسین!
نه داداش بر خلاف میل باطنیم متاسفانه 405 نبود! نه باو تسمه تایم پراید رو گرفتم سی و خورده ای تومن! اِاِاِاِاِاِاِ ماشینو که گفتم!!! :)
DRAGONBORN
۲۰ مهر ۱۳۹۳من ماشین رو خشک میرونم بعد 2 سال دیگه کلا سرویس میشه دهن ماشین
چاپلو
۲۰ مهر ۱۳۹۳سلام به همگی.
اقا من شما ها رو بعد این همه وخ دیدم یه جوری شدم
مخخخخخخخخخخلص همه ام.
شاهین جان سلام عرض شد دادا میومدی پیش خودم همین چن روز پیش تسمه تایم پرایدمونو عوض کردم همش 75 تا کار کرده بود :))
کربونادو جان سلام تسمه ی کره ای خوب 32 تومن داش
اجرت دستم خبر ندارم اخه تسمه رو خودم عوض کردم.
داداش خاوری گل و اقا احسان اقا خعلی چاکریما.
لازمه از اقای ریاحی هم رشته ای خودم هم بابت مطلب خوب و جامع شون تشکر کنم.
شاهین
۲۰ مهر ۱۳۹۳بهههههههههههه داداش آرمین گل! دادا نمیگی ما دلمون واست تنگ میشه؟! (بین خودمون بمونه منم زیاد وقت نمیکنم سر بزنم به پدال)
مخلص همه همه همه همه ی دوستای پدالی هستما! منظورم از “همه” واقعا “همه” بود… ;)
چاپلو
۲۰ مهر ۱۳۹۳شاهین جان خیلی ارادتمندم.
امیدوارم پدال به روز های خوب سابق برگرده
یادمه یه زمانی میومدم پدال هیچی حالیم نبود از ماشین. چقد از دوستان گل یاد گرفتم.
مطمئنم اون همه بحثی که میشد بی فایده نبود.
ای کاش بازم مس سابق بحث و جنجال باشه تا ادم لذت ببره.
Ehsan
۲۰ مهر ۱۳۹۳درود بر آرمین خان عزیز
خیلی کم پیدایی ، ستاره سهیل شدی !
فکر کنم اکثر بچه ها اینجا مهندسی مکانیک دارند یکیشم خودم
ناصر ساتیا
۲۰ مهر ۱۳۹۳از اقای ریاحی کمال تشکر را دارم اطلاعات بدرد بخوری بود منتظر مطالب بعدی شما هستیم
Carbonado Aventador
۲۱ مهر ۱۳۹۳درود بر چاپلو!
آقا ما خیلی مخلصیم…!
تو قلب ما جاداری قربان!
همیشه به یادتم!
فدایی داری…!
خاوری
۲۰ مهر ۱۳۹۳بههههههههههههههههههههههههههههههه….ببین کی اومده :-)
شاهین جون صفای قدمت داداش
** ممنون جناب ریاحی..پدال خیلی به اینجور مطالب نیاز داره
شاهین
۲۰ مهر ۱۳۹۳به به! سلام خاوری جان! اقا خیلی مخلصم! یه عرض ارادتی کردم قبلا!(مطلب 11 خودروی عجیب و غریب)
اقا پیشاپیش 1000 تایی شدن دیدگاهات رو تبریک میگم،ان شاالله که باشی و ما بتونیم از نظرات خوب و دوستانت استفاده بکنیم 3>
راستی Dragonborn جان،1000 تایی شدن دیدگاه های شمارو هم تبریک میگم.
خاوری
۲۰ مهر ۱۳۹۳چاکریم داداش… نیستی دلمون برات تنگ میشه زود زود..بس که بامعرفتی
قربونت ..1000 دیدگاهی شدن من با این سرعتم! حالاحالاها ط.ل میکشه
Ehsan
۲۰ مهر ۱۳۹۳ضمن تشکر از آقای ریاحی
و سلام به شاهین گل
زیییییییییییییییینگ اسم ماشین سمند نبود ؟
شاهین
۲۰ مهر ۱۳۹۳سلام بر احسان جان عزیز!
نه داداش بالا گفتم چیه! پراید بود!
Ehsan
۲۰ مهر ۱۳۹۳سمند رو به این علت گفتم که قبلا سابقه سمند رو هم داشتی !
نکنه دور موتور پراید بیچاره رو رسوندی به 6000 ، این طفلک طاقت 6000 تا رو نداره
شاهین
۲۱ مهر ۱۳۹۳نه دیگه! میگن مارگزیده از ریسمون سیاه و سفید میترسه اینه!
این دفعه علاج واقعه رو قبل از وقوع حادثه کردم!!!
طرف گفت این تسمه حالا حالاها کار میکنه ولی با پس زمینه ای که از طرز رانندگی من داره گفتش بهتره عوضش کنی! :)
Carbonado Aventador
۲۰ مهر ۱۳۹۳اول از همه به طرفداران 918 و p1 تسلیت می گم!!!!
به تازگی ویدئویی پخش شده که در اون p1 و 918 و دوکاتی سوپرلجرا مسابقه درگ می گذارند!!!!!
طول درگ 1600 متر و کسی که زودتر از همه خط پایان رو رد می کنه مکلارن p1 هستش!!!!
ولی چون زمان تایین کننده ی برنده هست , دوکاتی سوپر لجرا برنده اعلام شد!!!!!
درضمن تا 400 متر پایانی دوکاتی اول 918 دوم و p1 سوم بود!!!!
درکل درگ جالبی بود!!!!
ولی در نبود لافراری یه ایتالیایی دیگه به نام دوکاتی(زیر مجموعه لامبورگینی) برنده شد!!!!!!
« رضا ... فقط مرسدس بنز ... فقط رئال »
۲۰ مهر ۱۳۹۳دوکا زیر مجموعه آئودی محسوب میشه نه لامبو ممد جان!!!!!!!!!!!
چاپلو
۲۰ مهر ۱۳۹۳دوست عزیز سلام دوکاتی مستقیما زیر نظر لامبو فعالیت داره.
و لامبو هم زیر مجموعه ی ائودی هس.
S97
۲۰ مهر ۱۳۹۳آئودی هم زیر مجموعه فولوکس واگن هستش، چه شود!
Carbonado Aventador
۲۱ مهر ۱۳۹۳رضا جان دوکاتی مستقیما زیر مجموعه ی لامبورگینی هست،لامبو برای آئودی،آئودی برای فولوکس!
الان دوکاتی از پسوندهایی مانند سوپرلجرا و sv استفاده می کنه…!
e36
۲۰ مهر ۱۳۹۳این درسته که اگه هر ماشینی تسمه تایمش عوض بشه دیگه موتور راندمان و کیفیت کارکرد قبل رو نداره ؟؟؟؟؟؟
چطور میشه فهمید یه ماشین دست دوم تسمه تایمش عوض شده یا نه ؟؟
راهنمایی کنید لطفا
Carbonado Aventador
۲۰ مهر ۱۳۹۳درود
در مورد اولی که اطلاعاتی ندارم!!!!
در مورد دومی بگم که شما وقتی یه ماشین می خواهی بخری از اولین شرطی که خریدار می گذاره اینه که باید به مکانیک نشون بده تا ماشین مشکل فنی نداشته باشه!!!!
یعنی شما قبل از خرید به اتفاق طرف به تعمیرگاه باید برید تا مکانیک ماشین رو برسی کنه!!!!!
شاهین
۲۰ مهر ۱۳۹۳فکر نکنم راندمان پایین بیاد بلکه به نظر من راندمان بالاتر هم میره! چون تسمه تایم قدیمی ساییده شده و دندونه هاش رد میکنن اصطلاحا و تسمه ی جدید این معایب رو نداره.(البته اینا چیزایی هستش که من در طول اون دوره ی چند ساعته ای که منتظر تعویض تسمه بودم یاد گرفتم! :) )
مثلا من که تسمه تایم رو عوض کردم شتاب صفر تا صد ماشین از 15 ثانیه ی ادعایی کارخونه رسیده به 14.9 ثانیه! :lol:
DRAGONBORN
۲۰ مهر ۱۳۹۳ممدحسین SV آونتدور کی میاد
Carbonado Aventador
۲۰ مهر ۱۳۹۳انقدر طولش میده تا من بمیرم!
داره مراحل تست رو میگذرونه!
ولی الان لامبو داره فکر می کنه که هایپر کارش کنه یا نه …!
ASTON MARTin
۲۰ مهر ۱۳۹۳این کار “نشون دادن به تعمیرکار” فایده ایم داره ؟
شاید بخوام دست دوم بگیرم میخوام بدونم چقدر میتونم به سلامت ماشین مطمئن باشم!
چاپلو
۲۰ مهر ۱۳۹۳سلام دوستان میانگین عمر نهایی تسمه تایم های مختلف حدود 70 تاس.
سوال1. باید بگم در کل خیر البته اگه تسمه رو درست نصب نکنند راندمان پایین میاد.
سوال2. خوب اونجوری که شما فک میکنید نیس و نیاز به تجربه ی فراوون داره
با باز کردن قاب تسمه و بازدید اون که البته باید توسط مکانیک یا یه شخص وارد انجام بشه میشه فهمید.
مهدی ... فقط پورشه ... فقط 911 توربو ... فقط موتور Boxer
۲۲ مهر ۱۳۹۳از نظر فنی و راندمان مکانیکی بعید می دونم کیفیت کارکردش رو از دست بده, برای فهمیدن هم تا اونجا که اطلاع دارم می تونید خودرو رو ببرید پیش یه مکانیک آشنا و با تجربه و تسمه تایم رو باز کنه و نگاه کنه , معمولا مکانیک های با تجربه از ظاهر تسمه و دندانه هاش و مقدار ترک های روی تسمه و مقدار پوسته پوسته شدن بین دندانه ها و دیگر پارامتر ها می تونن حداقل عمر مفید باقیمونده رو به صورت تجربی بگن.
حامد
۲۰ مهر ۱۳۹۳ممنون استفاده کردیم.
DRAGONBORN
۲۰ مهر ۱۳۹۳تسمه تایم تو خودروهای جدید من ندیدم شاید به علت فشرده بودن موتور باشه
حامد
۲۱ مهر ۱۳۹۳من برام بدجوری سوال شده این همه نظر بی ربط و مزخرف از این آقا یا خانم DRAGONBORN که تو هر پستی تعداد زیادی و زیر نظر هرکسی کلی چرت و پرت می نویسه چیه!!!! دیگه داره حالمو بهم می زنه. هرچی خواستم جلوی خودم رو بگیرم چیزی نگم نشد. از دوستان با سابقه و خوب اینجا عذر می خواهم اما باید یه فکری به حال این نوع رفتار کرد و اگرنه این سایت خوب واقعا غیر قابل تحمل میشه.
Ghost
۲۱ مهر ۱۳۹۳حامد باهات موافقم ، اسپم اونم تو این سایت واقعا مسخرست
سینا
۲۰ مهر ۱۳۹۳جناب ریاحی
ضمن تشکر از متن مفیدتان یک سوال داشتم
آیا سمند ef7 تک سوز ارزش خرید داره یا نه ؟
شما چه خودرو وبا چه نوع موتوری را برای استفاده خانوادگی پیشنهاد می کنید ؟
DRAGONBORN
۲۰ مهر ۱۳۹۳من 206 رو بیشتر قبول دارم تو ایران
چاپلو
۲۰ مهر ۱۳۹۳داداش اگه پول زیاد داری دور ایرانیا نیا.
اگه نه پیشنهاد من به شما اینه
اگه جاده زیاد میری ای اف سون دوگانه بگیر عالیه.
اگه نه رانا بگیر. یا 206 SD
اگرم با قیافه ی ال ممد مشکل نداری و جاده خاکی یا سنگ لاخی میری ال ممد بگیر خوبه.
سمند ef7 تک هم ماشین بدی نیس زیر پاش خوبه شتابش خوبه ولی صرفه با پایه گاز سوزه
206 هم ماشین خوبیه ولی برا خونواده خیلی مناسب نیس
سوالی بود در خدمتم.
Hossein
۲۰ مهر ۱۳۹۳با سلام
ریاحی هستم
واقعیتش اصلا خودروی مورد نظر رو پیشنهاد نمیکنم
اگه اصرار بر خرید خودروی فرانسوی دارید تندر یا 206 انتخاب های بهتری هستند.
اگر هم حتما نمیخواهید ماشین صفر بگیرید یک تویوتای کورونا یا کورولا دهه ی نود خیلی کم مصرف تر و کم اصطحلاک تر و کم هزینه تر از ماشین های فرانسویه. به جرات می گم که این ماشین خراب نمیشه اصلا
زیگما
۲۰ مهر ۱۳۹۳یه سوال
چرا ال90 باید اینقدر زود به زود تسمه تایمش عوض بشه؟
فرق در چیه؟
Carbonado Aventador
۲۰ مهر ۱۳۹۳نه عزیز من!
80000 هست!
تو خود دفترچه راهنما نوشته!
Ghost
۲۰ مهر ۱۳۹۳ما 3 تا داریم 2 تاش مدل 87 ـه 80.000 زده , یه مدل 92 هم داریم زده 60.000 تا .
همونطوری که بچه ها میگن بستگی به شرایط ساخت داره .
Ehsan
۲۰ مهر ۱۳۹۳من شنیدم هزینه تعویض تسمه تایم ال 90 به مراتب از دیگر خودرو ها بیشتره ، حالا چرا ؟
DRAGONBORN
۲۰ مهر ۱۳۹۳کلا ماشینهای روز خرجشون زیاده 4 سال پیش موهاوی داشتیم دهنمون سرویس شد از تعویض شمع چون 8 سیلندر بود.یک لگن با مصرف 18 لیتر
شاهین
۲۰ مهر ۱۳۹۳دوست عزیز از قدیم گفتن:
“هر که بامش بیش،خرج ایزوگامش بیشتر…” ;)
Ahmad..F12
۲۰ مهر ۱۳۹۳ارادت تام دارما
در جریان که هستی :)
وایبر هم که نیستی
باربد.فقط شورولت.فقط کامارو
۲۰ مهر ۱۳۹۳به به آقا شاهین عزیز.چطوری داداش؟
راستی یه سوال برام پیش اومد توفیقی هم دیگه نمیاد سایت.چه خبر شده؟!!!
مطلباتون واقعا” سودمندن آقای ریاحی.
شاهین
۲۰ مهر ۱۳۹۳سلام بر دوستان عزیزتر از جان یعنی داداش احمد و باربد جان
اقا کلا شرمنده ی همه هستم! عمری باشه جبران میکنم!
باربد جان از توفیقی عزیز خبری ندارم ولی امیدوار هستم هرجا هستش سلامت باشه و بیاد پدال در خدمتش باشیم.
ارادت
Ahmad..F12
۲۰ مهر ۱۳۹۳آقای ریاحی عزیز واقعاً خسته نباشید میگم برای مطلب مفیدت
ممنونم
« رضا ... فقط مرسدس بنز ... فقط رئال »
۲۰ مهر ۱۳۹۳سلام بر دوستان
به عقیده من دوره تسمه تایم به زودی به اتمام میرسه و به جاش چرخدنده میاد عین ماشینای مسابقه ای…
درسته خرجش بالا میره ولی این همه عذاب پشتش نداره و طول عمرش میشه طول عمر خود انجین خودرو! الان هم یه چیزی بین خودروسازا مد شده که ترجیح میدن موتورشون زیاد باز نشه و آک بمونه و کسی هم زیاد از توش سر در نیاره
ناشناس
۲۰ مهر ۱۳۹۳دوستان میدونید موتور تریتک لیفان 620 تسمه تایم نداره و تو سایت ها نوشته طراحی مشترک بی ام و و کرایسلر هست اگه دوس داشتین اینم یه نگاه بندازین
http://en.wikipedia.org/wiki/Tritec_engine
ناشناس
۲۰ مهر ۱۳۹۳دوستان میدونید موتور ترتیک لیفان 620 تسمه تایم نداره و تو سایت ها نوشته طراحی مشترک بی ام و و کرایسلر هست اگه دوس داشتین اینم یه نگاه بندازین
http://en.wikipedia.org/wiki/Tritec_engine
محمد
۲۰ مهر ۱۳۹۳سلام.یه چندوقتیه تسمه ماشینم جیرجیر میکنه؛آیا باید عوضش کنم.
دوستان راهنمایی کنید
بهزاد
۲۰ مهر ۱۳۹۳زمان تعویض تسمه تایم که در دفترچه خودرو قید شده برای خودروهای ساخت خارج و داخل متفاوته بدین صورت که به علت تحریم ها امکان استفاده از چندین برند تسمه تایم ساز در خودروهای ساخت داخل وجود داره و برای اطمینان خاطر بهتره زودتر اقدام به تعویض صورت بگیره.
مثلا همین تندر90 در ساخته های قدیمی تر زمان تعویض کمتر بود اما مدلهای اخیر که به تسمه تایم های پاور گریپ آلمان تجهیز شدن تا 80 هزار هم دوام دارند.
اگر زمان تعویض تسمه نسبت به خرید از برندهای خوبی مثل کانتیننتال و باندو و میتسوبیشی و پاور گریپ و… اقدام کنید از دوام و کارکرد بالای اون مطمئن تر خواهید بود.
مصطفی
۲۰ مهر ۱۳۹۳این پراید لامصب که عمر تسمش از کل بیشتره!
مصطفی
۲۰ مهر ۱۳۹۳آقای ریاحی دستت درد نکنه.مطلب خیلی خوبی بود.
Ghost
۲۰ مهر ۱۳۹۳آقای ریاحی از بابت مطلبتون ممنونم …
بچه های قدیمی پدال واقعا بی معرفتی میکنن … میرن 2 سال بعد میان … :(
مصطفی
۲۱ مهر ۱۳۹۳خوب برادر من بیکار که نیستیم!
reza
۲۰ مهر ۱۳۹۳ممنون واقعا استفاده کردیم
ناصر ساتیا
۲۰ مهر ۱۳۹۳مفید بود با تشکر از اقای ریاحی
Alpha
۲۰ مهر ۱۳۹۳فوق العاده مفید و آموزنده ! اتفاقا چندی پیش یکی از دوستان من که 405 مدل 84 داره تسمه پاره کرد و سوپاپاش کج شدن ! ماشینشم چند روز تعمیرگاه خوابید . مراقب باشید
ميثم
۲۱ مهر ۱۳۹۳من با پارس متور زانتیا تا الان ۱۲۰/۰۰۰ کیلومتر روندم هیچیش نشده
مطلب فوق رو قبول ندارممممممممم
F
۲۲ مهر ۱۳۹۳اونوقت که شد متوجه میشی داداش…
امیرو
۲۱ مهر ۱۳۹۳با نشکر از آقای ریاحی و سایت پدال
مطلب مفیدی بود. با اجازه باز نشر می کنم.
احمد.ف
۲۲ مهر ۱۳۹۳آقای ریاحی خیلی مطلب جالبی بود. ممنون!
فقط به جهت اینکه مطلب می نویسید خواستم یک تصحیح کوچیک کنم: «بنوشته تحریر» غلطه، درستش «به رشته تحریر» است.
علیرضا
۲۳ مهر ۱۳۹۳بسیار عالی بود. ممنون از شما. شنیده بودم سوپاپ کج میشه اما عکساشو اینجوری به این وضوح ندیده بودم. بازم متشکر
امید
۲۳ مهر ۱۳۹۳خیلی خوب بود ممنون
xray
۱۶ آبان ۱۳۹۳توضیحات خیلى قشنگ بود…من مشکلى دارم که کل اینترنت و کل مکانیک تا نمایندگى متوجه نمیشن ایراد چیه.ماشین پرایده انژکتور 88 و 80000 هزار و خیلیم جدیه.تایم ماشین روغنى بود رد میکنه و براى بردن تا مکانیکى همونجور سه کار کردن مثل یدونه شمع کم کنى اونجور کار میکرد دو کیلومتر راه رفتم تا عوض کنن.بعد عوض کردن دیدم ماشین سنگین کار میکنه. بهدى که روى گاز که هیچ مشکلى نداشتم خاموش میکرد.به همه گفتم تایم عوض کردم اینجورى شد جنس تایم المانى همونى بود که روش بود از نمایندگى فابریک خریدم . همه گفتن تایم میزونه و دست به ماشین نزدن گفتن سالمه. ده تا مکانیک نشون دادم هیچ کسى سر در نیاورد. خیلى فشار رو من بود چون شمع عوض کردم وایر کویل کل موتور که به ای سى یو وصلن کم کم امتحان عوض کردم. یعنى درجا هم گاز میدم دور موتور 3000 به بالا با فشار میره تا 6000. که قبلا تا 5500 دور موتور راحت با اشاره میرفت و روان بود تا 7500 میرفت. وقتى اینو میگم همه 6000 میگن درسته یا کیلومتر میگن خرابه. من میگم بهشون اصلا کارى به کیلومتر ندارم. ماشین مشکل داره و سنگینه کیلومترم خراب نیست تایم عوض کردم اینجوری شده. باز کسى نبود درست کنه و ایرادش افتضاحه حالمو گرفته.و میدونم صد در صد از موتوره ولى کسى دست نمیزنه .من با پرایدم یک سال 170 همیشه شبا جاده میومدم یه پرایدم قبلا داشتم اونم 170 میومدم و موتورها گاز میخوردن .دیسک صفحه هم ماجراش نیست. من درجا هم گاز بدم موتور سنگین نفس نداره فیلتر هوا باز گذاشتم نفس بکشه بر عکس اگه هر کسى این کار کنه مصرف میره بالا مال من اینجورى نیست اوضاش خرابه . حرفامو میزارم ولى فکر نکنم تا کل موتور عوض نکنم جواب بگیرم یا بخاطر یه ایراد کسى سر در نیاره بگن سالمه اسم فیلر بیارن شمع صافى بنزین پمپ بنزین و همه دیاگ بزن. همه اینکاراى اسباب بازى کردم چه رو گاز چه رو بنزین مشکل داره و علایمى نداره که بشه مثل قبل برشگردوند و خودم بگم اره اینه اینجوری باید باشه مثل تمام پرایدهاى سالم
Ali
۷ آذر ۱۳۹۸سلام. منم مشکلم مثل مال شماست . 206 Tu5 دارم چند وقت پیش تایم رو عوض کردم بعد سوار شدم دیدم دور موتور کمی نوسان داره . چند روز کشتم دیدم ماشین مثل روز اول نیست شتاب نداره سرعت از ۱۹۵ کیلومتر به ۱۷۰ رسیده . بردم یه جایی دیگه تعمیر گاه گفتن موتور تایم نیست و ۳ دندونه تایم اشتباه گرفتن . تایم رو درست کردن شتاب خوب شد ولی نوسان دور موتور رفع نشد و از ۱۷۰ بیشتر نمی ره الان رفتم کمپرس سرسیلندر زدم گفتن هر ۴ تا روی ۲۰۰ . کلا کلافه شدم نمیدونم باید چیکار کنم لطفا کسی میدونه راهنمایی کنه ( امکان داره ۳ دندونه تایم اشتباه باعث کجی سوپاپ بشه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟)
xray
۱۶ آبان ۱۳۹۳تایم روغن اتفاقى ریخته بود موتور روغن نریخت تا رد کنه جمله گذاشتم بالا اینو نگفتم
پویا
۲۴ آبان ۱۳۹۳اما L90 من…..مدل 88 پارس خودرو تاحالا 92000 تا کار کرده .فقط روغن بنزین وفیلتر زدم.البته لنت جلو در 55000 تا عوض کردم (پارس لنت ایرانی 25000 تومان)و هر 40000تا شمع اصلی انداختم.هنوز تسمه عوض نکردم انشالله 100000تا عوض میکنم.دوست من 125000 تاعوض کرد تازه میگه نوی نو بود وحیف شد .فیلتر بنزین هنوز فابریکه.ابته همیشه سوپر میزنم.مصرف بسیار عالیه تو شهر 7لیتر وتو جاده اگه 100 برونی 5.5 لیتر نهایتا 6.5 لیتره….در تعجبم تو جدول ایشان زده تسمه تایم ال نود 40000 تا دفترچه اش زده 60000 تا.مطمین باشید 120000 تا رو راحت میره.دوستان بیخودی ماشینو تعمیرگاه نبرید داغونش میکنن….بدرود.
علیرضا
۷ آذر ۱۳۹۳سلام
دو ماه پیش تسمه تایم و کیت کامل اورجینال ال 90 از ایساکو گرفتم 285 تومان و 100 تومان هم دادم بابت تعویض . امروز متاسفانه صبح که ماشین رو استارت زدم روشن شد و با صدای تق تق ضعیفی بعد چند ثانیه خاموش شد و دیگه هرچی استارت خورد روشن نشد خلاصه زنگ زدم امداد خودرو اومد گفت تسم تایمت یا رد کرده و یا پاره شده . فردا هم میخوام با جرثقیل ببرمش نمایندگی حالا بنظرتون چقدر هزینه رو دستم میزاره و اینکه میتونم از ایساکو و یا نمایندگی بخاطر بوجود اومدن این مشکل شکایت کنم یا نه ؟؟؟ ممنون میشم راهنماییم کنید.
در ضمن مدل ماشین ال90 سال 90 فول ایران خودرویی و تسمه رو 80هزار تا عوض کردم که قبلی و فابریکش هم یه لایه اش پاره شده بود.
مدیری
۱۹ آذر ۱۳۹۳سلام خدمت همه اعضای گروه،میشه لطفا ادرس یه تعمیرگاه خوب تو غرب تهران برای تعوض تسمه تایم ال نود معرفی کنید؟