آموزشتلویزیون پدال

تسمه تایم را به‌موقع تعویض کنید

نگهداری خودرو مهم‌ترین نقش را در طول عمر این وسیله و هزینه‌های آن برای مالک دارد. در مقاله قبل در خصوص روغن‌موتور و اهمیت تعویض به‌موقع آن و لزوم استفاده از انواع مرغوب نوشتیم و تجربه یک دستگاه آزرا را که بر اثر بی‌توجهی به این موارد آسیب دیده بود را بنوشته تحریر در آوردیم. این بار می‌خواهیم به بررسی تسمه تایم و تعویض آن و اشتراک یک تجربه عملیاتی از این بخش مهم از خودرو بپردازیم.

تعویض تسمه تایم
تعویض تسمه تایم

تسمه تایمینگ چیست؟

تسمه تایمینگ تسمه ای است که وظیفه هماهنگ کردن حرکت میل‌لنگ با میل‌سوپاپ را دارد وظیفه میل‌سوپاپ نیز باز و بسته کردن سوپاپ‌ها در زمان مناسب است. جایگیری میل‌سوپاپ نیز در خودروهای مختلف متفاوت است. ولی معمولاً این قطعه در سرسیلندر قرار دارد. تسمه تایم نیرو را از دنده تایمینگ سر میل‌لنگ گرفته و به دنده تایمینگ میل‌سوپاپ انتقال می‌دهد. جایگیری صحیح تسمه تایم نیز از اهمیت زیادی برخوردار است و اگر تسمه تایم یک یا چند دندانه جابجا شود زمان باز بودن سوپاپ‌ها به هم ریخته و در کار موتور اختلال پیش می‌آید.

تعویض تسمه تایم

مسئله بعدی میزان سفتی تسمه تایم است که معمولاً با استفاده از هرزگرد تنظیم می‌شود و سفت کردن بیش از اندازه آن سبب تولید صدای زوزه در موتور و کاهش راندمان می‌شود.

دیاگرام تسمه تایم
ابعاد تسمه تایم بسته به نوع خودرو متفاوت است ولی در ساده‌ترین حالت یعنی SOHC تسمه تنها به فولی سر میل‌لنگ و فولی میل‌سوپاپ وصل است و در حالت ِ DOHC تعداد میل‌سوپاپ به دو عدد افزایش یافته است. در برخی خودروها و اکثرا شش سیلندرها نیز زنجیر تایم جایگزین تسمه تایم شده که خود مبحث جداگانه است. البته استثنائاتی نیز وجود دارد برای مثال میتسوبیشی پاجرو با وجود داشتن موتور شش سیلندر وی شکل زنجیر تایم ندارد و از تسمه تایم استفاده می‌کند که البته سبب کارکرد نرم‌تر موتور شده است. لازم به ذکر است که در خودروهای سنگین بجای تسمه یا زنجیر از دنده تایمینگ استفاده می‌شود البته دنده تایمینگ در بعضی خودروهای سواری و موتورسیکلت‌های دهه ۷۰ نیز به چشم می‌خورد.

محل قرارگیری تسمه تایمینگ خودرو

عواقب تعلل در تعویض تسمه تایم

تسمه تایم معمولاً پس از فرسوده شدن دچار پارگی می‌شود. در بهترین حالت پاره شدن تسمه تایم می‌تواند تنها سبب خاموش شدن خودرو شود و با مراجعه به تعمیرگاه می‌توان به‌راحتی نسبت به تعویض آن اقدام کرد اما میزان خسارت بسته به نوع طراحی موتور متفاوت است و در برخی خودروها در صورت پارگی تسمه تایم سبب کج شدن سوپاپ‌ها می‌شود که برای رفع آن نیاز به باز کردن کامل سرسیلندر است. دلیل این امر نیز این است که با پاره شدن تسمه، زمان باز بودن سوپاپ‌ها به هم خورده و چند تایی از سوپاپ‌ها در زمان رسیدن پیستون به نقطه مرگ بالایی باز می‌مانند که در این حالت پیستون با برخورد با سوپاپ سبب کج شدن آن می‌شود و یا حتی در برخی از موارد دیده شده که در اثر ضربه پیستون به سوپاپ خود پیستون دچار شکستگی می‌شود.

جهت نصب تسمه تایم خودرو
چندی قبل یک دستگاه پژو ۲۰۶ صندوقدار با موتور ۱.۶ لیتری به تعمیرگاه مراجعه کرد که به دلیل پارگی تسمه تایم موتور از کار افتاده بود. با باز کردن سرسیلندر مشاهده شد که ۸ عدد از ۱۶ سوپاپ خودرو با پیستون برخورد کرده و کج شده‌اند. پیستون نیز در محل برخورد آسیب جزئی دیده بود. از این رو ما جهت برطرف کردن مشکل پروسه باز کردن سر سیلندر را پیش گرفتیم بعد باز کردن و خارج کردن مجموعه ی سرسیلندر از روی بلوکه سیلندر جهت تعمیرات لازم روی سرسیلندر اقدام کردیم. اقدامات انجام شده شامل موارد زیر بود:

  • بازدید تایپیت های هیدرولیکی
  • بازدید گیت و سیت سوپاپ‌ها
  • بازدید سوپاپ‌ها از لحاظ نشتی و آب‌بندی بودن با سیت و تعویض سوپاپ‌های کج شده
  • بازدید کف سرسیلندر از لحاظ تاب‌دیدگی

و اقداماتی که روی بلوک سیلندر انجام شد نیز به شرح زیر می‌باشد:

  • بازدید پیستون‌ها و حصول اطمینان ازلحاظ وجود شکستگی
  • چک کردن میزان خلاصی پیستون در داخل سیلندر

پس از برطرف کردن معایب فوق و در مرحله آخر نیز با جایگزینی تسمه تایم و هرزگرد و تسمه سفت کن جدید کار تعمیرات خودرو به اتمام رسید.

سرسیلندر قبل و بعد از برداشتن میل‌سوپاپ‌ها
سرسیلندر قبل و بعد از برداشتن میل‌سوپاپ‌ها
نحوه ی خارج کردن استکان تایپیت هیدرولیکی با استفاده از آهن‌ربا
نحوه ی خارج کردن استکان تایپیت هیدرولیکی با استفاده از آهن‌ربا
بررسی استکان تایپیت های هیدرولیک
بررسی استکان تایپیت های هیدرولیک
بازماندن سوپاپ‌ها بر اثر کج شدن
بازماندن سوپاپ‌ها بر اثر کج شدن
محل برخورد پیستون با سوپاپ
محل برخورد پیستون با سوپاپ
تسمه تایم پاره شده
تسمه تایم پاره شده
سوپاپ‌های کج شده در کنار سوپاپ‌های سالم
سوپاپ‌های کج شده در کنار سوپاپ‌های سالم
سوپاپ کج شده بر اثر ضربه
سوپاپ کج شده بر اثر ضربه

هزینه این تعمیرات روی ۲۰۶ TU5 حدود سه  و نیم میلیون تومان تمام می‌شود حال آنکه اگر مالک نسبت به تعویض به‌موقع تسمه تایم اقدام کند هزینه پرداختی حداکثر ۸۰۰ هزار تومان خواهد شد. که این تفاوت هزینه اهمیت لزوم توجه به سرویس‌های دوره ای را نشان می‌دهد. برای ۲۰۶ TU5 معمولاً تسمه تایم باید در کیلومتر ۶۵۰۰۰ کیلومتر و یا هر ۵ سال یک‌بار تعویض شود که در خودروی مورد بحث راننده تا ۱۲۰۰۰۰ کیلومتر تسمه را استفاده کرده بود که ریسک بزرگی است. اما این کیلومتر تعویض در خودروهای مختلف متفاوت است و ما برحسب تجربه کار کیلومتر تعویض تسمه تایم چند خودروی مختلف بازار کشور را در جدول زیر برای شما می‌آوریم البته این کیلومترها ممکن است متفاوت با کاتالوگ خودرو باشد اما با شرایط آب و هوایی و ترافیکی شهر تهران این کیلومترها کیلومتر مناسبی برای تعویض تسمه تایم است:

نوع خودرو کیلومتر تعویض تسمه تایم
میتسوبیشی پاجرو ۱۹۹۲_۲۰۰۸ ۱۰۰۰۰۰
میتسوبیشی گالانت ۱۹۹۲_۱۹۹۳ ۸۵۰۰۰
میتسوبیشی لنسر ۱۹۹۰_۱۹۹۳ ۹۰۰۰۰
هیوندای آوانته ۱۰۰۰۰۰
هیوندای ورنا ۶۵۰۰۰
کیا ریو ۶۵۰۰۰
مزدا ۳۲۳ ۷۰۰۰۰
تویوتا کرولا ۲۰۰۵_۲۰۱۲ ۹۰۰۰۰
فولکس‌واگن کدی ۸۵۰۰۰
فولکس‌واگن گل ۸۵۰۰۰
پژو ۲۰۶ TU۳ ۱.۴ لیتری ۷۰۰۰۰
پژو ۴۰۵ ۶۰۰۰۰
پراید ۱۰۰۰۰۰
رنو مگان ۲۰۰۰ ۶۰۰۰۰
رنو لوگان (تندر) ۴۰۰۰۰
سیتروئن زانتیا ۶۵۰۰۰

تماشا در یوتیوب:

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۱۰ رای

حسین ریاحی

دانش‌آموخته مهندسی مکانیک خودرو

مطالب مشابه

‫۲۴۱ دیدگاه‌ها

  1. فريدون

    ۱۱ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    گزارش ونگارش و توضیحات عالی بود مخصوصا برای کسانی که جهت تعویض تسمه تایم دل دل میکنند

    1. aston martin

      ۲۳ آذر ۱۳۹۴
      سوابق: (1346 ديدگاه)

      ایول شرقو غرب
      اکثر شرقیا تا حدود 100000 هزار تا مجال دارن
      واقعا دس خوش
      سمند منم تایم پاره کرد. حین حرکت نبود البته
      نیم میلیون خرج برداشت . روی صدهزار اینطوری شد صدهزار فیکس

  2. حامد

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام ، سوال داشتم در خصوص اینکه جهت تعویض تسمه تایم تندر 90 هر سری بایستی پک کامل تعویض بشه با این هزینه بالا ؟ ممنون از راهنمایی شما

  3. شكرريز

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (966 ديدگاه)

    سلام
    بنده تندر 90 دارم و با دنده 5 بیشتر مواقع بین شهر در حرکت هستم به نظر شما چند کیلومتر باید تسمه تایم رو عوض کنم ؟
    آیا تسمه تایم موجود در بازار همان کیفیت اولیه را دارد؟
    چند برند هست کدام گیر میاد و کدام گیر نمی آید
    با تشکر

  4. مجید

    ۲۹ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام ممنون از توضیحاتتون
    من چند روز پیش موقعی که باطری ماشینم (206)خوابیده بود با هول دادم روشن کردم البته همون یه بار شد و نمیدونستم و بعد همون روز بردم باطری عوض شد و مشکل حل شد حالا میخوام بدونم همونطور که هول دادن به تسمه تایم فشار میاره احتمال داره تایمینگ ماشین به هم خورده باشه یا تسمه آسیب دیده باشه آیا نیاز هست که به تعمیرگاه نشون بدم ماشین و چک کنه؟ البته ماشین الان بدون مشکل کار میکنه
    ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. shahab

      ۲۳ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (647 ديدگاه)

      نه یه بار هیچی میشه
      البته از ماشینای ایرانی هرچیزی برمیاد

  5. حسین

    ۳۱ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    چند روز پیش تسمه تایم ماشین ریوی من با 25000 کارکرد پاره شد و موجب پاره شدن سرسیلندر شد و بیش از 4000000 برام هزینه داشته و تنها سرسیلندرش حدود 2000000 تومان بوده بنابراین اینکه نوشته اید تسمه تایم ریو تا 65000 کار می کند ممکن است درست نباشد

    1. کاوه

      ۳۱ تیر ۱۳۹۴
      سوابق: (2 ديدگاه)

      درکت میکنم.. منم 4 روز پیش تسمه دینامم پاره شد و تایم رد کرد.. علاوه بر خرابی سوپاپ ها و سر سیلندر.. فقط شانس آوردم گارانتی داشت ماشین و درست شد.. از من به شما نصیحت همیشه ماشین ایرانی رو قبل از پایان گارانتی بفروشید

    2. shahab

      ۲۳ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (647 ديدگاه)

      روشن کردن کولر بدون گرفتن کلاچ احتمال داره تسمه تایم رو پاره کنه

  6. کاوه

    ۳۱ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    4 روز پیش ماشین سمند مدل 93 که 26000 کیلومتر بیشتر کار نکرده بود تسمه دینام پاره کرد و ریشه های تسمه دینام به داخل تسمه تایم رفت و موجب خرابی خودرو شد.علاوه بر این سوپاپ ها هم کج شد و سر سیلندر هم تراش کاری شد. تنها خوش شانسی من داشتن گارانتی بود که موجب شد هیچ هزینه ای به من تحمیل نشه جز وقتی که ازم رفت. جا داره از شرکت های خودرو سازی ایرانی تقاضا کنیم در شکل ساخت خودرو ها و کیفیت اون ها تجدید نظر کنند..
    در پایان توصیه ای که براتون دارم اینه که قبل از تمام شدن گارانتی ماشین ایرانی اون رو بفروشید. و هیچ قطعه ای رو جز در نمایندگی عوض نکنید.

    1. shahab

      ۲۳ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (647 ديدگاه)

      امان از دست ماشینای ایرانی مشکلاشون خنده آوره

  7. ebi

    ۸ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام سوالی داشتم ممنون میشم راهنمایی کنید
    آیا درسته که سیستم تایمینگ پراید طوری است که در صورت پارگی تسمه تایم آسیب کمتری وارد میشود؟؟

    1. سعید صادقی

      ۱۰ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (1 ديدگاه)

      بله ، آسیبی به سوپاپ ها نمی رسد اما در پرایدهای جدید با موتور u4 با پاره تسمه تایمینگ سوپاپ ها کج می شود

  8. محمد

    ۹ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من پروتون ویرا دارم 110هزار کارکرده رفتم مکانیک بازدید کرد گفت سالمه نیاز به تعویض ندارد آیا باز هم باید تعویض کنم دفترچه ماشین کارکرد را 90هزارنوشته

    1. shahab

      ۲۳ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (647 ديدگاه)

      اوه اوه اگه تو دفترچه نوشته 90تا پس ریسک نکن و عوضش کن
      تسمه تایم یک دفعه پاره میشه و توی راه میذارتتون

  9. محسن

    ۳ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (4 ديدگاه)

    با سلام میخواستم بپرسم که ایا تسمه تایم را بعد از اولین بار تعویض باید دفعه های بعد زودتر عوض کرد یا خیر؟
    من یه پراید 131 اس ایکس مدل 90 با موتور معمولی با 85000 کارکرد دارم همین امروز تسمه تایمینگ عوض کردم تسمه را از نمایندگی سایپا گرفتم و آلمانی بود دقیقا مثل همونی بود که از ماشین باز کردیم با همون مارک تعمیرکار گفت دفعه بعدی باید 60000 تا تعویض بشه میخواستم بپرسم ایا این حرف درسته یا اینکه بازم میتونم باهاش تا صد هزار کیلومتر رانندگی کنم؟
    ممنون میشم جواب را به ایمیلم بفرستید با تشکر

  10. بهروزی

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    در دفترچه راهنمای L90 تعویض تسمه را 60000 کیلومتر نوشته شما چگونه 40000 کیلومتر نوشته اید ؟

    1. shahab

      ۲۳ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (647 ديدگاه)

      اونا مینویسن اما مسولیتم قبول میکنن؟؟کیفیت تسمه ها پایینه
      دضمن شما میتونید خیلی بشتر از 60000تا از تسمه استفاده کنید اما ریسک بزرگیه

  11. shahab

    ۲۳ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (647 ديدگاه)

    ممنون از آقای ریاحی

  12. sina

    ۱۵ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (103 ديدگاه)

    یکی از آشناهای نزدیک ما سمند EF 7 داره طرف بعد سه سال برده شمع وایر ماشینو عوض کنه مکانیکی بهش گفته تسمه تایمو کی عوض کردین این آشنای مام یه علامت سوال بالا سرش ظاهر شده ک تسمه تایم چیه؟؟؟؟ تو موتوره؟؟
    بعد ۱۵۶۰۰۰ تا کارکرد تسمه تایمشو عوض کردن خدایی من موندم چطوری با اونهمه کارکرد پاره نشده تسمش خودشم ماشین از صفرش دست خودشه

  13. NASA774N

    ۹ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    باسلام وعرض ادب واحترام
    بنده تویه مقاله درخصوص زمان تعویض تسمه تایم تندر90 خوندم که اکثراً درخصوص 60000کیلومتر پیموده شده اشتباه می کنند محاسبات برحسب مایل بوده و زمان تعویض تسمه تایم تندر90 برحسب پیمایش 60000مایل محاسبه شده که حدود 90000Km میشه نمیدونم یکی میگه 90000Km یکی میگه 60000Km یکی میگه 40000Km نهایتاًکدومش درسته خدامیدونه

    1. علیرضا

      ۲۲ آبان ۱۳۹۴
      سوابق: (2 ديدگاه)

      با سلام وقت شما بخیر
      در خصوص تندر ۹۰ در دفترچه راهنمای فارسی که ایران خودرو ارایه میکنه عدد ۶۰هزار کیلویمتر ذکر شده و بیشتر مکانیک های تندر و نمایندگی هم همین میزان و ملاک میدونن اما نکته اینجاست که ۶۰ هزار کیلومتر نمایش داده شده در کیلومتر شمار فقط شامل زمان های طی طریق و حرکت خودرو میشه و زمان های کارکردن درجا در ترافیک های سنگین تهران و پشت چراغ قرمز و شامل نمیشه. بنابراین منطقی هست که خودتون بر حسب شرایط رانندگی و استفاده از خودرو مقداری به عدد نمایش داده شده در کیلومتر اضافه کنید. برای مثال در تهران کارکرد ۴۰ هزار در صورت تردد در شرایط ترافیکی میتونه منطقی باشه چرا که شما گاها مسیر ۲۰ کیلومتری و حدود ۲ ساعت طول میکشه تا برسی و این دو ساعت در صورت حرکت با سرعت ۱۲۰ در اتوبان یعنی ۲۴۰ کیلومتر طی مسیر اما کیلومتر فقط ۲۰ نشون میده. همین موضوع در خصوص سایر تعویض ها نظیر روغن و فیلترها هم صدق میکنه.
      موفق باشید

  14. محمد گرگانی

    ۲۶ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام بنده پراید دارم میخواهم تسم عوض بشه
    ایا مارک یا کارخونه برند چیزی هست که بگیرم اگه هست بگین بگیرم مرسی
    چون یکی از دوستان در شهر خودم ادرس داد گفت برو بگیر رنگ پلاستیک که میگیری بگو سبز بده ؟
    ایا این حرف راسته یا همه مثل هم هست مرسی..

  15. يحيي

    ۲۷ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام ۲۰۶ تیپ ۲ دارم تو ۶۰۰۰۰ تسمه تایم رو عوض کردم امروز تو اتوبان تو ۹۹۰۰۰ تا خاموش کرد امداد گفت تسمه تایم رد کرده .با یدک کش بردم تعمیرگاه تا ببینم از فردا که شنبست چی میگن اما سوالک اینکه اگر اتفاقی برای موتور یا همون سوپاپ ها یا غیره افتاده باشه و با تعمیر کردن و هزینه همه چیز درست بشه این ماشین ماشین بشو هست یا بعد از این اتفاق دیگه تعریفی نداره ؟

  16. مقداد

    ۶ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام میخواستم فرق تسمه تایم عرض 19 با 22 چیه و مشکلی ایجاد میشه که واسه لنسر بجای 92/19 …92/22 ببندم. خواهشا زود پاسخ بدین

  17. شهرام

    ۲۴ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ضمن سلام و عرض ادب ،صمیمانه از اینکه با ارائه ی اطلاعات علمی و فنی مفید ماها رو آگاه میکنید کمال سپاس و تشکر رو دارم.

  18. تهرانی

    ۲۶ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام و تشکر
    میخواستم بپرسم آیا فیلم یا عکسهایی از نحوه تعویض و تنظیم تسمه تایم سمند ef7 دارید؟؟
    ممنون میشم اگه اطلاع بدید

  19. مسعود

    ۱۳ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    والا منم پراید ۸۷ دارم کیلومتر ۱۸۰ تسمه عوض نکردم میگم شاید فابریک خودش بهتر باشه

  20. مجتبی

    ۱۴ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام
    میخواستم بدونم بهترین مارک برای تسمه تایم سمند X7 چه مارکی هست؟
    مکانیم من خیلی اصرار به استفاده از مارک دایمکو با بسته بندی ایساکویی داره، ولی با توجه به اینکه نسخه های تقلبی ازش زیاد هست، به گفته اش عمل کنم؟؟

  21. karimnezhad

    ۲۹ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام
    میخواستم بدونم تسمه تایم پرایدصفر که موتورش hp یور4هستش چندتا بره باید عوض بشه !؟

  22. محمود

    ۵ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام.با تشکر از توضیح خوبی که داده اید . اما نمیشه مهندسین شرکت های خودرو سازی موتور را طوری طراحی کنند که بالاترین نقطه ای که پیستون داخل سیلندر قرار می گیرد با فاصله از سوپاپ ها باشد( در زمان باز بودن سوپاپ ) تا اگر تسمه تایم پاره شد پیستون به سوپاپ نخورد.( با کوتاهتر شدن شاتون – بلندتر شدن سیلندر – بزرگتر شدن اتاقک احتراق یا … البته فکری به حال حجم تراکم و فشار آن هم باید بکنند)
    لطفاَ جواب را ایمیل کنید.

    1. کیانوش

      ۳ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      وقت بخیر
      در خودروهای قدیمی تر مثل پراید که نسبت تراکم کمتر از 10 دارند در زمان پاره شدن تسمه تایم هیچ اتفاقی نمیوفته همونطور که نویسنده محترم در همین مقاله ذکر کردن
      ولی برای بالا بردن راندمان نسبت تراکم در پیشرانه های جدید تر از جمله tu5 یا ef7 و غیره بیشتر از 10 هست که موجب ایجاد چنین مشکلاتی میشه
      به همین دلیل هست که خودروهای به اصطلاح قوی تر استهلاک بالاتری هم دارن
      بهتره به جای درگیر کردن ذهن به چنین مواردی سرویسهای دوره ای به موقع و با بهترین کیفیت انجام بشه تا مشکلی پیش نیاد
      موفق باشین

  23. تقی

    ۸ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ضمن سلام حضور دوستان عزیز و گرامی
    من یک ماشین ال نود نقره ای مدل 87 دارم تاکنون منو هیچ اذیتی نکرد تا اینکه یک روز ای کاش آن روز اتفاق نمی افتاد رفتم جهت تعویض تسمه تایم بالاخره سرتان را درد نیاورم ، طبق دستور مکانیک رفتیم کیت کامل خریدیم با مجوز سالم بودن و اصلی بودن تأیید مکانیک و …. عوض کردم بعد از حدود شاید دروغ نباشه 5000تا سروصدا از داخل محفظه تسمه تایم شروع شد به مکانیک مراجعه نمودیم گفت دو باره باید باز بشود ، که شد .فرمودند که تسمه تایم شما خشک شده بنا به اظهار آقای مکانیک باید عوض بشود احتمال دارد که پاره شه دوباره تسمه دیگر و تعویض قرقره هرزه گرد که این بار 200/000 ناقابل خرج برداشت ، با همان سرو صدا بعد از حدود 500 کیلومتر شروع شده برادران عزیز اگر راهکاری یا تجربه ای در این زمینه دارند راهنما باشند تشکرات بی شائبه دارم .

    1. Rmik

      ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (5 ديدگاه)

      تعویض تسمه تایم خودروهای گروه سایپا و ایرانخودرو در نمایندگی باعث مسئولیت شرکت خواهد شد چون کیلومتر ماشین ثبت و کلیه کارهای انجام شده با صدور فاکتور کامپیوتری به شرکت مادر و همچنین مرکز بازرسی و استاندارد منتقل میشود و لازم نیست حتما خودروی شما دارای گارانتی باشد
      فقط حتما فاکتور رسمی ( و نه دست نویس ) دریافت نمایید

  24. مجتبی

    ۱۴ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام من یه تسمه تایم 206 صد دندانه لازم دارم چون موتور ماشینم اروپاییه کسی میتونه کمکم کنه ممنون میشم

  25. کاظم

    ۱۲ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام,یک خاطره تلخ از ماشین پژو پارس:
    با اینکه ماشینم کمکار بوده و دست آدم مطمنن, بدون اینکه زمان تعویض تسمه تایم برسه, پولی هرزگرد تسمه تایم شل میکنه و تسمه ۷ دندانه رد کرده و باعث شد که سوپاپ خم کنه و حدود ۷۰۰ هزار تومان خرج برداشت, به نظر من باید فاتحه این طراحی خودرو رو خواند, که آدم همیشه نگران شل شدن پولی تسمه تایم هم باشه ؟!!!!

  26. محسن امانی

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    بابت توضیحات عالیتون تشکر می کنم . خدا قوت .بازم ادامه بدید لطفا .موفق باشید

  27. بهروز

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام من تیپ شیش ۸۹ دارم با کارکرد ۴۸ هزارتا فقط از زمان میترسم که شده شیش سال باید عوض کنم ؟
    مدل کانتینانتال خوبه قیمت ۱۲۰ تومن ؟

  28. رضا

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با توجه به مشکلات تسمه تایم بنظر اگر خودرو ساز های عزیز به جای تسمه تایم از زنجیر تایم استفاده کنند ( حتی اگر کمی صدا هم داشته باشد) ارزش بالایی دارد و خیال خریدار را از این جهت راحت مینمایند , چرا به فکر تولید موتوری با زنجیر تایم ( مثل مزدا 3نیو) نیستند .

  29. محمد رضا

    ۲۳ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام ….
    من پراید تازه خریدم 44 هزار تا کار کرده.ایا باید تسمه تایمشو عوض کنم؟لطفا راهنمایی کنید

  30. حجت

    ۲۴ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با عرض سلام من یک ویتارای 2400 دارم چه موقع باید تسمه تایم تعویض شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا