یکی از مهمترین بخشهای هر خودرو لاستیک آن است و نگهداری آنها اهمیت فراوانی خواهد داشت چراکه لاستیک نقطه تماس خودرو با سطح زمین بوده و هرگونه مشکل در لاستیکها میتواند ایمنی سرنشینان را به خطر بیندازد.
در جدیدترین مقاله آموزشی پدال میخواهیم شرایط نگهداری لاستیک خودرو را خدمت شما عزیزان شرح دهیم و به مباحثی همچون نکات مهم درباره سلامت لاستیکها، علل خشکی آنها و… اشاره خواهیم داشت پس همراه ما باشید. همچنین برای بهرهگیری بیشتر از مطالب مجله پدال میتوانید مطالب زیر را نیز از نظر بگذرانید:
۵ نکته مفید هنگام تعویض و استفاده از لاستیکهای زمستانی
۸ قانون طلایی برای نگهداری خودرو!
نکات سلامت لاستیک خودرو
برای اینکه لاستیک خودروی شما طول عمر بیشتری داشته باشد و بتواند در درازمدت عملکرد خود را حفظ کند باید این موارد را مدنظر داشته باشید:
فشار هوا: فشار هوای مناسب در لاستیکهای خودرو باعث کاهش سایش، صرفهجویی در مصرف سوخت و کاهش خطر ترکیدن لاستیک میشود؛ بنابراین باید فشار هوای لاستیکهای خودرو را بررسی کرده و در صورت نیاز آن را تنظیم کنید.
تعویض به موقع لاستیک: لاستیکهای خودرو باید در زمان مناسب و با توجه به میزان سایش و کارکرد آنها تعویض شوند. از جمله نشانههای زمان تعویض لاستیک میتوان به کاهش آج لاستیک، وجود برآمدگی غیرعادی روی لاستیک، ترکهای ریز روی دیواره و… اشاره داشت.
رعایت الزامات سازنده لاستیک: لاستیک خودرو ویژگیهای خاصی همچون حداکثر سرعت و بار مجاز دارد و تخطی از آن میتواند عواقب ناگواری در پی داشته باشد. برای ایمنی باید لاستیکهایی با حداکثر سرعت مناسب برای خودروتان انتخاب کنید.
انبار کردن لاستیک: درصورتیکه لاستیکها برای مدت طولانی انبار میشوند باید در محیطی خشک و خنک نگهداری شوند تا آسیب نبینند.
رعایت سایز مناسب لاستیک با مشخصات خودرو: نباید از لاستیکهای خودرو با سایز نامناسب یا کوچکتر یا بزرگتر از سایز مناسب برای خودرو استفاده کرد.
رعایت حداکثر بار مجاز لاستیک: حمل بار بیش از حد مجاز مشخص شده برای لاستیکهای خودرو عواقب ناگواری در پی خواهد داشت زیرا بار بیش از حد مجاز میتواند باعث افزایش فشار و سایش لاستیکها شود.
توجه به شکل ظاهری لاستیک: باید از عدم وجود ترکیدگی و خراشیدگی روی لاستیک مطمئن شد چون این مسائل ممکن است باعث افزایش خطر ترکیدن لاستیک شود.
عدم استفاده از لاستیکهای قدیمی: استفاده از لاستیکهای قدیمی و خراب شده ممکن است باعث افزایش خطر حادثه شود.
عدم استفاده از مواد شیمیایی قوی بر روی لاستیکهای خودرو: استفاده از چنین مواردی ممکن است باعث تغییر خواص و افت کیفیت لاستیکها شود.
عدم قرار دادن خودرو بر روی سطح نامناسب: نباید لاستیک را روی سطوحی مانند برف یا یخ انبار کرد زیرا این موضوع ممکن است باعث آسیب به لاستیکهای خودرو شود.
توجه به نکات بالا باعث افزایش طول عمر لاستیک و بهبود عملکرد آن خواهد شد؛ اما نکات مهمی نیز وجود دارند که پایان عمر لاستیک و فرسودگی آن را نشان میدهند. از جمله این نشانهها میتوان به موارد زیر اشاره داشت:
کاهش آج روی لاستیک: هنگامیکه عمق آجهای روی سطح لاستیک به حدی کاهش یابد که بیش کمتر از ۲ میلیمتر شود لاستیک باید تعویض شود.
سایش نامناسب: هرگاه سایش روی سطح لاستیک نامناسب باشد و شکاف یا ترک در لاستیک قابل دیده شود لاستیک باید تعویض شود.
دیده شدن سیمهای فولادی: هرگاه سیمهای فولادی درون لاستیک برای شما قابلمشاهده باشد لاستیک باید فورا تعویض شود.
تغییر رنگ: هرگاه رنگ لاستیک از سیاه به خاکستری تغییر یابد یا رنگ آن مشکوک به نظر برسد، لاستیک باید تعویض شود.
وجود فرورفتگی در لاستیک: هنگامیکه سطح لاستیک غیر صاف باشد و فرورفتگیهایی در آن به وجود آید لاستیک باید تعویض شود.
تاریخ تولید: هرگاه از عمر لاستیک بیش از پنج سال گذشته باشد باید تعویض شود حتی اگر هنوز در شرایط عالی باشد.
علت خشک شدن لاستیک خودرو
خشک شدن لاستیک خودرو ناشی از چندین عامل است که با گذشت زمان باعث شکنندگی آن میشود. بعضی از این عوامل شامل موارد زیر هستند:
تغییرات مواد شیمیایی لاستیک: در هوای گرم و خشک تعریق از سطح لاستیک باعث حذف مواد روغنی و مرطوب آن شده و خشک شدن لاستیک را تسریع میکند.
نور آفتاب: پرتو UV نور آفتاب میتواند منجر به شکستن پلیمرهای لاستیک شده و باعث خشک شدن آن شود.
دمای بالا: دمای بالا نیز میتواند باعث خشک شدن لاستیک شود زیرا تبخیر روغنهای طبیعی لاستیک را در پی خواهد داشت.
انبار کردن نامناسب: درصورتیکه لاستیک در محیط خشک و گرم انبار شود، خشک شدن آن بیشتر خواهد شد.
استفاده نامناسب: رانندگی با فشار کم لاستیکها و یا تعویض نکردن لاستیکهای قدیمی میتواند باعث خشک شدن آنها شود.
مواد شیمیایی: استفاده از مواد شیمیایی نامناسب برای تمیز کردن لاستیکها میتواند باعث خشک شدن آنها شود.
عدم استفاده مداوم: عدم استفاده مداوم لاستیکهای خودرو نیز یکی دیگر از دلایل خشک شدن آنها خواهد بود.
چگونه لاستیک ماشین را نرم کنیم؟
برای نرم کردن لاستیک خودرو میتوانید از روشهای زیر استفاده کنید:
قبل از شروع به رانندگی حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه با سرعت کم و در یک مسیر صاف خودرو را حرکت دهید تا لاستیکها گرمونرم شوند. اگر لاستیکهای شما بسیار خشک هستند میتوانید فشار هوای آن را کمی کاهش دهید؛ اما مطمئن شوید که فشار هوا هرگز کمتر از حداقل مقدار مشخص شده برای لاستیکها نباشد. از اسپریهای نرمکننده لاستیک خودرو استفاده کنید. این اسپریها معمولاً در فروشگاههای خودرو وجود دارند و به راحتی قابلاستفاده هستند. درهرصورت قبل از استفاده از هر یک از روشهای فوق بهتر است مطمئن شوید که این روشها مناسب برای لاستیکهای شما هستند و هیچگونه خطری برای آنها وجود ندارد.
نکات تعویض لاستیک
زمانی که برای خرید لاستیک جدید خودرو تصمیم گرفتید باید مواردی را مدنظر قرار دهید:
سایز لاستیک: همیشه باید به سایز لاستیکهای خودرو توجه کنید و لاستیک مناسب با سایز و نوع خودروی خود را انتخاب کنید.
کیفیت لاستیک: کیفیت لاستیک بسیار مهم است. همیشه سعی کنید لاستیک با کیفیت بالا را انتخاب کنید و اطمینان حاصل کنید که لاستیک موردنظر شما گواهینامههای استاندارد را دارد.
شرایط جاده: شرایط جادهای که معمولاً در آن شما رانندگی میکنید باید در انتخاب لاستیکهای خودرو موردتوجه قرار گیرد. بهعنوانمثال، اگر شما در مناطقی با زمستان سرد و بارانی زیاد زندگی میکنید، لاستیکهای خودروی شما باید دارای دیواره و آج مناسب برای چنین شرایطی باشند.
توجه به تاریخ تولید لاستیک: هنگامیکه لاستیک خودرو را انتخاب میکنید باید به عمر آن توجه کنید و لاستیک جدیدتر را انتخاب کنید. همچنین بهتر است لاستیکهایی با تاریخ تولید نزدیک به تاریخ خرید انتخاب کنید.
قیمت: قیمت نباید تنها فاکتور تصمیمگیری شما در خرید لاستیک باشد. همیشه سعی کنید محصول با کیفیت مناسب و با قیمت مناسب را انتخاب کنید.
کارایی لاستیک: هنگام خرید لاستیکهای خودرو باید به کارایی آن مانند عملکرد در بارندگی و جادههای خشک و مسیرهایی با سرعت بالا توجه کنید.
نوع خودرو: لاستیکهای خودرو برای خودروهای مختلفی طراحی شدهاند و باید لاستیکی را انتخاب کنید که با نوع خودروی شما مناسب باشد مانند خودروهای سواری، شاسیبلند، ون و …
شرایط جوی: شما باید لاستیکهایی را انتخاب کنید که در شرایط جوی مختلف عملکرد خوبی داشته باشند، مانند باران، برف و یخ.
دیگر عوامل: برخی از دیگر عواملی که در خرید لاستیک باید موردتوجه قرار بگیرند عبارتاند از: صدای لاستیک در حین حرکت، پایداری در خط مستقیم و در پیچها و همچنین حجم و وزن لاستیک.
مدتزمان نگهداری لاستیک در انبار
نگهداری صحیح از لاستیک در انبار بیشترین عمر ممکن آن را تضمین میکند. بااینحال اگر لاستیکهای خودرو را در شرایط نامناسبی نگهداری کنید ممکن است لاستیکها قبل از عمر مفیدشان فرسوده شوند. لاستیک خودرو را در محیط خنک و خشک ذخیره کنید و برای جلوگیری از خشک شدن از تماس غیرمستقیم با گرما یا نور خورشید جلوگیری کنید. همچنین در طول زمان لاستیکهای خودرو بهتر است برای پیشگیری از تغییر شکل دائمی آنها چرخانده شوند. بااینحال مدتزمان مناسب نگهداری لاستیک خودرو در انبار معمولاً بین ۱ تا ۵ سال است. بهترین روش برای بررسی وضعیت لاستیک در انبار، بررسی تاریخ تولید آن است.
علت فرسوده شدن لاستیک ماشین
لاستیکها جزو بخشهای مصرفی خودرو محسوب میشوند و طبیعی است که پس از گذشت مدتزمانی فرسوده و مستهلک شوند هرچند نگهداری لاستیک خودرو بصورت اصولی می تواند روی افزایش طول عمر آنها تاثیر مثبت داشته باشد. البته وقوع برخی اتفاقات میتواند روند فرسودگی لاستیکها را تسریع کند. از جمله مواردی که باعث فرسوده شدن لاستیک میشوند میتوان به کارکرد بالا، حمل بار بیشتر از ظرفیت متعارف خودرو، تردد در مسیرهای ناهموار و خشن، وجود مشکل در فرمان و جلوبندی، عدم تنظیم باد لاستیک، برخورد شدید با کناره جدولها، تغییرات دمایی شدید لاستیک و… اشاره کرد.
Alireza
۲۶ فروردین ۱۴۰۲یزد تایر یه زمانی خوب بود ولی الان خیلی سفت میشه و طرح گل های بروزی هم نداره ، بنظرم بهترین لاستیک ایرانی حال حاضر بارز و کویر هستند.
NAVID۰۰۹۸
۲۶ فروردین ۱۴۰۲عجیبه ، پدال یه مدتی هست گیر میده به مقالههای مربوط به لاستیک 😉 !
قبلاًها پاکستان از پیشگامان استفاده از لاستیکهای کارکرده و بازسازی شده بود و امروز رقیبی پیدا کرده به نام ایران ، عجیبه !؟
یه سَری حتماً به دیوار بزنید تا از خنده قَش کنید و یه طنز تلخ را به چشم ببینید که مردم لاستیک به درد آتیش زدن هم برای فروش گذاشتن و … !
موضوع لاستیک ، از موضوعاتیست که به شدت به رانندگی و حوادث مربوط میشود و لطفاً با خساست ، جونِ مردم و دیگران را به خطر نیندازید !
طرف آگهی خودروی وارداتی مدل ۲۰۱۰ یا مثلاً ۲۰۱۲ گذاشته و با افتخار کنار عراجیف دیگر مینویسه لاستیک فابریک کارخانه به سبب کمکار بودن ( بخوره تو سر خودت با کم کار بودنش ، اون لاستیک بمب متحرکه ، بگذار گوشه خونت تا زن و بَچَت لذتش را ببرند نه اینکه مانور تبلیغاتی بدی به سبب بدبختیای که این روزها دچارش شدیم ) اصلاً به جای اون لاستیکها برو پلاستیک خیار بکش روی صندلیهات و مانور تبلیغاتی بگذار جهت فرو کردن به مشتری از خودت بیسوادتر که تازه لذت هم میبرد از اینکه ماشینی خریده که لاستیکش فابریکه !
عمر لاستیک ۵ سال یا نهایت ۸۰ هزارکیلومتر استانداردش هست ولی اگر مصرف کیلومتری بالا دارید حتی میشه با لاستیک دو ساله بیش از ۱۰۰ هزارتا رفت ( البته در زمستان و بهار ) !
محمد
۲۶ فروردین ۱۴۰۲ای کاش یذره دقیق تر توضیح میدادین.مثلا چطور میشه لاستیک چهار فصل رو از لاستیک تابستانی تشخیص داد.یا اینکه چطور میشه حداکثر میزان بار و حداکثر سرعت مجاز رو از روی اعداد درج شده روی لاستیک متوجه شد.
شاهین
۲۶ فروردین ۱۴۰۲سلام وقت بخیر
میتونید مطلب مدنظر خودتون رو از لینک زیر مطالعه بفرمایید. تشکر
https://www.pedal.ir/training/%D8%B9%D9%84%D8%A7%D8%A6%D9%85-%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D8%AA%D8%A7%DB%8C%D8%B1-%D9%84%D8%A7%D8%B3%D8%AA%DB%8C%DA%A9-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88/
حسن
۲۷ فروردین ۱۴۰۲فقط لاستیک خوب بخرید و در موقعی که خودرو ایستاده و ثابت هست فرمون را نچرخونید مخصوصا در ماشین زیر بار یا پر مسافر که لاستیک را داغون میکنه بعضیها هم پشت فرمون داخل خودروی پارک شده عادت دارن با فرمون بازی میکنن که باید ترک عادت کنن
جلال الدین شمشادی
۲۸ فروردین ۱۴۰۲متأسفانه لاستیک اینقد گران شده که تا موقع دیده شدن سیم اش باید استفاده کرد.
پیمان علیزاد
۸ اسفند ۱۴۰۲سرعت زیاد و ترمز های ناگهانی‐تنظیم باد کم و زیاد
چاله چوله آسفالت داغون نمک در زمستان پل های فلزی که گوشه هاش زده بیرون خدایا ما چقدر بدبختیم