آموزشمقالات

نکات رانندگی در کوهستان که باید بدانید

رانندگی در کوهستان با مناظر زیبایی که دارد وسوسه کننده خواهد بود اما نکات رانندگی مهمی وجود دارد که رانندگان ماهر و غیر ماهر باید آن را رعایت کنند. در جدیدترین مقاله آموزشی پدال می‌خواهیم به برخی ریزه‌کاری‌های مهم رانندگی در جاده‌های کوهستانی بپردازیم، مواردی که می‌توانند کاملاً تعیین‌کننده باشند.

جاده‌های کوهستانی به دلیل شرایط خاص خود همچون وجود شیب‌ها و پیچ‌های خطرناک، عرض کم جاده، روشنایی کم و… چالش‌های زیادی را برای رانندگان ایجاد خواهند کرد بنابراین اطلاع از شرایط رانندگی در چنین جاده‌هایی و رعایت برخی موارد ایمنی بسیار ضروری خواهد بود. قبل از سفر و رانندگی در جاده‌های کوهستانی باید نکاتی را رعایت کنید که در ادامه می‌خواهیم به برخی از آن‌ها بپردازیم.

نکات رانندگی در کوهستان که باید بدانید

برای آنکه هنگام عبور از چنین مسیرهایی با حداقل خطر مواجه شوید باید نکات رانندگی در کوهستان را مدنظر قرار دهید. این موارد عبارت‌اند از:

رعایت سرعت مطمئنه: زمان رانندگی در جاده‌های کوهستانی حتماً سرعت مجاز را رعایت کنید. سرعت خودرو در چنین شرایطی باید با توجه به شرایط جاده، فاصله بین خودروها، میزان دید در شب یا روز، شیب مسیر، وجود یا عدم وجود پیچ‌های خطرناک و… تنظیم شود.

رعایت فاصله ایمن با خودروهای دیگر: در زمان رانندگی در کوهستان باید فاصله مناسب از دیگر خودروها را رعایت کرد چراکه در صورت عدم رعایت فاصله و ترمز ناگهانی خودروی جلو شاهد تصادف خواهید بود.

استفاده از دنده مناسب: در جاده‌های کوهستانی با شیب‌های تند باید از دنده‌های سنگین استفاده کنید تا در صورت از دست دادن کنترل خودرو و همچنین افزایش سرعت بتوان خودرو را دوباره تحت کنترل درآورد. درصورتی‌که از دنده‌های سبک استفاده شود خودرو شتاب خواهد گرفت و کنترل آن کار دشواری خواهد بود.

توقف در مکان‌های امن: با توجه به اینکه اکثر جاده‌های کوهستانی دارای عرض کمی هستند بنابراین باید خودرو را در مکان‌های امن پارک کرد. پارک کردن خودرو در کوهستان نیز شرایط خاص خودش را خواهد داشت به‌طوری‌که می‌بایست فرمان خودرو در جهت خلاف جاده پیچانده شود تا در صورت حرکت، خودرو وارد جاده نشود و همچنین باید خودرو در دنده باشد و ترمزدستی کشیده شود. در نهایت برای اطمینان بیشتر باید از سنگ برای توقف حرکت لاستیک‌ها استفاده کرد.

دقت در استفاده از ترمز: ترمز گیری های مکرر در سراشیبی جاده‌های کوهستانی باعث داغ شدن آن‌ها و کاهش کارایی ترمز خواهد شد. همچنین ترمزهای شدید می‌توانند سبب لغزش خودرو شوند و کنترل آن را از دست خودرو خارج نمایند. درهرصورت باید از نیروی مناسب ترمز استفاده کرده و دنده‌سنگین را برای حرکت انتخاب نمایید.

رانندگی در شرایط آب و هوایی نامساعد: درصورتی‌که شرایط آب و هوایی مساعد نیست بهتر است توقف کرده و تا بهبود شرایط منتشر بمانید. اگر سفر در این حالت ضرورت دارد باید نسبت به وجود تجهیزات ایمنی در خودرو همچون زنجیر چرخ اطمینان حاصل کنید. همچنین سرعت خودرو باید بسیار کمتر از شرایط عادی باشد.

توجه به شیب جاده: یکی دیگر از نکات رانندگی در کوهستان توجه به شیب جاده است. وجود شیب‌های تند و پیچ‌های خطرناک در چنین مسیرهایی کاملاً عادی بوده و بنابراین برای کنترل خودرو می‌بایست سرعت خودرو را به‌طور منظم تنظیم نمایید.

بررسی بخش‌های مختلف خودرو قبل از شروع حرکت: از آنجایی که مسیرهای کوهستانی دارای شیب‌های تند و مسیرهای پیچ در پیچ هستند بنابراین برخی بخش‌های خودرو از جمله ترمز، سیستم تعلیق، کلاچ و… بیشتر از همه تحت‌فشار قرار می‌گیرند. به همین خاطر پیش از آغاز سفر از عملکرد صحیح این بخش‌ها اطمینان حاصل کنید.

توجه به علائم ترافیکی: در کوهستان توجه به علائم ترافیکی اهمیت بسیار بالایی دارد و عدم توجه به آن‌ها به ویژه علائم محدودیت سرعت و پیچ‌های خطرناک می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری در بر داشته باشد.

آمادگی برای روبرو شدن با شرایط غیرمنتظره: در چنین مسیرهایی ممکن است اتفاقات غیرمنتظره‌ای همچون ریزش کوه، بارش برف و باران و… رخ دهد بنابراین باید همواره آماده روبرو شدن با چنین شرایطی باشید و تجهیزات ضروری همچون پتو، غذا و… به همراه داشته باشید.

عدم وارد کردن فشار غیرمتعارف به موتور خودرو: گاها برخی رانندگان در سربالایی‌ها فشار زیادی به موتور خودرو وارد می‌کنند که این امر می‌تواند باعث داغ کردن موتور شود بنابراین توصیه می‌شود با تنظیم شیب مسیر و قدرت موتور خودرو مسیر را به آرامی طی کنید.

رانندگی در جاده شیب‌دار

رانندگی در جاده‌های شیب‌دار مهارت‌های خاص خود را می‌خواهد. برای مثال در صورت عدم وجود مهارت کافی شاید خودرو در سراشیبی‌های تند ناگهان شتاب گرفته و کنترل آن از دست راننده خارج شود. به همین خاطر باید در سرازیری‌ها از دنده‌سنگین استفاده کنید. معمولاً رانندگان باتجربه می‌گویند در سرازیری‌ها از دنده‌ای استفاده کنید که در صورت برگشت از آن جاده نیز همان دنده را استفاده می‌کنید. برای مثال اگر در زمان بالا رفتن از سراشیبی با دنده ۲ حرکت کنید باید در سرازیری آن مسیر نیز با دنده ۲ حرکت کنید. نکته دیگر اینکه هرگز در سراشیبی‌ها دنده را خلاص نکنید و به‌صورت مکرر ترمز نگیرید زیرا ترمز داغ خواهد کرد و کارایی خود را از دست خواهد داد.

در سربالایی‌ها نیز به خاطر عدم وارد کردن فشار به موتور باید از دنده‌های سنگین‌تر استفاده کنید. در صورت توقف در چنین مسیرهایی حتماً از ترمزدستی استفاده کنید و در زمان شروع به حرکت نیز می‌توانید نیم کلاچ کنید. در زمان تردد در جاده‌هایی با سربالایی شدید به دمای موتور توجه داشته باشید تا داغ نکند. همچنین سعی کنید در چنین جاده‌هایی از کولر استفاده نکنید.

رانندگی در جاده خاکی

گاها پیش می‌آید که با خودرو در جاده‌های خاکی تردد می‌کنیم و بنابراین باید در چنین جاده‌هایی سرعت خودرو کمتر از حد معمول باشد زیرا به خاطر ناهمواری‌های مسیر امکان آسیب رسیدن به خودرو وجود خواهد داشت. همچنین در زمان بارندگی باید مراقب سر خوردن خودرو در مسیرهای خاکی بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۴ دیدگاه‌ها

  1. Reza Waffen SS

    ۲۴ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (5359 ديدگاه)

    وای خدا F12 TDF و پرفورمانته تو عکس های اول و دوم چه دلبری میکنن

    موافقم 29
  2. منصور

    ۲۴ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (15 ديدگاه)

    در سربالایی های طولانی خصوصا با ماشین های مجهز به توربو شارژ ،به نحوی رانندگی کرده و از دنده ای استفاده کنید که با فشردن نیمی از گاز،دور موتور خودرو حوالی عدد3یا همان ۳۰۰۰دور در دقیقه باشد،استفاده از دنده سنگین‌تر وگازکمتر و دورموتور پایین تر خصوصا در خودروهای سنگین توصیه شده ،تابه موتور فشار نیامده و گرم یا روغن کم نکند ،و در ادامه با همان دنده سرازیری را بدون فشردن گازطی کنید،پیش از رسیدن به پیچ ها سرعتتان را کنترول کرده و از گرفتن ترمز در پیچها خصوصا هنگام خطر لغزندگی استفاده نکنیدتوجه به علائم و محدودیت ها را جدی بگیرید!!

    موافقم 24
  3. Alan.r

    ۲۴ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1133 ديدگاه)

    نوشته رعایت سرعت مطمئنه
    والا ماشین های ما به زور از کوه بالا می‌رن بخوایم هم نمی‌تونیم از سرعت مجاز تندتر بریم😂😂

    موافقم 27
    1. عاشق پدال

      ۲۴ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (254 ديدگاه)

      ولی خیلی قشنگ پایین میرن
      سالها قبل شاد به دره رفتن یه پراید بودیم. موزیک بالا. چندتا جوون پر شور. دره حداقل حداقل ۲۰۰ متر تا تهش بود. قطعا زنده نموندن.
      روحشون شاد.

      موافقم 13

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا