آموزش

چرا لاستیک‌ خودروهای برقی بسیار سریع‌تر از مدل‌های بنزینی مستهلک می‌شود؟

شاید با دنبال کردن مقالات پدال متوجه این نکته شده باشید که لاستیک‌های خودروهای برقی استهلاک بیشتری دارند اما آیا علت آن را می‌دانید؟


بنا به گزارش کانسومر ریپورتز، یک دست لاستیک خودروی خانوادگی متوسط می‌تواند تا حدود ۱۱۰ هزار کیلومتر و یا بیشتر کار کند. لاستیک‌های بسیار پرفورمنس استهلاک بیشتری دارند و میزان کارکرد ۴۸ هزار کیلومتری برای آن‌ها مطلوب خواهد بود؛ اما لاستیک‌های خودروهای برقی داستان کاملاً متفاوتی دارند. کلی بلو بوک گزارش داده طول عمر لاستیک این خودروها می‌تواند بین ۴۸ تا ۶۵ هزار کیلومتر باشد. البته باید به این نکته اشاره کنیم لاستیک استاندارد خودرویی همچون تسلا مدل Y شاید به اندازه لاستیک‌های پرفورمنس خودروهای بنزینی از جمله پورشه ۹۱۱ عمر کنند.

اما داستان این لاستیک‌ها چیست؟ چرا لاستیک خودروی برقی بسیار سریع‌تر از لاستیک خودروهای درون‌سوز مستهلک می‌شود؟ باید دانست پاسخ به این سؤال ساده‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید. کلی بلو بوک می‌گوید وزن متوسط باتری خودروی برقی حدود ۴۵۰ کیلوگرم است که باعث می‌شود وزن کلی خودرو بالا برود. نگاهی به وزن برخی خودروهای برقی محبوب بازار آمریکا و مقایسه آن با وزن خودروهای بنزینی نشان می‌دهد هرچه ابعاد کلی خودرو بزرگ‌تر باشد فاصله وزن بیشتری وجود خواهد داشت. مینی کوپر برقی تنها چند ده کیلوگرم سنگین‌تر از خودروی درون‌سوز هم‌رده خود است اما F-150 لایتنینگ از نظر وزن تفاوت زیادی با نسخه بنزینی همین وانت پیکاپ دارد. وزن متوسط هیوندای کنا هم چیزی بین مینی کوپر و فورد است و از تیپی به تیپ دیگر کمی فرق می‌کند.

وزن بیشتر به معنی مقاومت چرخشی بیشتر است به این معنی که برای حرکت درآوردن وزن بالاتر، لاستیک‌ها باید تلاش بیشتری داشته باشند و بنابراین اکسل خودرو تحت‌فشار قرار می‌گیرد و گرمای بیشتری تولید می‌شود و دیواره‌های لاستیک نیز فشار بالایی را تحمل کرده و نهایتاً باعث استهلاک سریع‌تر لاستیک می‌شود. برای درک بهتر می‌توانید تصور کنید در حال بالا رفتن از ۵۰ پله هستید. اگر یک کوله‌پشتی پر را با خود حمل کنید فشار بیشتری بر زانوهای شما وارد خواهد شد. وزن بیشتر همیشه به معنی استرس و فشار بیشتر روی هر چیزی است که آن وزن را حمایت می‌کند.

وزن بیشتر خودروی برقی با گشتاور آنی موتورهای آن‌ها همراه می‌شود. گشتاور آنی یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های چنین وسایل نقلیه‌ای است. برای مثال کل هدف یک خودروی عضلانی رسیدن از یک نقطه به نقطه دیگر در سریع‌ترین زمان ممکن است و خودروهای برقی این کار را بدون سوپرشارژر انجام می‌دهند اما واضح است که فشار زیادی به لاستیک‌ها وارد می‌شود. با اینکه خودروهای برقی به‌صورت آنی ترمز نمی‌کنند اما به لطف ویژگی ترمز احیا شونده می‌توانند ترمز سریع‌تری داشته باشند. از طرف دیگر، لنت‌های ترمز خودروهای برقی طول عمر بیشتری دارد زیرا ترمز احیا شونده بخش اعظم کار توقف را انجام می‌دهد. البته همین موضوع به معنی اصطکاک بیشتر لاستیک و جاده است که بازهم استهلاک بیشتر لاستیک را در پی خواهد داشت.

موضوع این است که مالکان خودروهای برقی سریع‌تر از مالکان مدل‌های بنزینی لاستیک‌ها را تعویض خواهند کرد. با اینکه کارکرد ۱۱۰ هزار کیلومتری لاستیک‌های تسلا مدل X بسیار دور از ذهن به نظر می‌رسد اما راهکارهایی برای افزایش میزان کارکرد آن‌ها وجود دارد. بالانس چرخ‌ها که توسط کامپیوتر انجام می‌شود یکی از کارهای ضروری به ویژه برای خودروهای برقی است. این امر باعث می‌شود راندمان خودرو نیز بهینه شود. نکته دیگر جابجایی چرخ‌ها بر اساس توصیه شرکت سازنده است که باعث می‌شود استهلاک آن‌ها برابر باشد.

اکثر خودروهای امروزی با سیستم پایش فشار باد لاستیک عرضه می‌شوند و بنابراین مالکان حتماً باید به موضوع توجه کنند. تنظیم باد لاستیک به ویژه در فصل تابستان و زمستان اهمیت دارد زیرا فصل زمستان باعث می‌شود هوای داخل لاستیک متراکم شود و عکس این موضوع در فصل گرم سال رخ دهد. نکته دیگر اینکه اگرچه می‌توان از لاستیک‌های استاندارد خودروهای درون‌سوز برای خودروهای برقی استفاده کرد اما نباید این کار را انجام داد. شرکت گودیر می‌گوید هر حلقه لاستیک چهارفصل رانگلر فورد F-150 لایتنینگ XLT قیمت ۲۵۱ دلاری دارد درحالی‌که قیمت لاستیک مشابه برای F-150 درون‌سوز حدود ۱۸۷ دلار است. اختلاف قیمت این لاستیک‌ها در چهار حلقه بیش از ۲۵۰ دلار خواهد بود اما اگر لاستیک‌های مدل بنزینی اگر پس از ۲۰ هزار کیلومتر به‌طور کامل ساییده شوند چقدر پول صرفه‌جویی شده است؟ اگر تلاش کنید لاستیک‌های ارزان‌قیمت بخرید، در درازمدت پول بیشتری را خرج خواهید کرد و ریسک ترکیدن آن‌ها را نیز به جان می‌خرید.

همان‌طور که گفته شد گشتاور آنی خودروهای برقی بیشتر و سریع‌تر از خودروهای درون‌سوز عادی است. این امر باعث می‌شود رانندگان تشویق به فشردن پدال گاز شوند که نتیجه آن کاهش توان پیمایش و افزایش استهلاک لاستیک‌ها خواهد بود. به منظور بهبود وضعیت لاستیک‌ها سعی کنید پدال گاز و ترمز را به نرمی فشار دهید. نباید با خودرویی همچون تویوتا bZ4x همانند کمری رفتار کنید. شاید متوجه شده باشید که این توصیه‌ها خیلی به توصیه‌های نگهداری لاستیک خودروهای بنزینی متفاوت نیست. در خاتمه باید گفت اصول کلی نگهداری لاستیک خودرو مشابه است ولی در خودروهای برقی اهمیت بیشتری دارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۸ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. Amiro

    ۱۹ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (404 ديدگاه)

    خودشونو گول میزنن که دارن به طبیعت کمک میکنن اونوقت تولید بیشتر لاستیک یعنی نفت بیشتر
    بازگشت همه به سوی بنزین است

    موافقم 49
    مخالفم 10
    1. Nismo

      ۱۹ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (1533 ديدگاه)

      نگو اینجوری الان روشنفکرای عزیز تسلا دوست ناناعت میشن

      موافقم 34
      مخالفم 7
    2. Galant.VR4(JDM)

      ۱۹ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (1255 ديدگاه)

      اشتباهه فکر شما
      در آینده نزدیک اگه استفاده از نفت رو کم نکنیم علاوه بر آسیب زدن به زمین جنگی بر سر نفت اتفاق میوفته چون میزان نفت رو به اتمامه
      بهترین گزینه هیبرید یا سوخت های جایگزین دیگه هستن یا حتی انجین های بسیار کم مصرف مثلا اگه روتاری جدیدی مزدا توسعه پیدا کنه مصرف بنزین و اکثر سوخت های جایگزین کمتر خواهد بود فکر کن سوخت جایگزینی به تولید برسه و مثلا روتاری کمترین مصرف رو در بین تمام انجین ها داشته باشه خیلی عالی میشه (روتاری یه مثاله منظور رو بگیر)
      اما مطمئنم برقی ها گزینه مناسبی نیستن اما بد هم نیستن و در آینده درصد کمی از صنعت خودروسازی رو پوشش میدن

      موافقم 14
      مخالفم 6
    3. جرمی کلارکسون

      ۱۹ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (1022 ديدگاه)

      بازگشت همه باتری ها به سوی معادن است

      موافقم 10
      مخالفم 1
    4. SS

      ۱۹ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (825 ديدگاه)

      هر کشوری شرایط خودش رو میسنجه و براساس همون تصمیم گیری میکنه
      میزان نفت لازم برای تولید لاستیک قابل مقایسه با میزان نفتی که خودروهای بنزینی میسوزونن نیست
      آمریکا و کشورهای اروپایی چندین دهه اسیر اوپک و قیمت گذاری نفت بودن و حالا که فرصتی پیش اومده میخوان وابستگی مستقیم مردم به قیمت نفت رو کاهش بدن و در کنار اون هم انتشار گاز های گلخانه ای خودشون رو کاهش بدن
      آلایندگی تولید باتری و استخراج از معادن هم که مربوط به کشورهای دیگر هست و مسئولیت در برابرش قبول نمیکنن
      ولی برای کشورهای خاورمیانه شاید بهترین استراتژی در حال حاضر برقی شدن نباشه

      موافقم 5
      مخالفم 1
      1. محمد

        ۲۰ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (1255 ديدگاه)

        برای ایران بهترین استراتژی هست.

  2. کیفام

    ۱۹ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (27 ديدگاه)

    بهترین انرژی که باید در سبد انرژی انسان قرارداده شود انرژی الکتریسیته بوده و تبدیل انرژی ها باید در ساختارهایی با مدیریت متمرکز قرارداده شوند. انرژی مصرفی در ساختمان ها، انرژی مصرفی در خودروها همگی باید به سمت انرژی الکتریسیته رفته و نفت و گاز و انرژی های تجدید پذیر در نیروگاه ها تبدیل انرژی شوند.

    موافقم 11
    مخالفم 5
  3. علی

    ۱۹ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    هر تکنولوژی در شروع یک مشکلاتی داشته .خود خودروهای بنزینی از اول اینقدر پیشرفته نبودن .برقی ها هم باید از یک جایی شروع کنن . انشاءالله بزودی مشکل باتری های اونها هم حل میشه .

    موافقم 3
    مخالفم 1
  4. شیوا

    ۱۹ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    چرتو پرت ننویس حاجی .خودرو برقی یه دنیاست واقعا .هر کی یه بار سوار بشه دیگه سوار خودرو بنزینی نمیشه .درود بر خودرو برقی

    موافقم 4
    مخالفم 9
    1. 𝒢_𝓉ℴ𝓊𝓇𝒾𝓃ℊ

      ۱۹ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (37 ديدگاه)

      گفتی تسلاتو چند گرفتی ؟؟؟؟

      1. Galant.VR4(JDM)

        ۲۰ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (1255 ديدگاه)

        بی‌خیال اینا بخدا کاربر های قدیمی پدال دیگه نیستن به جاشون یه مشت متوهم عقده‌ای اومده که هیچی از خودرو نمیدونن و میان فاز روشن فکری بر میدارن
        اصلا خودتو با اینا خسته نکن ارزش یه کامنتم ندارن

        موافقم 4
        مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا