آموزش

نقطه قرمز و زرد رنگ روی لاستیک خودرو به چه معناست؟

اگر به لاستیک نو خودرو دقت کرده باشید چند نقطه قرمز و زرد رنگ را روی آن خواهید دید اما این نقاط رنگی چه معنایی دارند؟


همان‌طور که می‌دانید عمده تمرکز خریداران خودرو روی مواردی همچون طراحی ظاهری، مشخصات فنی و تکنولوژی‌های بکار رفته در آن صرف می‌شود و اکثر اوقات لاستیک‌ها نادیده گرفته می‌شوند؛ اما باید دانست لاستیک‌ها تأثیر قابل‌توجهی روی سواری خودرو، مصرف سوخت، عملکرد و مهم‌تر از همه ایمنی آن دارند. به همین خاطر است که رانندگان باید همواره وضعیت لاستیک خودروی خود را بررسی کرده و از سلامت آن اطمینان حاصل کنند.

همچنین بخوانید: بهترین لاستیک های ایرانی ۱۴۰۳: راهنمای جامع انتخاب و خرید

یکی از عناصر مهمی که عملکرد مطلوب لاستیک خودرو را نشان می‌دهد بالانس آن است. لاستیک بالانس نشده می‌تواند باعث لرزش اضافی خودرو شده و استهلاک نابرابری داشته باشد و حتی مصرف سوخت را نیز افزایش دهد. این‌ها تنها برخی از دلایلی است که بالانس و جابجایی منظم لاستیک‌ها بر اساس توصیه شرکت سازنده را نشان می‌دهند. با اینکه به نظر می‌رسد لاستیک‌ها کاملاً یک دست و یکنواخت هستند اما امکان تولید لاستیکی کاملاً بالانس شده و بی‌نقص وجود ندارد. واقعیت این است که در زمان فرایندهای تولید، نقص‌هایی همچون تفاوت در وزن و شکل لاستیک‌ها وجود خواهد داشت؛ اما همه‌چیز باید بالانس شده باشد تا لاستیک و خودرو عملکرد مطلوبی داشته باشند؛ اما این اتفاق چگونه رخ می‌دهد؟

نقاط زرد رنگ روی لاستیک نشان می‌دهند که وزن لاستیک در کجا کمتر است و نقاط قرمز رنگ نیز پایین‌ترین نقطه لاستیک یا تخت‌ترین بخش آن را نشان می‌دهند. به این ترتیب وجود نقاط رنگی به تکنسین‌ها کمک می‌کند تا با در نظر گرفتن نقص‌ها و ناهماهنگی‌های موجود، بهترین بالانس را برای لاستیک انجام دهند.

اما لاستیک‌ها چگونه بالانس می‌شود و آیا می‌توان این کار را به تنهایی انجام داد؟ از بالانس خارج شدن لاستیک به دو حالت استاتیک و دینامیک رخ می‌دهد. حالت استاتیک زمانی رخ می‌دهد که بخشی از لاستیک سنگین‌تر یا سبک‌تر از سایر بخش‌های آن است و لاستیک نمی‌تواند به‌صورت یکنواخت بچرخد. این اتفاق می‌تواند حس تلاطم را در حین راندن خودرو ایجاد کند؛ اما لاستیک زمانی به‌صورت دینامیک از بالانس خارج می‌شود که دو طرف لاستیک به جز مرکز آن وزن نامتناسبی دارد و باعث می‌شود چرخ خودرو حرکت نوسانی افقی داشته باشد.

جهت مطالعه بیشتر:

زمانی که برای رفع این مشکل به لاستیک‌فروش و پنچرگیر مراجعه کنید تکنسین متخصص این کار هر چرخ خودرو را باز کرده و آن را روی دستگاه مخصوصی قرار می‌دهد. این دستگاه چرخیده و مشکلات عدم توازن و بالانس لاستیک را تشخیص می‌دهد. تکنسین می‌تواند تمامی داده‌های حاصل از این تست را روی نمایشگر دیده و سپس وزنه‌های خاصی را در برخی نقاط لاستیک اضافه کند تا لاستیک حالت بالانس داشته باشد. نقاط قرمز و زرد رنگ لاستیک در اینجا نیز به کمک تکنسین می‌آیند تا او بتواند نقص‌ها را پیدا کرده و با ردیف کردن نقاط، سنگین‌ترین، سبک‌ترین و صاف‌ترین بخش‌های لاستیک را اصلاح نماید. بالانس کردن لاستیک کاری تخصصی بوده و به نظر نمی‌رسد که رانندگان عادی بتوانند آن را انجام دهند بنابراین زمانی که حس کردید سواری خودرو تغییر کرده است، بهترین کار مراجعه به یک تکنسین مجرب برای بررسی چرخ‌ها و بالانس لاستیک‌ها خواهد بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷۵۵ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. mmd@

    ۱۷ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (362 ديدگاه)

    چه جالب نمی‌دونستم هر وقت میدیدمش اهمیت نمی‌دادم💀☠️

    موافقم 95
    مخالفم 7
  2. کولجنوی زیبا

    ۱۷ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (8 ديدگاه)

    البته خیلی از افرادی که کار بالانس رو انجام میدن به اون نقاط توجه ندارن و بیشتر به درجات انحراف و مقیاس دستگاهشان دقت دارند.اگه در مورد خطوط قرمز و زرد و سبز روی آج تایرها هم مقاله بود حتما بذارین استفاده میکنیم و جالب توجه هست.

    موافقم 106
    مخالفم 6
  3. Amiri, khorram

    ۱۷ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (7 ديدگاه)

    باسلام،درمورد لاستیکهای ماشین لطفا تخصصیترصحبت کنید مثلا علامت ونوشتار لاتین نشانه تحمل سرعت وامثالهم رو بنویسید ممنونیم چون خیلی خیلی بدرد مردم میخوره وموجب فهم بیشتر راننده وآپاراتی هاشده و بکاهش تصادفات هم کمک میکنه، سپاسگزاریم

    موافقم 68
    مخالفم 13
    1. مهدی

      ۱۸ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (3 ديدگاه)

      اینو ببینید خیلی خوب توضیح داده
      https://youtu.be/mBJtpIKH5sM?si=_zos-7PkCIyrmwEG

      موافقم 25
      مخالفم 4
    2. محمد

      ۱۹ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (20 ديدگاه)

      لاستیک ۳ شاخصه داره اولیش Treadwearیا فرسایش که با عدد ۳ رقمی لاتین نشان داده میشه که هرچقدر عدد بزرگتر باشه لاستیک عمر بیشتری داره و دیرتر عاجش تموم میشه مثلا لاستیکی که عدد ۴۴۰ از لاستیکی که ۳۶۰ عمر بیشتری داره
      دومیش Traction یا هندلینگ که با حروف لاتین نوشته میشه و به پایداری لاستیک سر پیچ مربوط میشه مثلا AA از A یا B هندلینگ بهتری داره یعنی حروف اول تو این بحث بهترن
      سومی و آخری Temperature یا دما که به تحمل دمای لاستیک مربوط میشه که اونم با حروف لاتین نمایش داده میشه و مثل هندلینگ هر چه به طرف A بره یعنی لاستیک تحمل دمای بالایی داره
      امیدوارم به دردتون خورده باشه دوست عزیز و موقع لاستیک خریدن حتما به این سه شاخصه دقت کنین

  4. حمید کریمی

    ۱۸ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    باسلام و خسته نباشید خدمت تمام همکاران خودم سلام میرسانم ‌ موفقیت آنها را از خداوند خواستارم در مورد رینگ ولاستیک اگر بخواهیم صحبت کنیم میشود یک کنفرانس کامل وحتی یک پایان نامه نوشت البته بیشتر در مورد طایرهای خارجی صدق نخواهد کرد مثلاً هیج تعویض۱ کاری اینکه شما زمانی که لاستیک نو می‌خرید بهترین کار این هست که اول رینگ خالی را بدستگاه بالانس بسته و ببیند چند گرم سزب و کجای رینگ خورده . اگر بالای ۷۰ یا ۸۰ گرم سزب بالانس خورد بین مرزسلامت بودن .نبودن میشود این رینگ ‌
    وطایر اذیت خواهد کرد معمولا رینگ ناسلامت باعث خرابی لاستیک هم ضاهرا میشه که ناسازگاری می‌کنه و شما هر طایر ی بخرید ارور میده زیر ماشین در این شرایط.رینگ هم باید تعویض گردد جون وقتی زیر ماشین . ماشین رفت و شما با ۵۰ کیلومتر راه رفتن کمی باز میکند خود را طایر وبعد. فرمان رو ۱۰۰ تا سرعت میزند .و با کمی شیب خیابان میکشد جپ و راست خودرو را و مشکلات زیاد میشه لاستیک را مرجوع می‌کنید و بین . آنجاست که بین خریدار و فروشنده سر کوتاه کردن وقت تعویضش که قبلش رینگ خالی را چک نکرده حرف و حدیث میشه .و آنقدر از این فنون های کوچک وجود دارد که الان . اینجا نمیشود به آن پرداخت باشد که در مرحله بعد بقیه علامتها را توضیح خواهم داد

    موافقم 52
    مخالفم 10
    1. علیرضا

      ۲۰ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      اصلاً خودت متوجه شدی
      چی نوشتی ؟!یکبار نوشته ات رو خودت بخون.

  5. علی

    ۱۸ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (4 ديدگاه)

    این نقاط رنگی بعداز استفاده ازلاستیک ازبین میرن موندنی نیست که اصلا این مطالب بعیده درست باشه شاخصی که ازبین میره چطور میشه استناد کردبهش؟؟؟؟

    موافقم 29
    مخالفم 8
  6. الله

    ۱۸ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    وقتی در هنگام رانندگی با سرعت ۸۰ الی۱۰۰یا۶۰الی۷۰ وقتی دست را از روی فرمان بر می داریم خودرو به راست تمایل پیدا می کند چرا خودرو مستقیم به جلو به حرکتش ادامه نمی دهد علت چیست……

    موافقم 14
    مخالفم 19
    1. datsun

      ۱۸ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (3953 ديدگاه)

      علتهای زیادی داره به زیربندساز مراجعه کنید

      موافقم 6
      مخالفم 6
    2. وحید

      ۱۸ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام می‌توان ایراد از تنظیم نبودن باد لاستیک های جلو و یا خرابی جلوبندی و صاف شدن اج لاستیک ها در قسمت بیرونی باشه و ماشینت رو حتما تنظیم فرمون ببر

      موافقم 7
      مخالفم 3
    3. امیر

      ۱۸ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام. با تجربه ای ک من دارم . اول از تنظیم نبودن باد لاستیک ها دوم میزان فرمان.‌سوم از جلوبندی ماشین

      موافقم 9
      مخالفم 4
    4. حسین نصراللهی

      ۱۸ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      چرخ

      ماشینت بالانس نیست اول جلو بند سازی برو بعد اون برو اپاراتی بده سرب بزنند برای بالانس چرخها خلاصه ومفید دیگه هیچ چیز دیگری وجود نداردالبته تایرهات نیز صاف صاف نباشد

      موافقم 9
      مخالفم 3
    5. جم

      ۱۸ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      داداش باس بدی بالانس کنه از چنتا چیز یک باد لاستیک بالانس بیشترش بالانس چرخها

      موافقم 6
      مخالفم 3
    6. محسن

      ۱۹ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (2 ديدگاه)

      گاهی وقت ها هم وزن لاستیک چپ و راست جلو باهم اختلاف داره و باعث میشه این مشکل پیش بیاد،شما اگه از تنظیم باد و جلو بندی نتیجه نگرفتیم لاستیک و رینگ چپ و راست جلو خودرو را باهم تعویض کنید

      موافقم 1
      مخالفم 1
    7. Hk

      ۱۹ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (2 ديدگاه)

      یا احتیاج به میزان فرمان دارید و سپس بالاس چرخها و اول از همه بادهای چهار چرخ را چک کنید.

  7. محمد

    ۱۸ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام. بنده یک مهندس تایر هستم و تخصصم همین یونیفرمیتی تایر هست و باید بگم متاسفانه مطالب ارایه شده نزدیک به 90 درصد اشتباه است . نقاط قرمز و بالانس دینامیک و استاتیک کاملا اشتباه توضیح داده شده است

    1. محسن

      ۱۹ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (2 ديدگاه)

      خب شما توضیح درستش رو بدین لطفاً

    2. علی

      ۱۹ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      بجای اینکه بگید اشتباه هستند توضیحات کامل ودرستش رو بگید

  8. طاها

    ۱۹ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام خیلی جالب بود اگه درباره قطعات مینی بوس وخاور هم مطالبی می نوشتم خوب بود

  9. ایرج رفیعی

    ۱۹ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام و عرض ادب خدمت خوانندگان ؛ در ابتدا باید از دوست محترمی که وقت و انرژی جهت افزایش اطلاعات عمومی همگان گذاشته اند تشکر کنم ولی طبق اطلاعات بنده : دایره های زرد سبک ترین و قرمز سنگین ترین قسمت لاستیک را نشان میدهند و این اطلاعاتی است که همه تولید کنندگان طایر و همچنین مصرف کنندها به آن توجه نمیکنند و فقط بعضی از کارخانه‌های تولید طایر این اطلاعات را ارائه میدهند : در زمان تعویض تایرها بعد از نصب والف روی رینگ آن یک وزنه یکطرفه روی سیستم رینگ و لاستیک میباشد که جهت خنثی کردن آن والف را درست مقابل رنگ زرد طایر ( سبک ترین قسمت لاستیک ) و یا در جهت مخالف رنگ قرمز ( سنگین ترین قسمت لاستیک ) قرار میدهند که البته این مهم بطور کامل عملیات بالانس را انجام نداده و فقط سیستم رینگ و لاستیک را متعادل تر میکند و بالانس کامل باید با دستگاه خاص خود توسط متخصص انجام میشود.
    البته علائم و اختصارات روی فاق لاستیک خصوصیات فنی لاستیک مورد نظر نسبت به شرایط و محل مصرف آن میباشد (( حد اکثر باد مجاز ؛ سرعت مجاز ؛ دمای مجاز ؛ بار مجاز؛ شرایت و محل استفاده از نظر برف ؛ باران ؛ سنگلاخ و گل وشل و شرایط جوی که به عاج و لایه های تشکیل دهنده طایر بستگی دارد )) و مهم ترین آنها که همه ما در زمان خری باید به آن توجه کنیم تاریخ ساخت آن است که با علامت DOT و درج دو عدد سال و دو عدد هفته ساخت آن درج میشود ( از ۱ الی ۵۲ هفته در هر سال ) که جهت اطلاع کامل میتواند از طریق اینترنت و سایت تولید کنندگان طایر مراجعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا