آموزش

آچار گشتاور یا ترکمتر چیست و چه عملکردی دارد؟

یکی از مهم‌ترین ابزارها در صنعت خودرو آچار گشتاور یا ترکمتر است که در این مطلب می‌خواهیم به معرفی مختصر آن بپردازیم.


اگر با خودروها سر و کار داشته باشید احتمالاً در جعبه‌ابزار خود یک آچار گشتاور یا ترکمتر هم دارید. این ابزار مفید برای سفت کردن دقیق پیچ و مهره‌ها به کار می‌رود و اکثراً نیز در فرایندهای مونتاژ قطعاتی همچون پیشرانه‌ها کاربرد دارد، یعنی جایی که سفت کردن پیچ و مهره باید با مقدار مشخصی از نیرو صورت بگیرد تا همه قطعات عملکرد صحیحی داشته باشند. با اینکه طرز کار آچار گشتاور به‌طور سورپرایز کننده‌ای ساده و قابل‌فهم است اما همین سادگی هم جای تحسین دارد.

همچنین بخوانید: دستگاه کمپرس سنج موتور خودرو چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟

اخیراً کانال یوتیوب Deconstructed ویدئویی از جزئیات عملکرد یک آچار گشتاور یا ترکمتر منتشر کرده است. آچاری که مجری این کانال بررسی می‌کند از نوع کلیکی است که تنظیمات آن کاملاً آنالوگ است و خبری از برق و باتری در آن نیست. این نوع آچارها دارای نقطه اتصال سوکت جغجغه دار در بالا هستند. بخش جغجغه‌ای آچار از طریق یک پین ساده مرکزی که تقریباً در بالای آچار قرار دارد به خود بدنه متصل می‌شود و به آن اجازه می‌دهد درون سیلندر آچار به دور محور خود بچرخد. یک فنر در پایین آچار گشتاور وجود دارد که در خلاف جهت مکعب فلزی کوچک به نام بلوک محوری حرکت می‌کند. با استفاده از یک سری شکاف بین فنر و بخش جغجغه‌ای، بلوک یاد شده با وجود نیروی کافی، داخل نقطه اتصال خود حرکت خواهد کرد. همین حرکت است که باعث ایجاد صدای کلیک آچار می‌شود.

زمان حرکت این بلوک به کشش فنر بستگی دارد و همین مقدار کشش زمانی تعیین می‌شود که آچار گشتاور یا ترکمتر را با استفاده از دسته آن تنظیم کنید. هرچقدر کشش فنر بیشتر باشد نیروی بیشتری برای حرکت بلوک محوری نیاز خواهد بود. همچنین کشش فنر دلیل مهم بودن قرار دادن آچار در پایین‌ترین تنظیمات است. این امر باعث می‌شود فنر همه فشار موجود را آزاد کند و اگر آچار را به حال خود رها کنید با گذشت زمان شکل فنر تغییر خواهد کرد که نتیجه آن خارج شدن آچار از تنظیم و اشتباه در میزان سفت کردن پیچ و مهره‌هاست.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳ دیدگاه‌ها

  1. مازیار

    ۱۴ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (3300 ديدگاه)

    برای تعمیر موتور این یه ابزار خیلی مهم هست چون بستن یاتاقان و سرسیلندر حساسیت بسیار زیادی داره اما در بیشتر موارد خبری ازش نیست و اگه از مکانیک جویا بشی دوستانه‌ترین جوابش اینه
    دست من خودش آچار درجه‌داره!!

    موافقم 20
    مخالفم 1
    1. amirkhanzadeh

      ۱۴ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (1033 ديدگاه)

      👍

      موافقم 6
      مخالفم 1
  2. amirboss

    ۱۴ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (754 ديدگاه)

    با احترام فراوان
    آچار”تورک متر” یا گشتاور سنج یه ابزار برای بستن دقیق پیچ ها بخصوص جاهای حساس مثل سرسیلندر هست که خوشبختانه مکانیک های عزیز اعتقادی بهش ندارن.
    گشتاور مورد نیاز برای هر پیچ تو کاتالوگ خودرو ها نوشته شده که باید طبق اون پیچ های مورد نظر سفت بشه البته هر پیچ بخصوص پیچ سرسیلندر پژو XU7 با توجه به شکل و خاصیت فنری که دارن باید بعد از باز کردن سرسیلندر تعویض بشن تا مصرف واشرسرلیلندر کمتر بشه.

    موافقم 21
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا