در اکثر خودروهای هیبریدی دو حالت EV و اکو بکار رفتهاند و میخواهیم عملکرد آنها را برای شما شرح دهیم.
فروش خودروهای هیبریدی در سالهای اخیر کاملاً افزایش یافته است چراکه این خودروها هم میزان آلایندگی کمتری دارند و هم مصرف سوخت بهتری را بر جای میگذارند. خودروهای هیبریدی معمولاً ارزانتر از مدلهای تمام برقی هستند و میتوانند گزینه مناسبی برای افرادی باشند که فعلاً آماده خرید خودروهای برقی نیستند. البته اگر خودرویی پلاگین هیبریدی PHEV خریداری کنید باید آن را شارژ نمایید تا راندمان بهینهای داشته باشد. با توجه به اینکه تویوتا جزو پیشتازان تولید خودروهای هیبریدی به شمار میرود بنابراین جای تعجبی ندارد که بدانیم حدود ۳۰ درصد کل فروش آن را خودروهای هیبریدی تشکیل میدهند. در سالهای گذشته برخی محصولات هیبریدی تویوتا از جمله مدل مشهور پریوس وارد کشورمان شدهاند و به همین خاطر میخواهیم حالت EV و Eco این مدلها را بررسی کنیم.
خریداران و مالکان خودروهای هیبریدی تویوتا احتمالاً با حالتهای رانندگی مختلف این محصولات آشنا هستند. شاید در نگاه اول یاد گرفتن عملکرد تمامی این حالتها کار سختی باشد اما با گذشت زمان و عادت کردن به آنها خواهید فهمید که طرز کارشان بسیار راحت است. زمانی که در زمان درست از این حالتها استفاده کنید سوئیچ کردن بین حالت EV و Eco به شما کمک خواهد کرد تا راندمان بهتری داشته باشید. اما حالت EV خودروی هیبریدی تویوتا به چه معناست؟ فرقی نمیکند که خودروی مدنظر راو ۴ هیبرید XLE باشد یا تویوتا کمری هیبرید چراکه اگر هیچ حالت رانندگی خاصی را فعال نکنید خودرو بهصورت پیشفرض از پیشرانه بنزینی و موتور برقی استفاده خواهد کرد، وضعیتی که با عنوان حالت هیبرید شناخته میشود. همین حالت پیشفرض پاسخگوی نیاز اکثر مشتریان خواهد بود. البته گاهی اوقات شما میخواهید خودرو فقط با نیروی موتور برقی کار کند و اینجاست که حالت EV وارد میدان میشود.
زمانی که خودرو در حالت EV باشد عملکردی شبیه خودروهای برقی خواهد داشت هرچند برخی محدودیتها دیده میشود. با فعال شدن این حالت پیشرانه بنزینی بهطور کامل خاموش میشود و بنابراین خودروی هیبریدی تویوتا فقط به باتری و موتور برقی تکیه خواهد کرد. برخلاف خودروهای برقی موجود در بازار، حالت EV خودروی هیبریدی برای مسافتهای طولانی یا سرعتهای بالا طراحی نشده بلکه بهترین کارکرد آن رانندگی در سرعتهای پایین همچون رانندگی در پارکینگها یا مسیرهای کوتاه شهری است. از آنجایی که در حالت EV خودرو تقریباً صدایی ندارد بنابراین گزینه مناسبی برای رانندگی در محیطهای شهری و به ویژه شبها خواهد بود. باید دانست مالک تنها زمانی میتواند از این حالت استفاده کند که شرایطی همچون شارژ کافی باتری و رعایت سرعت در محدوده تعیین شده وجود داشته باشد. زمانی که شارژ باتری کم شده یا سرعت افزایش یابد خودرو بهصورت خودکار به حالت هیبرید باز خواهد گشت.
پس از حالت EV نوبت به حالت Eco در خودروهای هیبریدی تویوتا میرسد. زمانی که بخواهید مصرف سوخت خودروی خود را به حداقل برسانید حالت Eco به شما کمک خواهد کرد. این کار با تغییر پاسخ پدال گاز، سیستم تهویه مطبوع و حتی تعویضهای گیربکس انجام میشود تا مصرف سوخت خودرو کاهش یابد. در زمان رانندگی با حالت Eco پدال گاز حساسیت کمتری خواهد داشت و شما شاهد شتاب گیری نرمتر و تدریجی خواهید بود که باعث میشود خودرو مصرف کمتری داشته باشد. برای مثال شما نخواهید توانست شتاب گیری سنگین را تجربه کنید. همچنین سیستم تهویه مطبوع نیز از انرژی کمتری استفاده میکند.
دانستن چگونگی استفاده از حالت Eco میتواند به افزایش راندمان خودرو کمک کند. فعال کردن این حالت رانندگی در زمان مناسب هزینههای مالکیت را کاهش خواهد داد. البته شما همیشه نمیخواهید از حالت Eco استفاده کنید چراکه در تمامی شرایط پاسخگوی نیازها نخواهد بود. اگر در ترافیک نیمه سنگین هستید، استفاده از حالت Eco توصیه میشود. همچنین این حالت در بزرگراههای طولانی و رانندگی با سرعت یکنواخت نیز ایده آل است؛ اما اگر به دنبال شتاب گیری سریع همچون سبقت گرفتن باشید بهتر است از حالت Eco استفاده نکنید چراکه پدال گاز در این حالت حساسیت کمتری داشته و سبقت گرفتن کار سختتری خواهد بود.
H.m
۴ شهریور ۱۴۰۳با وضع بد جاده ها باید هی ترمز بزنیم و گاز بدیم مصرف بنزین ۳ تومنی افزایش پیدا کنه ماشین هم با قیمت قطعات یدکی گرون بخرج بیوفته
حداقل حمایت کنید که مسئولین به خودشان بیایند با این کارزار https://www.karzar.net/149235
امید
۴ شهریور ۱۴۰۳مگه مسئولی هم مونده پای کار؛؟؟؟؟؟
امید
۴ شهریور ۱۴۰۳مگر چند درصد خودرو هیبرید تو کشور داریم @ تلاش ما برای رسیدن به تیبا و کوئیک هستش