برای تشخیص نشتی روغن گیربکس، آشنایی با خواص و رنگ این روان کار صنعتی، ضروری خواهد بود.
روغن گیربکس یا واسکازین یکی از مایعات ضروری وسیله نقلیه است که باید بهطور مرتب بررسی شود. این روغن از خواص روان کاری ویژهای به منظور مراقبت از قطعات گیربکس خودرو برخوردار است و مانع اصطکاک بین قطعات، افزایش دما و استهلاک آنها میشود. با وجود روغن گیربکس است که راننده میتواند دندهها را در نرمترین حالت ممکن تعویض کند. بر اساس توصیه منابع مختلف، مالکان خودروهای گیربکس اتوماتیک باید روغن گیربکس را هر بین ۱۰۰ تا ۱۶۰ هزار کیلومتر تعویض کنند هرچند برخی مکانیکها اعتقاد دارند روغن گیربکس اتوماتیک باید در فواصل کمتر از ارقام یاد شده و بین ۵۰ تا ۸۰ هزار کیلومتر تعویض شود. روغن گیربکس دستی نیز بهتر است بین ۵۰ تا ۸۰ هزار کیلومتر تعویض گردد تا آسیبی به گیربکس وارد نشود.
همچنین بخوانید: بهترین زمان تعویض روغن گیربکس دستی و اتوماتیک
اما اگر از کارکرد خودروی شما مدت زیادی گذشته و تعویض روغن گیربکس را فراموش کردهاید و یا اینکه درباره نشتی روغن گیربکس تردید دارید با ادامه مقاله همراه ما باشید تا با ویژگیهای این روان کار مهم آشنا شوید. باید بدانید که روغن گیربکس مطلوب و باکیفیت مانع داغ کردن گیربکس شده و تعویض دندههای نرم را تضمین خواهد کرد. اگر روغن گیربکس خودرو را بررسی کنید و رنگ آن قرمز روشن باشد بنابراین روغن به تازگی تعویض شده و وضعیت خوبی دارد.
رنگ قرمز تیره روغن گیربکس به این معنی است که کمی براده آهن و آلودگیها وارد روغن شده هرچند استفاده از خودرو در این حالت مشکل خاصی را برای گیربکس ایجاد نخواهد کرد. درصورتیکه رنگ روغن موردبحث قهوهای باشد بنابراین روغن شروع به اکسید کردن نموده و بهتر است آن را تعویض کنید. نهایتاً به رنگ قهوهای تیره یا تقریباً مشکی میرسیم که نشان دهنده وضعیت وخیم روغن گیربکس است و این روغن دیگر توانایی روان کاری خود را از دست داده و اگر به زودی مایع یاد شده را تعویض نکنید شاید مجبور به تعمیر گیربکس شوید. اگر رنگ روغن گیربکس صورتی باشد، احتمالاً یک نشتی در رادیاتور وجود دارد و روغن رقیق شده است. این حالت نیز میتواند هزینه سنگینی را به مالک خودرو تحمیل کند.
اما نشتی روغن گیربکس خودرو را چگونه تشخیص دهیم؟ نشتی این مایع مشکلی جدی به وجود میآورد بنابراین اگر حدس میزنید که ایراد از مجموعه گیربکس است پس باید سریعاً میزان روغن گیربکس را بررسی کنید. در برخی خودروها میله مخصوص اندازهگیری روغن گیربکس وجود دارد که با بالا زدن کاپوت خودرو میتوانید آن را پیدا کنید. البته نباید روغن اندازهگیری روغن گیربکس را با روغن موتور اشتباه بگیرید. زمانی که میله را پیدا کردید آن را با دستمال تمیز پاک کرده و مجدداً وارد محل خود کنید و دوباره خارج نمایید. اگر سطح روغن گیربکس از مقدار مشخص شده کمتر باشد احتمالاً نشتی وجود دارد.
در همین زمینه مطالعه کنید: نحوه اندازه گیری و چک کردن روغن گیربکس
البته روشهای دیگری نیز برای تشخیص نشتی روغن گیربکس وجود دارد. درصورتیکه چراغ هشدار گیربکس در پشت آمپرها روشن شود احتمالاً برخی مشکلات وجود خواهد داشت که یکی از آنها میتواند کم بودن مقدار روغن گیربکس باشد. همچنین در صورت نشتی، رد روغن روی زمین باقی خواهد ماند و با بررسی رنگ و کیفیت روغن ریخته شده روی زمین میتوانید تشخیص دهید که آیا این روغن همان روغن گیربکس است یا خیر. نشانه بعدی نیز میتواند سختی تعویض دندهها و صدای برخورد چرخدندهها با یکدیگر باشد که به راننده درباره مشکلات گیربکس هشدار میدهد. برخی رانندگان همچنین بوی سوخته را متوجه میشوند که شاید نشان دهنده نشتی روغن گیربکس و داغ شدن آن است. وجود یک یا چند نشانه یاد شده به معنی نشتی روغن گیربکس خواهد بود. در این حالت بهترین کار مراجعه به یک مکانیک باتجربه جهت بررسی مشکلات خودروست. اگر در زمان مناسب ریشه مشکل را پیدا کنید شاید هزینه چندانی وجود نداشته باشد اما بیتوجهی به نشتی این روغن مهم میتواند عواقب سنگینی را در پی داشته باشد.
ممد ژانگولر
۲۹ دی ۱۴۰۳هر وقت دیدین ماشینتون روغن پس میده ۳ سوت ردش کنین بره بجاش ی خودروی برقی بخرین راحت شین.
Cehx
۲۹ دی ۱۴۰۳هرگز ندیدم ماشین زیر ده سال کار روغن ریزی داشته باشه مگر اینکه فشار بیاری بهش اما ماشین برقی تو ده سال دوبار باید باتریش عوض کنی
یه گوشی میخری داخل چهار سال 30 درصد حجم باتریش از بین میره اینکه دیگه ماشینه و سردی و گرمی زیادی رو تحربه می کنه تکنولوژی ساخت باتری گوشی و ماشین انچنان تفاوتی ندارد
ممد ژانگولر
۲۹ دی ۱۴۰۳نه داداش اینجوریا هم نیست که میگی .باتری الکالاین باشه ۱۰ سال شیرین جوابه
Cehx
۲۹ دی ۱۴۰۳الکالاین عمرش کمتر از لیتیوم یونه چی میگی😂
اگه الکالاین باشه نابوده تازه گستره ی کار دماییش هم بسیار کمه
شما فقط بلدی حرف بزنی از لیتیم یون استفاده می کنند در ماشین های برقی چون چندین مزیت نسبت به الکالاین داره از جمله چگالی کم و گستره ی دمایی بیشتر بهترین چیزی که برای استهلاک کم هست سلول سوختی هیدروژن اکسیژن هست حتی پاک تر هم هست چون به مواد معدنی نیاز نداره اما گاز هیدروژن خطر های خودش رو داره من خودم به شخصه ترجیحش میدم به برقی ها البته هزینه ی سوختگیریش اندازه بنزینه ولی برای دوستداران طبیعت و محیط زیست بهترینه
شما مقداری اطلاعاتت رو راجب باتری ها ببر بالاتر بهت پیشنهاد میدم بشینی شیمی 3 فصل 2 رو بخونی حداقل بفهمی چجوری باتری کار می کنه اگرچه به نظرم یا بچه ای یا به بلوغ ذهنی نرسیدی
Navid A J
۳۰ دی ۱۴۰۳اتفاقا درست میگه دوستمون. آیفون ۱۵ دارم هنوز یک سال نگذشته ۱۲٪ از باتری رو از دست داده.
۲۹ دی ۱۴۰۳حاجی گوشی بنزینی هم داریم؟
shetab-car
۲۹ دی ۱۴۰۳بعدش هم بگردیم دنبال ایستگاه شارژ
اینجا ایرانه دوست عزیز
۲۹ دی ۱۴۰۳آقا این عکسه بالای سایت خونه خونه 😱
ممد ژانگولر
۲۹ دی ۱۴۰۳😅
nima.jdm
۲۹ دی ۱۴۰۳فولکس گلم امروز روغن ریزی داشت احتمالا از گیربکسشه دنبال یه مقاله بودم همین الان اینو دیدم
" Swedish Arrogant Tiger "
۲۹ دی ۱۴۰۳در اسرع وقت به تعمیرگاه مراجعه کنید. جای این ک*کلک بازی ها.