آموزش

بررسی دمای ایده آل گیربکس + نشانه‌های داغ کردن گیربکس

به نظر شما دمای ایده آل گیربکس خودرو چقدر است و نشانه‌های داغ کردن آن چیست؟


تقریباً همه رانندگان به دقت دمای ایده آل پیشرانه را بررسی می‌کنند تا مانع داغ کردن آن شوند. البته دمای گیربکس موضوع متفاوتی است و بسیاری از مالکان وسایل نقلیه از آن بی‌خبر هستند. این موضوع در حالی رخ می‌دهد که گیربکس جزو مهم‌ترین اجزای قوای محرکه است و داغ کردن گیربکس می‌تواند هزینه‌های تعمیراتی زیادی را در پی داشته باشد. در بدترین شرایط ممکن، شاید حتی مالک مجبور به تعویض گیربکس با نمونه کاملاً جدید شود. با اینکه اطلاع از دمای ایده آل گیربکس و دانستن اقدامات لازم برای حفظ دما در محدوده مطلوب تضمینی برای کارکرد عالی گیربکس نخواهد بود اما بی‌شک می‌تواند به طول عمر قطعات گیربکس بیفزاید.

بخشی از مشکلات گیربکس می‌تواند ناشی از این حقیقت باشد که اگرچه اکثر خودروهای مدرن دارای آمپر مخصوص گیربکس در داشبورد و یا چراغ هشدار مربوط به آن هستند اما این موضوع درباره همه خودروها صدق نمی‌کند و همه رانندگان نیز اهمیتی به چراغ‌های هشدار نمی‌دهند. بسیاری از رانندگان نمی‌دانند که باید به دمای ایده آل گیربکس نیز توجه کنند و همچنین از مشکلات بالقوه ناشی از داغ کردن گیربکس آگاه نیستند. ما در این مقاله به بررسی چنین موضوعی می‌پردازیم.

دمای ایده آل گیربکس چقدر است؟

معمولاً دمای ایده آل برای گیربکس خودرو باید بین ۸۰ تا ۱۰۵ درجه سانتی‌گراد باشد. در این محدوده دمایی، روغن گیربکس در بهترین شرایط خود قرار داشته و فرایند روان کاری و خنک کاری قطعات گیربکس را به خوبی انجام می‌دهد. درصورتی‌که دمای گیربکس به فراتر از محدوده یاد شده برسد روغن گیربکس سریعاً خواص خود را از دست خواهد داد. داغ کردن گیربکس می‌تواند به خاطر عادات بد همچون عدم بررسی میزان روغن گیربکس و یا عدم تعویض به موقع آن رخ دهد. همچنین شیر برقی خراب هم جزو دلایل دیگر داغ کردن گیربکس‌های اتوماتیک است. از دیگر مشکلات بالقوه می‌توان به خرابی سنسورهای گیربکس، مشکلات سیستم خنک کاری و رادیاتور و حتی دمای بسیار بالای هوا اشاره کرد. نهایتاً شرایط استرس‌زا همچون حمل بارهای سنگین، راننده در سربالایی، توقف و شروع به حرکت مداوم و استایل رانندگی هم روی افزایش دمای گیربکس تأثیر دارند.

چرا دمای گیربکس مهم است؟

همانند هر قطعه دیگری در خودرو، حفظ دمای ایده آل گیربکس برای افزایش طول عمر قطعات آن ضروری است. زمانی که دمای این قطعه به فراتر از محدوده مطلوب برسد تخریب مولکول‌های روغن گیربکس آغاز خواهد شد و با این کار روان کاری تحت تأثیر اکسیداسیون مولکول‌ها قرار گرفته و حتی شاید روغن حالت لجنی به خود گیرد؛ اما از کجا بدانیم که دمای گیربکس خیلی افزایش یافته است؟ برای یافتن نشانه‌های داغ کردن گیربکس می‌توانید به مواردی همچون تأخیر در تعویض دنده‌ها، رد کردن دنده‌ها و بوی سوختن روغن دقت کنید. روغن گیربکس سوخته معمولاً بویی شبیه نان تست سوخته داشته و رنگ آن نیز به قهوه‌ای تیره تغییر می‌یابد. البته این نشانه‌ها معمولاً زمانی پدیدار می‌شوند که گیربکس به‌طور کامل داغ کرده باشد.

البته رانندگان می‌توانند برخی اقدامات پیشگیرانه را برای به حداقل رساندن ریسک داغ کردن گیربکس انجام دهند. بررسی منظم سطح روغن گیربکس و کیفیت آن بهترین کار خواهد بود. این کار بسته به نوع خودرو متفاوت است و بنابراین باید به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه شود. اقدامات بیشتر می‌تواند شامل نصب آمپر دمای گیربکس در خودرو و حتی نصب خنک‌کن گیربکس باشد. همچنین بهتر است هر بار که روغن موتور را تعویض می‌کنید سطح روغن گیربکس و کیفیت آن را نیز بررسی نمایید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۰ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا