یکی از سؤالات بزرگی که در ذهن خریداران هنگام خرید خودرو شکل میگیرد، این است که موتور توربو بهتر است یا تنفس طبیعی؟ در ادامه قصد داریم به این سؤال پاسخ دهیم.
در چند دههٔ گذشته به دلیل وضع قوانین سختگیرانهتر آلایندگی، پیشرانههای توربوشارژ در سراسر جهان بسیار متداول شدهاند تا جایی که امروز در بین خودروهای روز جهان کمتر مدلی را میتوان پیدا کرد که از این تکنولوژی بیبهره باشد. در کشورمان هم در اواسط دههٔ ۹۰ شمسی، سورن توربو بهعنوان اولین خودروی داخلی توربوشارژ به بازار آمد تا خودروسازان داخلی هم پس از سالها تأخیر با رویهٔ جهانی همگام شوند؛ اما آیا واقعاً موتور توربو از تنفس طبیعی بهتر است؟ در ادامه ابتدا با توربوشارژر آشنا خواهیم شد و سپس به این سؤال پاسخ خواهیم داد.
توربوشارژر چیست؟
پیشرانه خودرو از طریق ترکیب سوخت و هوا کار میکند و بنابراین، هوا یکی از اصلیترین نیازهای موتور محسوب میشود. در پیشرانههای معمولی، هوای موردنیاز موتور از طریق مکشی که با حرکت پیستونها به سمت پایین ایجاد میشود تأمین خواهد شد و این هوا با فشار طبیعی جو وارد موتور میشود. به این موتورها که هنوز در بسیاری از خودروهای کشورمان میبینیم، موتور تنفس طبیعی گفته میشود؛ اما اگر به موتور خودرو هوای بیشتری رسانده شود، راندمان آن افزایش پیدا خواهد کرد و میتواند بدون نیاز به افزایش حجم موتور، قدرت بیشتری تولید کند. این کاری است که توسط توربوشارژر انجام میشود؛ بهعبارتدیگر، توربوشارژر قطعهای است که هوای بیشتری از فشار طبیعی جو را به موتور پمپاژ میکند.
در همین ارتباط بخوانید:
- سوپر شارژر ماشین چیست و چه تفاوتی با توربو شارژر دارد؟
- مروری بر تاریخچه توربوشارژر و اولین خودروهای توربوی جهان
- توربوشارژر و سوپرشارژر الکتریکی چیست؟
شیوه کار توربوشارژر
توربوشارژر از دو بخش اصلی شامل توربین و کمپرسور تشکیل شده است. این دو قسمت از طریق یک شافت به هم متصل هستند. توربین توربوشارژر بر سر راه گازهای خروجی اگزوز قرار میگیرد و با نیروی این گازها به چرخش درمیآید و سپس کمپرسور را به چرخش درمیآورد. چرخش کمپرسور نیز هوای بیشتری را به داخل موتور پمپاژ میکند و این هوای بیشتر با سوخت ترکیب شده و باعث افزایش قدرت و راندمان موتور میشود؛ بهعبارتدیگر، در یک توربوشارژر، توربین به منیفولد دود متصل است و کمپرسور به منیفولد هوا. از این طریق، با استفاده از نیروی گازهای پرفشار اگزوز میتوان هوای بیشتری به موتور رساند. البته با توجه به دمای بسیار بالای گازهای خروجی موتور، در بسیاری از موتورهای توربو از یک سیستم خنککننده به نام اینترکولر هم استفاده میشود که با کاهش دمای هوا، مانع از بالا رفتن دمای کلی موتور و توربوشارژر میشود. همچنین اینترکولر باعث میشود هوای خنکتری وارد موتور شود که چگالی بیشتری دارد.
تاریخچه توربوشارژر
توربوشارژرها تقریباً از همان سالهای ابتدایی اختراع پیشرانه درونسوز وجود داشتهاند اما دههها طول کشید تا از آنها در خودروهای سواری استفاده شود. تولد توربوشارژر به سال ۱۹۰۵ و ثبت اختراع یک مهندس سوئیسی بنام «آلفرد بوچی» بازمیگردد. وی اولین نمونه آزمایشی توربوشارژر خود را در سال ۱۹۱۵ تکمیل کرد و چندین سال بعد با موفقیت آن را روی پیشرانه دیزلی ۱۰ سیلندر دو کشتی مسافربری بزرگ آلمانی نصب کرد. در جنگ جهانی دوم نیز از توربوشارژرها در موتور هواپیماهای مختلف استفاده شد. اولین استفاده از توربوشارژر در وسایل نقلیه جادهای نیز در اوایل دهه ۳۰ توسط شرکت کامیونسازی سوئیسی سائورر انجام گرفت. چالش اصلی استفاده از توربوشارژر در خودروهای سواری اندازه بزرگ آن بود اما در طول دهه ۵۰ خودروسازان توانستند این قطعه را بهاندازه کافی کوچک کنند که امکان نصب روی موتور خودرو را داشته باشد. اولین خودروی توربوشارژ تولیدی جهان، الدزمبیل جتفایر بود که در سال ۱۹۶۲ معرفی شد اما به دلیل مشکلات مختلف، نتوانست موفق عمل کند و پس از تنها یک سال تولید آن خاتمه پیدا کرد. سپس در دهه ۷۰ میلادی خودروسازانی مثل بیامو، پورشه و مرسدس بنز سراغ توربوشارژر رفتند و این قطعه رفتهرفته متداولتر شد.
مزیتهای موتور توربو
اصلیترین مزیت توربوشارژر همانطور که اشاره شد، افزایش قدرت بدون نیاز به افزایش حجم موتور است. همچنین موتور توربو این قدرت را با مصرف سوخت و آلایندگی کمتری نسبت به موتورهای تنفس طبیعی ارائه میکنند. یکی دیگر از مزیتهای موتورهای توربو خود را در ارتفاعهای بالا نشان میدهد. هرچه ارتفاع از سطح دریا بیشتر شود، فشار هوای جو کمتر میشود و به همین دلیل خروجی موتورهای تنفس طبیعی کاهش پیدا میکند اما در موتورهای توربو با افزایش ارتفاع، کاهش خروجی رخ نخواهد داد یا خیلی کمتر خواهد بود.
معایب موتور توربو
یکی از اصلیترین مشکلات این پیشرانهها، تأخیر توربو است. ازآنجاییکه توربوشارژر نیرو لازم برای چرخاندن کمپرسور را از گازهای اگزوز میگیرد، زمانی که دور موتور پایین است و فشار گازهای اگزوز کم است، توربوشارژر کارایی نخواهد داشت. به همین دلیل، در خودروهای توربو در آغاز حرکت تأخیری در تحویل قدرت احساس میشود که به آن تأخیر توربو گفته میشود. البته در توربوشارژرهای جدید این تأخیر بسیار کمتر شده و حتی در برخی خودروها با بهره بردن از تکنولوژیهای جدیدی مثل توربوشارژرهای هندسه متغیر و توربوهای برقی، تأخیر کاملاً از بین رفته است. یکی دیگر از مشکلات موتورهای توربو اما استهلاک بالاتر و حساسیت به شرایط نگهداری است. ازآنجاییکه موتورهای توربو قطعات بیشتری دارند و با فشار بیشتری کار میکنند، نیازمند رسیدگی و مراقبت بیشتری مثل استفاده از بنزین و روغن باکیفیت خواهند بود. همچنین به دلیل پیچیدگی بیشتر موتورهای توربوشارژر، تعمیر آنها سخت و پردردسر است.
موتور توربو بهتر است یا تنفس طبیعی؟
پاسخ دادن به این سؤال به عوامل و شرایط مختلفی بستگی دارد. اگر کشورهای پیشرفتهای مثل آمریکا و اروپا را در نظر بگیریم، موتور توربو بهتر خواهد بود زیرا در این مناطق، خودروها معمولاً باکیفیت و ساخت شرکتهای معتبر هستند و همچنین کیفیت بنزین و روغن هم بالا است؛ بنابراین، در این کشورها میتوان بدون نگرانی از دردسرهای توربوشارژر، از موتورهای توربو استفاده کرد و از مزیتهای آنها بهره برد. به همین دلیل است که هماکنون در اروپا کمتر خودرویی را میتوان با موتور تنفس طبیعی پیدا کرد.
همچنین بخوانید: بررسی تأثیر توربوشارژر بر مصرف سوخت خودروها
اما در کشورمان شرایط کاملاً متفاوت است. در اینجا به موتورهای توربوشارژ خودروسازان داخلی مثل EF7 اعتمادی نیست و میتواند مشکلات فنی زیادی را به دنبال داشته باشد. همچنین کیفیت بنزین کشورمان هم بسیار پایین است درحالیکه موتورهای توربو به بنزین اکتان بالایی نیاز دارند؛ بنابراین، باید به دنبال بنزین سوپر باشید که همیشه و همهجا پیدا نمیشود و درنتیجه باید سراغ مکملهای بنزین اکتان بوستر بروید که یافتن نمونههای باکیفیت و مناسب آن دشوار است. علاوه بر این، موتورهای توربوشارژ خودروهای چینی هم هرچند شاید کیفیت بالاتری نسبت به نمونههای داخلی داشته باشند اما در صورت بروز مشکل، هزینههای تعمیرات سنگینی را به دنبال خواهند داشت؛ بنابراین، با توجه به شرایط کشورمان، باید گفت در اینجا هنوز موتورهای تنفس طبیعی انتخاب بهتری خواهند بود اما ازآنجاییکه قدرت قویترین موتورهای تنفس طبیعی در خودروهای صفرکیلومتر بازار ایران به ۱۲۰ اسب بخار هم نمیرسد، اگر خواهان قدرت بیشتری باشید چارهای جز انتخاب خودروهای توربو نخواهید داشت.
موتور توربو در سوپراسپرتها
یکی از موضوعات بحثبرانگیز طی چند سال اخیر، فراگیری توربوشارژر در سوپراسپرتها است. در این خودروها ازآنجاییکه پاسخگویی فوری موتور بسیار اهمیت دارد، پیشرانههای تنفس طبیعی گزینههای بهتری هستند. همچنین این موتورها صدای بهتری از همتایان توربوی خود داشته و دورگیری سریعتر و بالاتری دارند. به همین دلیل است که خودروسازانی مثل لامبورگینی در روئلتو و پورشه در ۹۱۱ GT3 همچنان به موتورهای تنفس طبیعی پایبند ماندهاند. بااینوجود، به دلیل قوانین سختگیرانهٔ آلایندگی و محدودیت موتورهای تنفس طبیعی در تولید قدرت و گشتاور بالا، اکثر سازندگان سوپراسپرت سراغ موتورهای توربو رفتهاند که البته مزیتهای بزرگی مثل فراهم کردن شتاب و کشش فوقالعاده را به دنبال دارند.
علی جردن
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳در ایران بخاطر کیفیت بنزین صدرصد که موتور تنفس طبیعی بهتره
در کشورهای آمریکایی هم باشیم بازم انتخابم موتور تنفس طبیعیه چون که شتاب خطی بهتون میده و تجربه سواری بهتری داره
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳موتور EF7 با توربو حدود ۱۷ لیتر در صد کیلومتر مصرفشه
موتور EF7 معمولی حدود ۱۲
به نظرتون توربو مصرف بنزینو بیشتر میکنه ؟؟
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳فکر کنم ای اف جدیدای تنفس تا ۱۵ لیتر تو صد کیلومتر مصرفش باشه
مسعود
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳سلام و درود بر شما
بنده سه سال هست که سورن توربو دارم و 70هزار کیلومتر هم با آن رانندگی کردم. تجربه رانندگی جاده من حاکی از مصرف سوخت نهایتا 8لیتر در هر یکصد کیلومتر هست
سعید
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳سورن مگه توربو داره اصلا؟!
روح الله
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳احتمالا سوار نشدید. من دارمش مثل پراید مصرفشه تو جاده کمتر هم هست
فرامرز بسطامی
۱۵ تیر ۱۴۰۳اگر میخواید به کارایی و عملکرد توربو شارژر پی ببرید باید تجربه رانندگی با کامیون رو داشته باشید.
زیزیگولو
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳اگر بخوایم یه مقایسه کوچیک بین موتور تنفس طبیعی و توربو شارژ انجام بدیم این هستش که قدرت تولیدی اسب بخار و گشتاور موتورای توربوشارژ خیلی بیشتر از موتورای تنفس طبیعی هستش مثلاً یه موتور ۲ لیتری چهارسیلندر توربو قدرتش معادل یه موتور شش سیلندر با حجم ۴ لیتر هستش ……… ولی تو ایران بخاطر کیفیت پایین بنزین و روغن موتور و همینطور کیفیت پایین موتورای توربوشارژ دار مطمئناً موتورای تنفس طبیعی گزینه های بهتری هستن
علی جردن
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳توربو تاخیر داره تا توربو وارد مدار شه ولی در موتورهای تنفس طبیعی شتاب یک نواخت دارن
زیزیگولو
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳در توربوشارژای جدید این مشکل برطرف شده
Taha Ayoobi
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳سیستم های توئین توربو و بای توربو هم دوتا از روش هایی برای حل و جبران تاخیر توربو هست.
زیزیگولو
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳دقیقاً همینطوره👍👍
سروش
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳توربو وارد مدار بشه؟ مگه توربو همیشه در حال کار نیست؟ داداش توربو خود مداره. چندین ساله ماشین توربو دستمه و این تاهیر رو احساس نکردم
A.m.A
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳آخه داداشم توربو داریم تا توربو چه توربویی سواری؟
احسان سعیدی
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳کمپانی هلندی VAN DER LEE Turbo system توربو شارژری طراحی کرده که با فشار بسیار کم کار می کند و از هنگام استارت فعال است این کمپانی با کمپانی بنتلی و پورشه در حال همکاری است
Carbonado Aventador
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳تو بحث سوپر اسپرت ها قطعا انتخابم تنفس طبیعی و بعد از اون سوپرشارژه..
بخاطر پاسخ آنی و هیجان بیشتر و صدای رسا
( لافراری ، اونتادور ، هوراکان ، Gt3 911 ، کوروت Z06 ، چلنجر و موستانگ)
ولی تو بحث خودروهای شهری قطعا انتخاب ماشین توربو معقول تره..!
حسین طاهر
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳من خودم توربوشارژ خیلی دوست دارم ولی بااین شرایطی که گفتین بنظرم همون طبیعی خیلی بهتره
آرش آمریکایی
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳تو همون آمریکا انجین های توربو رو پر دردسر میدونند مثلا یه بار یه مکانیک نشون میداد تو پیجش لوله هواکش یه مرسدس بنز بخاطر گرمای توربو شده بود مثل پوست پیاز و دست بهش میزدی میشکست
یا مثلا بی ام و تو 50 تا 60 هزارتا کارکرد به روغن ریزی و مشکلات اساسی میوفته اونم نه تو ایران اینایی که میگم مربوط به خود آمریکا هست تو شهرهایی که آب و هوای ساحلی و گرم دارن مشکلات توربو خیلی بیشتر هم میشه
حتی موتورهای اکوبوست موستانگ هم پر دردسره
یه مثال براتون بیارم اگه آیسان اسلامی رو دنبال کنید تو یکی از استوری هاش داشت چنتا ماشین رو نشون میداد و از تجربش میگفت رسید به یه فورد برانکو گفت موتورش واقعا دهن سرویس کنه اینو نخرید اگه افرودر میخواید
بهترین انجین 8 سیلندر تنفس طبیعی هست با قابلیت خاموش کردن سیلندر نمیدونم چرا تا وقتی همچین تکنولوژی هست باید به سراغ انجین توربو رفت(شاید بخاطر قیمت بالای این انجین و اینکه خرابی هایی که انجین توربو بوجود میاره باعث فروش لوازم یدکی میشه)
Taha Ayoobi
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳مهدی رو میگی؟ همون مکانیکه؟
آرش آمریکایی
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳مهدی ایرانیه
یه پیجی هم دارم طرف آمریکاییه
آرش آمریکایی
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ولی اون که لوله هواکش بنز رو نشون داد آره مهدی بود
Taha Ayoobi
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳آره منم اون لوله هواکشرو دیده بودم که میگفت کیفیت ها اومده پایین.
چه جالب تا حالا مکانیک آمریکایی دنبال نکرده بودم، پیجشو میگی؟
پیمان ایرانی
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳آفرین این درسته
فرامرز
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳برای بازار ایران موتور تنفس طبیعی انتخاب معقولانه تری هست
sinasvj
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳اگه کارایی برای یک ماشین اکونومی مهم باشه قطعا توربوشارژ بهتره ولی اگه بحث سوپراسپورت ها وسط باشه قطعا اتمسفر خالص تر و لذت بخش تر و بهتر خواهد بود و حس یه ماشینباز رو کاملا ارضا میکنه
حمید
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳توربو عالیه دنا پلاس اتومات خریدم تا زمانیکه دور موتور پایینه و کمتر از ۲۲۰۰ هست چون خروجی گاز اگزوز زیاد نیست توربو وارد مدار نمیشه همینکه از این دور بالاتر رفت توربو با یه صدای ناز وارد مدار میشه و قدرت و سرعت زیادی به ماشین میده دنا پلاس اتومات بهترین ماشین توربو داره باید باهاش بری تو جاده تا بفهمی خصوصا اگه رو حالت اسپرت بذاری و بنزین هم سوپر باشه که دیگه هواپیما هم نمیگیرند خصوصا تو سربالایی که پارس و سمند و تارا و ۲۰۷ و … ناله کنان لاک پشتی میرن خخخخ
علیرضا
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳سالار دنا توربو دستی فاب با زانتیا ۲۰۰۰ و پارس elx فاب تا ۱۴۰ تا خیلی بخاد زور بزنه دو ماشین فاصله میندازه
وجدانا بهترین حالتی که دنا توربو میتونست شتاب بگیره رو گفتم بدون اغراق
بله اگر تیون کنی اوضاع فرق میکنه ولی دقت کردی شرکتای آمریکایی با اون همه فناوری اصطحلاکشون بالا میره وای به حال دنا که ساخت ویران خودروعه
هرچی داری مبارکت باشه ایشاالله بهترشو بخری
ولی هرماشینی درجای خودش با ارزشه و مسخره کردن چیزی جز نو کیسه بودن رو نشون نمیده
Reza
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳موتور فقط تنفس طبیعی با ریمپ اصولی
Hamid
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳معمولا ماشینای توربو ضریب تراکم بالایی ندارن پس چرا بنزین اکتان بالا نیاز داره؟
اگه کسی اطلاعات درست داره بگه لطفا
رهگذر
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳داداش توربو خودش تراکم رو بالا میبره مثلا دنا توربو که تراکم ۸.۵ هست به دلیل فشار توربو تراکم تا حدود ۱۴ بالا میره و اگه یه پیستون تراکمی با تراکم بالا مثلا ۱۱ روش بندازن فشار واقعی داخل محفظه تا حدود ۲۰ حتی بیشتر بالا میره که اینطور انجینی فقط در مسابقات حرفه ای ممکنه استفاده بشه که عمر انجین فقط دو دور دور پیست هست تازه به شرطی که بتونه این فشارو تحمل کنه
علی
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ممنونم بابت متن فوق
اینکه کدوم بهتره دانش کافی ندارم
ولی تجربه شخصی خودم بهم میگه که توربو لذت بیشتری داره
درسته که تاخیر داره ولی شتاب خیلی خوبی میده
SMS
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳اگه خراب نشه توربو بهتره ، کاشکی از سوپر شارژر هم کمی می گفتید .
JaMsHiD
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳سوپر شارژرا معمولا لگ توربو رو ندارن و از همون اول تو مداره چون با تسمه به پولی میللنگ وصله . ولی به اندازه توربو قدرت نمیده و اندازه توربو هم استهلاک نداره ولی از توربو مصرف سوخت بیشتری داره
BMW
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳من موتور تنفس طبیعی رو بیشتر دوست دارم ولی یاد انیمه D افتادم یادش بخیر🥲🤠
Taha Ayoobi
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳جالب و مفید بود👏
رامتین
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳بیشک تنفس طبیعی بهتره. البته اگر موتور تنفس طبیعی بشکل هیبرید عرضه بشه بهترین حالته. قویترین موتور تنفس طبیعی در ایران (نسبت به حجم موتور) تویوتا gt86 هست که از یک موتور 2 لیتری چهار سیلندر 200 اسب ارائه میکنه.
JaMsHiD
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳یه موتور هوندا ویتک هم هست با دو لیتر موتور و فول تراتل سی صد اسب قدرت داده .
یه موتور S54 بی ام و هم هست توی ایران برای مسابقات چهارصد اسب قدرت داره .
MC20
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳رامتین عزیز ارادت …
GT 86 با 2 لیتر حجم موتور ، 196 اسب تولید میکنه …
گرن کابریو 2013 ، موتور قرمز با 4.7 لیتر طبق کاتالوگ 460 PS یا 453 HP تولید می کنه اما عددی که داینو نشون داده ( در خارج از کشور ) عدد 468 اسب بخار بوده …
با این فرضیات ، نسبت توان تولیدی به حجم موتور برای GT86 میشه عدد 98 اسب و برای گرن کابریو میشه 99.5 اسب …
اگر توان خروجی GT 86 روی داینو با عدد اعلامی یکی باشه ، گرن کبریو 2013 ، بالاترین نسبت توان تولیدی به حجم موتور در ایران رو داره …
( در ضمن من از دو فراری 458 ایتالیا و تنها لامبو هوراکان و بنتلی کانتیننتال هم ، فاکتور گرفتم … )
JaMsHiD
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳برادر یه موتور S54 هست فول تیونینگ شده تنفس طبیعی با چهار صد اسب قدرت . برای مسابقات هم هست
MC20
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳البته همین الان دوستان از اتاق فرمان خبر دادن رکورد بیشترین نسبت توان تولیدی به حجم موتور در ایران ، دست پورشه 911 کاررا S مدل 2014 هست …
با حجم 3.8 لیتر ، 395 اسب ، توان تولید میکنه که به ازا هر لیتر میشه عدد 103.94 و تاج پادشاهی در ایران می رسه به این آلمانیه بی ادعا …
راد
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳سلام
مزایای توربو : احتراق کامل و جلوگیری از خام سوزی ، کاهش آلایندگی ، افزایش توان و راندمان موتور ،
معایب: رژیم حرارتی بالا ، تبخیر روغن ، سایش بیشتر قطعات و خرابی زود هنگام قطعات،
الزامات : رادیاتور آب بزرگتر ، پروانه(ایمپلر) بزرگتر واتر پمپ، اینتر کولر روغن موتور، روغن موتور مرغوب( ویزکوزیته بالا ، دمای اشتعال بالا ، دمای تبخیر بالا، مواد مومیشکل کربنگیر )
لازم بذکر است بالبرینگهای توربور متفاوت هستند معمولا از جنس سرامیکی با قابلیت گرما پذیری بالا هستند، در صورت خرابی بالبرینگها ، مکانیکهای ما از بالبرینگ معمولی استفاده میکنند و بعد از مدت کوتاهی مجددا خراب میشوند.
آرمان
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳با این بنزین یورو دو فقط خودروی تنفس طبیعی خوب کار میکنه مثل موتور TU5 که جدیدا رو شاهین بستن عالیه،البته میگن موتورش هشتاد درصد شبیه موتور TU5هستش که معروف به موتور جدید سایپا M16،،،،،،،همراه با شانزده سوپاپ ،بنظرم میتونه ایده آل باشه،خلاصه کلام توربو در ایران با این بنزین آشغال هم خوانی نداره.توربو دار نخرین
علیرضا رئیسی
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳من یک سورن توربو ۹۶ دارم. بسیار از شتاب و قدرتش راضی هستم. بنزین معمولی مصرف و روغن فول با تعویض ۱۰ هزار انجام میدهم. تاکنون هیچ مشکلی نداشته و از ماشینم بسیار راضی هستم.
رهگذر
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳انجین تنفس طبیعی روغنش ۵ هزارتا کار میکنه کامل سیاه میشه شما چه عقلی داری که با انجین توربو با اون همه فشار ۱۰ هزار تا روغن عوض میکنی
خدا خیرت بده یهو دیدی یه روز ماشینت مرام و معرفت رو فراموش کرد و یه خرج تپل گذاشت روی دستتا
Majid
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳دوستان من یه دنا با موتور ef7p سه ماهه گرفتم.واقعا مصرف سوختش پایینه.هم صدای موتورش خیلی کمه.قدرتشم بهتر شده نسبت به ef7 معمولی.بنظرم من در حال حاضر بهترینه
بابک
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳مبارکت باشه، خیرش ببینی
علی
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳لطفاً دوستان اطلاعات غلط و متعصبانه ندهید دنیا دنیای تور بو است اگه در ایران بنزین بی کیفیت هست و یا روغن مناسب کم هست هر موتوری آسیب خواهد دید من شش ساله هایما S7توربو دارم با این شرایط ایران کار می کند و هیچ مشکلی تا بحال نداشته و تا حالا هم هیچ نقصی نداشته واقعا راضی هستم
پیمان ایرانی
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳این مبحث هیچوقت ب نتیجه نخواهد رسید.هرکسی از خودرو انتظارات متفاوتی داره شاید توان ۸۰ یا ۹۰ اسب بخاری یک موتور کم حجم ایرانی برای درصد خیلی بالایی از مردم ک ب ماشین ب چشم یک وسیله نقلیه ساده نگاه میکنند کافی باشه تا توروبو شارژر چند صد اسب بخاری.البته باید در نظر گرفت ک قیاس کف بازار هست و مقایسه کردنش با پورش و بنز المانی قیاس کاملا اشتباهی
امید
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳من دو سال آلفارومئو جولیتا داشتم،راندمان بالای موتور شتاب وسرعت بالاوسواری لذت بخشی بهم میداد منتها موتور توربوی ماشینم چندتا مشکل برام ایجاد کرد،اولیش تو سرعت بالای صدو چهل تا دیگه توربو تو شتاب ثانویه هیچ تاثیری نداشت وفقط تو شتاب اولیه صفر تا صد تاثیر گذاره بالای صد که میشه دیگه انگار نه انگاروشتاب با سرعت بالاتر کمتر میشه وتوربو بدون تاثیر،مشکل بعدی خراب شدن خود توربو به مدت فاصله سه تا شش ماهه که تعمیر وتهیه قطعاتش علاوه بر سخت پیداشدن قطعه هزینه خیلی بالای برام داشت،مشکل بعدی هم همون مسئله روغن وبنزین بود که بخاطر بی کیفیت بودن تو کارکرد توربو تاثیر زیادی داشت وبعضی موقع ها تاخیر کارکرد توربو خیلی زیاد میشد،بعد از فروش اون ماشین که بخاطر توربو بودن موتورش تو بازار قیمت خیلی کم ورمیدارن،مجبور شدم هیوندا کوپه بخرم که واقعا از بابت شتاب وسرعت وهزینه ها خیلی راضی تر بودم با اینکه اتاق کوچیک وخشکی داشت اما تونستم با پس انداز هزینه های اضافی که قبلا برای آلفا میذاشتم یه 207کارکرده بخرم.
حسینی
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳سلام توربو شارژ برای ماشین آلات سنگین مثل راه سازی کشاورزی و کامیون جاده.اما سوپر شارژ جلو گاز های خروجی اگزوز را نگرفته و از گرم شدن بیش از حد موتور جلوگیری می شود.لازم به ذکر است سوپر شارژ نیروی خود را از فولی سر میلنگ گرفته مثل کولر یا دینام البته نوع برقی هم وجود دارد که با باطری خودرو کار میکند.در داخل شهر هم تأخیر در هوا رسانی مثل سوپر شارژ ندارد.اینده سوپر شارژ جایگزین خواهد شد به خصوص در سواری.
ناشناس
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳از توربو شارژ گفتین ولی از سوپرشارژ نگفتین.
علیرضا
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳یه بحث رو برای همیشه بیاید تموم کنیم اینکه یه انجین توربو چهار پنج سال بدون پیاده کردن موتور کارکنه دلیل نمیشه که بگیم توربو دوامش از تنفس طبیعی بیشتره
انجین های تنفس طبیعی بی کیفیت تولید ایران که روی تولیدات داخلی هست به جرعت مواردی بوده که ۱۵ سال و حتی بیشتر بدون باز کردن اینترنال (اجزای داخلی موتور)کار کردن و خواهشا خودتونو چشم نکنید و اینقدر ادعا نداشته باشین
اوضاع قیمت ها و فیک بودن قطعات و وجدان مکانیک ها بس خرابه
پس به ماشینتون فشار نیارید و تا حد امکان زودبه زود روغن عوض کنید مثلا من خودم هر ۳ هزارتا روغن عوض میکنم
Akbar Khazaee
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳بهترین راه ریمپ کردن موتور تنفس طبیعیه