در این مقاله انواع لاستیک خودرو و ویژگیهای ساختاری آن را مقایسه کرده و مزایا و معایب هر یک را بررسی میکنیم.
لاستیک یا تایر خودرو بهعنوان تنها تکیه خودرو روی سطح جاده اهمیت بسیار زیادی دارد. رسانه بیمه چندملیتی «آلیانز» درباره اهمیت این بخش مینویسد:
تایر تنها اتصال میان خودرو و جاده به شمار میرود و ناتوانی در رفع مشکلات آن باعث ایحاد هزینههای سنگین میشود. این امر میتواند شما و سایر رانندگان را در خطر جدی قرار دهد.
حال جدا از آنکه برای مراقبت از تایر باید تدابیری اندیشید، باید نوع درستی از آن را هم مورد استفاده قرار داد تا بتوان درکنار بهرهوری حداکثری از این جزء، خطرات احتمالی را نیز کاهش داد. درصورتی که تمایل دارید با اصول نگهداری تایر خودروتان آشنا شوید، مقاله «آموزش نگهداری لاستیک خودرو؛ افزایش طول عمر و حفظ کیفیت تایر» را مطالعه کنید.
شرکتهای سازنده تایر فرایند بهرهوری محصولات نفتی را بهخوبی آموختهاند و امروزه برای شرایط متفاوت به لطف استفاده از فناوریهای گوناگون، محصولات مختلفی را به بازار عرضه میکنند. در ادامه این مطلب به بررسی انواع تایر، شرایط استفاده از آن و مزایا و معایب آن میپردازیم.
دسته بندی انواع بر اساس ساختار آن
لاستیکهای خودرو را میتوان از دو منظر دستهبندی کرد؛ نخست نوع ساخت آنها و دیگر، کاربرد آنها است. در دستهبندی ابتدایی، دو نوع لاستیک بایاس و رادیال داریم.
لاستیک بایاس
تایرهای بایاس از الیاف نایلونی سود میبرند. فارغ از آنکه دقیقا این الیاف بهشکلی در این لاستیکها قرار میگیرند، نتیجه آن میشود که لایهبندی نایلونی باعث ایجاد دوام و مقاومت این لاستیکها میشود. الیاف بهکاررفته در این تایرها تمام دیوارههای آن و شیارها را بهصورت یکپارچه پوشش میدهد. استحکام ناشی از این ساختار اصلیترین تفاوت میان این لاستیک با نمونههای رادیال است.
لاستیک رادیال
ایدهآلترین نوع لاستیک برای خودروهای سواری در این دسته قرار میگیرد. جنس الیاف این لاستیک بسیار محکم است و سراسر پهنای آن را پوشش میدهد. انعطافپذیری این لاستیکها بیشتر از نمونههای بایاس است.
دسته بندی انواع بر اساس کاربرد آن
آنچه برای ما کاربردیتر خواهد بود، دستهبندی و شناخت انواع تایرها براساس نوع استفاده آن آنها است.
لاستیک چهارفصل
متداولترین و عمومیترین نوع تایرها در بازار جهان این لاستیکها هستند که بهصورت عمومی توسط مردم تهیه میشوند. این دسته از لاستیکها بهگونهای طراحی شدهاند که بتوانند نیازهای کاربر را در فصول متفاوت، از هوا گرم تا سرد، برطرف کنند. چسبندگی این لاستیک در شرایط آبوهوایی گوناگون مناسب است و سرعت خوبی هم دارد.
تایرهای چهارفصل سواری راحت را برای سرنشیان به ارمغان میآورند و حتی امکان تردد در برف سبک را هم دارند اما بهسختی! قاعدتا سازندگان این لاستیکها برای حفظ چندمنظورگی این محصولات باید برخی فاکتورها را فدا کنند. ساخت تایری که هم سریع باشد، هم آجهای بسیاری داشته باشد و بتوان از آن در تمام فصول و شرایط آبوهوایی استفاده کرد تقریبا ناممکن است. بنابراین بهترین پاسخ به این نیاز، تایر چهارفصل محسوب میشود.
این لاستیکها خود به دو زیرمجموعه تقسیم میشوند:
لاستیک چهارفصل عملکرد بالا:
قابلیت کنترل در این لاستیک بهتر از سایر نمونهها است. این دسته با بهرهوری از چسبندگی بیشتر، امکان انجام مانورهای بیشتری را به راننده میدهد و بهطور کلی در سرعتهای بالاتر راحتی بیشتری را برای سرنشینان فراهم میکند. معمولا خودروهای اسپرت از این دسته از لاستیکها استفاده میکنند.
لاستیک چهارفصل گرند تورینگ GT:
این زیرمجموعه از لاستیکهای چهارفصل پاسخ صنعت تایرسازی به نیاز مردم به سواری نرم و راحت است. ایجاد صدای کم و چندمنظوره بودن از مزایای این لاستیکها به شمار میرود. این دسته معمولا بیشتر از سایر نمونهها، عمر میکنند که ناشی از استفاده ملایمتر و نحوه ساخت آنها است.
لاستیک تابستانی:
این لاستیکها برای رانندگی در هوای خشک و آبوهوای با رطوبت پایین طراحی شدهاند. این تایرها همانگونه که از نامشان مشخص است، در آبوهوای برفی و بارانی عملکرد خوبی ندارند. در انتخاب این تایرها باید توجه کنید که اگر پهنای آن از اندازه مشخصی بیشتر باشد میتواند موجب سرخوردن خودرو (در جاده خیس و مرطوب) بشود؛ برای رفع این عارضه میتوانید نمونههای مجهز به آجهای جهتدار را انتخاب کنید.
لاستیکهای زمستانی یا یخشکن:
با ظهور لاستیکهای چهارفصل، مردم غالبا زحمت خرید این لاستیکها را به خود نمیدهد اما استفاده از تایرهای زمستانی هم مزایای خاص خود را دارد. وظیفه اصلی این تایرها، حفظ چسبندگی و کنترل خودرو در شرایط آبوهوایی وخیم، یخبندان و برفی است. ترکیبات خاص، شکل منحصربهفرد شیار، عمق بیشتر شیار و… از ویژگیهای این لاستیکها به شمار میروند.
لاستیکهای زمستانی در تمام فصول کاربرد ندارند و خرید آنها برای کسانی بهصرفه است که در مناطقی همواره سرد زندگی میکنند. اگر شما به دفعات انگشتشماری با شرایط آبوهوایی سخت برخوردار دارید بهتر است بهدنبال زنجیرچرخ باشید که عملکردی یکسان اما هزینههای کمتری در مقایسه با این لاستیکها دارد. توجه داشته باشید که لاستیک زمستانی حتما باید علامت دانه برف یا کوه را در کنار خود داشته باشد وگرنه لاستیک یخشکن یا زمستانی محسوب نمیشود. برای درک کامل علائم اختصاری روی تایر مقاله «علائم روی تایر چه چیزی به ما می گویند؟» را مطالعه کنید.
این لاستیکها خود انواع مختلفی دارند که برای آشنایی کامل و دقیق با آنها میتوانید مقاله «لاستیک یخ شکن چیست + انواع آن» را مطالعه کنید.
هنگام خرید تایر به چه نکاتی توجه کنیم؟
انتخاب تایر مناسب اثر مستقیمی روی عملکرد خودروی شما و مانورپذیری آن دارد. متاسفانه مردم بهدلایل گوناگون از خرید چند دست تایر مناسب فصول مختلف اجتناب میکنند و بههمین دلیل، بدون طرح این پرسش که «چه لاستیکی برای استفاده آنها مناسبتر است؟» به سمت لاستیکهای چهارفصل میروند. کسب اطلاعات درباره تایرها راه خوبی برای درک بهتر این جزء خودرو و خریدی مناسبتر به شمار میرود.
بهطور خلاصه فاکتورهایی چون تاریخ تولید، شاخص چسبندگی، شاخص سایش آج، نوع لاستیک، پهنای لاستیک و… ازجمله المانهای تاثیرگذار و مهم در این انتخاب تایر مناسب هستند که باید موردتوجه قرار بگیرند. برای مطالعه دقیقتر عوامل مهم در انتخاب لاستیک مقاله «چه لاستیکی بخریم؟» را مطالعه کنید.
همچنین بخوانید:
علی جردن
۲۳ مرداد ۱۴۰۲بهترین مقاله آموزشی روزهای اخیر سایت بود
Alireza
۲۴ مرداد ۱۴۰۲مطالب خوبی بود ممنون