بیشک شما نیز هنگام مراجعه به کارواش خودروهایی را دیدهاید که موتور آنها با آب پرفشار شسته میشود اما برخی افراد با این راهحل مخالف هستند. نظر شما چیست؟
اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که دوست دارند خودروی خود را تمیز نگه دارند، احتمالاً با بالا زدن کاپوت و دیدن موتور کثیف خودرو آشفته خواهید شد. برخی مالکان سریعاً دستبهکار شده و با شلنگ خانه و آب و صابون اقدام به تمیز کردن موتور میکنند درحالیکه برخی افراد نیز راهی کارواش شده و از آب پرفشار برای تمیز کردن آلودگیهای داخل موتور استفاده میکنند.
همچنین بخوانید: روشهای شستشوی انژکتور خودرو
اگر قبلاً از آب پرفشار استفاده کرده باشید حتماً میدانید که چه نیرویی به موتور خودرو وارد میشود. از آنجایی که آب پرفشار میتواند رنگ بدنه را جدا کرده و در واقع به آن آسیب وارد کند بنابراین شاید شستن موتور با این آب باعث ایجاد مشکل در موتور شود؛ اما اگر بدانید که زمان تردد در جاده و خیابان چه مقدار آلایندگی وارد موتور میشود احتمالاً به راحتی استفاده از گزینه کارواش پرفشار را کنار نخواهید گذاشت. اگر بخواهیم به این سؤال که میتوان از کارواش پرفشار برای شستن موتور استفاده کرد یا خیر پاسخ دهیم باید بهطور خلاصه بگوییم پاسخ مثبت است. شما میتوانید از آب پرفشار برای تمیز کردن موتور استفاده کنید هرچند باید مواردی را مدنظر قرار دهید.
موتور خودرو بخش قدرتمند و بادوامی است اما هنوز هم باید مراقب آن باشید تا آسیبی به قطعات حساس و سیستمهای الکترونیکی وارد نشود. پیش از شستن خودرو با کارواش پرفشار باید چندین نکته را رعایت کنید. دقت کنید برخی نکات ذکر شده برای همه موتورها صدق میکنند درحالیکه برخی نیز مختص خودروهای خاص هستند. درصورتیکه دقت لازم در شستن موتور خودرو را نداشته باشید شاید با هزینههای تعمیر سنگین روبرو شوید. اما میزان آسیبی که از طریق کارواش آب پرفشار میتواند به موتور وارد شود چقدر است؟ برخی افراد میگویند این فقط آب معمولی است اما اینطور نیست چراکه ریسکهایی وجود دارد. آب مورد استفاده در کارواشها تحتفشار قرار گرفته و خروج سریع آن از شلنگ تنها بخشی از مشکل است. قطعاتی در موتور وجود دارند که نباید خیس شوند و از جمله آنها میتوان به فیلترهای هوا اشاره کرد. اگر این قطعات خشک نمانند احتمال رشد کپک و قارچ در آنها وجود خواهد داشت که نتیجه آن ایجاد محیطی ناسالم در کابین خودروست و میتواند باعث ایجاد بیماری شود.
همچنین در زمان شستن موتور خودرو با کارواش پرفشار باید باتری را قطع کرده و نگذارید خیس شود. با اینکه آب معمولی خللی در کارکرد باتری به وجود نمیآورد اما آب زیاد میتواند راندمان آن را کاهش داده و در نهایت باتری را از کار بیندازد. همچنین باید قطعاتی که نیازمند روان کاری هستند از آب به دور باشند. بخار پرفشار آب میتواند روان کارهای ضروری این قطعات را از بین برده و به عملکرد آنها آسیب برساند. نهایتاً باید گفت یکی از بدترین چیزهایی که میتواند رخ دهد ترکیب آب و روغنموتور است. این ترکیب میتواند باعث از کار افتادن موتور شود زیرا روغن توانایی خنک کاری بهینه خود را از دست داده و اصطکاک بین قطعات افزایش مییابد.
شاید دانستن نکات بالا باعث شود در آغاز شستن موتور با آب پرفشار کمی نگران شوید. قبل از شروع به کار باید دقت کنید که موتور خنک باشد چراکه شما باید برخی آلودگیها را با دست خود برطرف کنید و دمای موتور گرم میتواند به بیش از ۲۰۰ درجه سانتیگراد برسد. اگر موتور داغ باشد مایع تمیزکنندهای که استفاده میکنید عملکرد مناسبی در از بین بردن روغن و گریس روی قطعات نخواهد داشت. همچنین با خنک بودن موتور میتوان برخی قطعات مهم را با وسایل گوناگون پوشاند. دقت کنید تمامی کاورهای پلاستیکی موتور باید بهطور جداگانه شسته شوند زیرا آب پرفشار میتواند به آنها آسیب برساند. از پوشش پلاستیکی برای پوشاندن باتری، رلهها، سیمکشیها، آلترناتور، شمعها و فیلترها استفاده کنید. بهطورکلی موتورهای مدرن دارای مهروموم مخصوص در اطراف تمامی قطعات مهم هستند اما با این وجود نیز بهتر است ریسک آسیب دیدن آنها را به حداقل برسانید. به منظور جلوگیری از هرگونه آسیب ناخواسته، با دقت تمامی قطعات مهم را بپوشانید.
پس از انجام اقدامات ذکر شده نوبت به شروع شستن موتور میرسد. هرگز کار را با بالاترین فشار آب شروع نکنید و البته نازل را نیز به فاصله چند ده سانتیمتری از موتور بگیرید. در زمان کارواش موتور از بخار متراکم استفاده نکنید چراکه میتواند نیروی زیادی را به قطعات موتور تحمیل کند و آب وارد سیستمهای الکترونیکی شود. حرکات متوازن نازل و شلنگ میتواند باعث توزیع یکنواخت نیرو به تمامی قسمتها شود و آلایندگیها را نیز پاک کند. زمانی که به خوبی کل موتور را شستید نوبت به خشک کردن آن میرسد. البته بخشهایی از موتور هستند که شما نمیتوانید به آنها دسترسی داشته باشید و در این بخش میتوان از هوای پرفشار نیز استفاده کرد اما در غیر این صورت قرار دادن خودرو زیر نور آفتاب نیز میتواند راهگشا باشد. پس از اتمام کار تمامی پوششهای پلاستیکی را برداشته و باتری را دوباره وصل کنید.
محمد
۲ مرداد ۱۴۰۳بهرین روش شستشوی موتور خودرو و حتی موتور سیکلت استفاده از مواد مخصوص شستشوی سطوح خارجی موتور هست به این صورت که با اسپری کردن این مواد روی بخش های مخلف موتور و پس از چند دقیقه تاثیر این مواد روی سطوح فلزی و پلاستیکی و سپس استفاده از قلمو های نقاشی و یا قلمو های مخصوص این کار و در بعضی قسمت هایی که دست به آسانی به اونجا نمیرسه استفاده از فرچه های دسته بلند (شبیه به فرچه های شستشوی توالت) و پس از سپس استفاده از فشار متوسط آب توسط شلنگ یا سطل آب و سپس خشک کردن سیم کشی ها و کانکتورها با فشار کمپرس هوا و در صورت نداشتن هوای فشرده قرار دادن موتور خودرو در جهت تابش نور خورشید پیشنهاد میشه.یه روش دیگه ای که خیلی کاربردی هست و البته یمقدار هزینه بر استفاده از دستگاه یخ خشک هست که داخل کشور من تا به حال جایی ندیدم.ببخشید طولانی شد،امیدوارم مفید واقع بشه.
SMS
۲ مرداد ۱۴۰۳بنظر من یه دستمال مرطوب کافی باشه یا بعضا با مایع ، اینطور نیست؟
محمد ۱
۲ مرداد ۱۴۰۳کارواش پر فشار مسلما خیلی خوب نیست…
اما هرچی باشه بهتر از استفاده از موادی هست که باعث پوسیدگی و خشکی سیم کشی و قطعات حساس ماشین میشه…
فرشید
۲ مرداد ۱۴۰۳موتور رو دو بار شستم و هر دو بار خراب شد. به هیچ وجه نشورید. با دستمال نم دار با حوصله تمییز کنید
Taha Ayoobi
۲ مرداد ۱۴۰۳مفید بود 👏
زیزیگولو
۲ مرداد ۱۴۰۳بعضیا که مثلاً هفته ای دوبار ماشیناشونو میشورن عادت دارن حتماً موتور ماشیناشونم میشورن در صورتی که این اشتباه هستش چون موتور ماشینو فقط زمانی که واقعاً لازم هستش باید بشورین (سالی دو الی سه بار) …………. شستشوی زیاد موتور میتونه باعث نشت آب داخل موتور و خراب شدن قطعات الکتریکی موتور و یا آسیبپذیر شدن خیلی از قطعات دیگه درون موتور بخاطر رطوبت بشه
net
۲ مرداد ۱۴۰۳مناسب نیست
Taha Ayoobi
۲ مرداد ۱۴۰۳بد هست
Avan
۲ مرداد ۱۴۰۳با شیلنگ خانگی مشکل ندارد چون همه قطعات اورینگ دارند اما کارواش باعث خرابی می شود.
MjM
۲ مرداد ۱۴۰۳مطمئنا برای کسانی که سال تا سال ماشین خودشونو تمیز نمیکنن تمیز کردن موتور که باید اصلا چیز عجیبی باشه براشون!! و معمولا وقتی کاپوت ماشینشونم بدی بالا جز سیاهی و روغن و کثیفی چیزی دیده نمیشه پس برای این نوع سلیقه، تنها راه موجود کارواش و فشار آبه چون اون حجم از کثیفی رو با دست کشیدنو محلول و دستمال و این چیزا نمیشه ازبین برد. ولی خوب اگه از زمان صفری ماشین یا بعد از یه کارواش، حداقل ماهی یبار موتور ماشین رو دستمال بکشی، گرد گیری کنی و “تمیز نگهداری” دیگه نیازی به کارواش و فشار اّب و … نیست.
امید
۳ مرداد ۱۴۰۳من موتور پراید را دادم کارواش برام شست ، بعدش متوجه شدم که کولر باد گرم میزنه و وقتی بردم تعمیرگاه مشخص شد که کارواش باعث خرابی بخشهایی از کولر ماشین شده و بیش از یک میلیون و دویست تومان بابت تعمیر و شارژ کولر هزینه کردم و بنا به گفته تعمیرکار شانس آوردم که هزینه چندین میلیونی روی دستم نگذاشته.
فرهاد
۳ مرداد ۱۴۰۳من موتور ۲۰۶رو بردم کارواش ۱۰میلیون خرجش کردم اصلا موتور ماشین رو نشورید بگنده بهتر از شسته همه چیزش خراب میشع
میعاد
۳ مرداد ۱۴۰۳من شمال هستم و محل کارم خارج از شهر و محدوده خاکی قرار داره، رطوبت هوا هم که بالاست. برای همین هر فصل یک بار، در کل ۴ بار در سال موتور ۲۰۷ خودم رو با بخار و مواد نانو میشورم. الان ۲ ساله این ماشین رو دارم. مشکلی پیش نیومده. قبل اون هم پارس و ۲۰۶ داشتم. اونها رو هم هر فصل میشستم. هیچوقت هم به مشکل برنخوردم. البته کاملا بعد کارواش با فشار باد همه سوکتها و نقاط مهم مثل وایر و شمعها و … رو خشک میکنم. برای من تا حالا خوب پیش رفته. واسه همین هم همبشه موقع فروش زیر کاپوت ماشینهام مثل روز اول کارخونه بوده. یا حق
امیر
۳ مرداد ۱۴۰۳درود
موتور خودرو با یک دستمال مرطوب هر هفته تمیز میشه مگر اینکه موتور نشتی داشته باشه باید جلوی نشتی گرفته بشه شستن موتور مخصوصا بافشار بالاباعث از بین رفتن رنگ موتور میشه و علاوه بر آن باعث سولفات شدن کلیه اتصالات برقی میشه ونهایتا هزینه سنگین تعویض قطعات خواهد شد
محمد
۳ مرداد ۱۴۰۳بنظرم هیچ آدم عاقلی موتور ماشین رو نمیشوره .
میلاد فکور
۳ مرداد ۱۴۰۳خدارو شکر تو این قسمت همه با هم موافقن👏
ارشد اتومکانیک
۳ مرداد ۱۴۰۳دوستان محترم توجه داشته باشید که هر چقدر ماشین بروزتر و گرانتر باشد به همان میزان قطعات برقی اعم از سنسورها و عملگرها افزایش می یابد قطعات بسیار آسیب پذیر در صورت شستن محفظه موتور: سنسور اکسیژن، سنسورهای map و maf و Tps، وایرها، موتور دریچه گاز، سیستم bsm و bcm و… پس به هیچ عنوان توصیه نمیشود.
مجید
۳ مرداد ۱۴۰۳شستشو با فشار آب زیاد کار خوبی نیست، مگه اینکه خودت کارواش داشتهباشی و با فاصله و فشار کم بشوری. شستشو با بخار شاید بهتر باشه، یا از مواد مخصوص شستشو موتور مثل محلول اتک استفاده کنی و بعد پنج دقیقه یه آب خالی بگیری و کاملاً تمیز میشه. شاید یکی از مواردی که کمتر بهش بها میدن زیر شویی ماشینه، شما بالای موتور رو میشوری و هرچی کثیفی و روغن و آب کثیف هست میره بسمت پایین و زیر گلدونی و موتور جمع میشه، میری مسافرت توی جاده بیشتر از هرجا زیر ماشین درگیر کثیفی میشه، پس حداکثر موتور رو بخارشور کنید و به زیر شویی سالانه هم بها بدین. حتی شستشوی مرتب ماشین خوب نیست، هر ماه، در فصل هایی مثل بهار، تابستان تا کثیف نشده نیاز نیست. بهترین کار اینه که خودمون یه کارواش بخریم