خرید خودروی دست دوم دردسرهای زیادی دارد و شاید برخی خریداران با این موضوع مواجه شوند که در زمان خرید باید به سال ساخت اهمیت بیشتری بدهند یا کارکرد خودرو؟
افزایش قابلتوجه قیمت خودرو در سالهای اخیر به همراه فرایند پیچیده و عجیب خرید خودروی صفرکیلومتر از شرکتهای سازنده باعث شده دست بسیاری از خریداران از مدلهای نو کوتاه بماند و به ناچار راهی بازار خودروهای دست دوم شوند. واضح است که خرید چنین خودروهایی ریسکهای زیادی در بر دارد و از مشکلات حقوقی اسناد خودروی دست دوم گرفته تا مشکلات فنی و ظاهری آن میتواند کام بسیاری از افراد را تلخ کند. در پدال مقالات فراوانی درباره راهنمای خرید خودرو کارکرده و دست دوم منتشر شده اما این بار میخواهیم به این سؤال پاسخ دهیم که در زمان خرید چنین خودروهایی سال ساخت مهمتر است یا کارکرد. بدیهی است که هنگام خرید خودروی دست دوم باید به سال ساخت و کارکرد آن توجه کرد اما این دو موضوع تنها مشکلاتی نیستند که باید در نظر گرفته شوند. خودروهای قدیمی و با کارکرد بالا میتوانند همانند یک زمین مینگذاری شده باشند بنابراین توجه به مواردی همچون شرایط کلی خودرو و تاریخچه سرویس و نگهداری آن نیز بسیار مهم است. با عنایت به چنین مواردی میخواهیم شما را در خرید یک خودروی دست دوم خوب راهنمایی نماییم.
جستوجوهای خود را محدودتر کنید
سؤالاتی وجود دارند که میتوانند به شما در کاهش تعداد جستوجوهای خودروی دست دوم حتی قبل از شروع به خرید کمک کنند. اول اینکه خودروی مدنظر شما چه وضعیتی خواهد داشت؟ اگر گزینه مدنظر شما تنها خودروی خانواده خواهد بود و برای تردد روزمره خریداری خواهید کرد پس باید به دنبال محصولی مطمئن باشید. خودرویی با هزینههای نگهداری پایین نیز میتواند گزینه مطلوبی باشد. اگر محل کار شما به خانه نزدیک است و خودرو قرار است در طول یک سال کارکرد کمی داشته باشد بنابراین شاید کارکرد خودروی دست دوم خریداری شده اهمیت بالایی نداشته باشد. اگر به دنبال یک خودروی جذاب برای آخر هفته هستید بنابراین شاید کارکرد بالا شما را نگران نکند.
مهم نیست که چه مدت از سال ساخت خودرو میگذرد چراکه نیازمند سرویسهای سادهای همچون ترمزها، لاستیکها و تعویض روغن خواهد بود؛ اما هرچقدر کارکرد خودرو بیشتر میشود باید به استهلاک بخشهایی همچون پیشرانه و گیربکس فکر کنید و همانطور که میدانید قوای محرکه نیازمند بازسازی کامل و یا حتی تعویض خواهند بود. قبل از خرید خودروی دست دوم باید به تاریخچه سرویس آن دقت کنید و به دنبال تناقضها باشید. اگر اختلافی در کارکرد خودرو با زمان تعویض روغن و نظیر آن پیدا کردید حتماً به صحت کارکرد خودرو مشکوک شده و هنگام معامله به آن اشاره کنید. همچنین مطمئن شوید قبل از خرید آن خودرو با مشکلات رایجش در فرومهای آنلاین آشنا هستید و با این کار میتوانید از برخی مدلها و سالهای تولید آنها دوری کنید.
شرایط کلی خودرو اهمیت دارد
اینکه مالک قبلی چگونه با خودرو رفتار کرده فاکتور مهمی است. از طرفی راههای زیادی برای بررسی چگونگی رفتار مالک با خودرو وجود دارد. در آغاز باید بدنه و کابین خودرو را بررسی کنید چراکه این بخشها منعکس کننده اهمیت دادن یا ندادن مالک به خودرو خواهند بود. اگر بدنه و کابین وضعیت خوبی دارد و در محفظه پیشرانه نیز شرایط خوبی حکم فرماست و اثری از قطرات روغن و نظیر آن نیست پس خودرو در وضعیت خوبی قرار دارد. افرادی که تاریخچه سرویسهایی نظیر تعویض روغن و لنت ترمز، چرخش لاستیکها و… را نگهداری میکنند به احتمال زیاد مراقب خودروی خود بودهاند. درصورتیکه خودرویی با این مشخصات را پیدا کردید اهمیت زیادی برای کارکرد قائل نشوید هرچند نباید استهلاک قطعات مصرفی و برخی هزینههای جزئی پس از خرید را فراموش کنید.
سال ساخت حتی با وجود کارکرد کم مهم است
یک خودرو بهطور متوسط در یک سال کارکرد ۲۲ هزار کیلومتری دارد بنابراین اگر خودرویی با سن ۵ سال را میخرید کارکرد نرمال آن باید حدود ۱۱۲ هزار کیلومتر باشد. اگر کارکرد خودروی مدنظر شما بالاتر یا کمتر از این مقدار باشد سوالاتی را از خود، فروشنده و مکانیک بپرسید. قطعاً قبل از خرید باید خودرو را کارشناسی بدنه و فنی بکنید و با اینکه خرید خودرویی با کارکرد پایین خوب است اما باید بدانید آیا آن خودرو به مدت زیادی در پارکینگ بدون استفاده باقی مانده است یا خیر. مواردی همچون سال ساخت و شرایط لاستیکها، بست رادیاتور و باتری جزو فاکتورهایی هستند که در زمان خرید چنین خودروهایی باید بررسی نمایید.
لاستیکها طول عمر حدود ۵ تا ۶ سال دارند و تاریخ سال آنها بهصورت یک کد در دیواره جانبی لاستیک نوشته شده است. حتی اگر آج لاستیک از بین نرفته باشد هم نباید لاستیکهایی با عمر بیشتر را استفاده کرد. همین موضوع درباره بست های لاستیکی و پلاستیکی داخل پیشرانه نیز صادق است. لاستیک با گذشت زمان سفتتر شده و خاصیت خود را از دست میدهد. در چنین حالتی امکان نشتی مایعات وجود خواهد داشت. خود روغن موتور نیز با گذشت زمان خاصیت اولیه خود را از دست خواهد داد و اگر خودرو در طول چند سال فقط چند هزار کیلومتر کار کرده و روغن آن در عرض ۳ سال تعویض نشده پس این موضوع جای اشکال دارد. یک خودرو میتواند قدیمی باشد و مالک به خوبی از آن نگهداری کند و یا اینکه خودرو جدید باشد و مالک از آن اصلاً مراقبت نکند. واضح است که هیچکسی سمت خودروی دوم نخواهد رفت. در نظر داشته باشید که سال ساخت و کارکرد خودروی دست دوم مهم است اما آنچه بیش از همه اهمیت دارد وضعیت و شرایط کلی خودروست. امیدواریم هنگام خرید چنین خودروهایی نهایت دقت را داشته باشید تا از دردسرهای خرید یک خودروی پر از اشکال و هزینهتراش به دور باشید.
hosen
۷ آذر ۱۴۰۳ماشینی که سالم و سرحال باشه هیچکدومش زیاد مهم نیست. بارها دیدم ماشین صدهزارتا کار از یه ماشین دویستهزارتا کار خسته تره
فرامرز
۷ آذر ۱۴۰۳حتی اگه از آشنا میخرید و میدونید کارکرد واقعی هست ولی باز هم سال ساخت مهمه. مثلا یکی میبینس کلا تو شهر و ترافیک بوده و کلا مسافرت نرفته. ماشین با ۵۰ هزار تا کارکرد صندلی ها فرسوده شدن، درها و داشبورد به صدا افتاده و لاستیک ها تاریخ انقضاشون رسیده. تو جاهای مرطوب که سال ساخت رابطه مستقیم داره با زنگ زدگی بدنه و شاسی و تو جاهای گرم هم با آفتاب سوختگی و …