درحالیکه بوگاتی دو دهه از موتور W16 استفاده میکرد، در هایپرکار جدید توربیون سراغ پیشرانهٔ V16 رفته است اما این موتورها چه تفاوتهایی باهم دارند؟
در دنیای پیشرانههای درونسوز، نامها و اصطلاحات فراوانی وجود دارد و به همین دلیل، اگر افراد ناگاه پای صحبتهای عشق ماشینها بنشینند، چیزی متوجه نخواهند شد زیرا معنی اصطلاحاتی مثل ویتک (VTEC)، همی (Hemi)، میللنگ تخت (Flat Plane) و تزریق مستقیم سوخت (GDI) را نمیدانند. حتی شکل طراحی پیشرانهها با نامهای متداولی مثل V6، شش سیلندر خطی، V-Twin، شش سیلندر تخت و V8 هم برای خیلیها گیجکننده خواهد بود. حال وقتی حرف از پیشرانههای V16 و W16 شود، همهچیز سختتر خواهد شد! به همین دلیل، در ادامه قصد داریم به زبان ساده تفاوت این دو نوع پیشرانه را توضیح دهیم.
شاید فکر کنید پیشرانههای بزرگ و پیچیدهٔ ۱۶ سیلندر اختراع مدرنی هستند ولی اولین پیشرانهٔ V16 تولیدی در دههٔ ۳۰ توسط کادیلاک ارائه شد درحالیکه پیشینهٔ موتور W16 هم به سال ۱۹۱۶ بازمیگردد. بااینحال، نسخهٔ مدرن این پیشرانهها از جدیدترین تکنولوژیهای روز مثل توربوشارژر و سیستم هیبریدی برای تولید قدرتهای عظیم بهره میبرند.
توضیح ترکیب پیشرانهٔ W16
پیشرانههای درونسوز با مشتعل کردن مخلوط سوخت و هوا داخل سیلندر نیرو تولید میکنند و هرچند این روزها به لطف تکنولوژیهای جدید از پیشرانههای کوچک و کمحجم قدرتهای بسیار بالایی بیرون کشیده میشود اما هنوز هم تعداد سیلندر بیشتر به معنای تولید قدرت بیشتر خواهد بود؛ بنابراین، این سؤال مطرح میشود که کارآمدترین راه برای چینش سیلندرها چیست؟ اگر ۱۶ سیلندر را در یک ردیف قرار دهیم، موتور بسیار طویل میشود. تصور کنید ۱۶ سیب را در یک ردیف قرار دهیم. طول این ردیف چقدر زیاد خواهد شد؟ بنابراین، راهحل این است که سیبها را در چند ردیف بچینیم. در پیشرانهٔ W16، سیلندرها یا در مثال ما، سیبها در چهار ردیف چهارتایی چیده میشوند که دو ردیف چهارتایی در یک سمت و دو ردیف دیگر در سمت مقابل قرار میگیرند.
در پیشرانهٔ W16 بوگاتی، این دو بخش که شامل هشت سیلندر در هر طرف میشود، باهم زاویهٔ ۹۰ درجه دارند و همهٔ سیلندرها به یک میللنگ متصل هستند. بوگاتی تنها خودروسازی است که در دوران مدرن از ترکیب غیرمعمول W16 استفاده میکند و با خاتمهٔ تولید شیرون و مشتقاتش، این نوع موتور هم احتمالاً برای همیشه کنار گذاشته خواهد شد. طی دو دههٔ گذشته، موتور ۸ لیتری W16 بوگاتی در هایپرکارهای ویرون و شیرون مورداستفاده قرار گرفته است. این موتور در آخرین و قویترین نسخه، به لطف چهار توربوشارژر، ۱۶۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۶۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند.
تفاوت موتور V16 با W16
موتور V16 همانطور که از نامش مشخص است، از دو ردیف سیلندر هشتتایی موازی تشکیل شده که به شکل V چیده شدهاند. در طول سالها، خودروسازان زوایای مختلفی را برای موتورهای V16 امتحان کردهاند تا به کارآمدترین حالت برسند. موتور V16 کادیلاک در سال ۱۹۳۸ زاویهٔ ۱۳۵ درجه داشت که آن را تقریباً به پیشرانهٔ تخت تبدیل میکرد اما موتور V16 جدید بوگاتی توربیون با زاویهٔ ۹۰ درجه طراحی شده است. بااینحال، اکثر موتورهای V16 برای بهبود بالانس از زاویهٔ ۴۵ درجه استفاده میکنند.
تفاوت اصلی موتور V16 با W16 در طول است زیرا پیشرانهٔ W16 با چهار ردیف سیلندر چهارتایی، طول بهمراتب کمتری نسبت به V16 با دو ردیف هشتتایی دارد و راحتتر در سینهٔ خودروهای مختلف جای میگیرد. بااینحال، مشکل اصلی موتور W16 پیچیدگی بسیار بالا است که ساخت و تعمیر و نگهداری آن را بسیار هزینهبر میکند. درهرحال، دوران پیشرانهٔ W16 به پایان رسیده و حالا نوبت V16 است.
البته در سالهای قبل خودروسازان دیگری ساخت نسخههای مدرن موتور V16 را امتحان کردند و این نوع موتور را در خودروهایی مثل کادیلاک سیکستین، دویل سیکستین و رولزرویس 100EX دیدیم ولی هیچکدام از این خودروها به تولید نرسیدند تا بوگاتی توربیون اولین خودروی تولیدی V16 از زمان سیزتا V16T دههٔ ۹۰ باشد. موتور ۸.۳ لیتری V16 هایپرکار جدید بوگاتی بهتنهایی ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت دارد که هرچند کمتر از قدرت موتور ۸ لیتری W16 قبلی است اما موتور توربیون این قدرت را به شکل تنفس طبیعی و بدون توربوشارژر تولید میکند.
Taha Ayoobi
۲۶ تیر ۱۴۰۳اصلی ترین تفاوتشون همون ابعاده.
R@min
۲۶ تیر ۱۴۰۳واژه efficiency یا به فارسی کارایی همیشه مورد توجه کیث داکورث بوده و خط مشی این سازنده بوده و هست !
هدف کاسورث تو خانواده موتورهای RA که تو هایپرکارای امروزی استفاده میشه مثل خانواده پرافتخار DFV ارائه پرفورمنس بالا موازی با سادگی تولید هست و با استفاده از ساده ترین و مطمئن ترین راه حل یعنی افزایش حجم موتور خودشونو از شر اضافه کردن توربو، سیستم های پیچیده و دردسر بزرگ چینش قطعات خلاص کردن، چیزی که نقطه مقابل همین W16 فولکس بود که با ده رادیاتور اختصاصی فقط برای خنک کردن موتور چالش مهندسی بسیار سختی بود.
بر خلاف تصور خیلیا خانواده RA در برابر دوازده سیلندر فراری موتوری ساده تره و به همین خیلی راحت میشه تغییرش داد که باز هم نشون دهنده خط مشی همیشگی کاسورث هست.
Taha Ayoobi
۲۶ تیر ۱۴۰۳موتور W شکل خیلی تاریخچه جالب و قدیمی داره.
از استفاده توی موتور سیکلت و تانک تا هواپیما ها و ماشین ها.
mercedes
۲۶ تیر ۱۴۰۳عزیز دل هواپیما که نه ، اون خورشیدیه
Ahmad
۲۶ تیر ۱۴۰۳پیشرانه جدید بوگاتی شبیه اینه که چهارتا پیشرانه 4 سیلندر رو بهم وصل کردن ، اصلا حس نمیشه که دوتا هشت سیلندر خطی بهم وصل شده باشن
اون فاصلهی بین چهار سیلندر اول و چهار سیلند دوم خیلی رو مخه علتش چی میتونه باشع؟
ابوالفضل
۲۶ تیر ۱۴۰۳شاید چون گذاشتن سرسیلندر به این بزرگی که ۸ تا سیلندر خطی رو با هم بپوشونه سخته
Cert
۲۶ تیر ۱۴۰۳برای خاموش کردن سیلندر ها در دور های پایین این تا دور ۵۰۰۰
۸ سیلندر است و پس از آن به ۱۶
میرسد
Amin
۲۷ تیر ۱۴۰۳قطعا دلیل اصلی اش رو فقط طراحان این موتور میدونن
ولی به نظر من حداقل دو تا دلیل مهم داره
اولین اش ، انتقال حرارت و مدیریت دمای بهتر هست ، هم در سیستم آب و هم روغن
دلیل دوم هم ، به طراحی منیفولد مربوط میشه ، برای کنترل بهتر جریان هوا ، منیفولد رو یکپارچه طراحی نکردن تا تاثیر منفی سیلندر های مجاور باعث مختل شدن عملکرد بشه
به نظرم اولی محتمل تره
علی جردن
۲۶ تیر ۱۴۰۳مقاله و تصاویر عالی بود واقعا مطلب علمی جدید یاد گرفتیم ازین دست مطالب آموزشی بیشتر بزارید
حسین دهمرد
۲۶ تیر ۱۴۰۳فک کن یه گرندتور موتور جلو شبیه میباخ ۶ متری با همین موتور ساخته بشه
nikan
۲۷ تیر ۱۴۰۳بوگاتی هیچ وقت محدود به هایپر کار نبوده و ماشینای لوکس زیادی توی کارنامش داره میتونه با ساخت یه گرند تور به همین سبک که شما گفتین و طراحی با الهام از یکی از مدل های لوکس کلاسیک خودشون مثل بوگاتی رویال یه شاهکار خلق کنن
علی Shelby
۲۶ تیر ۱۴۰۳ممنون از اقای دهقان بابت این مقاله خوبشون
سبحان
۲۶ تیر ۱۴۰۳اضافه کاری
واقعا امروزه هیچ ماشینی به چنین موتوری با این تعداد قطعات متحرک نیاز نداره و هدف از این کار نه جنبه تکنولوژی بلکه جنبه ( ما بلدیم این کار بکنیم) داره تبلیغات کلا
وگرنه اگه بحث مهندسی بود شرکت های دیگه با موتور های کوچیک تر قدرت های بالا میگیرن وزن بسیار کمتری هم دارن
بوگاتی کلا برندی که تکنولوژی محور باشه نبوده
بیشتر راه ماسل کار هارو در دهه های گذشته پیش گرفته علاقه ای به کارایی نداره فقط میخواد اسم در کنه
درکل برندی هست که میخواد فقط پول پارو کنه علاقه به ساخت ماشین خوب نداره
محمد ب
۲۶ تیر ۱۴۰۳دوستان بوگاتی دیگه ماله فولکس واگن نیست همه سهامش رو ریماک خرید؟یا هردوشون ماله فولکس هستند؟
B
۲۶ تیر ۱۴۰۳هردوش مال فولکسه ادغامشون کرده چون بوگاتی ضرر ده بود
زیزیگولو
۲۶ تیر ۱۴۰۳اصلی ترین تفاوت همونجوری که پدال هم اشاره کرده طول هستش
گاس فرینگ
۲۶ تیر ۱۴۰۳سیزتا انگار دو تا موتور وی ۸ بود که همچین کامل به هم پیوند نزده بودن تا حدی که بعضیا میگن ماشین دو موتوره است تا جایی که میدونم
ماشین حساب
۲۷ تیر ۱۴۰۳ضمن تشکر از نویسنده ی مقاله ، بنظرم یکی از مهمترین دلایل این حجم بالای موتور علاوه بر مهندسی پیچیده و استهلاک بالای موتورهای توربوشارژ ، کیفیت نامطلوب بنزینها در برخی کشورهای وارد کننده این خودرو هستند ، در جایی خوندم که به استثنای آمریکا و اروپا استاندارد بنزین سایر کشورها و با کمال تعجب حتی کشورهای عربی با سیستم موتورهای توربو شارژ غربی مطابقت کامل رو نداره و استفاده از مکمل های بنزین خیلی رایجه