نگهداری از خودرو در فصل زمستان با پرسشهای فراوانی همراه خواهد بود. یکی از مهمترین پرسشها در فصول سرد سال به گرم کردن پیشرانه و سایر اجزای خودرو اختصاص دارد و میخواهیم در ادامه به این سؤال پاسخ دهیم پس همراه ما باشید.
هوا واقعاً سرد است. به حدی سرد که کارواشها فعالیت چندانی ندارند و هرکسی که کار مهمی در بیرون از خانه نداشته باشد تمایلی به خروج از آن نخواهد داشت. همه ما از قدیم تاکنون به گرم کردن خودرو پیش از حرکت در فصل زمستان عادت کردهایم. خودروهای داخلی پس از استارت در هوای سرد باید اندکی بهصورت درجا کار کنند تا دور پیشرانه پایینتر آمده و به حالت نرمال نزدیکتر شود؛ اما تکنولوژی تغییر کرده و تزریق سوخت یک قدم مهم رو به جلو بوده است.
در دهه ۹۰ میلادی برخی مجلات معتبر دنیا اظهار میداشتند که نیازی به صرف زمان زیاد جهت گرم کردن خودرو در هوای سرد نیست. در واقع باید اندکی صبر کرد تا روغن پیشرانه و گیربکس به حد کافی گرم شده و سپس راهی خیابان شد. البته در این میان الزاماتی نیز وجود دارد از جمله عدم شتاب گیری و ترمز ناگهانی و برخی موارد دیگر که به آنها اشاره خواهیم کرد. واضح است که تفاوت زیادی بین آنچه پیشرانه نیاز دارد و آنچه راحتی انسان طلب میکند وجود خواهد داشت. گرم شدن گرمکن صندلی و فرمان چند دقیقهای زمان لازم دارد بنابراین برخی افراد ۵ تا ۱۰ دقیقه خودرو را بهصورت درجا گرم میکنند حتی اگر این کار به قیمت هدر رفتن سوخت تمام شود. استارتهای از راه دور پیشرانه نیز قطعاتی منحصربهفرد هستند. خودروسازان دوست دارند استفاده از برنامههای موبایلی برای استارت پیشرانه یا تنظیم دما را تبلیغ کنند.
به نظر ما بهترین راهحل میتواند گرم کردن یک یا دو دقیقه خودرو در حالت درجا و سپس حرکت با دندههای سنگین و سرعتهای پایین باشد. در این حالت نباید شتاب گیری ها و ترمزهای سنگین را انجام داد تا علاوه بر پیشرانه و گیربکس سایر بخشهای خودرو نیز گرم شده و خود را با شرایط رانندگی وفق دهند. کار کردن بیش از حد خودرو در حالت درجا به غیر از آلایندگی محیط و مصرف سوخت بیشتر حاصل دیگری نخواهد داشت. اما جدای از موارد یاد شده میخواهیم نظر شما را نیز بدانیم. اگر در مناطق سردسیر همچون غرب و شمال غرب کشور زندگی میکنید، قبل از آنکه با خودرو تردد کنید چهکاری را انجام میدهید؟ خود ما معمولاً مدت زیادی را صرف گرم کردن پیشرانه نمیکنیم هرچند باید بگوییم خودرو را نیز در پارکینگ سربسته نگه میداریم؛ اما شما روشی را انتخاب میکنید؟ آیا مدت زیادی را صرف کارکرد درجای خودرو میکنید تا دمای آب پیشرانه به حد متعادلی رسیده و سپس حرکت میکنید؟ یا اینکه پس از یک یا دو دقیقه روشن بودن پیشرانه به آرامی شروع به حرکت کرده و از شتاب و ترمز ناگهانی پرهیز میکنید تا خودرو بهصورت یکنواخت گرم شود؟ خود ما گزینه دوم را مطلوبتر میدانیم هرچند نظر شما نیز برای ما بسیار مهم است پس نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
محمد
۱۸ بهمن ۱۴۰۱همون یک یا دو دقیقه برای گرم کردن کافیه بیشتر از اون نیازی نیست فقط تو چند کیلومتر اول نباید با دور موتور بالا یا شتاب گیری ناگهانی رانندگی کرد تا کل مجموعه قطعات ماشین به دمای مناسب برسه
Reza
۱۸ بهمن ۱۴۰۱سریع ترین راه گرم کردن ماشین آتیش زدنشه!
آقا صبر کن نمیمیری که دو دیقه بذار ماشین گرم شده
Ahmad
۱۸ بهمن ۱۴۰۱من هر روز صبح ۲۰ ثانیه درجا روشن نگه میدارم تا روغن پخش شه تو موتور بعدشم با دور موتور و سرعت پایین رانندگی میکنم
Danial
۱۹ بهمن ۱۴۰۱ینی زمان میگیری دقیقاً 20 ثانیه میشه!!
aliHOZA
۱۹ بهمن ۱۴۰۱من هم دقیقا همین کار را میکنم. در حد ۲۰ ۳۰ ثانیه که روغن موتور کامل تو موتور بچرخه و بعد ادامه گرم کردن در حال حرکت در خیابان.
امیرمسعود
۲۵ آذر ۱۴۰۳آفرین آفرین دقیقا منم همین کار رو میکنم
آرین
۱۸ بهمن ۱۴۰۱اگر بشه فاصلهای مثلا 3 کیلومتری رو با دور سلو حرکت کرد بهتر از درجا کار کردنه و میشه بلافاصله بعد از استارت راه افتاد.
ولی در حالت کلی فکر میکنم بهتره در تابستان 30 ثانیه و در زمستان 2 دقیقه ماشین درجا کار کنه تا گپ قطعاتی که در تماس هستن به اندازه ایدهآل برسه.
درجا کار کردن هیچ ضرری برای موتور نداره و فقط آلایندگی داره.
Blue
۱۸ بهمن ۱۴۰۱اتفاقا( به استثنای ۲ دقیقه گرم کردن خودرو) درجا کار کردن خودرو باعث احتراق ناقص داخل سیلندر میشه و در طولانی مدت ضرر داره
آرین
۱۸ بهمن ۱۴۰۱احتراق ناقص غیر قابل قبوله. دلیلی که برای این افسانه میارن اینه که تو دور درجا اکسیژن به موتور نمیرسه که اصلا حرف منطقی نیست. نسبت سوخت و هوا در تمام دور پیشرانه تقریبا یکسانه.
نمودار تست مونو اکسید کربن در موتور 405 رو من دیدم. با کاهش دور موتور میزان این ماده با بنزین مرغوب به حداقل میرسه و با بنزین بیکیفیت تقریبا بدون تغییره.
بر فرض هم که احتراق ناقص اتفاق بیفته، اون میزان از احتراق ناقص ضرر داره که باعث بشه موتور بد کار کنه یا ریپ بزنه.
حسن
۱۸ بهمن ۱۴۰۱اصلا نیاز به داستان نداره من درب پارکینگ را باز میکنم بعد استارت میزنم و خودرو را از پارکینگ خارج میکنم بستن درب خودش دو دقیقه طول میکشه چه دستی چه با ریموت نزدیک یک کیلومتر با دنده ی یک از سمت چپ و کندرو حرکت میکنم و همه چی نرمال میشه حتی بخاری .دما طی فصل سرد از منفی یک تا منفی 32 بوده
پرشکوه
۱۹ بهمن ۱۴۰۱سمت چپ و کندرو؟؟؟🤔🤔🤔
ناشناس
۱۸ بهمن ۱۴۰۱دو دقیقه اصلا کافی نیست .از دید من حداقل 5 دقیقه و حداکثر 10 دقیقه ماشین باید درجا کار کند ، تا هنگام شروع حرکت ماشین ، روغن کاملا کار راونکاری را انجام دهد و بین یاطاقان ها و رینگ و پیستون سریع فرسوده نشن .امتحانش خیلی راحته ، 2 دقیقه ماشین رو گرم کنین وراه بیوفتن .اصلا گازنمیخوره یا خاموش میشه.
با گرم کردن ماشین با حرکت با سرعت اهسته هم اصلا موافق نیستم .یکبار انجام دادم و بدلیل ترافیکی که در پشت ماشین ایجاد شد ، حسابی خجالت کشیدم
GMA
۱۸ بهمن ۱۴۰۱یه اشتباه فاحشی که دیدم بعضی ها انجام میدن،اول صبح تا استارت میزنن شروع میکنن گاز میدن و دور موتور را میبرن بالا که مثلا موتور گرم بشه! در حالی که گرانروی روغن هنوز بالاست به خاطر دما و لقی ببین قطعات موتور تنظیم نشده و شما داری فقط به موتور فشار محض وارد میکنی و به جای کمک کردن به گرم کردنش داری آسیب وارد میکنی!! بهترین راه همینه که موتور در حالت دور آرام بمونه وقتی هنوز سرده. و فشاری جهت دور گیری وارد نشه
علی
۲۱ بهمن ۱۴۰۱سلام به همه..
من تقریبا ماشین رو در حد فاصله ۱۵ دقیقه روشن میزارم و درجا کار میکنه..زمانی که وقت ندارم و باید سریع حرکت کنم، ماشین ریپ میزنه و خاموش میشه..حتی زمانی هم که روشن میکنم و در جا کار میکنه اگه گاز بدم خاموش میشه..ولی بدون گاز کار میکنه تا ۱۵ دقیقه…
حسن
۲۵ بهمن ۱۴۰۱آقا۳کیلومتر یکم زیادنیست واسه گرم کردن؟؟؟
من فاصله محل کارم تاخانه ۵کیلومتره اگه قرارباشه نصفشو باسرعت۱۰کیلومتردرساعت برم تاماشین گرم شه که نیم ساعت طول میکشه خخخخخ