تماشای فرایند احتراق پیشرانه کار راحتی نیست. آهن و آلومینیوم شفاف نیستند اما پلکسی گلس جزو مواد عالی برای جایگزینی سرسیلندر است. این کار را دقیقاً کانال یوتیوب گاراژ ۵۴ انجام داده و یک پیشرانه مسکویچ را از نو ساخته است. این تیم سرسیلندر آهنی را حذف و بجای آن از نمونه دارای متریال پلاستیک شفاف استفاده کرده است. تکههای پلکسی گلس ضخیم بوده و تقریباً همان ابعاد سرسیلندر اصلی پیشرانه را دارند که این امر باعث شده استفاده از این ماده در پیشرانه نسبتاً راحت صورت گیرد. این ماده شفاف باعث شده دید کامل و بدون مانعی به سیلندرها و سوپاپها داشته باشیم.
پیشرانه سریعاً و بدون هیچ مشکلی استارت خورده و فرایند احتراق چهار زمانه را نشان میدهد. به راحتی میتوان فرایندهای مکش، تراکم، احتراق و خروج را دید و در حرکت آهسته ارزشهای کار دوچندان میشود. پلکسی گلس چنان نمای واضحی را ارائه میکند که میتوانیم احتراق نادرست سیلندر چهارم را تشخیص دهیم. پلکسی گلس دوام و قدرت آهن را ندارد و سریعاً نقصهای آن پدیدار میشوند. در این ویدئو میبینیم که دمای بالای محفظه احتراق باعث داغ شدن پلکسی گلس شده و حبابها و نواقص دیگر در آن به وجود میآیند. همچنین نشانههای آلایندگی و دودهها نیز در پیشرانه دیده میشود.
پیشرانه چندین بار بدون اشکال کار میکند اما در نهایت از کار میافتد. دلیل این کار مشخص نیست اما نبود تراکم یکی از دلایل میتواند باشد. گرمای تولیدی از فرایند احتراق احتمالاً باعث دفرمه شدن پلکسی گلس شده و این امر میتواند باعث ورود هوا شود. در یک نقطه بنزین درست به کاربراتور وارد میشود اما خب نتیجه نهایی مشخص است… گاراژ ۵۴ همواره محتوای جالبی را در کانال خود منتشر میکند که شامل تستهای مهندسی سخت برای خودروهاست.
NAVID۰۰۹۸
۲۳ دی ۱۴۰۰تکنولوژی کاری کرده که میشه از بیسوادترین آدمها هم تکنسین ساخت !
اما چه هیف که دیگر دیر شده و تاریخچهی موتورهای احتراق داخلی رو به پایان است و باید رو آورد به مهندسان IT و سیستمهای پیچیدهی برق و کامپیوتر !
دیگه اوستا اوستا گفتنها رو به اتمام است و البته در ایران فکر میکنم چنین موضوعی حداقل برای ۲۰ سال آینده هست و برای کشورهای پیشرفته تا کمتر از ۱۰ سال و حتی برخی از کشورهای اروپای شمالی تا ۵ سال آینده !
اما ببینید چقدر زیبا با این تکنولوژی میشه تصویرسازی کرد و چرا میگویند بنزین خوب در خودرو بریزید و … تا در محفظهی احتراق درست جرقه زده بشه و خام نسوزه و … !
قاسم
۲۳ دی ۱۴۰۰میگم نوید هیف یا حیف ؟؟؟ والا بخدا این دیگه ربطی به زیر دیپلم یا دیپلم یا لیسانس و زیر لیسانس و بالاتر از لیسانس نداره ! مربوط به کتاب فارسی دوران دبستان هست داداش من 😂😂😂
میلاد
۲۴ دی ۱۴۰۰خودشون که گفتن بحث در مورد «بی سواد ترین هاست »
قاسم
۲۴ دی ۱۴۰۰آقااااا اصلاً من فقط بخاطر نوید میام پدال چون نوید چشم و چراغ پدال هست و وقتی نباشه سایت پدال هیچ رنگ و بویی نداره و هچی کیف و مزه ای هم نداره 😂😂
عاشق پدال
۲۴ دی ۱۴۰۰ببخشید کی گفته این ادمی که این تخصص رو داره بیسواده؟
بیسواد میدونی کیه؟ بیسواد ملتیه که با افتخار میگه لیسانس دارم فوق لیسانس دارم. اما بیکاره. حتی تخصص نداره.
بزارین کشورای صنعتی رو مرور کنم یکم ببینین اصلا بیسوادی یعنی چی.
انقلاب صنعتی رو شنیدی . از بریتانیا شروع شد. مردم کشاور متخصص شدن. فنی شدن. به باقی اروپا و غرب راه یافت. به امریکا رسید انقلاب صنعتی. به المان رسید. به روسیه رسید. دوره ی میجی به ژاپن هم رسید.
به ترکیه رسید . ببخشید امپراطوری عثمانی منظورمه.
مردمشون چیکار کردن سیصد سال پیش؟ میدونی رویه ایی که الان تو کشورهای صنعتی هست از همون ۳۰۰ سال پیش ۴۰۰ سال پیش بوده و هست؟ فقط روششون فرق داره؟
از همون قدیم ۱۰ تا مهندس نخبه داشتن با مدرک لیسانس و فوق لیسانس، با ۱۰ تا ۲۰ تایی هم مدیر و حسابدار و این بخش از فعالیتهای اقتصادی. و ۱۰۰ تا تکنسین. و به همه ی اینا میگن باسواد. نه تنها به مهندسا. ما چسبیدیم به این بخش اول. و حتی تو همین ۱۰ تا مهندس موندیم. خروجیش چیه؟
هیچ.
همین شوروی ۱۰ تا مهندس داشت. ۱۰۰ تا تکنسین. صنایع عظیمی که شوروی داشت رو هیچ کشوری نداشت. یه شبه شیفت میکردن از تراکتور سازی به تانک سازی.
فکر نکن مثلا شوروی خیلی پیش پا افتاده بود. اتفاقا تنها رقیب امپراطوری بریتانیا شوروی بود. این برا قبل اینه که اصلا امریکا وارد صحنه سیاست دنیا بشه.
A.biohazard
۲۴ دی ۱۴۰۰حقیقتا اتومبیل الکتریکی جایگزینی بنزینی نخواهد شد تو کل جهان
آرین
۲۳ دی ۱۴۰۰جالبه فقط توی سیلندر دوم آبی میسوزه.
NAVID۰۰۹۸
۲۳ دی ۱۴۰۰یه چیزی میگم ، حالا مسخره میکنید که چرا همه چیز را ربط میدهی به ژاپن و تویوتا !
اما شمایی که میگویید چرا ژاپنیها آپشن کمتر میگذارند و حتی بیشتر هم پول میگیرند و یا چرا کرهایها بیشتر آپشن دارند و کمتر پول میگیرند و در هر دو صورت چرا مشتری تویوتا را با اطمینان میخرد و هیوندای کیا را با ترس !
دقیقاً نکته در عکس بالا پنهان است ، جایی که من و شما نمیبینیم ولی تویوتا میآید کیفیت در متریال و آلیاژ و مهندسی ساخت بالا میبرد که خودش هزینه را بالا میبرد !
اما هیوندای به جای کیفیت بالای متریال میآید از سیستم ظاهر و آپشن استفاده میکند و همین میشود که تمام موتورها و سیستمهای محرکه پس از مدتی فرسوده میشوند و زمانی به چشم میآیند که به مشکل خوردهاند !
لطفاً ببینید چقدر باید همه چیز با هم یکنواخت درست کار کند تا یک موتور حداقل ۱۰ سال کارایی داشته باشد با انجام خدمات منظم ، اما میبینیم آلمانیها به شدت حساس به مسائل محیطی هستند و کرهایها حساس به مسائل کیفیتی و اینجاست که ژاپنیها اولویت اولشان در ماندگاری و کیفیت بالا در ساخت قطعات هست و سپس هرچه بودجه اضافه بیاید میکنند آپشن و این در حالیه که مثلاً در لکسوس میبینیم همه چیز در حد بینهایت باکیفیت ساخته میشه اما قیمتها تقریباً دو برابر تویوتا هست !
Hamid
۲۳ دی ۱۴۰۰داش دنبال شر میگردی؟!
NAVID۰۰۹۸
۲۳ دی ۱۴۰۰شر چرا ؟!
آنهایی ناراحت میشوند که تعصب بیجا میکشند !
مثل بازی فوتبال که برخیها لذت میبرند و اکثریت جامعه تعصبش را ( بیجا ) میکشند در حالی که سود و نونش برای بازیکنان و اطرافیانشان است ! پس چرا باید تعصب بکشیم در حالی که میتوانیم از هنر بازی آنها لذت ببریم و سرگرم شویم !
هنر ورزش ، هنر صنعت ، هنر تکنولوژی و … !
سود و نونِ صنعت خودروی ژاپن کره آلمان چین آمریکا مبارک خودشان باشد و در غیر این چه دلیلی جز استفاده و لذت برای من دارند که همان هم فقط باعث خالی کردن جیب من و شما برای خودشان میشود و لاغیر !
Hamid
۲۳ دی ۱۴۰۰والا من که طرفدار کره نیستم …
اما این حرف های شما بوی دردسر میده …
و کاملا بی ربط به موضوع …
منظور خاصی نداشتم …
NAVID۰۰۹۸
۲۳ دی ۱۴۰۰صحبت من کُلی هست !
قاسم
۲۳ دی ۱۴۰۰نوید جان اول از همه معلوم کن هیف یا حیف !!؟؟ و دوم اینکه جذابیت یه برند به قدرتشه که بتونه آروم آروم دنیا رو تسخیر خودش بکنه درست مثل ماشینهای برند کره ای که دارن بازار دنیا رو قبضه خودشون میکنن و بعد ازقبضه کردن بازار اروپا دارن آروم آروم بازار آمریکا رو هم قبضه خودشون میکنن و اما نوید جان بدون که جذابیت یه برند به قدرت خشک تعصب بازی و قلدربازی نیست و نمیشه بزور کامنت این ژاپنیهای بدترکیب و بی خاصیت و بی روح و تکراری رو خوب جلوه داد عزیزم !!! چون قدرت یه برند خودرویی یعنی ایجاد حس آرامش درونی برای مالک خودرو و درست مثل همین کاری که برندهای کره ای به خوبی انجامش میدن ولی درست برعکس این ژاپنیهای بی خاصیت که فقط حس انفجار کیسه هوا و آسیب به راننده در اثر انفجار کیسه هوا یا باز نشدن کیسه هوا و ایربگ و مصدوم شدن راننده و سرنشین بخاطر باز نشدن کیسه هوا و ایربگ ((درست مثل همون بلایی که بر سر علی دایی با برند تویوتا اومد)) و آتشسوزی و فراخوانهای میلیونی و حمله عنکبوت به سیستم سوخت رسانی ماشین رو در ذهن مردم و مالک خودروهای ژاپنی بی خاصیت تداعی میکنه
دکتر اکبر بیکار
۲۵ دی ۱۴۰۰یجوری میگی جیبمون رو ژاپنیها خالی میکنن انگار ازت زکات مالت رو میخوان مردحسابی پول پژویی که تو ایران میدی قیمت تویوتایی هست که مدل ۱۹۷۵ هنوز تاهنوزه جادهارو درمینورده ..تویوتا مثل اسب اصیل عرب هست که به صاحبش در بیابونها و سختیها خیانت نمیکنه کیفیتش رو بچه ۵ساله هم بگی میگه بهت
محمدرضا
۲۳ دی ۱۴۰۰باز اومد حرف بزنه کره رو قاطی ماجرا کرد.
هر چقدر میخوای از برند محبوبت حمایت کن .چرا کره رو هر روز هیت میکنی
آخه کره چی ربطی به این مطلب داشت
حسین دهمرد
۲۳ دی ۱۴۰۰ولی همچین چیزی رو چندسال پیش درست کرده بودن
کافر مقدس
۲۳ دی ۱۴۰۰خارجی ها نباشن سایت های تخصصی داخلی تعطیل میشن
چندصد قدم عقب بودن ما از اروپا و آمریکا یه شوخی ـه چون ما صد و بیست قدم از امثال مالزی و سنگاپور عقبیم
افشار
۲۳ دی ۱۴۰۰بسیار، بسیار عالی بود ، من که از دیدن این ویدیو حسابی لذت بردم ، دمت گرم آقای احمد زاده 👍👍👍👍
شاهین
۲۴ دی ۱۴۰۰انجام وظیفه اس
ارادتمندم 🌷
Swedish Arrogant Tiger
۲۳ دی ۱۴۰۰جالب بود.
مرتضی
۲۴ دی ۱۴۰۰تقریبا مطمئن بودم کار، کارِ گاراژ ۵۴ هست… خیلی کارشون درسته
Taha Ayoobi
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳خیلی لذت بردم.
واقعا ممنون.