آموزش

تزریق آب به پیشرانه چطور باعث افزایش قدرت می‌شود؟

سیستم تزریق آب به پیشرانه راهی برای افزایش قدرت موتور است. در این مطلب به‌طور کامل به تشریح تاریخچه و کارکرد این سیستم خواهیم پرداخت.

شاید عجیب به نظر برسد اما تزریق آب به پیشرانه خودرو می‌تواند راهی برای افزایش قدرت باشد. از این سیستم در پیشرانه‌های با نسبت تراکم بالا و عمدتاً توربوشارژ استفاده می‌شود زیرا در این موتورها تراکم بالا در سیلندرها می‌تواند اثرات مخربی داشته باشد. پیشینه تزریق آب به موتور خودروها به دهه ۶۰ بازمی‌گردد اما خودرویی که این کار را دوباره مطرح کرد، ب‌ام‌و M4 GTS بود که در سال ۲۰۱۵ معرفی شد.

تزریق آب به موتور در خودروهای تولیدی امروزی اصلاً متداول نیست اما ب‌ام‌و از این سیستم در نسخهٔ ویژه‌ای از کوپهٔ اسپرت خود استفاده کرد که در تعداد محدود ۷۰۰ دستگاه ساخته شد. در این مدل، ب‌ام‌و با استفاده از تزریق آب توانست قدرت پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توئین توربوی M4 را از ۴۳۰ به ۵۰۰ اسب بخار افزایش دهد؛ اما چطور یک مخزن سادهٔ آب می‌تواند چنین افزایش قدرت قابل‌توجهی را به همراه داشته باشد؟ در ادامه خواهیم فهمید.

همچنین بخوانید: مروری بر تاریخچه توربوشارژر و اولین خودروهای توربوی جهان

سیستم تزریق آب چطور کار می‌کند؟

این سیستم به‌صورت پاشش آب به هوای ورودی از منیفولد یا تزریق مستقیم آب به داخل سیلندر کار می‌کند. البته همه میدانیم که ورود آب به محفظهٔ سیلندر آثار بسیار مخربی به دنبال دارد اما در این سیستم، مقدار آبی که تزریق می‌شود آنقدر کم است که هرگز حرکت پیستون‌ها را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد. درواقع، آبی که به سیلندر تزریق می‌شود به شکل اسپری است نه جریان سیال و بنابراین به‌سرعت در فرایند احتراق تبخیر می‌شود.

دلیل تزریق آب چیست؟

دلیل تزریق آب به موتور، خاصیت خنک‌کنندگی آن است. از این طریق، بجای استفاده از آب برای خنک کردن موتور از بیرون، آب با زمان‌بندی و در لحظه‌ای دقیق به موتور تزریق می‌شود تا دمای هوای ورودی را کاهش داده و محیط احتراق را خنک کند زیرا دمای بالا خصوصاً در موتورهای توربوشارژ می‌تواند باعث ناک زدن یا همان احتراق زودرس شود. احتراق زودرس به این دلیل رخ می‌دهد که دمای محیط داخل سیلندر از جرقهٔ شمع فراتر می‌رود و درنتیجه مخلوط سوخت و هوا پیش از زمانی که باید محترق می‌شود. این مشکل به‌مرور می‌تواند آسیب‌هایی جدی به پیستون‌ها وارد کند؛ بنابراین، با تزریق آب و خنک کردن محیط داخل سیلندر، می‌توان از ناک زدن جلوگیری کرد و نسبت تراکم موتور را افزایش داد.

علاوه بر این، در پیشرانه‌های تراکم بالا، برای جلوگیری از احتراق زودرس، زمان جرقه‌زنی شمع معمولاً به تأخیر انداخته می‌شود اما با اضافه شدن خنک‌کنندگی آب، می‌توان زمان جرقه‌زنی را در جایی از سیکل کاری موتور تنظیم کرد که تولید گشتاور بسیار بیشتر است و درنتیجه، قدرت افزایش پیدا خواهد کرد. تزریق آب به موتور اما مزایای دیگری هم دارد که عبارت‌اند از افزایش چگالی هوای ورودی و درنتیجه ورود هوای بیشتر به موتور، کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای به دلیل جذب گرمای حاصل از فرایند احتراق توسط آب و افزایش عمر موتور با جذب گرمایی که وارد دیوارهٔ سیلندرها می‌شود.

چه نوع آبی به پیشرانه تزریق می‌شود؟

آبی که به داخل سیلندرها تزریق می‌شود همان آب معمولی لوله‌کشی نیست بلکه مخلوطی ۵۰-۵۰ از آب مقطر و الکل (متانول) و درصد کمی روغن است. در این ترکیب، الکل به‌عنوان ضدیخ عمل می‌کند و کاملاً قابل‌احتراق است درحالی‌که روغن هم اثرات خوردگی آب روی قطعات فلزی را کاهش می‌دهد.

تاریخچهٔ تزریق آب به موتور

زمانی که توربوشارژر برای اولین بار وارد صنعت خودروسازی شد، سیستم تزریق آب را هم همراه خود آورد زیرا پیشرانه‌های توربوشارژ اولیه به دلیل تکنولوژی ابتدایی و فقدان سنسورهای تشخیص ناک با مشکل احتراق زودرس مواجه بودند. به همین دلیل، الدزمبیل جت فایر که اولین خودروی توربوشارژ تولیدی جهان بود و در سال ۱۹۶۲ معرفی شد، از سیستم تزریق آب استفاده می‌کرد. تزریق محلول آب مقطر و متانول به پیشرانهٔ V8 این خودرو ضروری بود زیرا بدون وجود سنسورهای ناک که سال‌ها بعد اختراع شدند و از احتراق زودرس جلوگیری کردند، توربوشارژر باعث ناک زدن موتور می‌شد.

بعداً ساب هم کیت تزریق آب را برای مدل ۹۹ توربو ارائه کرد اما ظهور اینترکولر در دهه‌های پایانی قرن بیستم، باعث شد خودروسازان سیستم تزریق آب را کنار بگذارند زیرا این سیستم پیچیدگی زیادی را به خودرو تحمیل می‌کرد. بااین‌حال، برخی تیونرها برای بیرون کشیدن قدرت بالا از پیشرانه‌ها همچنان از تزریق آب استفاده می‌کردند. در حال حاضر نیز ازآنجایی‌که خودروسازان به دنبال استخراج قدرت بیشتر از پیشرانه‌های کوچک و کاهش آلایندگی موتورهای توربو هستند، سیستم تزریق آب دوباره می‌تواند متداول شود.

سیستم تزریق آب در ب‌ام‌و M4 GTS

همان‌طور که در ابتدا گفته شد، ب‌ام‌و M4 GTS خودرویی بود که دوباره توجهات را به سیستم تزریق آب به موتور جلب کرد. این سیستم که توسط بوش ساخته شده و در اختیار خودروسازانی مثل ب‌ام‌و قرار گرفته است، از طریق سه انژکتور، آب سرد را به داخل منیفولد هوای موتور اسپری می‌کند. این آب بلافاصله در منیفولد تبخیر می‌شود و دمای هوا را کاهش می‌دهد که این کار هم به جلوگیری از احتراق زودرس کمک می‌کند و هم چگالی هوا را افزایش می‌دهد. به لطف این سیستم، مهندسان ب‌ام‌و توانستند بدون نگرانی از ناک زدن، بوست توربو را افزایش داده و زمان‌بندی جرقه‌زنی شمع‌ها را جلو بیندازند. به گفتهٔ بوش، این سیستم تا ۱۳ درصد کاهش مصرف سوخت و تا ۴ درصد کاهش تولید دی‌اکسید کربن را به همراه دارد. البته لازم به ذکر است که پورشه هم در ۹۱۱ GT2 RS از یک سیستم تزریق آب استفاده کرده اما سیستم پورشه آب را روی اینترکولرها می‌پاشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۷۳ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۳ دیدگاه‌ها

  1. Soroush

    ۱۳ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (198 ديدگاه)

    جالب بود

    موافقم 53
  2. H2

    ۱۳ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (382 ديدگاه)

    الدزمبیل اون زمان چه کرده 😍😍

    موافقم 36
    مخالفم 3
  3. R@min

    ۱۳ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (2051 ديدگاه)

    سیستم خیلی ریسکی و بدردنخوری هست، یه خرابی کوچک تو سیستم تزریق آب موتور به فنا میده و خود بیمر هم دیگه استفاده نکرد و با تکنولوژی پره های متغیر هم پرفورمنس ارتقا داد هم مشکلات حرارت کمتر کرد.

    فیس M4 F82 فقط از چی به این طرح های آشغال امروزی رسیدن.

    موافقم 47
    مخالفم 18
  4. parhamiof

    ۱۳ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (752 ديدگاه)

    تیترو خوندم کرک و پرم ریخت

    موافقم 27
    مخالفم 2
  5. ❤BMW❤

    ۱۳ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1248 ديدگاه)

    واقعا جالبه ،
    علم توی صنعت خودرو واقعا جذابه
    شاید خیلیا فکر کنن که با تزریق آب به داخل سیلندر ، آب واسه احتراق مشکل ایجاد کنه

    موافقم 31
    مخالفم 1
  6. ❤BMW❤

    ۱۳ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1248 ديدگاه)

    بعد ، این مخزن آب رو باید دوباره از کجا پر کرد ؟
    از نمایندگی های بی‌ام‌و؟

    موافقم 21
    مخالفم 2
    1. Bmwgg6

      ۱۴ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (112 ديدگاه)

      اگه مجبور بودیم بنزین رو در نمایندگی بزنیم آره

  7. Javad

    ۱۳ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (32 ديدگاه)

    جالب بود
    باز هم از این مقاله ها بزارین

    موافقم 21
  8. ARIAN

    ۱۳ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (346 ديدگاه)

    عالیه. واقعا چقدر زیباست علم 😎ولی شما نگاه به اون ام فور بندازید. خیلی خوشگله😍

    موافقم 30
  9. حسین

    ۱۳ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (4 ديدگاه)

    سلام.واقعا لذت بردم از متن دقیق و مهندسی بدون ایراد.معمولا این قبیل متن ها توسط افراد غیر کارشناسی نوشته میشود که پر از ایراد فنی است نه نگارشی.بنده به عنوان مهندس و مدرس مکانیک خودرو لذت بردم

    موافقم 26
    مخالفم 1
  10. ram1500trx

    ۱۳ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (212 ديدگاه)

    این تکنولوژی تو خون منه
    منم قبلا اب ریختم تو باک ماشین ولی چون جلسه اولم بودو ازمون خطا کردم .خلاصه کتک خوردم😂

    موافقم 26
  11. ram1500trx

    ۱۳ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (212 ديدگاه)

    https://www.pedal.ir/bmw/%D8%B1%D8%A7%D9%86%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-bmw-m4-gts-2016/
    اگه براتون جالب بود اینم مطلبم بخونید نسخه کاملش

    موافقم 7
    مخالفم 1
    1. مهران

      ۱۳ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (605 ديدگاه)

      خیلی عالی بود.دمت گرم عزیز
      M4 الان نمیشه گفت زشته اما این فیسش خییلی خوشگل و جذابه.انگار بی ام و تره…

      موافقم 13
      مخالفم 2
    2. mercedes

      ۱۳ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (425 ديدگاه)

      میلنگش فیبر کربنه
      چجوری تو این فشار خورد نمیشه،اینه مهندسی.

      موافقم 14
  12. Reza

    ۱۳ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (5 ديدگاه)

    چه متن فوق العاده دقیق و قشنگی نوشته شده بود، علم مهندسی رو واقعا زیبا جلوه داده بود. فقط ترجمه ی گوگل از یه متن خارجی نبود، کامل درست و دقیق نوشته شده بود. لطفا باز هم از این نوع مقاله ها رو بذارید ❤️🙏🙏

  13. محمد

    ۱۳ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (14 ديدگاه)

    با برقی کردن خودرو ها این داستان ها دیگه تموم میشه . اونوقت نه نیاز به بنزین هست نه نتانول نه روغن نه باک بنزین نه سنسور ناک و نه هیچ سنسور یا هیچ عملگری و …..

    موافقم 18
    مخالفم 14
    1. H2

      ۱۳ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (382 ديدگاه)

      با برقی کردن خودرو ها این داستان ها دیگه تموم میشه و داستانهای دیگری شروع میشه
      فعلا داغن، دارن به برقیها پر و بال میدن
      سرد شدن متوجه داستان میشن

      موافقم 19
      مخالفم 7
  14. حسین دهمرد

    ۱۳ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (2643 ديدگاه)

    راه حل پورشه رو ترجیح میدم. ساده و بی دردسر با آب مقطر پر میشه و تمام

    موافقم 7
    مخالفم 7
  15. Enzo Ferrari 2008

    ۱۳ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    مطلب خیلی خوبی بود

  16. 18:45

    ۱۳ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (656 ديدگاه)

    همکاری آب و آتش!
    دو عنصر همیشه ضد هم ولی اینجا کارآمد
    با هم!
    ممنون امیر جان مطلب جذاب و خاصی بود👍🌹🌹❤️

  17. بهنام

    ۱۳ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (904 ديدگاه)

    به اون سری چهار محشر نگاه کنید .
    نسل های جدید ب ام و از منظر طراحی یک خیانته .

    موافقم 4
    مخالفم 1
  18. Achtung

    ۱۴ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (423 ديدگاه)

    کیت واتر متانول تو بازار هست ۳۵ تومن همه میتونن نصب کنن جای اکتان کاربرد داره

    موافقم 2
    مخالفم 1
  19. علی شاملو

    ۱۴ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام البته گفتنش خالی از لطف نیست که سالها قبل از صنعت اتومبیل ،توربو شارژ و سوپر شارژ در موتورهای پیستونی صنعت هوایی و در واقع در موتورهای هواپیماهای ملخی به کار می رفت که برای قلبه بر کاهش چگالی هوا در ارتفاع بود ولی در سطح زمین باعث اوور شدن فشار و مشکلات حرارت و ناک‌ زدن میشد که برای قلبه به این موضوع سیستم واترمتانول اختراع شد که علاوه بر کاهش دما،در سیکل موتورهای پیستونی مزیت ترمودینامیکی جهت افزایش راندمان و تبدیل کار رو داشت یا بهتره بگم داره چون هنوز هم استفاده میشه و دوستان مشغول در صنعت هوایی بارها این سیستم رو دیدن.
    در واقع این سیستم از صنعت هوایی به صنعت اتومبیل به ارث رسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا