در مجله پدال با انواع خودروهای موسوم به کابریوله آشنا شدهاید اما ریشه واژه کابریوله چیست و چرا با مدلهای کانورتیبل متفاوت است؟
زبان انسان میتواند پیچیدگیهای زیادی داشته باشد. ما نه تنها قوانین مخصوصی درباره ساختار جملات در زبانهای گوناگون داریم بلکه کلمات زیادی وجود دارد که اندکی تغییر در تلفظ یا صدای آنها میتواند معنای متفاوتی ایجاد کند. برای مثال در زبان انگلیسی میتوانیم به کلمههای lead و bass اشاره کنیم که تلفظ متفاوت در هر بار معنای مختلفی ایجاد میکند. در طرف مقابل کلمات بسیار متفاوتی هم وجود دارند که به یک معنا اشاره میکنند.
همچنین بخوانید: پرفروش ترین خودروهای روباز (کانورتیبل) تاریخ
اگر بخواهیم در دنیای خودرو متمرکز شویم باید بگوییم هیچ تفاوتی بین کلمات کابریوله و کانورتیبل وجود ندارد چراکه این دو کلمه برای توصیف خودرویی با سقف بازشو بکار میروند. البته همانطور که میدانید کلمات دیگری همچون رودستر، فیتون و اسپایدر هم در این زمینه کاربرد دارند و همگی به خودروهای روباز اشاره میکنند. در کل چنین وضعیتی بسیار گیج کننده است و شاید همه افراد از ریشه آنها اطلاع نداشته باشند. کلمه کابریوله اولین بار در قرن هجدهم و در کشور فرانسه بکار رفت. فرانسویها از این کلمه برای توصیف کالسکههای دو چرخ با یک راننده و یک اسب بکار میرفت. این کالسکهها فاقد در بودند اما طراحی مخصوصی برای حفاظت از مسافر وجود داشت. جالب اینکه معادل فرانسوی واقعی برای کابریوله و کانورتیبل کلمه décapotable است.
در اوایل قرن نوزدهم که خودروهای اولیه پدیدار شده بودند خبری از سقف، شیشه جلو و یا پنجره در آنها نبود. زمانی که اولین فورد مدل T در سال ۱۹۰۸ خط تولید را ترک کرد از سقف بازشوی دستی بهره میبرد و اساساً خودرویی کانورتیبل بود که میتوانست به خودرویی با یا بدون سقف تبدیل شود. حال که اندکی با این واژهها آشنا شدیم سؤال مهمی پیش میآید: آیا تفاوتی بین کلمات décapotable، کابریوله و کانورتیبل وجود دارد؟
در سال ۱۹۱۰ کادیلاک خودروی مدل تیرتی را ارائه کرد که اولین خودروی کاملاً سقف بسته محسوب میشد. مردم از دیدن این کانسپت هیجانزده بودند چراکه خودروهای قبلی به خاطر طراحی خود باعث آلودگی لباسهای سرنشینان میشدند. در سال ۱۹۲۲ بود که شرکتهادسون موتور سدانی دو در و ارزانقیمت با نام اسکس را عرضه کرد و در اواخر دهه ۲۰ میلادی خودروهای سقف بسته به استاندارد صنعت خودرو بدل شدند. البته این به معنی عدم تولید مدلهای کانورتیبل نبود هرچند تا اواسط دهه ۳۰ میلادی، چنین خودروهایی کمتر از ۱ درصد کل فروش خودروها را به خود اختصاص داده بودند. کار اند درایور میگوید در سال ۱۹۳۵ شرکت فرانسوی پژو اولین خودروی هاردتاپ سقف تاشو با نام ۴۰۲ اکلیپس Décapotable عرضه کرد و از آن زمان تاکنون، واژههای کابریوله و کانورتیبل بیشتر بین عموم مردم بکار میروند.
برای رفع هرگونه ابهام در این زمینه باید گفت خودروهای کابریوله در واقع با نام کانورتیبل نباید شناخته شوند و موضوع بیشتر به موقعیت جهانی افراد و شرکتها بستگی دارد. درحالیکه خودروسازان آمریکایی دوست دارند از واژه کانورتیبل استفاده کنند، اکثر برندهای اروپایی واژه کابریوله را ترجیح میدهند. البته همیشه اینطور نیست و برای مثال بی ام و از کلمه کانورتیبل و آئودی از کابریوله استفاده میکند و جگوار و مرسدس بنز نیز قبلاً سابقه بهکارگیری هر دو واژه را داشتهاند. اما فولکسواگن نه تنها از هر دو کلمه کابریوله و کانورتیبل استفاده کرده بلکه حتی خودرویی با نام کابریو را عرضه نموده است. به منظور گسترش هرچه بیشتر چنین کاربردهایی، این خودروساز آلمانی خودروی گلف کابریوله را تولید نموده که در آمریکا با نام ربیت کانورتیبل شناخته میشد؛ اما صرفنظر از کلمه انتخابی، رانندگی با خودرویی روباز در هوای مطبوع بهاری و تابستانی میتواند لذت و هیجان زیادی به همراه داشته باشد.
آرین
۲۹ بهمن ۱۴۰۳آیرودینامیک جالبی هم داردند این دسته از خودرو ها
آرین
۲۹ بهمن ۱۴۰۳ندارن؟