آموزشهفته نامه

تعریف سوپراسپرت چیست؟ مرور 70 سال تکامل جذاب‌ترین نوع خودرو

طی ۷۰ سال گذشته مفهوم سوپراسپرت بسیار تکامل پیدا کرده و امروز تشخیص مرز بین خودروهای اسپرت، سوپراسپرت و هایپراسپرت بسیار دشوار است.

تعریف سوپراسپرت پیچیده‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید. هرچند به عقیدهٔ خیلی‌ها این واژه در سال ۱۹۶۷ برای لامبورگینی میورا ابداع شد و مجلهٔ کار لایف نیز از این اصطلاح برای پونتیاک GTO سال ۱۹۶۵ استفاده کرد اما سوپراسپرت اصلاحی بسیار قدیمی‌تر است و احتمالاً پیشینهٔ آن به دههٔ ۲۰ بازمی‌گردد. آیا بنتلی‌هایی که در مسابقات ۲۴ ساعتهٔ لمان قهرمان شدند را با واژه‌ای غیر از سوپراسپرت می‌توان توصیف کرد؟ اگر کمی جلوتر برویم به دوسنبرگ SSJ می‌رسیم که در سال ۱۹۳۵ با پیشرانهٔ هشت سیلندر خطی تنها در دو دستگاه ساخته شد و به لطف دو کاربراتور، ۴۰۰ اسب بخار قدرت داشت. همچنین می‌توان به مرسدس بنز ۳۰۰ SL سال ۱۹۵۴ هم اشاره کرد که از دید خیلی‌ها اولین سوپراسپرت جهان محسوب می‌شود.

آیا ماسل کارهای دههٔ ۶۰ و ۷۰ هم سوپراسپرت بودند؟ از لحاظ فنی نه ولی سخت است که پلیموث همی‌کودا با ۴۲۵ اسب بخار قدرت و گیربکس چهار سرعته اتوماتیک را یک سوپراسپرت ندانیم. اولین تجسم ماسل کار با الدزمبیل راکت ۸۸ در سال ۱۹۴۹ شکل گرفت. ایدهٔ اصلی ساخت این خودرو، ارائهٔ قدرت بیشتری در خودرویی از قبل موجود بود اما بجای اصلاح پیشرانه، موتور دیگری از خودرویی بزرگ‌تر زیر کاپوت الدزمبیل قرار گرفت. بااین‌حال، این پونتیاک GTO بود که در سال ۱۹۶۴ اصطلاح ماسل کار یا خودروی عضلانی را متداول کرد. این خودروها طبق تفسیر آمریکایی از پرفورمنس ساخته می‌شدند یعنی شتاب گرفتن سریع در خط مستقیم.

به همین دلیل، ماسل کارها با اینکه خودروهای بسیار دوست‌داشتنی و جذابی بودند اما هیچ‌گاه پرفورمنس کاملی نداشتند و کسانی که به خوب پیچیدن و خوب توقف کردن علاقه داشتند باید در جایی دیگر جستجو می‌کردند. البته آمریکا کوروت را داشت ولی این برندهای اروپایی مثل فراری، پورشه، آلفارومئو، جگوار و مازرتی بودند که به ارائهٔ پرفورمنس همه‌جانبه توجهی جدی داشتند و خودروهای اسپرت عالی ساختند. سپس در سال ۱۹۶۶ نیز لامبورگینی میورا معرفی شد که یکی از مدعیان عنوان اولین سوپراسپرت جهان است.

اما آیا از لحاظ پرفورمنس، میورا در قیاس با خودروهای هم‌دورهٔ خود گام بزرگی به سمت جلو برداشته بود؟ یک‌جورهایی بله. پیشرانهٔ ۳.۹ لیتری V12 لامبورگینی ۳۴۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد درحالی‌که فراری ۲۷۵/۴ از پیشرانهٔ ۳.۳ لیتری V12 کلمبو ۳۰۰ اسب بخار قدرت بیرون کشیده بود و موتور ۴.۷ لیتری V8 مازراتی گیبلی هم ۳۰۶ اسب بخار قدرت داشت؛ بنابراین، بدون شک میورا قدرت بیشتری داشت اما دیگر برندهای ایتالیایی از چندین دهه دانش موتوراسپرت بهره‌مند بودند؛ بنابراین، در پیست یا جاده‌های پیچ‌درپیچ، فراری و مازراتی رانندگی بهتری داشتند و به همین دلیل، هیچ‌کس فکر نمی‌کرد مردم یک خودروی ایتالیایی دیگر را سوپراسپرت خطاب کنند.

بااین‌حال، از دید ما نباید میورا را به‌عنوان اولین سوپراسپرت جهان در نظر گرفت و این عنوان باید به جانشین آن یعنی کانتاش تعلق بگیرد. این خودرو تا زمانی که در سال ۱۹۹۰ از روی خط تولید کنار رفت، به همان اندازهٔ نمونهٔ نمایشی سال ۱۹۷۱ وحشی و چشمگیر به نظر می‌رسید. کانتاش خودروی اصلی پوستر اتاق عشق ماشین‌ها و رؤیای کودکی خیلی‌ها بود. این خودرو آن‌قدر پیشرو بود که نیم قرن بعد، طرح کلی آن همچنان الگوی سوپراسپرت‌های جدید است. خودرویی گوه‌ای شکل با دو صندلی، نیروگاهی قدرتمند پشت سر راننده، درهایی که به شکل غیرمتعارف باز می‌شوند و قیمت بسیار بالا.

پس از کانتاش، در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ سوپراسپرت‌های زیادی ظهور کردند که یکی قابل‌توجه‌ترین آن‌ها پورشه ۹۵۹ بود. فراری هم در این مدت مجموعه‌ای از سوپراسپرت‌ها را تولید کرد که با ۲۸۸ GTO شروع شد و با F40 افسانه‌ای ادامه پیدا کرد. بااین‌حال، جانشین واقعی کانتاش از لحاظ جلب‌توجه و حرکت رو به جلو، مک‌لارن F1 بود. خودرویی با تکنولوژی فرمول یک، پیشرانهٔ V12 ب‌ام‌و و قیمت میلیون دلاری که رکورد حداکثر سرعت خودروهای تولیدی را شکست. هفت سال پس از پایان تولید F1، رؤیای فردیناند پچ یعنی بوگاتی ویرون در سال ۲۰۰۵ پدیدار شد.

ویرون عصر هایپرکارها را آغاز کرد و این اصطلاح هم به‌اندازهٔ سوپرکار مبهم است. چیزی که ویرون را متمایز می‌کرد، هدف اصلی آن بود. این اولین خودروی تولیدی بود که سد سرعت ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت را شکست و برای این کار از یک پیشرانهٔ ۸ لیتری W16 با چهار توربوشارژر استفاده کرد. پس از ویرون، ثروتمندان جهان اشتهای زیادی برای سوپراسپرت‌ها پیدا کردند. پورشه با استفاده از فیبر کربن و موتور V10 فرمول یک، کاررا GT فوق‌العاده را ساخت، ویرون به شیرون تبدیل شد، پاگانی با زوندا شروع کرد و آن شاهکار را به هوآیرا تبدیل کرد و نهایتاً تثلیث مقدس یعنی پورشه ۹۱۸، مک‌لارن P1 و فراری لافراری شکل گرفت.

بله نزدیک به دو دهه پس از معرفی ویرون، تعریف سوپراسپرت از همیشه مبهم‌تر شده است. مشکل اینجا است که نمی‌دانیم یک خودروی اسپرت به کجا ختم می‌شود و یک سوپراسپرت از کجا شروع می‌شود. همچنین مرز بین سوپرکار و هایپرکار هم معلوم نیست. پورشه ۹۱۱ توربو S پرفورمنس سوپراسپرت‌ها را ارائه می‌کند اما آیا واقعاً یک سوپرکار محسوب می‌شود یا یک صرفاً یک گرند تورر سریع است؟ با ۹۱۱ GT3 چه کنیم؟ آیا نیسان GT-R را باید یک سوپراسپرت بدانیم؟ سپس کوروت موتور وسط را داریم که با قیمتی بسیار پایین‌تر، معمای دیگری را مطرح می‌کند. آیا لامبورگینی روئلتو یک سوپراسپرت است یا قوای محرکهٔ هیبریدی با بیش از ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت آن را به قلمروی هایپرکارها وارد می‌کند؟

در مورد مدل‌های الکتریکی چطور؟ ریمک یک خودروی چهار موتور با ۱۹۱۴ اسب بخار قدرت ساخت که اساساً تمام رکوردهای شتاب را شکست و ظرف ۱.۷۴ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت رسید. بااین‌حال، خیلی‌ها معتقدند که نورا روح ندارد. درهرحال، سوپرکارها و هایپرکارهای الکتریکی بیشتر و بیشتر خواهند شد. لوتوس اوایای ۲۰۰۰ اسب بخاری همین دوروبر است و چه کسی می‌داند پورشه میشن X چه توانایی‌هایی خواهد داشت؟

دیگر سوپراسپرت‌های شایستهٔ تقدیر

خودروهایی که در متن فوق ذکر کردیم قطعاً تنها سوپراسپرت‌های قابل‌توجه طی ۷۵ سال گذشته نیستند و بنابراین، در ادامه به خودروهای دیگری اشاره خواهیم کرد که شایستهٔ توجه و یادآوری هستند:

  • فراری ۵۱۲ برلینتا: اولین خودروی جاده‌ای موتور وسط فراری و پاسخ مارانلو به میورا
  • پورشه ۹۲۸: سریع‌ترین خودروی جهان در زمان عرضه با حداکثر سرعت ۲۸۵ کیلومتر بر ساعت
  • ب‌ام‌و M1: یکی از جذاب‌ترین سوپراسپرت‌ها که بخش M ب‌ام‌و را ایجاد کرد
  • فراری تستاروسا: پاسخ فراری به کانتاش با پیشرانهٔ ۱۲ سیلندر تخت و رانندگی بسیار بهتر
  • بیوک GNX: بیوکی که در ۴۰۰ متر سریع‌تر از پورشه ۹۱۱ توربو و فراری F40 بود
  • لامبورگینی دیابلو: جانشینی کانتاش کار غیرممکنی محسوب می‌شد که دیابلو به‌خوبی انجام داد
  • آستون‌مارتین One-77: هیولای فیبر کربنی زیبا با نیروگاه ۷.۳ لیتری V12
  • فراری ۴۵۸: هرکسی به ۴۵۸ نگاه می‌کرد، از ته دل می‌خواست یکی از آن داشته باشد
  • کونیگزگ آگرا: خودرویی که با ۱۳۵۰ اسب بخار قدرت، رکورد سرعت را از بوگاتی گرفت
  • مک‌لارن 720S: شاهکاری که در زمانی معرفی اکثر سوپراسپرت‌های بازار را مغلوب کرد
  • فراری ۲۹۶ GTB: یکی از بهترین سوپراسپرت‌هایی که تاکنون با آن رانندگی کرده‌ایم

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶۹ رای
منبع
MotorTrend

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴۳ دیدگاه‌ها

  1. (Ali(chevynova

    ۲ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (7387 ديدگاه)

    ((آیا ماسل کارهای دههٔ ۶۰ و ۷۰ هم سوپراسپرت بودند؟ از لحاظ فنی نه ولی سخت است که پلیموث همی‌کودا با ۴۲۵ اسب بخار قدرت و گیربکس چهار سرعته اتوماتیک را یک سوپراسپرت ندانیم))

    موتور ۴۲۵ اسبی همی کودا همون همی ۴۲۶ هست که ۶۰ سال مداوم تولید شد با همون فرمول اولیه
    گیربکس ۴ دنده همی کودا هم ساخت بورگ وارنر بود

    ماشالاه همی کودا
    ماشالاه ۴۲۶ همی
    ماشالاه ۴۲۵ اسب برا ۱۹۷۰

    موافقم 4
    مخالفم 15
    1. SMS

      ۲ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (581 ديدگاه)

      سوالای مغزم کم نبود اینها هم اضافه شد
      عکس اول گویای تمام چیز هاست ، از f1گرفته تا بوگاتی

      موافقم 5
      مخالفم 1
    2. SMS

      ۲ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (581 ديدگاه)

      یکی میشه لطفا بگه ماسل کار دقیقا چیه ؟
      منظور ماسل car هست یا افرادن ، چی هستند؟

      موافقم 2
      مخالفم 3
      1. Taha Ayoobi

        ۲ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (4381 ديدگاه)

        ماسل کار به معنای خودروی عضلانی، یه جورایی یه دسته بندی از خودرو ها حساب میشه که آمریکایی ایی ها ساختنش.

        به ماشینایی که ظاهر عظلانی و قلدر دارن این لقبو میدن،
        ولی فقط ظاهر نیست، یه سری مشخصات معروفی هم دارن مثل موتور V8 یا V10، دیفرانسیل عقب، پر قدرت، پر شتاب، حجم موتور بالا و…

        البته کنار ماسل کار یه کلاس دیگه ای هم هست به اسم پونی کار که به ماشین های کوچکتر از ماسل کار اشاره داره، ولی امروزه دیگه این مرز از بین رفته، مثلا موستانگ پونی کاره ولی تبدیل شده به ماسل.
        در کل ماسل و پونی رو تو یه دسته میگیرن ولی توی برسی جزئی تر از هم جدا میشه.

        به ماسل کار یه فرم خودرو سازی هم میشه گفت همون طور که گفتم، یعنی مثلا میگن فلان ماشین تو فرم ماسل ساخته شده؛ یعنی ویژگی های ماسل کارو داره.

        در کل اینم باید بدونی که ماسل کار ماشینی نیست که سرشار از تکنولوژی های کمک راننده و… باشه، ماشینیه که به توانایی های راننده متکیه، یعنی هر کسی پشتش بشینه با ماشین عملکرد های متفاوتی داره بسته به مهارت خودش، برا همینه که اکثر کسایی که توی مسابقات درگ میشینن پشت ماسل کار نمیتونن تایم اعلامی کارخونه رو بزنن.
        از یه ماسل کار نباید توقع لوکسی و آپشن و این ها رو داشت، چون برای این چیزا نیست.
        چیزی که ماسل داره رو هیچ ماشین دیگه ای نداره، و وقتی میفهمی چی داره که بشینی پشت فرمونش.

        چند از ماسل های معروف هم مثل پلیموث همی کودا، پونتیاک gto، دوج چارجر، پلیموث رودرانر سوپر برد، شورلت شول SS.

        موافقم 8
        مخالفم 1
        1. SMS

          ۲ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (581 ديدگاه)

          آها پس همون خودرو های عضلانی خودمونه ممنون

          موافقم 4
          مخالفم 1
        2. Taha Ayoobi

          ۲ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (4381 ديدگاه)

          آره همونه

        3. Asghar Masoumi

          ۳ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (1 ديدگاه)

          کاملا درست و دقیق.👌🏻👌🏻

    3. مهدی

      ۳ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (37 ديدگاه)

      پونتیاک gto از نظر من بهترین ماسک کار تاریخ هیت مخصوصا در دو مدل 1964. و مدل. 1969 چند وقت پیش تونستم از دیجی کالا ماکت مایستو gto 65 با رنگ مورد علاقه ام نارنجی بخرم، خدا قسمت کنه واقعیش

  2. amir

    ۲ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3601 ديدگاه)

    ولی روئلتو چه خوشگله داره کم دیده میشه

    موافقم 14
    مخالفم 1
  3. مازیار

    ۲ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3301 ديدگاه)

    البته که هیچوقت مرز مشخصی نبوده اما به نظرم 300SL میتونه مقدمه و میورا شروع رسمی باشه

    موافقم 12
    مخالفم 4
  4. kasra

    ۲ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (50 ديدگاه)

    به نظر من اسپرت یعنی یک ماشین زیبا خشن ۱۰۰ ۲۰۰ اسب قدرت و سوپر اسپرت ها با ایرودینامیک قوی با ۶۰۰ ۷۰۰ اسب هایپر کار هم برای خودرو های تولید محدود ۱۰۰۰ ۲۰۰۰ اسبی هست

    موافقم 4
    مخالفم 7
    1. JaMsHiD_R1988

      ۲ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2797 ديدگاه)

      الان پژو پارس اسپرته؟

      موافقم 8
      مخالفم 3
    2. Ahmad

      ۳ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1171 ديدگاه)

      بعد فاصله بین 200 اسب اسپرت تا 600 اسب سوپر اسپرت رو چی بگیم لابد میان اسپرت

  5. Taha Ayoobi

    ۲ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (4381 ديدگاه)

    الان تعریف این سه دسته چی شد

    1. سوشیانت

      ۲ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (3526 ديدگاه)

      جالبه که دوج چارجر دیتونا ۱۹۶۹ که رسما ماسل کار نبود و عملکرد خیلی خوبی تو همه زمینه ها داشت هیچ حرفی ازش زده نشد و بجاش پورشه ۹۲۸ هست که ازش به عنوان سریع ترین ماشین زمان خود یاد شده با سرعت ۲۸۵ که از سرعت ۳۲۰ دوج کمتره
      این رو هم بگم که درسته که ماسل کار ها تو پیچ حرفی برای گفتن ندارن ولی تو خط مستقیم از سوپر اسپرت ها عملکرد بهتری دارن

      موافقم 6
      مخالفم 13
      1. Taha Ayoobi

        ۲ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (4381 ديدگاه)

        جا داشت خیلی ماشین های دیگه ای می‌بود توی لیست…

        موافقم 4
        مخالفم 2
      2. راستگو

        ۲ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (181 ديدگاه)

        منبع: سوشیانت با سوختگی50 درصد

        موافقم 13
        مخالفم 4
        1. Taha Ayoobi

          ۲ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (4381 ديدگاه)

          منبع: راستگو با مشکل کمبود اطلاعات

          موافقم 3
          مخالفم 10
        2. سوشیانت

          ۳ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (3526 ديدگاه)

          منبع: مسابقات نسکار که رکورد رسمی هست میتونی بری مطالعه کنی ولی منبع راستگو: حرف خودش😂

      3. BlackWing

        ۲ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (1303 ديدگاه)

        سوشیانت جان ماسل کارها تقریباً تو تمام درگ‌هایی که بین اونا و سوپرکارهای اروپایی و حتی همین کوروت نسل هشت برگزار میشه شکست میخورن ، مگر اینکه رول ریس باشه یا پیست درگ… تو درگ ۴۰۰ متر رو آسفالت معمولی رسماً میبازن بهشون

        چون نمیتونن درست حسابی قدرت رو منتقل کنن.

        خود امریکاییا میگن :
        Can’t put the power down

        1. سوشیانت

          ۳ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (3526 ديدگاه)

          جناب بلک وینگ خود شما داری میگی تو پیست درگ برنده هستن! دلیلی وجود نداره که رو آسفالت مسابقات درگ برگزار بشه یه نگاه بندازی به مشخصات آمریکایی ها میبینی که به شتاب صفرتاصد زیر ۵ و قدرت بالای ۴۰۰ اسب و حداکثر سرعت بالای ۳۲۰ رسیدن سوپر اسپرت های اروپایی تو دهه ۶ و ۷۰ هیچ حرفی برای گفتن نداشتن تو خط مستقیم و خریدشون با اون قیمت رسما دور ریختن پوله مگر اینکه دنبال عملکرد خوب در پیچ ها باشی

    2. Cert

      ۳ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (173 ديدگاه)

      اسپرت یک واریته از خودروی ساده
      است اما سوپر اسپرت و هایپر تولید لیمیتد هستند

  6. زیزیگولو

    ۲ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (6038 ديدگاه)

    ماشیتی که طراحیو عملکردش فراتر از حد متوسط باشه میشه بهش گفت سوپر اسپرت

    موافقم 6
    مخالفم 3
  7. Taha Ayoobi

    ۲ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (4381 ديدگاه)

    فک کنم بیشتر روی سوپر اسپرت های کلاسیک بود مقاله، چون چند تا مدل عالی بعد 2000 هم بود که بیاد اسمشون.

  8. Alan.r

    ۲ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1133 ديدگاه)

    به نظر من300SL اولین سوپر اسپرت دنیاست چون تمام ویژگی های یک سوپر اسپرت رو داره
    هم پرفورمنس خوبی رو ارائه میداد هم ظاهر بسیار زیبایی داره و هم تکنولوژی های جدیدی رو به همراه داشت

    موافقم 8
    مخالفم 4
  9. B

    ۲ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (879 ديدگاه)

    بنظرم تنها فاکتور برای اسپرت و سوپراسپرت اسپرت بودن پرفورمنسه طراحی خشن و تیز
    ماسل کار ها جزو این دست قرار نمیگیرن بخاطر طراحیشون حتی بنظرم جی تی آر افسانه ای هم جزو سوپر کار ها نیست هر چقدرم خوب باشه اون طراحی خشن و تیز رو نداره
    گرچه این تعریفا میتونه سلیقه ای باشه اما نظر من اینه پرفورمنس( هم خط مستقیم و هم پیست) بالا وزن کم و طراحی تیز و ظریف

    موافقم 4
    مخالفم 5
    1. Taha Ayoobi

      ۲ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (4381 ديدگاه)

      👎👎👎

      موافقم 5
      مخالفم 4
  10. ALI.S

    ۲ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (260 ديدگاه)

    آقا مطلب باحالی بود.
    در حین خودند وضعیت این بود:
    اولاش: خوب ما نمی‌تونیم تعیین کنیم
    یک کم بعد: خوب میشه یک چیزی تعیین کرد
    کمی بعدتر: یعنی واقعاً فکر کردی میشه؟
    سپس: حالا یک چیزهایی میشه گفت
    آخر: هرچی داریم جلوتر می‌ریم، وضعیت بدتر شده و کلاً هیچی نمیشه گفت😂
    عالی بود. من که حال کردم😂

  11. arvin44

    ۲ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (82 ديدگاه)

    جای مکلارن مرسدس slr و sls خالیه

    1. Taha Ayoobi

      ۲ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (4381 ديدگاه)

      لکسوس lfa، دوج وایپر.

      موافقم 8
      مخالفم 1
  12. ! i M α η δ υ α R

    ۲ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2348 ديدگاه)

    انزو فراری گفته بود : (وزن / اسب بخار * 1000) …

    اگر بین 100 تا 200 بود که هیچ …

    اگر بین 200 تا 300 اسب بود ، میشه اسپرت …

    اما اگر بیشتر از 300 اسب بخار بود ، ماشین وارد سگمنت سوپر اسپرت شده …

    این تعریف هر چند دم دستی و حتی قدیمی به نظر میرسه ، اما هنوز هم برای درک این موضوع ، حقیقتا راهگشاست …

    حتی میشه این دسته بندی رو ادامه هم داد و گفت بین 400 تا 500 مثلا سگمنت هایپر اسپرت …

    و از 500 به بالا دیگه سگمنت مگا کوییک کار …

    برای مثال این نسبت در فراری 458 ایتالیا :

    562 اسب * 1000 بخش بر 1485 کیلوگرم =

    378.45117845117

    موافقم 10
    مخالفم 1
    1. car lover

      ۲ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1431 ديدگاه)

      ممنون از اطلاعات خوبت رفیق👏

      موافقم 4
      مخالفم 1
      1. ! i M α η δ υ α R

        ۲ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (2348 ديدگاه)

        قربان شما عزیزم …

        امیدوارم بدرد بخور بوده باشه …

        🙏🙏🙏

    2. Taha Ayoobi

      ۳ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (4381 ديدگاه)

      چه جالب بود این فرمول 👌

      1. ! i M α η δ υ α R

        ۳ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (2348 ديدگاه)

        آره طاها جان ، هر چند قانون نیست اما تا حد زیادی ، قابل اعتناست …

    3. Mohammad hasan

      ۳ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (154 ديدگاه)

      الان یعنی به طور مثال چلنجر ۱۷۰ هایپر اسپرت به حساب میاد ؟

      1. ! i M α η δ υ α R

        ۳ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (2348 ديدگاه)

        اگر توی ذهنت منطقا ، هایپر کار اون ماشینیه که مدرن باشه و بالای 1500 اسب باشه و قیمت میلیون دلاری داشته باشه که قطعا نه …

        اما با در نظر گرفتن 1025 اسب قدرت و 1939 کیلو وزن و شتاب صفر تا 100 کیلومتر 1.66 ثانیه دیگه قطعا سوپر اسپرت نسیت …

        اون دوران ، سوپر اسپرت ها بیشتر با موتورهای 8 سیلندر ( و بیشتر ) و آرایش موتور وسط و با دو درب و تنها دو سرنشین ، در عرف جامعه به این نام ، معروف شدند …

        این چلنجر 170 رو ” هایپر درگستر ماسل ” بنامیم به نظرم صحیح تر باشه …

        😎😎😎

        1. Mohammad hasan

          ۴ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (154 ديدگاه)

          اون تعریف اولت مال یه متعصب شاید باشه

          هایپر اسپرت خودرویه که عملکرد بالا رو در کنار تزیینات و آپشن های لوکس و سوپر لوکس بعضاً ارائه بده و قابلیت شخصی سازی بالایی داشته باشه

          حالا به لحاظ قدرت دیمن به این عرصه پا گذاشته ولی تفاوت هایی هم داره

          اون تعریف پایینی هم قشنگ بود

  13. فرانسه

    ۲ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (306 ديدگاه)

    بنظرم پژو ۴۰۷ یه هایپر کار فوق‌العاده با پرفورمنسی در حد جی تی ار نیسمو و پورشه ۹۱۱ توربو اس هست
    چرا اینجا اسمی از پژو ۴۰۷ برده نشده؟

    1. فرهاد

      ۲ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (179 ديدگاه)

      دلقک

  14. JaMsHiD_R1988

    ۲ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2797 ديدگاه)

    فاکتور های مهم برای تعیین اسپرت و سوپر اسپرت و هایپر کار ، فرمان پذیری ، پویایی رانندگی ، احساس سبکی ماشین و فرمون سر پیچ ، چسبندگی و هندلینگه

    موافقم 2
    مخالفم 3
  15. Mohammad hasan

    ۳ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (154 ديدگاه)

    الان دوج چارجر دایتونا که رکورد ۲۰۰ مایل یا ۳۳۰ کیلومتر رو دهه ۶۰ میلادی شکست چی چی به حساب میاد با اون ابرو دینامیک عجیب غریبی که تو اون دوران داشت ؟

    کماکان در پس بیوک جی آن ایکس قرار میگیره ؟

  16. Mohammad88

    ۳ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (8 ديدگاه)

    ممنون از عزیزانی که نکات خوبی رو گفتن ولی این گروه بندی خیلی سخت‌تر و عجیب تر هست مثلا فقط به پرفورمنس و قدرت ختم نمیشه من خوندم جایگاه هر خودرو تو زمان خودش و نهایت سرعتش و قیمت و تعداد ساخته شدش مهمه مثلا لامبورگینی رونتون تو زمان خودش به خاطر کمیاب بودن قیمت بالا تو زمان خودش هایپر کار بوده ولی من هیچ کدوم از ماسل کارها را تو دسته ی سوپرکار قرار نمی دم چون فقط قدرت زیاد و صدا دارن نمیتونن اون قدرت رو عملکرد تبدیل کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا