طی ۷۰ سال گذشته مفهوم سوپراسپرت بسیار تکامل پیدا کرده و امروز تشخیص مرز بین خودروهای اسپرت، سوپراسپرت و هایپراسپرت بسیار دشوار است.
تعریف سوپراسپرت پیچیدهتر از چیزی است که فکر میکنید. هرچند به عقیدهٔ خیلیها این واژه در سال ۱۹۶۷ برای لامبورگینی میورا ابداع شد و مجلهٔ کار لایف نیز از این اصطلاح برای پونتیاک GTO سال ۱۹۶۵ استفاده کرد اما سوپراسپرت اصلاحی بسیار قدیمیتر است و احتمالاً پیشینهٔ آن به دههٔ ۲۰ بازمیگردد. آیا بنتلیهایی که در مسابقات ۲۴ ساعتهٔ لمان قهرمان شدند را با واژهای غیر از سوپراسپرت میتوان توصیف کرد؟ اگر کمی جلوتر برویم به دوسنبرگ SSJ میرسیم که در سال ۱۹۳۵ با پیشرانهٔ هشت سیلندر خطی تنها در دو دستگاه ساخته شد و به لطف دو کاربراتور، ۴۰۰ اسب بخار قدرت داشت. همچنین میتوان به مرسدس بنز ۳۰۰ SL سال ۱۹۵۴ هم اشاره کرد که از دید خیلیها اولین سوپراسپرت جهان محسوب میشود.
آیا ماسل کارهای دههٔ ۶۰ و ۷۰ هم سوپراسپرت بودند؟ از لحاظ فنی نه ولی سخت است که پلیموث همیکودا با ۴۲۵ اسب بخار قدرت و گیربکس چهار سرعته اتوماتیک را یک سوپراسپرت ندانیم. اولین تجسم ماسل کار با الدزمبیل راکت ۸۸ در سال ۱۹۴۹ شکل گرفت. ایدهٔ اصلی ساخت این خودرو، ارائهٔ قدرت بیشتری در خودرویی از قبل موجود بود اما بجای اصلاح پیشرانه، موتور دیگری از خودرویی بزرگتر زیر کاپوت الدزمبیل قرار گرفت. بااینحال، این پونتیاک GTO بود که در سال ۱۹۶۴ اصطلاح ماسل کار یا خودروی عضلانی را متداول کرد. این خودروها طبق تفسیر آمریکایی از پرفورمنس ساخته میشدند یعنی شتاب گرفتن سریع در خط مستقیم.
به همین دلیل، ماسل کارها با اینکه خودروهای بسیار دوستداشتنی و جذابی بودند اما هیچگاه پرفورمنس کاملی نداشتند و کسانی که به خوب پیچیدن و خوب توقف کردن علاقه داشتند باید در جایی دیگر جستجو میکردند. البته آمریکا کوروت را داشت ولی این برندهای اروپایی مثل فراری، پورشه، آلفارومئو، جگوار و مازرتی بودند که به ارائهٔ پرفورمنس همهجانبه توجهی جدی داشتند و خودروهای اسپرت عالی ساختند. سپس در سال ۱۹۶۶ نیز لامبورگینی میورا معرفی شد که یکی از مدعیان عنوان اولین سوپراسپرت جهان است.
اما آیا از لحاظ پرفورمنس، میورا در قیاس با خودروهای همدورهٔ خود گام بزرگی به سمت جلو برداشته بود؟ یکجورهایی بله. پیشرانهٔ ۳.۹ لیتری V12 لامبورگینی ۳۴۵ اسب بخار قدرت تولید میکرد درحالیکه فراری ۲۷۵/۴ از پیشرانهٔ ۳.۳ لیتری V12 کلمبو ۳۰۰ اسب بخار قدرت بیرون کشیده بود و موتور ۴.۷ لیتری V8 مازراتی گیبلی هم ۳۰۶ اسب بخار قدرت داشت؛ بنابراین، بدون شک میورا قدرت بیشتری داشت اما دیگر برندهای ایتالیایی از چندین دهه دانش موتوراسپرت بهرهمند بودند؛ بنابراین، در پیست یا جادههای پیچدرپیچ، فراری و مازراتی رانندگی بهتری داشتند و به همین دلیل، هیچکس فکر نمیکرد مردم یک خودروی ایتالیایی دیگر را سوپراسپرت خطاب کنند.
بااینحال، از دید ما نباید میورا را بهعنوان اولین سوپراسپرت جهان در نظر گرفت و این عنوان باید به جانشین آن یعنی کانتاش تعلق بگیرد. این خودرو تا زمانی که در سال ۱۹۹۰ از روی خط تولید کنار رفت، به همان اندازهٔ نمونهٔ نمایشی سال ۱۹۷۱ وحشی و چشمگیر به نظر میرسید. کانتاش خودروی اصلی پوستر اتاق عشق ماشینها و رؤیای کودکی خیلیها بود. این خودرو آنقدر پیشرو بود که نیم قرن بعد، طرح کلی آن همچنان الگوی سوپراسپرتهای جدید است. خودرویی گوهای شکل با دو صندلی، نیروگاهی قدرتمند پشت سر راننده، درهایی که به شکل غیرمتعارف باز میشوند و قیمت بسیار بالا.
پس از کانتاش، در دهههای ۸۰ و ۹۰ سوپراسپرتهای زیادی ظهور کردند که یکی قابلتوجهترین آنها پورشه ۹۵۹ بود. فراری هم در این مدت مجموعهای از سوپراسپرتها را تولید کرد که با ۲۸۸ GTO شروع شد و با F40 افسانهای ادامه پیدا کرد. بااینحال، جانشین واقعی کانتاش از لحاظ جلبتوجه و حرکت رو به جلو، مکلارن F1 بود. خودرویی با تکنولوژی فرمول یک، پیشرانهٔ V12 بامو و قیمت میلیون دلاری که رکورد حداکثر سرعت خودروهای تولیدی را شکست. هفت سال پس از پایان تولید F1، رؤیای فردیناند پچ یعنی بوگاتی ویرون در سال ۲۰۰۵ پدیدار شد.
ویرون عصر هایپرکارها را آغاز کرد و این اصطلاح هم بهاندازهٔ سوپرکار مبهم است. چیزی که ویرون را متمایز میکرد، هدف اصلی آن بود. این اولین خودروی تولیدی بود که سد سرعت ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت را شکست و برای این کار از یک پیشرانهٔ ۸ لیتری W16 با چهار توربوشارژر استفاده کرد. پس از ویرون، ثروتمندان جهان اشتهای زیادی برای سوپراسپرتها پیدا کردند. پورشه با استفاده از فیبر کربن و موتور V10 فرمول یک، کاررا GT فوقالعاده را ساخت، ویرون به شیرون تبدیل شد، پاگانی با زوندا شروع کرد و آن شاهکار را به هوآیرا تبدیل کرد و نهایتاً تثلیث مقدس یعنی پورشه ۹۱۸، مکلارن P1 و فراری لافراری شکل گرفت.
بله نزدیک به دو دهه پس از معرفی ویرون، تعریف سوپراسپرت از همیشه مبهمتر شده است. مشکل اینجا است که نمیدانیم یک خودروی اسپرت به کجا ختم میشود و یک سوپراسپرت از کجا شروع میشود. همچنین مرز بین سوپرکار و هایپرکار هم معلوم نیست. پورشه ۹۱۱ توربو S پرفورمنس سوپراسپرتها را ارائه میکند اما آیا واقعاً یک سوپرکار محسوب میشود یا یک صرفاً یک گرند تورر سریع است؟ با ۹۱۱ GT3 چه کنیم؟ آیا نیسان GT-R را باید یک سوپراسپرت بدانیم؟ سپس کوروت موتور وسط را داریم که با قیمتی بسیار پایینتر، معمای دیگری را مطرح میکند. آیا لامبورگینی روئلتو یک سوپراسپرت است یا قوای محرکهٔ هیبریدی با بیش از ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت آن را به قلمروی هایپرکارها وارد میکند؟
در مورد مدلهای الکتریکی چطور؟ ریمک یک خودروی چهار موتور با ۱۹۱۴ اسب بخار قدرت ساخت که اساساً تمام رکوردهای شتاب را شکست و ظرف ۱.۷۴ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت رسید. بااینحال، خیلیها معتقدند که نورا روح ندارد. درهرحال، سوپرکارها و هایپرکارهای الکتریکی بیشتر و بیشتر خواهند شد. لوتوس اوایای ۲۰۰۰ اسب بخاری همین دوروبر است و چه کسی میداند پورشه میشن X چه تواناییهایی خواهد داشت؟
دیگر سوپراسپرتهای شایستهٔ تقدیر
خودروهایی که در متن فوق ذکر کردیم قطعاً تنها سوپراسپرتهای قابلتوجه طی ۷۵ سال گذشته نیستند و بنابراین، در ادامه به خودروهای دیگری اشاره خواهیم کرد که شایستهٔ توجه و یادآوری هستند:
- فراری ۵۱۲ برلینتا: اولین خودروی جادهای موتور وسط فراری و پاسخ مارانلو به میورا
- پورشه ۹۲۸: سریعترین خودروی جهان در زمان عرضه با حداکثر سرعت ۲۸۵ کیلومتر بر ساعت
- بامو M1: یکی از جذابترین سوپراسپرتها که بخش M بامو را ایجاد کرد
- فراری تستاروسا: پاسخ فراری به کانتاش با پیشرانهٔ ۱۲ سیلندر تخت و رانندگی بسیار بهتر
- بیوک GNX: بیوکی که در ۴۰۰ متر سریعتر از پورشه ۹۱۱ توربو و فراری F40 بود
- لامبورگینی دیابلو: جانشینی کانتاش کار غیرممکنی محسوب میشد که دیابلو بهخوبی انجام داد
- آستونمارتین One-77: هیولای فیبر کربنی زیبا با نیروگاه ۷.۳ لیتری V12
- فراری ۴۵۸: هرکسی به ۴۵۸ نگاه میکرد، از ته دل میخواست یکی از آن داشته باشد
- کونیگزگ آگرا: خودرویی که با ۱۳۵۰ اسب بخار قدرت، رکورد سرعت را از بوگاتی گرفت
- مکلارن 720S: شاهکاری که در زمانی معرفی اکثر سوپراسپرتهای بازار را مغلوب کرد
- فراری ۲۹۶ GTB: یکی از بهترین سوپراسپرتهایی که تاکنون با آن رانندگی کردهایم
(Ali(chevynova
۲ مرداد ۱۴۰۳((آیا ماسل کارهای دههٔ ۶۰ و ۷۰ هم سوپراسپرت بودند؟ از لحاظ فنی نه ولی سخت است که پلیموث همیکودا با ۴۲۵ اسب بخار قدرت و گیربکس چهار سرعته اتوماتیک را یک سوپراسپرت ندانیم))
موتور ۴۲۵ اسبی همی کودا همون همی ۴۲۶ هست که ۶۰ سال مداوم تولید شد با همون فرمول اولیه
گیربکس ۴ دنده همی کودا هم ساخت بورگ وارنر بود
ماشالاه همی کودا
ماشالاه ۴۲۶ همی
ماشالاه ۴۲۵ اسب برا ۱۹۷۰
SMS
۲ مرداد ۱۴۰۳سوالای مغزم کم نبود اینها هم اضافه شد
عکس اول گویای تمام چیز هاست ، از f1گرفته تا بوگاتی
SMS
۲ مرداد ۱۴۰۳یکی میشه لطفا بگه ماسل کار دقیقا چیه ؟
منظور ماسل car هست یا افرادن ، چی هستند؟
Taha Ayoobi
۲ مرداد ۱۴۰۳ماسل کار به معنای خودروی عضلانی، یه جورایی یه دسته بندی از خودرو ها حساب میشه که آمریکایی ایی ها ساختنش.
به ماشینایی که ظاهر عظلانی و قلدر دارن این لقبو میدن،
ولی فقط ظاهر نیست، یه سری مشخصات معروفی هم دارن مثل موتور V8 یا V10، دیفرانسیل عقب، پر قدرت، پر شتاب، حجم موتور بالا و…
البته کنار ماسل کار یه کلاس دیگه ای هم هست به اسم پونی کار که به ماشین های کوچکتر از ماسل کار اشاره داره، ولی امروزه دیگه این مرز از بین رفته، مثلا موستانگ پونی کاره ولی تبدیل شده به ماسل.
در کل ماسل و پونی رو تو یه دسته میگیرن ولی توی برسی جزئی تر از هم جدا میشه.
به ماسل کار یه فرم خودرو سازی هم میشه گفت همون طور که گفتم، یعنی مثلا میگن فلان ماشین تو فرم ماسل ساخته شده؛ یعنی ویژگی های ماسل کارو داره.
در کل اینم باید بدونی که ماسل کار ماشینی نیست که سرشار از تکنولوژی های کمک راننده و… باشه، ماشینیه که به توانایی های راننده متکیه، یعنی هر کسی پشتش بشینه با ماشین عملکرد های متفاوتی داره بسته به مهارت خودش، برا همینه که اکثر کسایی که توی مسابقات درگ میشینن پشت ماسل کار نمیتونن تایم اعلامی کارخونه رو بزنن.
از یه ماسل کار نباید توقع لوکسی و آپشن و این ها رو داشت، چون برای این چیزا نیست.
چیزی که ماسل داره رو هیچ ماشین دیگه ای نداره، و وقتی میفهمی چی داره که بشینی پشت فرمونش.
چند از ماسل های معروف هم مثل پلیموث همی کودا، پونتیاک gto، دوج چارجر، پلیموث رودرانر سوپر برد، شورلت شول SS.
SMS
۲ مرداد ۱۴۰۳آها پس همون خودرو های عضلانی خودمونه ممنون
Taha Ayoobi
۲ مرداد ۱۴۰۳آره همونه
Asghar Masoumi
۳ مرداد ۱۴۰۳کاملا درست و دقیق.👌🏻👌🏻
مهدی
۳ مرداد ۱۴۰۳پونتیاک gto از نظر من بهترین ماسک کار تاریخ هیت مخصوصا در دو مدل 1964. و مدل. 1969 چند وقت پیش تونستم از دیجی کالا ماکت مایستو gto 65 با رنگ مورد علاقه ام نارنجی بخرم، خدا قسمت کنه واقعیش
amir
۲ مرداد ۱۴۰۳ولی روئلتو چه خوشگله داره کم دیده میشه
مازیار
۲ مرداد ۱۴۰۳البته که هیچوقت مرز مشخصی نبوده اما به نظرم 300SL میتونه مقدمه و میورا شروع رسمی باشه
kasra
۲ مرداد ۱۴۰۳به نظر من اسپرت یعنی یک ماشین زیبا خشن ۱۰۰ ۲۰۰ اسب قدرت و سوپر اسپرت ها با ایرودینامیک قوی با ۶۰۰ ۷۰۰ اسب هایپر کار هم برای خودرو های تولید محدود ۱۰۰۰ ۲۰۰۰ اسبی هست
JaMsHiD_R1988
۲ مرداد ۱۴۰۳الان پژو پارس اسپرته؟
Ahmad
۳ مرداد ۱۴۰۳بعد فاصله بین 200 اسب اسپرت تا 600 اسب سوپر اسپرت رو چی بگیم لابد میان اسپرت
Taha Ayoobi
۲ مرداد ۱۴۰۳الان تعریف این سه دسته چی شد
سوشیانت
۲ مرداد ۱۴۰۳جالبه که دوج چارجر دیتونا ۱۹۶۹ که رسما ماسل کار نبود و عملکرد خیلی خوبی تو همه زمینه ها داشت هیچ حرفی ازش زده نشد و بجاش پورشه ۹۲۸ هست که ازش به عنوان سریع ترین ماشین زمان خود یاد شده با سرعت ۲۸۵ که از سرعت ۳۲۰ دوج کمتره
این رو هم بگم که درسته که ماسل کار ها تو پیچ حرفی برای گفتن ندارن ولی تو خط مستقیم از سوپر اسپرت ها عملکرد بهتری دارن
Taha Ayoobi
۲ مرداد ۱۴۰۳جا داشت خیلی ماشین های دیگه ای میبود توی لیست…
راستگو
۲ مرداد ۱۴۰۳منبع: سوشیانت با سوختگی50 درصد
Taha Ayoobi
۲ مرداد ۱۴۰۳منبع: راستگو با مشکل کمبود اطلاعات
سوشیانت
۳ مرداد ۱۴۰۳منبع: مسابقات نسکار که رکورد رسمی هست میتونی بری مطالعه کنی ولی منبع راستگو: حرف خودش😂
BlackWing
۲ مرداد ۱۴۰۳سوشیانت جان ماسل کارها تقریباً تو تمام درگهایی که بین اونا و سوپرکارهای اروپایی و حتی همین کوروت نسل هشت برگزار میشه شکست میخورن ، مگر اینکه رول ریس باشه یا پیست درگ… تو درگ ۴۰۰ متر رو آسفالت معمولی رسماً میبازن بهشون
چون نمیتونن درست حسابی قدرت رو منتقل کنن.
خود امریکاییا میگن :
Can’t put the power down
سوشیانت
۳ مرداد ۱۴۰۳جناب بلک وینگ خود شما داری میگی تو پیست درگ برنده هستن! دلیلی وجود نداره که رو آسفالت مسابقات درگ برگزار بشه یه نگاه بندازی به مشخصات آمریکایی ها میبینی که به شتاب صفرتاصد زیر ۵ و قدرت بالای ۴۰۰ اسب و حداکثر سرعت بالای ۳۲۰ رسیدن سوپر اسپرت های اروپایی تو دهه ۶ و ۷۰ هیچ حرفی برای گفتن نداشتن تو خط مستقیم و خریدشون با اون قیمت رسما دور ریختن پوله مگر اینکه دنبال عملکرد خوب در پیچ ها باشی
Cert
۳ مرداد ۱۴۰۳اسپرت یک واریته از خودروی ساده
است اما سوپر اسپرت و هایپر تولید لیمیتد هستند
زیزیگولو
۲ مرداد ۱۴۰۳ماشیتی که طراحیو عملکردش فراتر از حد متوسط باشه میشه بهش گفت سوپر اسپرت
Taha Ayoobi
۲ مرداد ۱۴۰۳فک کنم بیشتر روی سوپر اسپرت های کلاسیک بود مقاله، چون چند تا مدل عالی بعد 2000 هم بود که بیاد اسمشون.
Alan.r
۲ مرداد ۱۴۰۳به نظر من300SL اولین سوپر اسپرت دنیاست چون تمام ویژگی های یک سوپر اسپرت رو داره
هم پرفورمنس خوبی رو ارائه میداد هم ظاهر بسیار زیبایی داره و هم تکنولوژی های جدیدی رو به همراه داشت
B
۲ مرداد ۱۴۰۳بنظرم تنها فاکتور برای اسپرت و سوپراسپرت اسپرت بودن پرفورمنسه طراحی خشن و تیز
ماسل کار ها جزو این دست قرار نمیگیرن بخاطر طراحیشون حتی بنظرم جی تی آر افسانه ای هم جزو سوپر کار ها نیست هر چقدرم خوب باشه اون طراحی خشن و تیز رو نداره
گرچه این تعریفا میتونه سلیقه ای باشه اما نظر من اینه پرفورمنس( هم خط مستقیم و هم پیست) بالا وزن کم و طراحی تیز و ظریف
Taha Ayoobi
۲ مرداد ۱۴۰۳👎👎👎
ALI.S
۲ مرداد ۱۴۰۳آقا مطلب باحالی بود.
در حین خودند وضعیت این بود:
اولاش: خوب ما نمیتونیم تعیین کنیم
یک کم بعد: خوب میشه یک چیزی تعیین کرد
کمی بعدتر: یعنی واقعاً فکر کردی میشه؟
سپس: حالا یک چیزهایی میشه گفت
آخر: هرچی داریم جلوتر میریم، وضعیت بدتر شده و کلاً هیچی نمیشه گفت😂
عالی بود. من که حال کردم😂
arvin44
۲ مرداد ۱۴۰۳جای مکلارن مرسدس slr و sls خالیه
Taha Ayoobi
۲ مرداد ۱۴۰۳لکسوس lfa، دوج وایپر.
! i M α η δ υ α R
۲ مرداد ۱۴۰۳انزو فراری گفته بود : (وزن / اسب بخار * 1000) …
اگر بین 100 تا 200 بود که هیچ …
اگر بین 200 تا 300 اسب بود ، میشه اسپرت …
اما اگر بیشتر از 300 اسب بخار بود ، ماشین وارد سگمنت سوپر اسپرت شده …
این تعریف هر چند دم دستی و حتی قدیمی به نظر میرسه ، اما هنوز هم برای درک این موضوع ، حقیقتا راهگشاست …
حتی میشه این دسته بندی رو ادامه هم داد و گفت بین 400 تا 500 مثلا سگمنت هایپر اسپرت …
و از 500 به بالا دیگه سگمنت مگا کوییک کار …
برای مثال این نسبت در فراری 458 ایتالیا :
562 اسب * 1000 بخش بر 1485 کیلوگرم =
378.45117845117
car lover
۲ مرداد ۱۴۰۳ممنون از اطلاعات خوبت رفیق👏
! i M α η δ υ α R
۲ مرداد ۱۴۰۳قربان شما عزیزم …
امیدوارم بدرد بخور بوده باشه …
🙏🙏🙏
Taha Ayoobi
۳ مرداد ۱۴۰۳چه جالب بود این فرمول 👌
! i M α η δ υ α R
۳ مرداد ۱۴۰۳آره طاها جان ، هر چند قانون نیست اما تا حد زیادی ، قابل اعتناست …
Mohammad hasan
۳ مرداد ۱۴۰۳الان یعنی به طور مثال چلنجر ۱۷۰ هایپر اسپرت به حساب میاد ؟
! i M α η δ υ α R
۳ مرداد ۱۴۰۳اگر توی ذهنت منطقا ، هایپر کار اون ماشینیه که مدرن باشه و بالای 1500 اسب باشه و قیمت میلیون دلاری داشته باشه که قطعا نه …
اما با در نظر گرفتن 1025 اسب قدرت و 1939 کیلو وزن و شتاب صفر تا 100 کیلومتر 1.66 ثانیه دیگه قطعا سوپر اسپرت نسیت …
اون دوران ، سوپر اسپرت ها بیشتر با موتورهای 8 سیلندر ( و بیشتر ) و آرایش موتور وسط و با دو درب و تنها دو سرنشین ، در عرف جامعه به این نام ، معروف شدند …
این چلنجر 170 رو ” هایپر درگستر ماسل ” بنامیم به نظرم صحیح تر باشه …
😎😎😎
Mohammad hasan
۴ مرداد ۱۴۰۳اون تعریف اولت مال یه متعصب شاید باشه
هایپر اسپرت خودرویه که عملکرد بالا رو در کنار تزیینات و آپشن های لوکس و سوپر لوکس بعضاً ارائه بده و قابلیت شخصی سازی بالایی داشته باشه
حالا به لحاظ قدرت دیمن به این عرصه پا گذاشته ولی تفاوت هایی هم داره
اون تعریف پایینی هم قشنگ بود
فرانسه
۲ مرداد ۱۴۰۳بنظرم پژو ۴۰۷ یه هایپر کار فوقالعاده با پرفورمنسی در حد جی تی ار نیسمو و پورشه ۹۱۱ توربو اس هست
چرا اینجا اسمی از پژو ۴۰۷ برده نشده؟
فرهاد
۲ مرداد ۱۴۰۳دلقک
JaMsHiD_R1988
۲ مرداد ۱۴۰۳فاکتور های مهم برای تعیین اسپرت و سوپر اسپرت و هایپر کار ، فرمان پذیری ، پویایی رانندگی ، احساس سبکی ماشین و فرمون سر پیچ ، چسبندگی و هندلینگه
Mohammad hasan
۳ مرداد ۱۴۰۳الان دوج چارجر دایتونا که رکورد ۲۰۰ مایل یا ۳۳۰ کیلومتر رو دهه ۶۰ میلادی شکست چی چی به حساب میاد با اون ابرو دینامیک عجیب غریبی که تو اون دوران داشت ؟
کماکان در پس بیوک جی آن ایکس قرار میگیره ؟
Mohammad88
۳ مرداد ۱۴۰۳ممنون از عزیزانی که نکات خوبی رو گفتن ولی این گروه بندی خیلی سختتر و عجیب تر هست مثلا فقط به پرفورمنس و قدرت ختم نمیشه من خوندم جایگاه هر خودرو تو زمان خودش و نهایت سرعتش و قیمت و تعداد ساخته شدش مهمه مثلا لامبورگینی رونتون تو زمان خودش به خاطر کمیاب بودن قیمت بالا تو زمان خودش هایپر کار بوده ولی من هیچ کدوم از ماسل کارها را تو دسته ی سوپرکار قرار نمی دم چون فقط قدرت زیاد و صدا دارن نمیتونن اون قدرت رو عملکرد تبدیل کنند