آموزشمقالات

اعداد و نوشته‌های روی باتری خودرو به چه معنا هستند؟

اگر به باتری خودرو دقت کنید اعداد و نوشته‌های گوناگونی را روی آن می‌بینید اما آیا با معنی این نوشته‌ها آشنا هستید؟


اکثر مالکان خودروهای درون‌سوز زمان زیادی را صرف فکر کردن به باتری خودرو نمی‌کنند مگر زمانی که زمان تعویض آن با باتری جدید فرا رسیده باشد. البته که این امر دلیل منطقی دارد چراکه باتری‌های مدرن نیاز چندانی به نگهداری و سرویس ندارند؛ اما شما از کجا متوجه می‌شوید که باید باتری خودرو را تعویض کنید؟ گاها نشانه‌های خرابی باتری واضح است یعنی خودرو روشن نمی‌شود. اینجاست که یکی از اصلی‌ترین دلایل استارت نخوردن خودرو خرابی باتری خواهد بود.

اکثر مالکان پس از خرابی باتری راهی فروشگاه‌ها شده و آن را با باتری جدید جایگزین می‌کنند اما اگر خواهان صرفه‌جویی در هزینه‌ها و یا امتحان یک برند جدید هستید دانستن اینکه خودروی شما از چه نوع باتری‌ای استفاده می‌کند اهمیت خواهد داشت. شما می‌توانید اطلاعات مربوط به باتری را از دفترچه راهنمای خودرو و یا برچسب‌های روی باتری فعلی به دست آورید. در روی باتری نوشته‌ها و اعدادی وجود دارند که اطلاعات آن را بیان می‌کنند. این نوشته‌ها و اعداد شامل عملکرد و طول عمر باتری و جزئیاتی همچون آمپراژ، تاریخ تولید و ابعاد فیزیکی و… هستند. برای اینکه بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید حتما راهنمای خرید باتری پدال را مطالعه بفرمایید.

سایز گروه باتری

خرید باتری برای اولین بار می‌تواند شما را کمی سردرگم کند. باتری‌های خودرو استاندارد جهانی ندارند و هر باتری‌ای مناسب هر خودرویی نیست. حتی اگر باتری ولتاژ درستی هم داشته باشد شاید ابعاد آن مناسب فضای درون پیشرانه خودرو نباشد و یا اینکه قطب‌های آن به درستی نتوانند به کابل‌ها متصل شوند. به همین خاطر اطلاع از سایز گروه وسیله نقلیه و باتری مهم است. سایز گروه کدی است که به‌صورت برچسب روی باتری چسبانده می‌شود و شامل اعداد یا اعداد و حروف با یکدیگر است. سایز گروه نشان دهنده ابعاد فیزیکی باتری است و همچنین اطلاعاتی درباره ولتاژ و آرایش قطب باتری را ارائه می‌کند. شورای بین‌المللی باتری BCI سیستم کلاس‌بندی سایز گروهی را ایجاد کرده که خودروسازان، شرکت‌های سازنده باتری و فروشنده‌ها از آن استفاده می‌کنند.

این سایز گروه‌ها با کد شامل دو عدد یا دو عدد و یک حرف شناخته می‌شوند. برای مثال سایز باتری رایج برای خودروهای سواری 94R است که قطب مثبت در سمت راست قرار دارد. این استانداردها در آمریکای شمالی به کار می‌روند و در دیگر بخش‌های دنیا شاهد استفاده از سایز گروه متفاوتی هستیم؛ مثلاً در اروپا استاندارد EN استفاده می‌شود درحالی‌که در آلمان و ژاپن استاندارد DIN و JIS کاربرد دارد. بسیاری از کدهای باتری در یک سیستم کد مرتبطی در سیستم دیگر دارند. فروشگاه‌های عرضه قطعات و باتری خودرو معمولاً جداولی برای این سیستم‌های کلاس‌بندی در دست دارند.

آمپر میل‌لنگ و آمپر میل‌لنگ سرد

عبارات آمپر میل‌لنگ CA و آمپر میل‌لنگ سرد CCA روش‌هایی برای توصیف توانایی باتری در روشن کردن خودرو تحت شرایط خاص هستند. CA و CCA در کنار اعداد برچسب باتری به چشم می‌خورند و این اعداد به خریداران کمک می‌کنند تا بهترین باتری برای خودرو و شرایط محیطی اطراف آن را انتخاب کنند. اعداد آمپر میل‌لنگ به شما می‌گویند که توانایی باتری در راه‌اندازی خودرو در هوای صفر درجه سانتی‌گراد چقدر است؛ اما آمپر میل‌لنگ سرد میزان انرژی باتری برای راه‌اندازی خودرو در دمای منفی ۱۸ درجه سانتی‌گراد را نشان می‌دهد. در هر دو حالت توانایی باتری در حالت شارژ کامل و به مدت ۳۰ ثانیه اندازه‌گیری می‌شود.

خریدارانی که به دنبال باتری کاراتر برای تولید انرژی بیشتر به ویژه در هوای سرد هستند باید به دنبال عدد CCA بالاتر باشند. برای مثال خودروهایی که در شهرهای گرم‌تر تردد می‌کنند می‌توانند از باتری‌هایی با اعداد CCA پایین‌تر هم استفاده کنند و مشکلی نداشته باشند؛ اما چرا دمای پایین هوا برای تخمین آمپر میل‌لنگ بکار گرفته می‌شود؟ به این دلیل که واکنش شیمیایی داخل باتری که باعث تولید انرژی می‌شود در هوای سردتر کند خواهد شد. در واقع یک باتری می‌تواند ۱۰۰ درصد قدرت خود را در دمای ۲۶.۶ درجه سانتی‌گراد ارائه کند اما در دمای نزدیک به صفر توان باتری به ۶۵ درصد می‌رسد و در دماهای کمتر از آن راندمان باتری ۴۰ درصد خواهد بود.

آمپرساعت و ظرفیت رزرو

اما رتبه‌بندی آمپرساعت روی برچسب باتری به شما می‌گوید که باتری چه مقدار انرژی را می‌تواند به مدت ۲۰ ساعت و در دمای ۲۶.۶ درجه سانتی‌گراد تولید کند. باتری ۱۰۰ آمپرساعت به این معناست که در شرایط ایده آل، باتری در تست ۲۰ ساعته خواهد توانست ۵ آمپر را در هر ساعت تولید کند. هرچه آمپرساعت باتری بالا باشد به معنی توانایی بیشتر در تولید انرژی قبل از نیاز به شارژ مجدد خواهد بود؛ اما اهمیت ظرفیت رزرو در این است که به شما اعلام می‌کند باتری در حالت از پیش تعیین شده و ایده آل، چند دقیقه نیرو را تا زمان افت ولتاژ تأمین خواهد کرد. این عدد به خالی شدن شارژ باتری بدون شارژ دینام بستگی دارد. در حقیقت ظرفیت رزرو به مواردی همچون زمانی که سیستم برق خودرو درست کار نمی‌کند و شما می‌خواهید بدانید تا زمان رسیدن به تعمیرگاه چقدر می‌توانید از باتری استفاده کنید اشاره دارد.

همچنین بخوانید: بهترین زمان تعویض باتری خودرو بعد از چند کیلومتر است؟

ظرفیت رزرو همچنین معیاری مفید برای تخمین مدت‌زمان استفاده از تجهیزاتی همچون رادیو و چراغ‌ها بدون خالی شدن باتری در زمان خاموش بودن پیشرانه است. رانندگانی که در زمان خاموش بودن پیشرانه از بخاری، کولر، نمایشگرهای سیستم اطلاعات مرکزی و یا خروجی‌های برق داخل کابین استفاده می‌کنند باید به دنبال یک باتری با ظرفیت رزرو بالاتر باشند.

تاریخ تولید و خرید

برخلاف برخی محصولات دیگر، هرچه از تاریخ تولید باتری بگذرد کیفیت آن بهتر نخواهد شد. اطلاع از تاریخ تولید باتری به خاطر گارانتی و موارد دیگر اهمیت دارد زیرا یک باتری در بهترین شرایط طول عمری بین ۳ تا ۵ سال خواهد داشت. برچسب مربوط به تاریخ تولید به شما اعلام می‌کند که چقدر از گارانتی باتری باقی مانده و کیفیت آن چگونه خواهد بود. هرچه از تاریخ تولید باتری جدید گذشته باشد بی‌شک کیفیت آن نیز افت خواهد کرد. تاریخ خرید هم معمولاً روی بالای باتری الصاق می‌شود و دارای دو ردیف حرف و عدد با شکل‌های بیضی است. این حروف مخفف نام ماه‌های میلادی بوده و اعداد نیز سال‌ها را نشان می‌دهند. زمانی که باتری خریداری شود کدهای مربوط به سال و ماه خرید روی آن چسبانده خواهند شد؛ مثلاً کد MY 24 به معنی ماه می ۲۰۲۴ است. تاریخ تولید نیز به کناره یا بالای باتری الصاق می‌شود و یا اینکه احتمال دارد برچسبی گرد باشد. این تاریخ نیز توسط حرف و عدد بیان می‌شود و حروف A تا M نشان دهنده ماه تولید هستند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۱۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. W O

    ۱۳ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (5 ديدگاه)

    سلام
    یه شرکت در حال حاضر باتریشو تو تلویزیون تبلیغ می کنه، که میگه “یک باتری عمری با 20 ماه گارانتی”
    یعنی میزان اعتماد خود شرکت به باتریشون جوریه که حاضر نیستن میزان گارانتی رو دو سال بزارن.

    موافقم 43
    مخالفم 4
    1. علیرضا

      ۱۴ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (241 ديدگاه)

      همینو جالبه دارن آمپری ۵۰ هزار تومن توی پاچه ملت میکنن
      یه باتری ۷۴ آمپر الان ۳۷۰۰ قیمت داره

      موافقم 15
      مخالفم 3
    2. ضياء کشتکار

      ۱۴ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام
      همون شرکت برند سوزوکی داره با ۳۶ ماه گارانتی بزرگوار

  2. Hero

    ۱۴ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (45 ديدگاه)

    بعضی توضیحاتتان نارسا است! مثلا عدد ca و cca بالا و پایین یعنی منظورتان از چند تا چند است؟
    مثلا الان (همینجوری) عدد ۵۰۰ بالاست یا پایین یا اصلا چنین عددی وجود ندارد!

    موافقم 11
  3. Hero

    ۱۴ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (45 ديدگاه)

    من خودم کارم برق و الکترونیکه و به برق خودرو و… مسلط هستم، امسال یک باتری ۷۵ آمپر ساعتی که شاید ۲ ساله داره مثل ساعت کار می‌کنه داشتم که گهگاه به کلی شارژش کاملا بیخود و بی‌علت می‌پرید و ولتاژش می‌دیدم به زیر ۷ ولت می‌رسه! (الان دقیق یادم نیست) با اینکه ماشین نه برق دزدی داره نه جریان زیادی می‌کشم نه وسیله‌‌ای روشن مونده بوده (همیشه سوییچ رو برمی دارم) و دینام هم سالمه و سالهاست همیشه هم وقتی ماشین رو برای چند روز نمیخوام استفاده کنم سرباتری رو برمی دارم. خلاصه در یکماه، شاید دو سه مرتبه اینجوری شد که بوسیله‌ی باتری به باتری کردن روشنش کردم و بردم همون باتری فروشی که خریده بودم اونم با دستگاههاش امتحان کرد و گفت همه چی اوکی هست اما محض احتیاط که در مناطق دور افتاده که میرم من رو نذاره، یک باتری نو انداختم و اونو گذاشتن توی انبار. تابحال نه من و نه خود باتری‌فروشه که آدم حرفه‌ای بود چنین موردی ندیده بودیم و ربط داریم به مشکل در اتصالات داخل باتری.
    اگر دوستان تجربه‌ای مشابه دارن بگن لطفا

    موافقم 3
    مخالفم 1
    1. مرتضی

      ۱۴ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (2 ديدگاه)

      سلام بله از اتصال داخلی باتریه وپیشنهاد میکنم اگه از نو استاندارد یا LMاست الکترولیت باتری رو خالی کن ودوبا ره با الکترولیت نو جایگذین کنید مشکل حل میشه اگه در اتصال سری داخل پلیت های خانه به خانه باشه که قطع ووصل میشه که نمیشه کاری کرد

    2. بهراد

      ۱۴ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (16 ديدگاه)

      صفحات باتری مشکل پیدا کرده و اتصالی می کنه.
      بهتره تعویض کنید هر چند تست کنیدو سالم در بیاد یه لحظه اتصالات میتونه سیستم برقی ماشینتون رو آسیب بزنه.
      پراید داشتیم اینطور شد چند بار باتری به باتری کردیم ولی باتری ساز گفت لازمه تعویض بشه

    3. ایهان

      ۱۵ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      باتری منم اوربیتال همینطوری شد و گارانتی قبول نکرد چون شارژش کرد و مشکلی به وجود نیومد و چندین بار من رو تو راه یا بی راه گذاشته یه دفعه افت آمپر و روشن نشدن

  4. مرتضی

    ۱۴ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام بله از اتصال داخلی باتریه وپیشنهاد میکنم اگه از نو استاندارد یا LMاست الکترولیت باتری رو خالی کن ودوبا ره با الکترولیت نو جایگذین کنید مشکل حل میشه اگه در اتصال سری داخل پلیت های خانه به خانه باشه که قطع ووصل میشه که نمیشه کاری کرد

  5. شاهوار

    ۱۵ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (7 ديدگاه)

    درود بر همه بزرگواران، سال ۹۶ برلیانس خریدم، با نگهداری درست از باطری مدت ۷ سال و۹ ماه و پانزده روز کار کرد و هنوز سالم بود ،چون ماشین اتومات هست و در اختیار خانواده، یه دونه نو تعویض کردم، با شرکتش تماس گرفتم جهت تبلیغات،خیلی ناراحت شدند که چرا اینقدر کار کرده، خلاصه نگهداری خیلی مهم است،این یکی رو اگر زنده بمونم، میرم واسه رکورد ۱۰ ساله. فیلم گرفتم دوست داشتید ارایه خواهم کرد. سپاس

    1. Hero

      ۱۵ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (45 ديدگاه)

      دوست عزیز رکورد شاید دست من باشه
      سال ۹۰ که هنوز چند ماه مونده بود به شروع تحریمهای تحریمدان پاره‌کن زمان احمدی‌نژاد، توی بازار باتریهای خارجی به وفور و با قیمت مناسب وجود داشت باتری کره‌ای اصل ۷۵ آمپرساعت انداختم تا سال ۱۴۰۱ برام کار کرد. یازده سال!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا