آموزش

حالت B گیربکس اتوماتیک به چه معناست و چه موقع باید از آن استفاده کرد؟

وقتی به دسته‌دنده خودروی گیربکس اتوماتیک خود نگاه می‌کنید حالت‌ها و حروف مختلفی را مشاهده می‌کنید که یکی از آن‌ها حالت B گیربکس است و می‌خواهیم کاربرد آن را شرح دهیم.


همه گیربکس‌های اتوماتیک مشابه هم نیستند. خودروهای مدرن می‌توانند از گیربکس‌های اتوماتیک استاندارد، دوکلاچه و یا CVT استفاده کنند اما به احتمال زیاد شیفتر یا دسته‌دنده همه خودروها دارای حالت‌های استاندارد P، R، N، D و L هستند. بی‌شک اکثر عزیزان با این حالت‌ها آشنا هستند اما برای افرادی که نمی‌دانند باید بگوییم P به معنی پارک است که گیربکس را قفل کرده و خودرو حرکت نخواهد کرد. R حالت دنده‌عقب است و N نیز خودرو را خلاص کرده و ارتباط گیربکس با پیشرانه را قطع می‌کند. حالت D یا درایو برای حرکت رو به جلوست و L نیز دنده‌سنگین محسوب می‌شود که گیربکس را به دنده یک یا دو محدود می‌کند.

همچنین بخوانید:

البته برخی خودروهای گیربکس اتوماتیک دارای حالت‌ها و نوشته‌های غیرمعمول هستند. برای مثال در برخی خودروها ارقام ۱ و ۲ یا حروف S، M، E و B در کنار دسته‌دنده دیده می‌شوند. عددهای ۱ و ۲ مشابه L هستند و گیربکس را به دنده ۱ یا ۲ محدود می‌کنند که در زمان یدک کشی در زمینی لغزنده و یا حرکت در سربالایی سنگین بسیار کاربردی خواهند بود. در اکثر خودروها حالت S یا اسپرت گیربکس نیز باعث می‌شود خودرو به دورهای بالاتری دست یافته و پرفورمنس بهتری داشته باشد. حالت M نیز در واقع به معنی تعویض دستی دنده است و راننده می‌تواند دنده‌ها را تعویض نماید. E نیز مخفف اکونومی یا اقتصادی است و باعث تعویض دنده‌ها در دورهای پایین‌تر شده و مصرف سوخت را کاهش می‌دهد.

اما حالت B گیربکس اتوماتیک به چه معناست؟ یکی از غیرمعمول‌ترین حالت‌های تعویض دنده در این نوع گیربکس‌ها حالت B است که مخفف کلمه Brake محسوب می‌شود. اگر دسته‌دنده در حالت B قرار داده شود گیربکس رفتاری مشابه حالت‌های ۱، ۲ یا L خواهد داشت. در واقع حالت B گیربکس اتوماتیک اولویت را به قدرت داده و سرعت در مرتبه پایین‌تری قرار می‌گیرد. همچنین این حالت مانع انتخاب دنده‌های سبک‌تر شده و از ترمز موتور برای بهبود کنترل و کشش خودرو استفاده می‌کند.

اگر خودروی شما دارای حالت B در کنار دسته‌دنده است باید از آن در حین رسیدن به سراشیبی استفاده کنید تا ترمزهای مکانیکی خودرو داغ نشوند. در واقع این حالت برای حرکت در سراشیبی، بکسل محموله‌های سنگین و یا حرکت در مسیرهای بسیار لغزنده به کار می‌رود. حالت B گیربکس اتوماتیک همچنین به حفظ کشش خودرو در زمان بارش برف کمک کرده و از هرزگردی چرخ جلوگیری می‌کند. البته باید دانست در اکثر موارد نیازی به استفاده از حالت‌های B، L یا ۱ و ۲ نخواهید داشت زیرا همان استفاده از حالت D کفایت می‌کند. البته دانستن این نکات به مالکان خودروهای اتوماتیک کمک می‌کند تا بسته به شرایط رانندگی و آب و هوایی بهترین گزینه را انتخاب کنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۴۱۷ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. car lover

    ۲۱ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1409 ديدگاه)

    بیشتر خودروهای الکتریکی همچین چیزی دارن

    موافقم 18
    مخالفم 4
    1. SMS

      ۲۱ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (578 ديدگاه)

      خودرویی هست که همه رو (بجز تکراری ها) داشته باشه

      موافقم 9
      مخالفم 7
  2. Taha Ayoobi

    ۲۱ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (4314 ديدگاه)

    چه جالب نمی‌دونستم

    موافقم 16
    مخالفم 5
  3. froG-driVer

    ۲۱ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1013 ديدگاه)

    یجورایی مثل retrader موتور کامیون توی سرعت های پایین؟آیا؟

    موافقم 17
    مخالفم 3
  4. حسن

    ۲۲ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من تو تولیدات داخلی ندیدم همچین چیزی

    موافقم 14
  5. مسعود اکبری

    ۲۲ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    این سیستم B گیربکس اتوماتیک در حقیقت کار ریتاردر یا ترمز خودکار توسط موتور و گیربکس هست و خیلی در عملکرد ماشین‌ها جهت جلوگیری از گرمایش موتور و چرخها می‌کند و همچنین از هرز چرخیدن چرخها یا همون تیک اف لاستیک جلوگیری کرده و باعث عملکرد بهتر و پایداری مناسب خودرو در شرایط محیطی رانندگی خواهد شد

    موافقم 16
    مخالفم 1
  6. علیرضا

    ۲۲ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    منم با موارد مطرح شده توسط کارشناس موافقم.فکر کنم همان ریتاردر باشه بدون ترمز.

    موافقم 9
    مخالفم 2
  7. حمید الف

    ۲۲ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (4 ديدگاه)

    اغلب تصاویری که میبینید مربوط به تویوتا پریوس هستند. جالبه که دقت نکرده بودم این مدل برخلاف اکثریت اتوماتیک ها که حالت پارک دارن، اصلا دنده پارک نداره!
    ضمنا تو این مطلب اشاره ای به حالت w نشده بود که اونم هم مخفف زمستان هست و برای برف و بکسواد نکردن هست.

    موافقم 11
    مخالفم 2
    1. aaaaaaaa

      ۲۲ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (14 ديدگاه)

      Winter یعنی زمستان. اکثرا با شکل برف نشون داده میشه

      موافقم 9
      مخالفم 1
    2. علیرضا

      ۲۲ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (3 ديدگاه)

      سلام بنده تعمیرکار هستم . خودرو پریوس و لکسوس ch200 که هردو هیبرید هستند دقیقا همین مدل دسته دنده را دارند و حالت p یا همون پارک یه کلید جدا گانه کنار دسته دنده هست اونو که بزنی اگر ماشین ثابت باشه و دنده رویn میره تو پارک

      موافقم 10
      مخالفم 0
  8. فرهاد . کرج

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام … حالت B در حقیقت همان ترمز موتور میباشد و برای سرازیری های شدید و شیب های بسیار شدید در جاده ها ،،بسیار بسیار مهم لازم و ضروری است . چون اگر چندمرتبه ترمز پایی را فشار بدهیم ، ترمز اصلی خودرو و لنت ها و دیسک‌های چرخ داغ شده و دیگر عملا” هیچ ترمزی نخواهیم داشت …..

  9. فرهاد . کرج

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام … حالت B در حقیقت همان ترمز موتور میباشد و برای سرازیری های شدید و شیب های بسیار شدید در جاده ها ،،بسیار بسیار مهم لازم و ضروری است . چون اگر چندمرتبه ترمز پایی را فشار بدهیم ، ترمز اصلی خودرو و لنت ها و دیسک‌های چرخ داغ شده و دیگر عملا” هیچ ترمزی نخواهیم داشت …..

  10. فرهاد . کرج

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام … حالت B در حقیقت همان ترمز موتور میباشد و برای سرازیری های شدید و شیب های بسیار شدید در جاده ها ،،بسیار بسیار مهم لازم و ضروری است . چون اگر چندمرتبه ترمز پایی را فشار بدهیم ، ترمز اصلی خودرو و لنت ها و دیسک‌های چرخ داغ شده و دیگر عملا” هیچ ترمزی نخواهیم داشت …..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا