وقتی به دستهدنده خودروی گیربکس اتوماتیک خود نگاه میکنید حالتها و حروف مختلفی را مشاهده میکنید که یکی از آنها حالت B گیربکس است و میخواهیم کاربرد آن را شرح دهیم.
همه گیربکسهای اتوماتیک مشابه هم نیستند. خودروهای مدرن میتوانند از گیربکسهای اتوماتیک استاندارد، دوکلاچه و یا CVT استفاده کنند اما به احتمال زیاد شیفتر یا دستهدنده همه خودروها دارای حالتهای استاندارد P، R، N، D و L هستند. بیشک اکثر عزیزان با این حالتها آشنا هستند اما برای افرادی که نمیدانند باید بگوییم P به معنی پارک است که گیربکس را قفل کرده و خودرو حرکت نخواهد کرد. R حالت دندهعقب است و N نیز خودرو را خلاص کرده و ارتباط گیربکس با پیشرانه را قطع میکند. حالت D یا درایو برای حرکت رو به جلوست و L نیز دندهسنگین محسوب میشود که گیربکس را به دنده یک یا دو محدود میکند.
همچنین بخوانید:
البته برخی خودروهای گیربکس اتوماتیک دارای حالتها و نوشتههای غیرمعمول هستند. برای مثال در برخی خودروها ارقام ۱ و ۲ یا حروف S، M، E و B در کنار دستهدنده دیده میشوند. عددهای ۱ و ۲ مشابه L هستند و گیربکس را به دنده ۱ یا ۲ محدود میکنند که در زمان یدک کشی در زمینی لغزنده و یا حرکت در سربالایی سنگین بسیار کاربردی خواهند بود. در اکثر خودروها حالت S یا اسپرت گیربکس نیز باعث میشود خودرو به دورهای بالاتری دست یافته و پرفورمنس بهتری داشته باشد. حالت M نیز در واقع به معنی تعویض دستی دنده است و راننده میتواند دندهها را تعویض نماید. E نیز مخفف اکونومی یا اقتصادی است و باعث تعویض دندهها در دورهای پایینتر شده و مصرف سوخت را کاهش میدهد.
اما حالت B گیربکس اتوماتیک به چه معناست؟ یکی از غیرمعمولترین حالتهای تعویض دنده در این نوع گیربکسها حالت B است که مخفف کلمه Brake محسوب میشود. اگر دستهدنده در حالت B قرار داده شود گیربکس رفتاری مشابه حالتهای ۱، ۲ یا L خواهد داشت. در واقع حالت B گیربکس اتوماتیک اولویت را به قدرت داده و سرعت در مرتبه پایینتری قرار میگیرد. همچنین این حالت مانع انتخاب دندههای سبکتر شده و از ترمز موتور برای بهبود کنترل و کشش خودرو استفاده میکند.
اگر خودروی شما دارای حالت B در کنار دستهدنده است باید از آن در حین رسیدن به سراشیبی استفاده کنید تا ترمزهای مکانیکی خودرو داغ نشوند. در واقع این حالت برای حرکت در سراشیبی، بکسل محمولههای سنگین و یا حرکت در مسیرهای بسیار لغزنده به کار میرود. حالت B گیربکس اتوماتیک همچنین به حفظ کشش خودرو در زمان بارش برف کمک کرده و از هرزگردی چرخ جلوگیری میکند. البته باید دانست در اکثر موارد نیازی به استفاده از حالتهای B، L یا ۱ و ۲ نخواهید داشت زیرا همان استفاده از حالت D کفایت میکند. البته دانستن این نکات به مالکان خودروهای اتوماتیک کمک میکند تا بسته به شرایط رانندگی و آب و هوایی بهترین گزینه را انتخاب کنند.
car lover
۲۱ مرداد ۱۴۰۳بیشتر خودروهای الکتریکی همچین چیزی دارن
SMS
۲۱ مرداد ۱۴۰۳خودرویی هست که همه رو (بجز تکراری ها) داشته باشه
Taha Ayoobi
۲۱ مرداد ۱۴۰۳چه جالب نمیدونستم
froG-driVer
۲۱ مرداد ۱۴۰۳یجورایی مثل retrader موتور کامیون توی سرعت های پایین؟آیا؟
حسن
۲۲ مرداد ۱۴۰۳من تو تولیدات داخلی ندیدم همچین چیزی
مسعود اکبری
۲۲ مرداد ۱۴۰۳این سیستم B گیربکس اتوماتیک در حقیقت کار ریتاردر یا ترمز خودکار توسط موتور و گیربکس هست و خیلی در عملکرد ماشینها جهت جلوگیری از گرمایش موتور و چرخها میکند و همچنین از هرز چرخیدن چرخها یا همون تیک اف لاستیک جلوگیری کرده و باعث عملکرد بهتر و پایداری مناسب خودرو در شرایط محیطی رانندگی خواهد شد
علیرضا
۲۲ مرداد ۱۴۰۳منم با موارد مطرح شده توسط کارشناس موافقم.فکر کنم همان ریتاردر باشه بدون ترمز.
حمید الف
۲۲ مرداد ۱۴۰۳اغلب تصاویری که میبینید مربوط به تویوتا پریوس هستند. جالبه که دقت نکرده بودم این مدل برخلاف اکثریت اتوماتیک ها که حالت پارک دارن، اصلا دنده پارک نداره!
ضمنا تو این مطلب اشاره ای به حالت w نشده بود که اونم هم مخفف زمستان هست و برای برف و بکسواد نکردن هست.
aaaaaaaa
۲۲ مرداد ۱۴۰۳Winter یعنی زمستان. اکثرا با شکل برف نشون داده میشه
علیرضا
۲۲ مرداد ۱۴۰۳سلام بنده تعمیرکار هستم . خودرو پریوس و لکسوس ch200 که هردو هیبرید هستند دقیقا همین مدل دسته دنده را دارند و حالت p یا همون پارک یه کلید جدا گانه کنار دسته دنده هست اونو که بزنی اگر ماشین ثابت باشه و دنده رویn میره تو پارک
فرهاد . کرج
۲۳ مرداد ۱۴۰۳سلام … حالت B در حقیقت همان ترمز موتور میباشد و برای سرازیری های شدید و شیب های بسیار شدید در جاده ها ،،بسیار بسیار مهم لازم و ضروری است . چون اگر چندمرتبه ترمز پایی را فشار بدهیم ، ترمز اصلی خودرو و لنت ها و دیسکهای چرخ داغ شده و دیگر عملا” هیچ ترمزی نخواهیم داشت …..
فرهاد . کرج
۲۳ مرداد ۱۴۰۳سلام … حالت B در حقیقت همان ترمز موتور میباشد و برای سرازیری های شدید و شیب های بسیار شدید در جاده ها ،،بسیار بسیار مهم لازم و ضروری است . چون اگر چندمرتبه ترمز پایی را فشار بدهیم ، ترمز اصلی خودرو و لنت ها و دیسکهای چرخ داغ شده و دیگر عملا” هیچ ترمزی نخواهیم داشت …..
فرهاد . کرج
۲۳ مرداد ۱۴۰۳سلام … حالت B در حقیقت همان ترمز موتور میباشد و برای سرازیری های شدید و شیب های بسیار شدید در جاده ها ،،بسیار بسیار مهم لازم و ضروری است . چون اگر چندمرتبه ترمز پایی را فشار بدهیم ، ترمز اصلی خودرو و لنت ها و دیسکهای چرخ داغ شده و دیگر عملا” هیچ ترمزی نخواهیم داشت …..