آموزش

معنی MSRP یا قیمت خرده‌فروشی پیشنهادی توسط خودروساز چیست؟

MSRP مخفف عبارت “قیمت خرده‌فروشی پیشنهادی توسط خودروساز” است. در واقع این عبارت، قیمتی است که خودروساز برای نمایندگی و به منظور فروش خودرو پیشنهاد می‌دهد. خریداران خودرو در کشورهای دیگر زمان خرید خودرو شاهد یک برچسب روی شیشه خودروها خواهند بود که قیمت را نشان می‌دهد. در واقع یک قانون خاص برای نصب این برچسب روی شیشه خودروهای صفرکیلومتر وجود دارد.

البته نمایندگی‌ها مجبور نیستند که این قیمت را بپذیرند و در واقع به ندرت هم خودرو را با همان MSRP می‌فروشند. همان‌گونه که دیده می‌شود این قیمت پیشنهادی است. در اکثر موارد خریداران قیمت کمتری را نسبت به MSRP می‌پردازند اما نمایندگی‌ها از طرف دیگر می‌توانند در صورت وجود تقاضای زیاد برای یک خودروی خاص قیمت آن را بالا ببرند. معمولاً این اتفاق در زمان معرفی خودروهای جدید که طرفداران زیادی دارند رخ می‌دهد. البته کمبودهای زنجیره تأمین ناشی از همه‌گیری کرونا نیز باعث شده است نمایندگی‌ها از فرصت استفاده کنند و خودروهایی همچون کیا تلوراید و تویوتا راو ۴ را با قیمت بالاتری به فروش برسانند. حتی اوضاع برای خودروهایی همچون فورد برانکو نیز خوب نیست زیرا با قیمت بالاتری نسبت به MSRP به فروش می‌رسند.

MSRP چگونه تعیین می‌شود؟

این قیمت توسط خودروسازان و با در نظر گرفتن قیمت پایه، هزینه‌های تحویل و آپشن های روی خودرو تخمین زده می‌شود. قیمت پایه معمولاً همان هزینه‌های خودرو بدون هرگونه هزینه‌های یاد شده است. با در نظر گرفتن تمامی این فاکتورها، قیمت خرده‌فروشی پیشنهادی توسط خودروساز به دست می‌آید.

چه چیزهایی روی قیمت نهایی معامله تأثیر دارند؟

MSRP که با نام قیمت برچسبی هم شناخته می‌شود احتمالاً بزرگ‌ترین فاکتور در تعیین قیمت نهایی یک خودرو برای خرید است. البته شما می‌توانید با نمایندگی برای گرفتن تخفیف بیشتر چانه بزنید. نمایندگی‌ها همیشه تلاش خواهند کرد MSRP کامل را در نظر بگیرند اما در شرایط عادی، نمایندگی با قیمت پایین‌تر هم مشکلی نخواهد داشت.

همه‌چیز سرراست به نظر می‌رسد، نه؟

درست است. قیمت خرده‌فروشی پیشنهادی توسط خودروساز یکی از راحت‌ترین مفهوم‌ها در زمان بررسی خرید یک خودروی جدید است. این یک راه بسیار آسان برای مقایسه خودروهای یک کلاس است. اکثر وب‌سایت‌های خودرویی MSRP را ارائه می‌کنند و بنابراین به راحتی می‌توان قیمت‌ها را با یکدیگر مقایسه کرد. گاهی اوقات شما خواهید دید که خودروسازان از MSRP برای توصیف قیمت یک خودرو بدون هرگونه آپشن یا هزینه‌های تحویل استفاده می‌کنند.

اگر وضعیت صنعت خودرو عادی باشد شما به راحتی خواهید توانست یک خودرو را با قیمتی پایین‌تر از MSRP خریداری کنید اما اگر کمبودهای قطعات مختلف ادامه داشته باشد شاید نتوان خودرو را با چنین شرایطی خریداری کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳ دیدگاه‌ها

  1. ممد ژانگولر

    ۱۷ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (4145 ديدگاه)

    اول دم علی بخردی گرم بعدشم دم پدال گرم بابت این مقاله 👏

    موافقم 14
    مخالفم 4
  2. Jdm باز

    ۱۷ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (1062 ديدگاه)

    پدال با مطالب اموزشی عالی مینوازد
    همین فرمونو بگیر برو جلو دمت گرم

    موافقم 12
    مخالفم 1
  3. عاشق پدال

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (254 ديدگاه)

    دقیقا درسته.
    قیمت فروش خودرو همیشه کمتر از msrp هستش.
    حتی بعضی خودروهای اقتصادی پرتیتراژ 10 هزار دلار کمتر فروش میره مخصوصا تو امریکا و کانادا. نمایندگی 1000تا ماشین سفارش میده تو یک ماه میفروشه همه رو. برا همین دیگه هزینه ی حمل و نقل و خیلی چیزا رو از مشتری نمیگیره. چون براش میصرفه.
    خودروهای خاص یا یکم گرون و لاکچری شاید به قیمت msrpفروش بره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا