در برخی از خودروهای دکمهای به نام RSCA Off وجود دارد و ما میخواهیم کاربرد این دکمه را شرح دهیم.
چند دهه پس از تولید اولین خودروی تویوتا به نام مدل AA در سال ۱۹۳۶، خودروساز ژاپنی جزو مشهورترین نامهای صنعت جهان است. تویوتا طیف گستردهای از وسایل نقلیه، از وانت پیکاپ ۱۰ هزار دلاری گرفته تا شاسی بلندها و خودروهای اسپرت گرانقیمت را ارائه میکند. در دنیای مدرن، کابین خودروهای تویوتا پر از نمایشگرهای لمسی، دکمهها و کلیدهای گوناگون است که البته هدف همه آنها ارائه ویژگیهای رفاهی و ایمنی به سرنشینان خواهد بود.
یکی از دکمههایی که در خودروهای مدرن تویوتا بکار رفته و شاید برخی خریداران که چندان در دنیای خودرو حضور ندارند با عملکرد آن آشنا نباشد دکمه RSCA Off است. این حروف مخفف عبارت Roll Sensing Curtain Airbags یا کیسههای هوای پردهای حساس به چپ کردن خودرو هستند. زمانی که دکمه مربوط به این ویژگی فعال باشد، با تشخیص هرگونه ناپایداری و چپ کردن وسیله نقلیه، کیسههای هوا بیش از حد معمول باد شده و باز باقی میمانند تا از راننده و سرنشینان محافظت کنند. همچنین در زمان چپ کردن خودرو، این کیسههای هوا بخش بیشتری از شیشهها را پوشش میدهند تا جان سرنشینان در امان باشد. همانطور که نام دکمه نشان میدهد، RSCA Off باعث غیرفعال سازی ویژگی یاد شده خواهد شد هرچند روی دیگر کیسههای هوا تأثیری نخواهد داشت. شاید این سؤال برای شما پیش آید که سیستم RSCA یک ویژگی ایمنی مهم محسوب میشود پس چرا باید فردی خواهان خاموش کردنش باشد؟ واقعیت این است که برخی مالکان دوست دارند تنظیمات سیستمهای خودرو را حتی برای مدتی کوتاه غیرفعال سازند و به همین خاطر تویوتا دکمه مربوط به RSCA Off را تعبیه کرده است.
در روی کاغذ شاید به نظر برسد شما هرگز نباید دکمه موردبحث را فشار دهید. با اینکه یک راننده عادی هرگز طرز رانندگی خطرناکی که منجر به چپ کردن خودرو شود نخواهد داشت اما جاده پر از خطرات غیر قابل پیشبینی است و بنابراین باید همه حالات را در نظر گرفت. البته بازهم شرایطی وجود دارد که خاموش کردن دکمه RSCA تویوتا ایده بدی نخواهد بود. یکی از حالات حساسیت این سیستم است که شاید باعث باز شدن کیسههای هوای پردهای در برخی تصادفات شود. این امر میتواند حتی مجروح شدن سرنشینان را در پی داشته باشد. علاوه بر این، در شرایط آفرود توصیه میشود سیستم RSCA خاموش باشد. بسیاری از خودروهای تویوتا با طراحی آفرود عرضه میشوند و در مسیرهای خارج از جاده نیز ناهمواریهای زیادی وجود دارد.
آخرین چیزی که راننده تویوتا میخواهد گیج شدن سیستم RSCA و باز شدن آن حتی در شرایط عادی است. یکی از کاربران تویوتا در فروم های مخصوص این خودروساز مدعی شده اگر کیسههای هوای پردهای در این حالت باز شوند تحت پوشش گارانتی قرار نمیگیرند و بنابراین مالک باید هزینه زیادی را متحمل شود؛ اما همه میدانیم که درست همانند پیشرانههای قابلاطمینانی که میسازد، تویوتا برندی با سطح ایمنی بالاست و سیستم RSCA نیز نوآوری مثبتی به شمار میرود هرچند برخی اعتقاد دارند خالی از نقص نیست و مالکان زیادی آن را خاموش میکنند.
! i M α η δ υ α R
۳ شهریور ۱۴۰۳ممنونم از شاهین خان عزیز …
خود مقاله همه چیز رو کامل و دقیق گفت …
دیگه چیزی به نظرم نمی مونه برای گفتن ، فقط اضافه کنم برای کسی که هرگز مسیر ” off road ” نمی ره اما در جاده ها برای مسافرت تردد می کنه ، خاموش نکنه خیلی بهتره …
همون طور که خیلی ها می دونن ماشین های تویوتا بسیار خوش نفس هستند و بسیار خوب گاز می خورن اما حقیقت اینه که به همون خوبی هرگز قادر به ترمزگیری و توقف خودشون نیستن و متاسفانه به راحتی و زیاد چپ می کنن …
دوستان کارشناس دست اندر کار خرید و فروش لندکروزر ها ( و پرادو ها و … ) می دونن که چه تعداد از لندکروزرهای ایران اتاق تعویض هست و چرا !!!!
اینه که اگه دوستان جاده میرن تحت هیچ شرایطی خاموشش نکنن …
برقرار و پایدار ، شاد و سربلند باشید …
شاهین
۳ شهریور ۱۴۰۳ارادت دارم 🌺
سلام نیکخوام غلامرضا
۳ شهریور ۱۴۰۳آنقدر وضع جاده ها و دست انداز ها بده که باید هر ماشینی که ایرانه این قابلیت رو داشته باشه
در این کارزار حمایت شما نیاز داریم:
https://www.karzar.net/149235
مصطفی صداقت
۳ شهریور ۱۴۰۳علی دایی این و روشن نکرده بود بعد میگفت تویتا …فلانه و بساره
فرزانه
۳ شهریور ۱۴۰۳البته من تالان تویوتا chr مدل جدید دارم و خوبی این ماشین به این است که به فاصله نیم متری به هر چی اتومات استوپ میکنه و اگه راهنما نزنید هنگامی که میخواهید لاین را عوض کنید ماشین درست این اجازه رو به شما نمیده.
طیب محمدی
۷ شهریور ۱۴۰۳آپشن جالبی ست،
مجید
۴ شهریور ۱۴۰۳وانت لنکروز در سر پیچ خیلی راحت چپ می کنند .مخصوصا مدل قریمی هاش که در زمان جنگ در جبهه از اونها استفاده می کردند والان شخصی شده اند .