آموزشمقالات

حروف W و SAE در مشخصات روغن موتور مخفف چیست؟

حتماً شما نیز هنگام تعویض روغن موتور خودروی خود با ویژگی‌های آن از جمله اعداد و حروفی همچون SAE و W روبرو شده‌اید اما آیا می‌دانید حروف W و SAE مخفف چیست؟


اگر دفترچه راهنمای خودروی خود و یا قوطی روغن موتور را نگاه کنید یک سری اعداد و حروف انگلیسی را خواهید دید. کدهای رایج روغن موتور شامل 10W-30، 5W-30، 0W-20 و… هستند اما در واقعیت انواع بسیار زیادی از روغن موتورها در کلاس‌های گوناگون وجود دارد. با اینکه برخی از روغن‌ها را می‌توان در پیشرانه‌های گوناگون بکار برد اما هر خودروسازی به رانندگان توصیه می‌کند از روغن مخصوص پیشرانه آن خودرو استفاده کنند. تمامی اطلاعات مربوط به نوع روغن موردنیاز خودروها در دفترچه راهنمای آن‌ها نوشته شده است و استفاده از روغن موتور اشتباه می‌تواند عواقب زیادی داشته باشد.

همچنین بخوانید: معنی حروف مخفف بکار رفته در پیشرانه‌ها چیست؟

اما این کدها و به‌طور خاص حرف W در روغن موتور مخفف چیست؟ وقتی صحبت از کدهای مربوط به روغن موتور باشد شاید حرف W راحت‌ترین کد در این میان باشد که مخفف کلمه Winter یا زمستان است و نشان می‌دهد که ویسکوزیته یا میزان رقیق بودن روغن در دماهای پایین همچون استارت خودرو در صبح سرد زمستانی چگونه است. البته فقط اطلاع از مفهوم کد W نمی‌تواند چیز زیادی درباره خود روغن موتور بگوید و اگر بخواهید اطلاعات بیشتری درباره سایر حروف و اعداد به دست آورید باید تا انتها این مقاله را دنبال کنید.

جدای از حرف W، بخش اصلی کدهای روغن موتور شامل یک سری اعداد است. معمولاً یک عدد قبل از حرف W و یک عدد پس از آن استفاده می‌شود. همان‌طور که گفتیم حرف W نشان دهنده کلمه زمستان و ویسکوزیته روغن در هوای سرد است. عددی که قبل از حرف موردبحث می‌آید دقیقاً به میزان ویسکوزیته روغن در زمستان و دماهای پایین اشاره می‌کند درحالی‌که عدد بعدی هم نشان دهنده میزان ویسکوزیته در دماهای بالاست. برای درک بهتر می‌توانیم از یک مثال استفاده کنیم. برخی روغن‌ها مشخصات 5W-30 دارند که یکی از رایج‌ترین انواع روغن‌های بکار رفته در خودروهای مدرن است و برای طیف وسیعی از پیشرانه‌ها می‌توان از آن استفاده کرد. بر اساس آنچه که درباره کدهای روغن موتور گفتیم، روغن 5W-30 دارای ویسکوزیته گرید ۵ در دماهای پایین است به این معنی که روغن در هوای سرد رقیق‌تر بوده و راحت‌تر می‌تواند بین قطعات حرکت کرده و روان کاری را انجام دهد. عدد بعد از W نیز گرید ویسکوزیته روغن در دماهای بالا را نشان می‌دهد که ۳۰ است و بنابراین روغن زمانی که گرم‌تر شود غلیظ‌تر خواهد بود. با این کار روغن می‌تواند در دماهای بالا روان کاری خود را انجام داده و درعین‌حال از قطعات داخلی در برابر اصطکاک و داغ شدن محافظت نماید.

اما جدای از به‌کارگیری حرف W بین اعداد چند رقمی، اکثر روغن موتورها دارای کدی با نام SAE نیز هستند که معمولاً قبل از کدهای قبلی نوشته می‌شود و برای مثال می‌توانیم به روغن SAE 5W-30 اشاره کنیم. همانند خود کدها، حروف SAE نیز مهم هستند. این سه حرف مخفف عبارت Society of Automotive Engineers یا انجمن مهندسان خودروست. این سازمان از اوایل قرن بیستم وجود دارد و اولین بار توسط خبرنگاران خودرویی تأسیس شده است. از آن زمان تاکنون SAE گسترش یافته و تعداد اعضای آن بیش از ۱۲۸ هزار نفر است. در حال حاضر SAE به کار انتشار مقالات معتبر در زمینه وسایل نقلیه و همچنین بررسی و وضع برخی استانداردها می‌پردازد. این سازمان نه تنها در تولید مقالات آموزشی و استانداردهای صنعت خودرو فعالیت می‌کند بلکه با مهندسان هوافضا و دیگر کارشناسان فنی همکاری دارد. وقتی صحبت از روغن موتور باشد، SAE استانداردهای ویسکوزیته روغن را وضع خواهد کرد. این استانداردها به همه اجازه می‌دهد تا با اطمینان خاطر بیشتری روغن را انتخاب و خریداری نمایند و بدانند که روغن انتخابی ویسکوزیته و مشخصات روان کاری مناسبی برای خودرو خواهد داشت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۲۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. روزبه

    ۲۸ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (64 ديدگاه)

    البته اینی که توی مقاله غلظت ( غلیظ و رقیق شدن روغن ) نامیده شده یه اشتباه مزرگ ولی مصطلحه و در اصل این ویسکوزیته یا گرانروی یا همون سادشو بگم شل و سفتی روغنه که تغییر میکنه نه غلظت . تفاوت غلظت رو یه چایی پر رنگ و یه چایی کمرنگ به خوبی نشون میده . در حالی که عدد گرانروی مقاومت سیال در برابر جاری شدن رو نشون میده که هر چی عدد کوچیکتر باشه سیال راحت تر جاری میشه و سادشو بگم شل تره . تفاوت گرانروی رو میشه با خالی کردن یه لیوان آب و یه لیوان عسل مشاهده کرد .

    موافقم 60
    مخالفم 2
    1. شاهین

      ۲۹ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (4776 ديدگاه)

      سلام ممنون از دقت نظر شما
      بله درست می فرمایید ولی من بخاطر اینکه متن یه کم رسمی تر باشه اینو نوشتم ولی با همون شلی و سفتی خیلی راحت تر میشد موضوع رو توضیح داد
      ممنونم

      موافقم 14
      مخالفم 1
    2. nima.jdm

      ۱۶ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (1012 ديدگاه)

      عالی

  2. MasouD

    ۲۹ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (74 ديدگاه)

    ویسکوزیته روغن با افزایش دما کم میشه
    سرچ کنید متوجه میشید
    یه امر واضخه با نمودارها میشه متوجه شد
    اما انگار اعداد گفته شده روغن موتور برعکسه
    مثلا 10w40 میشه 10 در دمای کم و 40 در دمای بلا
    ؟؟؟؟؟

    موافقم 9
    مخالفم 3
    1. سعید

      ۲۹ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (44 ديدگاه)

      روغن‌های به اصطلاح اتومات از نظر فرمول برعکس روغن‌های قدیمی هستن
      قدیم روغن ها 40 یا 50 بودن که توی هوای سرد ماشین سنگین استارت می‌خورد. ولی وقتی گرم میشد رقیق تر میشد. برای همین تا زمان گرم شدن، لابلای قطعات روغنکاری نمیشد!
      اما الان موادی بهش میزنن که وقتی سرد هست غلظتش زیاد نباشه که تا موقع گرم شدن روغن رسانی به همه قطعات انجام بشه و سنگین استارت نخوره

      1. MasouD

        ۲۹ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (74 ديدگاه)

        فرمایش شما درست
        میان در لحظه استارت که بیشترین اصطهلاک هست افزودنی هایی اضافه میکنن که عمل روغنکاری بهتر انجام بشه
        اما قطعا مشخصه که روغن گرم از روغن سرد ویسکوزیته کمتری داره
        اصطلاحا رقیق تر میشه و عمل روغنکاری رو بهتر انجام میده
        چه در عمل مشاهده کنیم چه در علم و نمودار ها اعداد بعد از گرم شدن باید کم بشن نه زیاد

        ولی توی روغن موتور عجیبه که برعکسشه

        موافقم 3
        مخالفم 0
        1. Hasan hajizadeh

          ۳۰ بهمن ۱۴۰۳
          سوابق: (1 ديدگاه)

          سلام عزیزجون دقیقا به خاطرهمین مسئله هست که اسمش روگذاشتن اتوماتیک ویک عده مهندس درحددانشمنددورهم جمع شدندو تحقیق واختراع میکنن غیرازاین بودکه میشدقیر!!!
          بله زمانیکه گرم میشه غلضت بیشترمیشه زمانی که سردمیشه رقیق تریاشل ترمیشه.

        2. M

          ۳ اسفند ۱۴۰۳
          سوابق: (2 ديدگاه)

          من دانشجوی مهندسی مکانیک هستم و در درس مکانیک سیالات که داشتیم اتفاقا نمودار هاشو رسم کردیم و متوجه شدیم روغن موتور مانند آب خیلی از رفتار هاش با سیالات دیگر متفاوته و برای همینه که در موتور ازش استفاده میشه وگر نه اگه مانند بقیه سیالات می‌بود در بلند مدت ضرر های فراوانی به سیستم و موتور ماشین وارد می‌کرد

    2. فرشید

      ۱ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (345 ديدگاه)

      چه جالب. تا حالا دقت نکرده بودم. حق با شماست

  3. طاها

    ۱ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (29 ديدگاه)

    دوستان فرهیخته و اهل فن
    در صورتی که دسترسی به روغن اوتومات نداشتیم میشه از ترکیب دستی روغن ده و چهل روغن مناسبی ساخت یا جواب نمیده ؟!!!
    قبلا سپاسگزارم 🙏

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا