آموزشمقالات

بوستر ترمز چیست و روش عملکرد آن چگونه است؟

اگر شما کاپوت خودرویتان را بالا زده باشید احتمالاً بوستر ترمز (تقویت کننده نیروی ترمز) که یک قطعه گرد سیاه رنگ است و در پشت موتور در طرف راننده قرار دارد را دیده‌اید. در ترمزهایی که از نوع کاسه‌ای هستند نیازی به تأمین توان از قبل نیست ولی در ترمزهای دیسکی که در خودروهای امروزی حداقل در محور جلو کاربرد دارد، نیاز به تأمین توان است (یا نیاز به تقویت توان ترمزی دارند).

How Power Brakes Work
How Power Brakes Work

تقویت کننده ترمز از خلاء استفاده می‌کند تا نیروی فشاری پای شما را بر روی پدال چند برابر کند و به سیلندر بزرگ بفرستد.

تقویت کننده خلاء

بوستر خلاء یک قوطی فلزی است که شامل سوپاپ و دیافراگم است. میله‌ای از مرکز این بوستر عبور می‌کند که از یک طرف به پیستون سیلندر بزرگ متصل است و از طرف دیگر با یکسری میله اتصال به پدال متصل است.

vacuum brake booster
vacuum booster

یکی دیگر از اجزاء مهم در تولید توان ترمزی سوپاپ چک می‌باشد. سوپاپ چک یک سوپاپ یک‌طرفه است که اجازه می‌دهد تا هوای داخل بوستر خلاء بیرون مکیده شود. اگر موتور خاموش باشد یا نشتی در محفظه خلاء وجود داشته باشد، سوپاپ چک از داخل نشدن هوا به داخل بوستر خلاء اطمینان حاصل پیدا می‌کند. این عمل خیلی مهم است چون بوستر خلاء باید توانایی داشته باشد تا نیروی ترمزی کافی را برای راننده جهت توقف وسیله نقلیه خود حتی زمانی که موتور خاموش است، ایجاد کند. ممکن است شما در اتوبان بنزین تمام کنید و موتور به طور ناگهانی خاموش شود، در صورت عدم وجود سوپاپ چک ترمز خودرو شما نیروی کافی برای ایستادن را نمی‌تواند تولید کند.

اجزای بوستر ترمز

اگر کاپوت خودرو را بالا بزنید بوستر را به راحتی مشاهده خواهید کرد. این قطعه به شکل یک دایره فلزی با رنگ مشکی است که اگرچه ظاهر ساده‌ای دارد اما در داخل خود از اجزای گوناگونی تشکیل می‌شود. از جمله اجزای بوستر ترمز می‌توان به بدنه فلزی، سوپاپ کنترل، دیافراگم، سوپاپ هوا یا یک‌طرفه، میله رابط، فنر و پیستون بوستر اشاره کرد. هرکدام از این قطعات و اجزا وظیفه ویژه‌ای دارند. برای مثال بدنه از دو بخش فشار ثابت و متغیر تشکیل می‌شود درحالی‌که فنر بوستر وظیفه برگشت پیستون را بر عهده می‌گیرد و خود پیستون نیز فشار ناشی از هوای ورودی بر دیافراگم را ایجاد می‌کند. همچنین میله رابط بین پیستون و پدال ارتباط برقرار می‌کند و جنس آن از فلزی مستحکم و مقاوم است. باید به این نکته نیز اشاره کنیم که بوستر همه خودروها مشابه یکدیگر نیست و اندازه آن با توجه به پمپ ترمز خودرو تعیین می‌شود.

نحوه عملکرد بوستر

بوستر خلاء خیلی ساده و زیبا طراحی شده است. این وسیله به منبع خلاء برای کار کردن نیاز دارد. در خودروهای بنزینی، موتور، خلاء مناسب برای تقویت کننده را تولید می‌کند. در حقیقت اگر شما یک محفظه‌ای را به یک قسمت از موتور وصل کنید، می‌توانید مقداری هوا از داخل محفظه به بیرون بکشید یعنی در آن خلاء ایجاد کنید. خودروهای دیزل معمولا برای ترمز از یک پمپ خلاء استفاده می‌کنند.

برای ترمزگیری در یک خودرو ابتدا پدال ترمز فشرده می‌شود، میله‌ای که از وسط بوستر عبور کرده و به طرف سیلندر بزرگ رفته است، به سمت جلو حرکت می‌کند و پیستون واقع در سیلندر بزرگ را فعال می‌کند. موتور خلاء نسبی در داخل بوستر خلاء از دو طرف دیافراگم ایجاد می‌کند. هنگامی که پدال ترمز فشرده می‌شود، میله سوپاپ را باز می‌کند و اجازه می‌دهد که هوا از یک طرف دیافراگم در بوستر وارد شود. این عمل فشار وارد بر یک طرف دیافراگم را افزایش می‌دهد بنابراین به هل دادن میله کمک فراوانی می‌کند که در نهایت به فشردن پیستون سیلندر بزرگ کمک زیادی می‌کند.

به محض آزاد شدن پدال ترمز، سوپاپ هوا را به بیرون می‌دهد در حالی که سوپاپ خلاء دوباره باز می‌شود. این عمل خلاء را در دو طرف دیافراگم ایجاد می‌کند. همچنین باعث می‌شود که پیستون سر جای اصلی خودش قرار بگیرد.

شماتیک بوستر ترمز

نمودار زیر نمایی نزدیک از اجزاء ترمز و همچنین تقویت کننده آن را نشان می‌دهد.

علائم خرابی بوستر ترمز

از آنجایی که قطعه موردبحث نقشی کلیدی در توقف خودرو دارد بنابراین هرگونه اختلال در عملکرد یا خرابی آن می‌تواند امری بسیار خطرناک تلقی شود؛ بنابراین با مشاهده کوچک‌ترین نشانه‌ها که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم می‌بایست نسبت به رفع مشکلات بوستر ترمز اقدام کنید. بوستر نیز همانند هر قطعه دیگری ممکن است با اشکال مواجه شود. از جمله علائم خرابی این قطعه می‌توان به سوراخ شدن دیافراگم داخلی، نشت روغن از بوستر، افزایش فاصله توقف خودرو به خاطر کاهش توان ترمز، سفتی یا شل شدن ترمز و به‌طورکلی تغییر غیرعادی در احساس پدال، نشت هوا از شلنگ خلأ و… اشاره کرد. البته از بین موارد یاد شده، رایج‌ترین علامت خرابی بوستر به نشت روغن ترمز از آن مربوط خواهد شد.

انواع بوستر ترمز

قطعه یاد شده اکثراً به دو نوع تقسیم می‌شود که شامل بوسترهای ترمز مستقیم و غیرمستقیم خواهد بود. در بوستر ترمز مستقیم فشاری که راننده به پدال ترمز منتقل می‌کند به‌صورت مستقیم به بوستر انتقال خواهد یافت درحالی‌که در بوسترهای غیرمستقیم، فشار پای راننده ابتدا از پدال به پمپ ترمز منتقل شده و سپس به وسیله روغن ترمز به بوستر می‌رسد. البته نوع دیگری از بوسترهای ترمز نیز وجود دارد که کمتر در خودروها دیده می‌شود. این نوع بوستر دو پیستونه است و به خاطر قدرت بالای توقف خودرو اکثراً در محصولات اسپرت و پیشرفته نصب می‌شود. اجزای کلی و عملکرد بوستر دو پیستونه تفاوت خاصی با انواع یاد شده ندارد و فقط تعداد فضاهای داخلی و پیستون‌ها تفاوت دارد که نتیجه نهایی آن افزایش قدرت ترمز خودرو خواهد بود.

قیمت بوستر ترمز

با توجه به افزایش قیمت خودروها واضح است که قیمت قطعات یدکی نیز افزایش خواهد یافت. بوستر ترمز را می‌توان قطعه‌ای نسبتاً گران‌قیمت دانست هرچند قیمت آن بسته به نوع خودرو متفاوت خواهد بود. تا لحظه نگارش این خبر اگر سری به فروشگاه‌های لوازم‌یدکی بزنید خواهید توانست بوستر ترمز پراید را با قیمتی حدود ۵۵۰ هزار تومان بیابید. این قطعه در خانواده پژو و سمند قیمت حدود ۲ میلیون تومان، در لیفان حدود ۵ میلیون تومان و در خانواده تیبا حدود ۶۰۰ هزار تومان قیمت دارد. البته باید به این نکته توجه داشت که قیمت‌های یاد شده بر اساس شرکت سازنده و نوع قطعه فرق می‌کند و قبل از تعویض قطعه حتماً با مکانیک خبره دراین‌باره مشورت داشته باشید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲۴ رای

علی طهوری

علی طهوری، دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی خودرو، گرایش طراحی سیستم‌های دینامیکی خودرو دانشگاه علم و صنعت

مطالب مشابه

‫۳۸ دیدگاه‌ها

  1. Kurosh

    ۶ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (310 ديدگاه)

    خلاصه ومفید…
    جناب طهوری زحمت کشیدید..
    توضیحاتتون بسیار روان وقابل فهمه…

    موافقم 19
    مخالفم 1
    1. SALAR

      ۶ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (377 ديدگاه)

      دوستان عزیز پدال تو جشنواره وب ایران یاری کنید
      ………………..زنده باد پدال………….

      موافقم 13
      مخالفم 1
      1. محسن

        ۶ فروردین ۱۳۹۴
        سوابق: (14 ديدگاه)

        بسیار ممنونم از مقالات مفیدتون آقای طهوری عزیز
        لذت بردم
        محسن تقی زاده – دانشجوی ارشد مکانیک بیوسیستم – گرایش طراحی و ساخت دانشگاه تربیت مدرس تهران
        تکنسین اتومکانیک و برق خودرو

        موافقم 10
        مخالفم 4
  2. امیدبرتر

    ۶ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (108 ديدگاه)

    عاشق این جور مقاله هاتم پدال!!!!!!!!!!!!

    موافقم 9
    مخالفم 1
  3. arash1354

    ۶ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (121 ديدگاه)

    فکر میکنم این سیستمتوی ماشینهایی که از موتورهای هیبریدی استفاده میکنند متفاوت باشه ( بخاطر ذخیره انرژی ترمز)

  4. محسن . فقط آلمان . فقط پورشه

    ۶ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (1447 ديدگاه)

    با تشکر از آقای طهوری، ازتون خواهش دارم که درمورد ترمزهای بادی هم مطلب بذارید واینکه اصلا چرا در ماشینهای سنگین از ترمز بادی استفاده میشود.

    موافقم 12
    1. SALAR

      ۶ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (377 ديدگاه)

      عالی بود.

      1. محسن . فقط آلمان . فقط پورشه

        ۶ بهمن ۱۳۹۲
        سوابق: (1447 ديدگاه)

        خواهش میکنم :-)

  5. saied

    ۶ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (1262 ديدگاه)

    وای ! یه نفر این چیزارو چطوری طراحی کرده ! هرکی بوده روحش شاد .

  6. احسان(احسان سابق)

    ۶ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (2876 ديدگاه)

    خدا خیرت بده پدال.عالی بود

  7. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

    ۶ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (6525 ديدگاه)

    درود.

    اقای طهوری خیلی زحمت میکشی.

    البته جا داره که از دیگر نویسنده های پدال هم تشکر و قدر دانی بکنم.

    هر کدام در یک شاخه زحمت میکشید.

    ((( ایران و المان )))

    1. PEUGEOT

      ۶ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (999 ديدگاه)

      بسیار ممنون از آقای طهوری و پدال
      مطالبتون بسیار آموزنده بود.

  8. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

    ۶ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (6525 ديدگاه)

    درود.

    اقای طهوری میشه این جملتونو بیشتر توضیح بدهید و علتشو بیان کنید:

    ((( در ترمزهایی که از نوع کاسه‌ای هستند نیازی به تأمین توان از قبل

    نیستند. ولی در ترمزهای دیسکی که در خودروهای امروزی حداقل در محور جلو

    کاربرد دارد، نیاز به تأمین توان دارند یا نیاز به تقویت توان ترمزی

    دارند )))

    ((( ایران و المان )))

    1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

      ۶ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (6525 ديدگاه)

      درود.

      ممنون اقای طهوری.

      با توضیحی که دادید قشنگ متوجه شدم.

      خیلی لطف کردید!!!!!!!!!!!!!!!!!

      ((( ایران و المان )))

      موافقم 5
      مخالفم 1
    2. علی طهوری

      ۶ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (13 ديدگاه)

      سلام
      من که نمی تونم همه پیغام هاتون رو بخونم و جواب بدم. پس ناراحت نشید لطفا!!!
      منظورم اینه که برای ترمز های کاسه ای نیازی به بوستر نیست. عمکرد اونجا با سیم هستش. ولی چون تو ترمز های دیسکی بحث هیدرولیک میاد وسط دیگه قوانین خاص خودش رو داره. مثلا مثل اینه که بگید چرا تو شوفاژ خونه دیگ آب می ذارن به طور جدا…؟!
      تامین توان هم توی سیستم هیدرولیک به وسیله بوستر انجام میشه مگر اینکه به تنها قدرت مورد نیاز مارو نمی تونه تامین کنه.

      1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

        ۶ بهمن ۱۳۹۲
        سوابق: (6525 ديدگاه)

        درود.

        من ناراحت نشدم . انتظارم از شما بیشتر از اینها بود . بگذریم .

        خب اگر اینجوری باشه پس نیسان وانت نباید بوستر داشته باشه.

        بعدشم خب وقتی من این مطلب رو میخونم و برام سوالی پیش امد باید

        چه کار کنیم؟؟؟من نه . بقیه چی؟؟؟خب میاییم که یک چیزی یاد بگیریم.

        ببخشید که باعث ناراحتیه شما شدم.

        ((( ایران و المان )))

  9. sepi

    ۶ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (4 ديدگاه)

    دمتون گرم خیلی کامل توضیح دادید

  10. ناصر

    ۶ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (192 ديدگاه)

    با سلام لطفا بفرمایید خلا از کدام قسمت خودرو ایجاد می شود منظورم این هست ایا وسیله خاصی برای ایجاد خلا در خودرو تعبیه شده است؟؟/

  11. امین

    ۶ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (821 ديدگاه)

    ممنون

    مفید بود

  12. بنده خدا

    ۶ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (233 ديدگاه)

    سلام.یه سوال فنی دارم-علت چوب شدن ترمز برخی ماشینای مدل 90 به این ور در برخی از موارد چیه؟آیا سیستم ای بی اس؟یا مشکل از بوستر؟(منظور از چوب شدن سفت شدن پدال ترمز در بعضی موارد)…من هنوز این مشکل رو دارم…لطفا تشریح کنین علت این مشکل رو…سپاس…

    1. علی طهوری

      ۶ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (13 ديدگاه)

      سلام
      راستش دقیقا نمی دونم خودمم. جون خودم تجربه کردم.
      یه مشکلی کوچکی توی این سیستم هست چون اون لحظه پدال ترمز رو سفت می کنه که از قفل شدن چرخ ها جلو گیری کنه. البته نباید در حالت کلی اینجوری باشه.!
      باید از یه مکانیک ماهر با تجربه پرسید.

    2. محمد

      ۶ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (266 ديدگاه)

      سلام بزرگوار.سوالی که شمافرمودید بیشتر به علت پارگی دیافراگم بوستر به وجود میاد.چون بوستر نیروی پای راننده رو 10 برابر میکنه و وقتی که دیافراگم پاره بشه یا مشکل دیگه ای توی کارکرد بوستر و سوپاپ یک طرفه به وجود بیاد راننده برای ترمز باید نیروی بیشتری به پدال وارد کنه.سوپاپیک طرفه هم معمولا داخل شلنگ رابطبوستر پو منیفولد هوا قرار داره.

      1. shahab

        ۲۳ شهریور ۱۳۹۴
        سوابق: (647 ديدگاه)

        علتش میتونه پارگی شیلنگ بوستر باشه

        موافقم 2
        مخالفم 1
      2. ساسان

        ۷ اسفند ۱۴۰۱
        سوابق: (99 ديدگاه)

        سلام، ببخشید یک سوال داشتم، اینکه چرا خودروی قدیمی مثل لندروور دیفندر وقتی که موتورش خاموش میشه ترمز نمیگره و اینکه راه حلی براش وجود دارد یانه؟ همچنین آیا امکان این هست که ترمز چرخ های جلویی لندروور دیفندر رو از حالت کاسه ای به دیسکی تبدیل کرد؟ همچنین در لندروور دیفندر معمولا شفت چرخ جلو میشکنه برای حل این مشکل چه راهی وجود داره؟ با تشکر

  13. بنده خدا

    ۷ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (233 ديدگاه)

    سلام.لطفا اگه کسی از دوستان علت رو میدونن حتی مدیر مسوول سایت عزیز پدال لطفا علت این چوب شدن رو بفرمایند….سپاس

  14. امیر

    ۷ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    اگه بتوانید به صورت تصویری(فیلم) توضیحات را تو آپارات آپلود و لینکش را در چنین سایتهایی بگذاری بسیار عالی میشود

  15. javad

    ۷ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (6 ديدگاه)

    توضیحات کامل بود به امید موفقت برای شما

  16. kasra

    ۱۰ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (10 ديدگاه)

    بچه های رشته مکانیک اینارو خوندن باو….ولی بازم ممنون

    موافقم 2
    مخالفم 1
  17. آریا

    ۲۵ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (5 ديدگاه)

    درود به همه.
    چه در سیستمهای ترمز کفشکی و چه در سیستم های ترمز لقمه یا دیسکی نیاز بایدی به بوستر نیست، تنها کار بوستر چند برابر کردن نیرو پدال پا رانندهاز راه هیدرولیک هست، به همین دلیل از بوستر در خودروهای ترمز دیسکی،کفشکی و یا در خودروهایی که هر دو سیستم رو دارند بهره گرفته میشه، پس چه در ترمز کفشکی و چه دیسکی میشه بدون بوستر ترمز گرفت، اما اینکار خسته کننده و نیاز به قدرت پا داره که برای آسودگی بیشتر و نیز ایمنی از بوستر بهره گرفته میشه.

  18. آریا

    ۲۵ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (5 ديدگاه)

    یک نکترو بگم که در خودروهایی که از هیدرولیک برای ترمز بهره گرفته میشه و بوستر دار هست، دیگه اون مکانیسم مکانیکی ترمز برای ترمزهای دیسکی وجود نداره،و تنها نیرو از راه شیلنگهای روغن هست.

  19. آریا

    ۲۵ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (5 ديدگاه)

    این نکترو هم بگم که در خودروهایی که امروز از بوستر استفاده میشه مکانیسم مکانیکی برای ترمزهای دیسکی وجود نداره و تنها نیروی هیدرولیکی از راه شیلنگ به سیلندرهای لقمه یا لنت وارد میشه.

  20. مریم

    ۷ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام ممنون از توضیحاتتون. فقط در موتور های دیزل با ترمز بادی،این نیروی حاصل از بوستر که با push rod وslack adj به بادامک مزدوج میره چه نوع حرکتی را ایجاد میکنه؟ یعنی حرکت بادامک از کدام نوع شتاب ثابت ،یکنواخت،سیکلوئیدی یا هارمونیک هست؟

    موافقم 1
    مخالفم 1
  21. shahab

    ۲۳ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (647 ديدگاه)

    باتشکر از پدال
    وتشکر ویژه از آقای طهوری
    لطفا بازم از این مقاله های علمی بذارین
    درمورد سیستم کار ABS هم اگه مطلب بذازین ممنون میشم

  22. سپهر

    ۲۱ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (6 ديدگاه)

    در این متن چند نقص دیده میشه ک نتیجه ترجمه کردن هست

    کاش خودمون اول معلومات کسب کنیم و بعد جمع بندی مطالبی ک خوندیم رو به یک مقاله تبدیل کنیم

    مثلاً نوشتید:
    سوپاپ چک یک سوپاپ یک‌طرفه است که به اجازه می‌دهد تا هوا…

    به اجازه میدهد… به چی؟؟

    نقص در متن و در حتی کامنت جواب ب ایران و المان و…

    من واقعا تعجب میکنم از کسانی ک میگن خیلی عالی بود روان بود و…

    چی میخورن؟
    راستی کله پاچه دستی چنده؟

    موافقم 3
    مخالفم 2
  23. زیزیگولو

    ۶ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (6038 ديدگاه)

    بسیار عالی👍👍👍

  24. SLR _ 722

    ۶ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (231 ديدگاه)

    یا خدا ، پدال جان زیرخاکی بالا میاری ؟

    یک لحظه فکر کردم بچه های قدیم برگشتند . ولی اون سوال میلاد.بنز.المان بنظرم بجا هست و خوبه توضیح داده بشه

    موافقم 10
    1. شاهین

      ۶ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (4695 ديدگاه)

      سلام مقاله های قدیمی هر از گاهی به روز میشن 🙂

      اکثر دوستان قدیمی مشغله های خاص خودشون رو دارن منم متاسفانه خیلی وقته ازشون خبری ندارم. امیدوارم هرجا هستن سالم و سلامت باشن.

      1. SLR _ 722

        ۷ اسفند ۱۴۰۱
        سوابق: (231 ديدگاه)

        سلام جناب احمدزاده

        کار خوبی می‌کنید ، حیف هست که مطالبی که براشون زحمت کشیده شده بی توجه باقی بمانند مخصوصا اونایی که تاریخ انقضا ندارند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا