اگر شما کاپوت خودرویتان را بالا زده باشید احتمالاً بوستر ترمز (تقویت کننده نیروی ترمز) که یک قطعه گرد سیاه رنگ است و در پشت موتور در طرف راننده قرار دارد را دیدهاید. در ترمزهایی که از نوع کاسهای هستند نیازی به تأمین توان از قبل نیست ولی در ترمزهای دیسکی که در خودروهای امروزی حداقل در محور جلو کاربرد دارد، نیاز به تأمین توان است (یا نیاز به تقویت توان ترمزی دارند).
تقویت کننده ترمز از خلاء استفاده میکند تا نیروی فشاری پای شما را بر روی پدال چند برابر کند و به سیلندر بزرگ بفرستد.
تقویت کننده خلاء
بوستر خلاء یک قوطی فلزی است که شامل سوپاپ و دیافراگم است. میلهای از مرکز این بوستر عبور میکند که از یک طرف به پیستون سیلندر بزرگ متصل است و از طرف دیگر با یکسری میله اتصال به پدال متصل است.
یکی دیگر از اجزاء مهم در تولید توان ترمزی سوپاپ چک میباشد. سوپاپ چک یک سوپاپ یکطرفه است که اجازه میدهد تا هوای داخل بوستر خلاء بیرون مکیده شود. اگر موتور خاموش باشد یا نشتی در محفظه خلاء وجود داشته باشد، سوپاپ چک از داخل نشدن هوا به داخل بوستر خلاء اطمینان حاصل پیدا میکند. این عمل خیلی مهم است چون بوستر خلاء باید توانایی داشته باشد تا نیروی ترمزی کافی را برای راننده جهت توقف وسیله نقلیه خود حتی زمانی که موتور خاموش است، ایجاد کند. ممکن است شما در اتوبان بنزین تمام کنید و موتور به طور ناگهانی خاموش شود، در صورت عدم وجود سوپاپ چک ترمز خودرو شما نیروی کافی برای ایستادن را نمیتواند تولید کند.
اجزای بوستر ترمز
اگر کاپوت خودرو را بالا بزنید بوستر را به راحتی مشاهده خواهید کرد. این قطعه به شکل یک دایره فلزی با رنگ مشکی است که اگرچه ظاهر سادهای دارد اما در داخل خود از اجزای گوناگونی تشکیل میشود. از جمله اجزای بوستر ترمز میتوان به بدنه فلزی، سوپاپ کنترل، دیافراگم، سوپاپ هوا یا یکطرفه، میله رابط، فنر و پیستون بوستر اشاره کرد. هرکدام از این قطعات و اجزا وظیفه ویژهای دارند. برای مثال بدنه از دو بخش فشار ثابت و متغیر تشکیل میشود درحالیکه فنر بوستر وظیفه برگشت پیستون را بر عهده میگیرد و خود پیستون نیز فشار ناشی از هوای ورودی بر دیافراگم را ایجاد میکند. همچنین میله رابط بین پیستون و پدال ارتباط برقرار میکند و جنس آن از فلزی مستحکم و مقاوم است. باید به این نکته نیز اشاره کنیم که بوستر همه خودروها مشابه یکدیگر نیست و اندازه آن با توجه به پمپ ترمز خودرو تعیین میشود.
نحوه عملکرد بوستر
بوستر خلاء خیلی ساده و زیبا طراحی شده است. این وسیله به منبع خلاء برای کار کردن نیاز دارد. در خودروهای بنزینی، موتور، خلاء مناسب برای تقویت کننده را تولید میکند. در حقیقت اگر شما یک محفظهای را به یک قسمت از موتور وصل کنید، میتوانید مقداری هوا از داخل محفظه به بیرون بکشید یعنی در آن خلاء ایجاد کنید. خودروهای دیزل معمولا برای ترمز از یک پمپ خلاء استفاده میکنند.
برای ترمزگیری در یک خودرو ابتدا پدال ترمز فشرده میشود، میلهای که از وسط بوستر عبور کرده و به طرف سیلندر بزرگ رفته است، به سمت جلو حرکت میکند و پیستون واقع در سیلندر بزرگ را فعال میکند. موتور خلاء نسبی در داخل بوستر خلاء از دو طرف دیافراگم ایجاد میکند. هنگامی که پدال ترمز فشرده میشود، میله سوپاپ را باز میکند و اجازه میدهد که هوا از یک طرف دیافراگم در بوستر وارد شود. این عمل فشار وارد بر یک طرف دیافراگم را افزایش میدهد بنابراین به هل دادن میله کمک فراوانی میکند که در نهایت به فشردن پیستون سیلندر بزرگ کمک زیادی میکند.
به محض آزاد شدن پدال ترمز، سوپاپ هوا را به بیرون میدهد در حالی که سوپاپ خلاء دوباره باز میشود. این عمل خلاء را در دو طرف دیافراگم ایجاد میکند. همچنین باعث میشود که پیستون سر جای اصلی خودش قرار بگیرد.
شماتیک بوستر ترمز
نمودار زیر نمایی نزدیک از اجزاء ترمز و همچنین تقویت کننده آن را نشان میدهد.
علائم خرابی بوستر ترمز
از آنجایی که قطعه موردبحث نقشی کلیدی در توقف خودرو دارد بنابراین هرگونه اختلال در عملکرد یا خرابی آن میتواند امری بسیار خطرناک تلقی شود؛ بنابراین با مشاهده کوچکترین نشانهها که در ادامه به آنها میپردازیم میبایست نسبت به رفع مشکلات بوستر ترمز اقدام کنید. بوستر نیز همانند هر قطعه دیگری ممکن است با اشکال مواجه شود. از جمله علائم خرابی این قطعه میتوان به سوراخ شدن دیافراگم داخلی، نشت روغن از بوستر، افزایش فاصله توقف خودرو به خاطر کاهش توان ترمز، سفتی یا شل شدن ترمز و بهطورکلی تغییر غیرعادی در احساس پدال، نشت هوا از شلنگ خلأ و… اشاره کرد. البته از بین موارد یاد شده، رایجترین علامت خرابی بوستر به نشت روغن ترمز از آن مربوط خواهد شد.
انواع بوستر ترمز
قطعه یاد شده اکثراً به دو نوع تقسیم میشود که شامل بوسترهای ترمز مستقیم و غیرمستقیم خواهد بود. در بوستر ترمز مستقیم فشاری که راننده به پدال ترمز منتقل میکند بهصورت مستقیم به بوستر انتقال خواهد یافت درحالیکه در بوسترهای غیرمستقیم، فشار پای راننده ابتدا از پدال به پمپ ترمز منتقل شده و سپس به وسیله روغن ترمز به بوستر میرسد. البته نوع دیگری از بوسترهای ترمز نیز وجود دارد که کمتر در خودروها دیده میشود. این نوع بوستر دو پیستونه است و به خاطر قدرت بالای توقف خودرو اکثراً در محصولات اسپرت و پیشرفته نصب میشود. اجزای کلی و عملکرد بوستر دو پیستونه تفاوت خاصی با انواع یاد شده ندارد و فقط تعداد فضاهای داخلی و پیستونها تفاوت دارد که نتیجه نهایی آن افزایش قدرت ترمز خودرو خواهد بود.
قیمت بوستر ترمز
با توجه به افزایش قیمت خودروها واضح است که قیمت قطعات یدکی نیز افزایش خواهد یافت. بوستر ترمز را میتوان قطعهای نسبتاً گرانقیمت دانست هرچند قیمت آن بسته به نوع خودرو متفاوت خواهد بود. تا لحظه نگارش این خبر اگر سری به فروشگاههای لوازمیدکی بزنید خواهید توانست بوستر ترمز پراید را با قیمتی حدود ۵۵۰ هزار تومان بیابید. این قطعه در خانواده پژو و سمند قیمت حدود ۲ میلیون تومان، در لیفان حدود ۵ میلیون تومان و در خانواده تیبا حدود ۶۰۰ هزار تومان قیمت دارد. البته باید به این نکته توجه داشت که قیمتهای یاد شده بر اساس شرکت سازنده و نوع قطعه فرق میکند و قبل از تعویض قطعه حتماً با مکانیک خبره دراینباره مشورت داشته باشید.
Kurosh
۶ بهمن ۱۳۹۲خلاصه ومفید…
جناب طهوری زحمت کشیدید..
توضیحاتتون بسیار روان وقابل فهمه…
SALAR
۶ بهمن ۱۳۹۲دوستان عزیز پدال تو جشنواره وب ایران یاری کنید
………………..زنده باد پدال………….
محسن
۶ فروردین ۱۳۹۴بسیار ممنونم از مقالات مفیدتون آقای طهوری عزیز
لذت بردم
محسن تقی زاده – دانشجوی ارشد مکانیک بیوسیستم – گرایش طراحی و ساخت دانشگاه تربیت مدرس تهران
تکنسین اتومکانیک و برق خودرو
امیدبرتر
۶ بهمن ۱۳۹۲عاشق این جور مقاله هاتم پدال!!!!!!!!!!!!
arash1354
۶ بهمن ۱۳۹۲فکر میکنم این سیستمتوی ماشینهایی که از موتورهای هیبریدی استفاده میکنند متفاوت باشه ( بخاطر ذخیره انرژی ترمز)
محسن . فقط آلمان . فقط پورشه
۶ بهمن ۱۳۹۲با تشکر از آقای طهوری، ازتون خواهش دارم که درمورد ترمزهای بادی هم مطلب بذارید واینکه اصلا چرا در ماشینهای سنگین از ترمز بادی استفاده میشود.
SALAR
۶ بهمن ۱۳۹۲عالی بود.
محسن . فقط آلمان . فقط پورشه
۶ بهمن ۱۳۹۲خواهش میکنم :-)
saied
۶ بهمن ۱۳۹۲وای ! یه نفر این چیزارو چطوری طراحی کرده ! هرکی بوده روحش شاد .
احسان(احسان سابق)
۶ بهمن ۱۳۹۲خدا خیرت بده پدال.عالی بود
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۶ بهمن ۱۳۹۲درود.
اقای طهوری خیلی زحمت میکشی.
البته جا داره که از دیگر نویسنده های پدال هم تشکر و قدر دانی بکنم.
هر کدام در یک شاخه زحمت میکشید.
((( ایران و المان )))
PEUGEOT
۶ بهمن ۱۳۹۲بسیار ممنون از آقای طهوری و پدال
مطالبتون بسیار آموزنده بود.
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۶ بهمن ۱۳۹۲درود.
اقای طهوری میشه این جملتونو بیشتر توضیح بدهید و علتشو بیان کنید:
((( در ترمزهایی که از نوع کاسهای هستند نیازی به تأمین توان از قبل
نیستند. ولی در ترمزهای دیسکی که در خودروهای امروزی حداقل در محور جلو
کاربرد دارد، نیاز به تأمین توان دارند یا نیاز به تقویت توان ترمزی
دارند )))
((( ایران و المان )))
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۶ بهمن ۱۳۹۲درود.
ممنون اقای طهوری.
با توضیحی که دادید قشنگ متوجه شدم.
خیلی لطف کردید!!!!!!!!!!!!!!!!!
((( ایران و المان )))
علی طهوری
۶ بهمن ۱۳۹۲سلام
من که نمی تونم همه پیغام هاتون رو بخونم و جواب بدم. پس ناراحت نشید لطفا!!!
منظورم اینه که برای ترمز های کاسه ای نیازی به بوستر نیست. عمکرد اونجا با سیم هستش. ولی چون تو ترمز های دیسکی بحث هیدرولیک میاد وسط دیگه قوانین خاص خودش رو داره. مثلا مثل اینه که بگید چرا تو شوفاژ خونه دیگ آب می ذارن به طور جدا…؟!
تامین توان هم توی سیستم هیدرولیک به وسیله بوستر انجام میشه مگر اینکه به تنها قدرت مورد نیاز مارو نمی تونه تامین کنه.
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۶ بهمن ۱۳۹۲درود.
من ناراحت نشدم . انتظارم از شما بیشتر از اینها بود . بگذریم .
خب اگر اینجوری باشه پس نیسان وانت نباید بوستر داشته باشه.
بعدشم خب وقتی من این مطلب رو میخونم و برام سوالی پیش امد باید
چه کار کنیم؟؟؟من نه . بقیه چی؟؟؟خب میاییم که یک چیزی یاد بگیریم.
ببخشید که باعث ناراحتیه شما شدم.
((( ایران و المان )))
sepi
۶ بهمن ۱۳۹۲دمتون گرم خیلی کامل توضیح دادید
ناصر
۶ بهمن ۱۳۹۲با سلام لطفا بفرمایید خلا از کدام قسمت خودرو ایجاد می شود منظورم این هست ایا وسیله خاصی برای ایجاد خلا در خودرو تعبیه شده است؟؟/
امین
۶ بهمن ۱۳۹۲ممنون
مفید بود
بنده خدا
۶ بهمن ۱۳۹۲سلام.یه سوال فنی دارم-علت چوب شدن ترمز برخی ماشینای مدل 90 به این ور در برخی از موارد چیه؟آیا سیستم ای بی اس؟یا مشکل از بوستر؟(منظور از چوب شدن سفت شدن پدال ترمز در بعضی موارد)…من هنوز این مشکل رو دارم…لطفا تشریح کنین علت این مشکل رو…سپاس…
علی طهوری
۶ بهمن ۱۳۹۲سلام
راستش دقیقا نمی دونم خودمم. جون خودم تجربه کردم.
یه مشکلی کوچکی توی این سیستم هست چون اون لحظه پدال ترمز رو سفت می کنه که از قفل شدن چرخ ها جلو گیری کنه. البته نباید در حالت کلی اینجوری باشه.!
باید از یه مکانیک ماهر با تجربه پرسید.
محمد
۶ بهمن ۱۳۹۲سلام بزرگوار.سوالی که شمافرمودید بیشتر به علت پارگی دیافراگم بوستر به وجود میاد.چون بوستر نیروی پای راننده رو 10 برابر میکنه و وقتی که دیافراگم پاره بشه یا مشکل دیگه ای توی کارکرد بوستر و سوپاپ یک طرفه به وجود بیاد راننده برای ترمز باید نیروی بیشتری به پدال وارد کنه.سوپاپیک طرفه هم معمولا داخل شلنگ رابطبوستر پو منیفولد هوا قرار داره.
shahab
۲۳ شهریور ۱۳۹۴علتش میتونه پارگی شیلنگ بوستر باشه
ساسان
۷ اسفند ۱۴۰۱سلام، ببخشید یک سوال داشتم، اینکه چرا خودروی قدیمی مثل لندروور دیفندر وقتی که موتورش خاموش میشه ترمز نمیگره و اینکه راه حلی براش وجود دارد یانه؟ همچنین آیا امکان این هست که ترمز چرخ های جلویی لندروور دیفندر رو از حالت کاسه ای به دیسکی تبدیل کرد؟ همچنین در لندروور دیفندر معمولا شفت چرخ جلو میشکنه برای حل این مشکل چه راهی وجود داره؟ با تشکر
بنده خدا
۷ بهمن ۱۳۹۲سلام.لطفا اگه کسی از دوستان علت رو میدونن حتی مدیر مسوول سایت عزیز پدال لطفا علت این چوب شدن رو بفرمایند….سپاس
امیر
۷ بهمن ۱۳۹۲اگه بتوانید به صورت تصویری(فیلم) توضیحات را تو آپارات آپلود و لینکش را در چنین سایتهایی بگذاری بسیار عالی میشود
javad
۷ بهمن ۱۳۹۲توضیحات کامل بود به امید موفقت برای شما
kasra
۱۰ بهمن ۱۳۹۲بچه های رشته مکانیک اینارو خوندن باو….ولی بازم ممنون
آریا
۲۵ اسفند ۱۳۹۲درود به همه.
چه در سیستمهای ترمز کفشکی و چه در سیستم های ترمز لقمه یا دیسکی نیاز بایدی به بوستر نیست، تنها کار بوستر چند برابر کردن نیرو پدال پا رانندهاز راه هیدرولیک هست، به همین دلیل از بوستر در خودروهای ترمز دیسکی،کفشکی و یا در خودروهایی که هر دو سیستم رو دارند بهره گرفته میشه، پس چه در ترمز کفشکی و چه دیسکی میشه بدون بوستر ترمز گرفت، اما اینکار خسته کننده و نیاز به قدرت پا داره که برای آسودگی بیشتر و نیز ایمنی از بوستر بهره گرفته میشه.
آریا
۲۵ اسفند ۱۳۹۲یک نکترو بگم که در خودروهایی که از هیدرولیک برای ترمز بهره گرفته میشه و بوستر دار هست، دیگه اون مکانیسم مکانیکی ترمز برای ترمزهای دیسکی وجود نداره،و تنها نیرو از راه شیلنگهای روغن هست.
آریا
۲۵ اسفند ۱۳۹۲این نکترو هم بگم که در خودروهایی که امروز از بوستر استفاده میشه مکانیسم مکانیکی برای ترمزهای دیسکی وجود نداره و تنها نیروی هیدرولیکی از راه شیلنگ به سیلندرهای لقمه یا لنت وارد میشه.
مریم
۷ شهریور ۱۳۹۳سلام ممنون از توضیحاتتون. فقط در موتور های دیزل با ترمز بادی،این نیروی حاصل از بوستر که با push rod وslack adj به بادامک مزدوج میره چه نوع حرکتی را ایجاد میکنه؟ یعنی حرکت بادامک از کدام نوع شتاب ثابت ،یکنواخت،سیکلوئیدی یا هارمونیک هست؟
shahab
۲۳ شهریور ۱۳۹۴باتشکر از پدال
وتشکر ویژه از آقای طهوری
لطفا بازم از این مقاله های علمی بذارین
درمورد سیستم کار ABS هم اگه مطلب بذازین ممنون میشم
سپهر
۲۱ بهمن ۱۳۹۷در این متن چند نقص دیده میشه ک نتیجه ترجمه کردن هست
کاش خودمون اول معلومات کسب کنیم و بعد جمع بندی مطالبی ک خوندیم رو به یک مقاله تبدیل کنیم
مثلاً نوشتید:
سوپاپ چک یک سوپاپ یکطرفه است که به اجازه میدهد تا هوا…
به اجازه میدهد… به چی؟؟
نقص در متن و در حتی کامنت جواب ب ایران و المان و…
من واقعا تعجب میکنم از کسانی ک میگن خیلی عالی بود روان بود و…
چی میخورن؟
راستی کله پاچه دستی چنده؟
زیزیگولو
۶ اسفند ۱۴۰۱بسیار عالی👍👍👍
SLR _ 722
۶ اسفند ۱۴۰۱یا خدا ، پدال جان زیرخاکی بالا میاری ؟
یک لحظه فکر کردم بچه های قدیم برگشتند . ولی اون سوال میلاد.بنز.المان بنظرم بجا هست و خوبه توضیح داده بشه
شاهین
۶ اسفند ۱۴۰۱سلام مقاله های قدیمی هر از گاهی به روز میشن 🙂
اکثر دوستان قدیمی مشغله های خاص خودشون رو دارن منم متاسفانه خیلی وقته ازشون خبری ندارم. امیدوارم هرجا هستن سالم و سلامت باشن.
SLR _ 722
۷ اسفند ۱۴۰۱سلام جناب احمدزاده
کار خوبی میکنید ، حیف هست که مطالبی که براشون زحمت کشیده شده بی توجه باقی بمانند مخصوصا اونایی که تاریخ انقضا ندارند