باگذشت بیش از یک قرن فروش خودروهای مختلف، انواع چهاردر چهارسرنشینه با صندوق عقب و سقف فلزی، بیشترین تعداد تولید را داشتهاند. این مدلها اصطلاحا سدان نامیده میشوند.
خودروهای سدان، دارای سه بخش بدنه یا سه باکس (box) هستند که محل نصب پیشرانه، اتاق سرنشینان و صندوق عقب را شامل میشود. اولینبار، واژهی سدان در سال ۱۹۱۱ توسط خودروسازی اسپیدول (Speedwell) در امریکا استفاده شد. اوایل قرن بیستم، انواع خودروهای چهارسرنشینه دودر یا چهاردر، سدان محسوب میشدند اما این شرایط به مرور زمان تغییر کرد تا وجود چهاردر و صندوق عقب مجزا (باکس) مشخصات اصلی یک سدان باشد.
سدان از واژهی اسپانیایی Sedere به معنی نشستن (to sit) یا صندلی گرفته شده است. همچنین سدان به معنی رئیس یا مجموعهی رؤسا نیز هست. باتوجه به اینکه اوایل قرن بیستم، معمولا افراد متشخص و متمول در خودروهای چهاردر، روی صندلی عقب مینشستند و فرد دیگری رانندگی را انجام میداد؛ میتوان دلیل انتخاب واژهی سدان را متوجه شد. در کشور انگلستان، کلمهی سدان به سالن کوچک نیز اشاره دارد.
تا اوایل دههی ۷۰ میلادی و قبل از ظهور انواع هاچبک یا شاسیبلند، اکثر خودروهای دنیا به سه گروه اصلی سدان (چهاردر) و کوپه (دودر) و وانت (پیکاپ) تقسیم میشدند. تا آن زمان در امریکا، شورولت ایمپالا پرفروشترین سدان بود اما به مرور، تویوتا کارینا (کمری) و هوندا آکورد، علاوهبر امریکا، بازار سدان در سراسر دنیا را تصاحب کردند. سدانهای کوچکتر، مثل تویوتا کرولا نیز به محبوبیت زیادی رسیدند تا آنجا که نسلهای مختلف کرولا با تولید بیش از ۵۰ میلیون دستگاه، پرفروشترین مدل در تاریخ خودروسازی باقی ماند.
در سال ۲۰۲۱، تویوتا راو۴ عنوان پرفروشترین خودروی دنیا را کسب کرد. پیش تر طی دههها مختلف، همواره یک مدل سدان به این جایگاه میرسید. هرچند که توجه به شاسیبلندها در سراسر جهان، رو به افزایش است اما سدانها هنوز فروش بسیاری خوبی دارند و مورد توجه هستند. براساس آمار و پیشبینیهای کارشناسی، احتمالا تا سال ۲۰۳۰، تنها ۲۰ درصد خودروهای دنیا سدان خواهند بود و حدود ۸۰ درصد را انواع کراساور، شاسیبلند یا وانت تشکیل خواهند داد.
چرا بسیاری از مردم، سدان را به شاسی بلند ترجیح میدهند؟
مهمترین دلیل برتری یک سدان در مقایسه با کراساور، به فرمانپذیری و تعادل بدنه مربوط است. در حالت کلی، احتمال کمتری برای واژگونی سدانها هنگام حادثه وجود دارد. همچنین بسیاری افراد معتقدند، رانندگی عادی و فرایند پارک خودرو با سدان، راحتتر از انواع شاسیبلند است و برای راننده دید بهتری به عقب فراهم میشود. فرایند ترمزگیری و کاهش سرعت هم به دلیل وزن پایینتر برای سدان، نکتهی مثبت است. طبیعتا شتابگیری با سدانها نیز سریعتر انجام میشود.
آرامش در کابین و سکوت داخل اتاق، برای خودروهای سدان و شاسیبلند ساخت برندهای مشابه، یکسان نیست. فرم کلی بدنه و حالت آیرودینامیک خودرو، صدای ناشی از باد (جریان هوا) برای کراساورها را افزایش میدهد. همچنین، نصب صندوق عقب برای سدانها، علاوهبر کمک به هدایت هوا از سمت سقف، نقش مهمی در کاهش صدای ناشی از چرخهای عقب دارد.
به طور کلی، سدانها نسبت به شاسیبلندهای هماندازه (از نظر اتاق)، ارزانتر، سبکتر و کممصرفتر هستند. این شرایط، هزینهی خرید و نگهداری سدانها را کاهش میدهد. براساس آمار، هزینهی بیمه برای شاسیبلندها در سراسر دنیا، معمولا بیش از سدانهای همقیمت است. احتمالا به این دلیل که رفع آسیبدیدگی کراساورها بعد از حادثه، هزینهی بیشتری نسبت به سدانها دارد.
به عنوان مثال، هوندا آکورد و هوندا CR-V دو خودروی ساخت یک برند با بدنههای متفاوت سدان و شاسیبلند اندازه متوسط هستند. شرکت سازنده برای نسخهی پایه از آکورد و CR-V، پیشرانهی توربوشارژ ۱/۵ لیتر با قدرت ۱۹۰ اسب بخار ارائه میدهد؛ درحالیکه CR-V حتی در نسخهی تک دیفرانسیل سنگینتر است و طبیعتا شرایط آیرودینامیک ضعیفتری نسبت به آکورد دارد. مجموع این شرایط باعث میشود مصرف سوخت CR-V نسبت به آکورد در شرایط مختلف، ۰/۵ تا یک لیتر در صد کیلومتر، بیشتر باشد.
قیمت هوندا CR-V نیز نسبت به آکورد با امکانات مشابه، حدود هزار دلار بیشتر است. همین شرایط برای فورد فیوژن و اسکیپ یا تویوتا کمری و راو۴ نیز وجود دارد.
پرفروش ترین مدل های سدان در بازار جهان
پیشتر گفته شد که سال ۲۰۲۱ برای اولینبار در تاریخ خودروسازی دنیا، یک مدل کراساور رتبهی اول پرفروشترین خودروی جهان را کسب کرد. تویوتا راو۴ توانست طی ۱۲ ماه از سال گذشته، یک میلیون و ۱۳۲ هزار دستگاه فروش داشته باشد. در فهرست ۱۰ خودروی پرتقاضای سال، پنج سدان، سه کراساور و دو مدل وانت پیکاپ وجود دارد.
سال ۲۰۲۱، تویوتا کرولا رتبهی دوم پرفروشترین خودروی جهان را کسب کرد. از مدلهای سدان، هاچبک و استیشن واگن این خودرو، جمعا یک میلیون و ۱۰۴ هزار دستگاه فروخته شده است.
در بازار جهانی، نسخهی پایه از تویوتا کرولا سدان، به قیمت ۲۰ هزار دلار عرضه میشود. این مدل، پیشرانهی ۱/۸ لیتر تنفس طبیعی با قدرت ۱۴۰ اسب بخار دارد و همراه جعبهدندهی اتوماتیک CVT، سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۰ ثانیه فراهم میکند.
بعد از تویوتا کرولا، نیسان سنترا توانست پرفروشترین سدان جهان در سال ۲۰۲۱ باشد. البته باید توجه داشت که سنترا برخلاف کرولا، فاقد نسخههای هاچبک یا استیشن است و تمام ۶۹۳ هزار خودروی فروخته شده، سدان بودهاند.
آستانه قیمت نیسان سنترا مدل ۲۰۲۲ نیز، ۲۰ هزار دلار است. این مدل با پیشرانهی ۲ لیتر تنفس طبیعی و قدرت ۱۵۰ اسب بخار فروخته میشود. سنترا همراه گیربکس CVT، سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۹/۵ ثانیه دارد.
تویوتا کمری با اختلافی اندک نسبت به نیسان سنترا در گروه پرفروشترین سدانهای سال ۲۰۲۱ باقی ماند. از این خودرو، ۶۸۱ هزار دستگاه فروخته شد تا همچنان، محبوبترین سدان خانوادگی دنیا محسوب شود.
انواع مختلفی از تجهیزات فنی برای تویوتا کمری وجود دارد. این مدل با پیشرانهی ۲/۵ لیتر ۱۸۰ اسب بخار در بسیاری از کشورهای دنیا به قیمت ۲۷ هزار دلار فروخته میشود و در زمان ۱۰ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد. کمری با موتور ۲ لیتر ۱۵۰ اسب بخار، ۳/۵ لیتر ۳۰۰ اسب بخار و هیبرید ۲۰۸ اسب بخار نیز تولید میشود.
تسلا مدل ۳ با عرضهی ۵۰۸ هزار دستگاه در رتبهی نهم پرفروشترین خودروهای دنیا و جایگاه چهارم پرتقاضاترین سدانهای جهان در سال ۲۰۲۱ قرار گرفت. این خودروی تمام برقی، آستانه قیمت ۴۸ هزار دلار دارد و نسبت به دیگر مدلهای پرفروش دنیا، به وضوح گرانتر است.
ارزانترین نمونه از تسلا مدل ۳، تک موتور ۳۲۵ اسب بخار دیفرانسیل عقب است. این خودرو میتواند ۶ ثانیه بعد از شروع حرکت به سرعت صد کیلومتر برساعت برسد و نهایت سرعت ۲۲۵ کیلومتر برساعت ارائه دهد. شعاع حرکتی این نسخه از تسلا مدل ۳، حدود ۴۸۰ کیلومتر است.
هوندا آکورد در سال ۲۰۲۱، جایگاه دهم پرفروشترین خودروی جهان و رتبهی پنجم سدانهای دنیا را کسب کرد. از این مدل، ۴۸۱ هزار دستگاه فروخته شد که شامل سه نوع پیشرانهی ۱/۵ لیتر توربوشارژ ۱۹۲ اسب بخار، ۲ لیتر توربوشارژ ۲۵۰ اسب بخار و هیبرید ۲۱۲ اسب بخار میشود.
ارزانترین مدل هوندا اکورد با موتور ۱/۵ لیتر، ۲۷ هزار دلار قیمت دارد و همراه گیربکس CVT، در زمان ۷/۵ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد.
Erfan
۱۲ تیر ۱۴۰۱حالا خارج از ایران کراس اوور یا شاسی بلند دو دیفرانسیل میخرند که از حالت ماشین نهایت استفاده رو بکنن.
اما به نظرم داخل ایران دلیل محبوبیت کراس اور های زیر ۱میلیارد که اکثرا تک دیفرانسیل و بدون کاربرد هستند همون پز دادن هست چون واقعا کراس اور تک دیفرانسیل نسبت به سدان هم قیمتش چیزی برای برتری محسوسی ندارن.
حالا مشکل اینه که مثلا به جک s3که کراس اوور تک دیفرانسیل شهریه با اون موتورش میگن شاسی بلند که نابود میشه آدم😂
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۲ تیر ۱۴۰۱همین ماشین های چینی مثل X33 یا چری تیگو 7 که در واقع کراس اور اندازه متوسط و کوچک محسوب می شن، در سفرهای بین شهری و جاده راحتی بسیار خوبی دارند.
نوع نشستن راننده در یک کراس اور، متفاوت از سدان هست. شخصا در سفر به شمال ایران و رانندگی چند روزه متوجه این موضوع شدم که یک کراس اور چینی، در مسیر مستقیم جاده و رانندگی 6-7 ساعته، اذیت چندانی برای کمر و کتف راننده نداره؛ اما یک سدان ژاپنی مثل نیسان تیانا، باوجود صندلیهای بسیار خوب و طراحی ارگونومیک، بعد از رانندگی طولانی خستگی بیشتری برای راننده داره
Erfan
۱۲ تیر ۱۴۰۱حتما شما درست میگید.
متاسفانه بنده تجربه مسافرت با ماشین های کراس اور رو ندارم.اما اگه جمع بندی کلی بکنیم و مزایا و معایب رو کنار هم بزاریم دلیلی برای خرید کراس آور نیست مگر دو دیفرانسیل.
NAVID۰۰۹۸
۱۲ تیر ۱۴۰۱جناب اشتری
نظر شما محترم
تجربه سفر با چینیها را ندارم ، اما اونی هم که در مورد صندلی فرمودید را رد میکنم و به شخصه تجربهای که داشتم با خودروهای مختلف این بود که سواریها لذتدبیشتر و راحتی بیشتری در سفر دارند اما اطمینان خاطر و بلندتر بودن کراساوورها باعث میشه که خریدش به صرفهتر باشد !
کاری به سدانهای ایرانی ندارم ولی تمام سدانهای وارداتی مکافاتی دارند به نام گیر کردن کف خودرو که حال آدم را میگیرند با این وضع جادهها و چاله چولهها !
عقل میگه کراساوور بهتره اما دل میگه سدان یه چیزِ دیگست !
رضا مرادی
۱۳ تیر ۱۴۰۱جناب اشتری در پاسخ به فرموده شما در مورد راحتی سفر سدان و کراس اور، من کمری هیبرید دارم و پدرم لکسوس rx350 که کراس اور بسیار محبوبی هم هست، با هر دوش سفر طولانی رفتم ، راحتیشون توی جاده و سفر به هیییچچچ وجه قابل مقایسه نیست و کمری هیبرید با فاصله زیادی از لکسوس rx پیروز رقابت میشه ، نوع طراحی سدان و نشیمن راننده و سرنشین توی سدان ، تعادل وزنی قسمت جلو و عقب خودروی سدان ، راحتی تو مسیر مستقیم و ساکن ماندن سرنشین ها حین ترمزگیری با خودروی سدان موجب برتریش نسبت به کراس اوور میشه
ارش
۲۸ دی ۱۴۰۲درود
بنده ۷ ساله میتسوبیشی لنسر دارم. سواری و فرمانپذیریش قابل مقایسه با کراس اورهایی مثل توسان و اسپورتیج نیست. فوق العاده رانندگیش لذتبخش تر از کراس اورهای کره ایه.
علی
۲۵ آبان ۱۴۰۱فقط میتونم بگم درود بر ژاپن و فرهنگ غنی اش و صنعت و خودروسازی پیشروی آن
Erfan
۱۲ تیر ۱۴۰۱حالا اینا به یه طرف اونایی که به mvm x22میگن شاسی بلند باز یه طرف دیگه
رضا باقری
۱۲ تیر ۱۴۰۱چرا جای عکس تاکسیهای توتویا و هندا از عکس پرچمدار سدان های تمام ادوار تاریخ model s plaid در بخش الکتریک و 𝒞𝒶𝒹𝒾𝓁𝓁𝒶𝒸 blackwing در بخش بنزینی به عنوان نماد سدان استفاده نکردید؟!!!!
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۲ تیر ۱۴۰۱علاقه ندارم به این ماشین هایی که گفتین :)
.
۱۳ تیر ۱۴۰۱اصولا مدل s سدان حساب نمیشه
درسته که به اون کلاس میگن سدان اسپرت در اصطلاح
ولی در واقع درب عقب هاچ بک دارند و لیفت بک هم میگن بهشون
RezaRs
۱۳ تیر ۱۴۰۱ایموشنال دمیج ( پرتاب دمپایی به زمین کاشی شده)
JDM lover
۱۲ تیر ۱۴۰۱من کلا همیشه یه سدان به شاسی بلند ترجیح میدم
بین شاسی بلند ها هم فقط از فول سایز هایی مثل سابربن ، رنجروور و… خوشم میاد و از کراس اوور ها اصلا خوشم نمیاد
Kato
۱۳ تیر ۱۴۰۱منم خوشم میاد ولی کو پولش 😀😂😂😂
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۲ تیر ۱۴۰۱یک مورد مهم فراموش کردم خدمت دوستان بگم
توجه داشته باشید تویوتا کرولا، هوندا آکورد و نیسان سنترا، خودروهای ژاپنی هستند اما گیربکس CVT استفاده میکنن
porsche
۱۲ تیر ۱۴۰۱فکر کنم ژاپنیا بیشتر از همه ازش استفاده میکنن انقدر کم درده سر کلا شرکت های زاپنی به مرور زمان ترسو شدن یه زمانی زاپنی ها از ایجا تغییر ترسی نداشتن ولی الان کم دردسر ترین هارو انتخاب میکنن و دنبال کارای جدید نمیرن یکیش همین بی ام وه بعد از مدتی شروع کرد به ایجاد اغییر های انقلابی در طراحیاش ولی خبری از این کارا در زاپنیا نیست نمیدونم چرا ولی درکل نه میشه گفت خوبه نه میشه گفت بدهولی کاش برگردیم به اون دوران که nsxو سوپرا و مزدا تو خیابونا ویراژ بدن سوبارو دباره برگرده بهع دوران اوج شاید کل صنعت خودرو یه تکونی به خودش بده هم طراحی ها شدن شبیه هم مانیتورای بزرگ و گریل های بزرگ از المانی تا زاپنی و امرکایی معدود شرکت هایی موندن که بشه از دور از بقیه تشخیصشون داد
Phonix
۱۲ تیر ۱۴۰۱ز بجای ژ اومده تو متن ببخشید دوستان الان دیدم
محمد
۱۳ تیر ۱۴۰۱داداش اکانت فیکت رو سهوا لو دادی😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
HamiD
۱۳ تیر ۱۴۰۱@محمد
توی پست خودرو هایی که بیشترین هزینه نگهدار رو دارن ایشون همچین چیزی گفته بود :
“من همون phonix هستم ولی روی دسکتاب”
NAVID۰۰۹۸
۱۳ تیر ۱۴۰۱جناب پورشه
ژاپنیها دارند با روشی دیگر همچون محدود سازی وارد چرخهی خاص پسندان میشوند تا با محدودیت تولید ارزش ساختشون حفظ بشه مثل محصولات GR تویوتا یا نیسان gtr نیسمو یا تویوتا سنچوری و … !
اتفاقاً ژاپنیها با استراتژی دقیقی دارند وارد گود میشوند که فاصله بیندازند بین محصولات اقتصادی با تولید محدود و خاصشان !
porsche
۱۳ تیر ۱۴۰۱نیسمو بله ولی چیزه خاصی ار تی ار دی ندیدم
مزدا و میتسوبیشی و سوبارو هم که هیچ
سوزوکی هم خوابه
دانیال
۱۳ تیر ۱۴۰۱جناب اشتری موتور دولیتری آکورد دنده اتوماتِ . ده تا دنده میخوره . برای هر نوع رانندگی و هر سرعتی یه دنده پیش بینی شده که از رانندگی بیشترین لذتُ ببری
speed-hunter-007
۱۲ تیر ۱۴۰۱اژ بین این ها، انتخاب من نیسان سنترا
phonix
۱۲ تیر ۱۴۰۱این داستان هم داره تموم میشه یکم دیگه انقدر سدان ها کم میشن که ادم باورش نمیشه جاشونو یه مشت گودزیلا با یه گریل به اندازه یه شهر میگیره داخل همشونم اکثرا شبیه به هم تا ته پر مانیتور میشه همشونم از دم برقی صدای فن کامپیوتر بدن
از ژاپن تا المان و امریکا دیگه کمتر شرکتی مونده که ماشیناشو بشه از دور هم تشخیص داد البته این معیار بی ام وه با دماغش از همه قابل تشخیص تره :)
پدرام
۱۲ تیر ۱۴۰۱بسیار جالب بود با اینکه خودم سدان رو خیلی دوستدارم اما برخی از کراس اورها واقعا وسوسه کننده هستند حتی با وجود اینکه می دونم قابلیت آفرود یک اس یووی فول رو ندارن
AMD
۱۲ تیر ۱۴۰۱آخه چرا دنیا به سمت بی روح شدن ( کراس اوور برقی تا خرخره مانیتور )میره ؟😭
pedram7
۱۳ تیر ۱۴۰۱در اروپا هم فقط تا چند سال دیگه ماشین درون سوز خرید و فروش میشه 😥
sadraspeed385
۲ مرداد ۱۴۰۱دوست عزیز دقت کن به صورت صفر کیلومتر در دم کارخانه نه کلا
T
۱۳ تیر ۱۴۰۱خودتم این چیزا رو دوست داری خودتو نزن به اون راه اگه مانیتور نبود اصلا به ماشین علاقه نداشتی
AMD
۱۳ تیر ۱۴۰۱اصلا یه زمان مانیتور نبود به ماشین علاقه داشتم
al-ml-kh
۱۳ تیر ۱۴۰۱برام جایه سوال داره چرا آکورد و سیویک و سنترا هنوز تو مدل های پایشون از گیریبکس CVT استفاده میکنن .
جالبه مزدا تو مدل پایه مزدا 3 مدل 2022 که پایه قیمتش 21 هزار دلاره 6 سرعته استفاده کرده
که خب البته مبنای ماشین های مزدا بیشتر بر اسپرت بودنه .
Phonix
۱۳ تیر ۱۴۰۱شرکت های ژاپنی میخوان از مفهوم پیرمرد بودن رد شدن فاصله رو با ژرمن ها کم کنن کمکم تغییر میکنن ولی دیگه چیزی نمونده همه برقی شدن
رامتین
۱۳ تیر ۱۴۰۱بسیار عالی. من هم کاملا علاقم به سمت خانواده سدان ها و مشخصا کوپه های میان سایز (مثل سری4 بی ام و) هست. منظور اینکه طول خودرو برام ملاکه. 450 تا 480 سانتیمتر باشه از نظر من میان سایز محسوب میشه و تقسیم بندیهای سایتها را اصلا قبول ندارم (چون مثال نقض ازش زیاد پیدا کردم). کمری هم نسخه 180 اسبی دیگه تولید نمیشه که در مقاله ذکر شده، اگر هم بشه قدیمیه این موتور. موتور 2.5 تنفس طبیعی الان 206 اسب ارائه میکنه که واقعا عالیه. نکته ای که نیسان از این موتور بیش از 10 ساله نتونسته از 188 اسب بالاتر بیاد که برای خودم جای سئوال داره و بهتر بود تلاش میکرد خودشو مثل تویوتا بکنه. البته نیسان همچنان دست از گیربکس CVT نکشیده که این هم جای بحث داره.
مراد قی
۱۴ تیر ۱۴۰۱دنیا داره به سمته روباتیک شدن و کنترله بیشتره سیستمه مونیتوره حکومت رویه افراد میره. خودروهایه برقی که با فرستادنه یه سیگنال قفل میشن و از کار میفتن به مراتب بهترن از خودروهایی که باید با ریل میخ اونا رو نگهداشت و مردم همیشه بدنباله تبلیغاته دولتها مسه موشی که بدنباله بویه پنیر میره تو تله موش همیشه به سمتی میرن که برایه بدام اپداختنشون برنامه ریزی کردن. مشکل فکر نکردن به ایندیه همه با انتخاباته کوچکی که شاید فکر میکنیم رو بقیه هیچ تاثیری ندارن ولی در نهایت وقتی به گذشته فکر میکنیم همین انتخابات اشتباه باعثه نابودیه ایندمون میشن
یاشار
۱۴ تیر ۱۴۰۱سلام دوستان ،صنعت خودرو در یک کلام خلاصه میشه در برند آلمانی و مابقی به ترتیب آمریکا ژاپن فرانسه انگلیس همه کپی کار پلتفرم های قدیمی آلمان!!!یعنی مقلد و دنباله روی آلمان هستند و یک جورایی صنعت خودروی آلمان مرجع تقلید همه دنیا شده!!!!
Hadi
۱۵ تیر ۱۴۰۱قطعا سدان انتخابمه 👌🏼