حتماً شما نیز تاکنون نام دی لایت به گوشتان خورده است. همان چراغهای روز روشنی که در خودروها وجود دارد و آنگونه که نامشان نیز نشان میدهد با وجود نور خورشید نیز روشن باقی میمانند. امروز میخواهیم ببینیم این چراغ مخصوص چرا بکار میرود و چگونه ایمنی جادهها را افزایش میدهد. همراه ما باشید.
دی لایت چیست؟
دی لایت که با نام لامپ روز روشن یا DRL نیز شناخته میشود با استارت زدن خودرو بهصورت خودکار روشن میشود و نور سفید یا زرد را ساتع میکند. هدف از بهکارگیری دی لایت کمک به بهبود دید راننده یا روشن کردن محیط اطراف نیست بلکه به دیگر رانندگان و کاربران جاده کمک میکند تا وجود خودرو در اطراف خود را تشخیص دهند. استفاده از قطعه موردبحث در برخی از کشورها به ویژه کشورهای اسکاندیناوی الزامی است. اگرچه هدف اصلی از نصب دی لایت روی خودروها افزایش ایمنی کاربران جادهای بوده است اما امروزه چنین قطعاتی باعث زیباتر شدن خودروها نیز میشوند.
قوانین مختلفی در زمینه چراغ های روز روشن در کشورهای گوناگون وجود دارد. در برخی کشورها میبایست از لامپهای مخصوصی برای آنها استفاده شود و برای مثال در برخی موارد میبایست دی لایت ها همزمان با روشن شدن نورپایین نیز روشن باقی بمانند و در برخی کشورها اینطور نیست. در هر صورت هدف از بهکارگیری قطعه یاد شده افزایش ایمنی جادهها خواهد بود. همانطور که گفته شد چراغ روز روشن معمولاً با استارت خوردن خودرو بهصورت خودکار روشن میشود اما در برخی خودروها شاید دی لایت در زمان آزاد کردن ترمزدستی یا قرار دادن در دنده روشن شود. چراغ روز روشن در زمان خاموش بودن چراغهای اصلی خودرو نوری پر رنگ را ساتع میکند. دی لایت ها اولین بار در کشورهای اسکاندیناوی الزامی شدند یعنی جایی که میزان نور در زمستان و حتی در طول روز کم است. سوئد اولین کشوری بود که استفاده گسترده از چراغ های موردبحث را در سال ۱۹۷۷ الزامی کرد. در آن زمان از این قطعه مخصوص به عنوان varselljus یا نور توجه نام برده میشد. این کشورها در ابتدا قوانینی در زمینه استفاده از لامپهای مشابه لامپهای ترمز و راهنما را وضع کردند. لامپهای یاد شده نور زرد یا سفید را ساتع میکردند و در گوشههای چپ و راست خودرو نصب میشدند.
چگونه دی لایت ها ایمنی و دید را بهبود میبخشند؟
در سال ۲۰۰۸ موسسه NHTSA آمریکا تأثیر استفاده از این قطعه روی تصادفات جلو و کناره بین دو خودرو و همچنین خودرو با عابران پیاده، دوچرخهسواران و موتورسیکلتها را بررسی کرد. نتایج این تحقیق نشان داد که چراغ های روز روشن اگرچه باعث کاهش قابلتوجه شدت برخوردها نمیشوند اما میزان تصادفات وانتهای سبک و ونها را بهطور قابلتوجهی کاهش میدهند. این چراغ ها معمولاً به منظور جلبتوجه دیگر رانندگان به ویژه در مناطقی که آبوهوای مرطوب و مه گرفته دارند بکار گرفته شدهاند. قطعات نورانی موردبحث معمولاً از نوع LED هستند تا انرژی کمتری را مصرف کنند و باتری خودرو خالی نشود. قطعاً رانندگان با دیدن نوری که در اطراف آنها وجود دارد احتیاط بیشتری خواهند داشت و فلسفه استفاده از دی لایت نیز همین است. از آنجایی که قطعه مورد اشاره معمولاً از نوع LED است بنابراین پرنورتر خواهد بود و در هوای مه گرفته کاملاً جلبتوجه خواهد کرد و بنابراین میتواند نقش مؤثری در کاهش تصادفات ایفا کند.
مهمترین کاربرد دی لایت چیست؟
اگرچه این قطعه امروزه در طراحی خودروها نیز نقش مهمی بازی میکند و میتواند به زیباتر شدن چهره خودرو کمک کند اما هدف اصلی از نصب آن روی خودروها کمک به بهتر دیده شدن در طول روز و در کشورهایی بوده است که طول روز کوتاهتری دارند. همچنین در مناطقی با آبوهوای مرطوب و مهآلود استفاده از آن موجب افزایش ایمنی کاربران جاده خواهد شد. به این موارد باید احتمال فراموشی روشن کردن چراغها توسط راننده را نیز اضافه کرد. در این صورت، استفاده از دی لایت احتمال عدمتشخیص داده شدن خودرو توسط دیگران را کاهش خواهد داد.
دی لایت و اتولایت چه تفاوتهایی باهم دارند؟
اتولایت که با نام سیستم روشنایی خودکار نیز شناخته میشود روشن و خاموش شدن چراغهای جلو را تنظیم خواهد کرد. در واقع زمانی که حسگر ویژه اتولایت تشخیص دهد نور محیط از حد معینی کمتر شده است چراغها بهصورت خودکار روشن خواهند شد و در صورتی که نور به حالت عادی برگردد چراغها خاموش خواهند شد. اتولایت تنها نور پایین را روشن میکند و اگر راننده بخواهد از نور بالا استفاده کند میبایست بهصورت دستی این کار را انجام دهد. در مجموع میتوان گفت دی لایت و اتولایت مکمل یکدیگر هستند و با پایان یافتن کار دی لایت این اتولایت است که کارش را شروع میکند.
همچنین بخوانید:
- سنسور نور و باران چیست و چگونه کار میکند؟
- چراغ جلو هالوژن در مقابل LED؛ کدامیک برای خودرو کلاسیک مناسب تر است؟
دی لایت کوییک
کوییک یکی از محصولات سایپاست که طرفداران زیادی نیز دارد. این خودرو در نمونه فول از چراغ روز روشن با نور سفید استفاده میکند. مالکان مدلهای پایه و ساده کوییک نیز میتوانند با خرید قطعات فابریک اقدام به نصب دی لایت روی خودروی خود کنند. چراغ روز روشن کوییک حدود ۲.۷ میلیون تومان قیمت دارد.
دی لایت پژو پارس
پژو پارس به عنوان یکی از قدیمیترین خودروهای ایرانخودرو بهصورت استاندارد از قطعه یاد شده استفاده نمیکند اما برخی شرکتهای متفرقه اقدام به عرضه چراغهای جلوی مجهز به آن برای پارس کردهاند. در صورتی که تمایل به خرید چنین قطعهای داشته باشید حتماً از کیفیت چراغ و همچنین هماهنگی آن با سیمکشی خودرو اطمینان حاصل کنید. همچنین از جمله خودروهای تولید داخل که دارای چراغ روز روشن هستند میتوان به سورن پلاس، دنا، ساینا S و… اشاره کرد.
دی لایت در خودروهای ایرانی سورن پلاس و دنا پلاس
NAVID۰۰۹۸
۱۱ اسفند ۱۴۰۱سه تا آپشن هست که ایرانیها براش جون میدن حتی تا کُرهی مریخ هم فتح میکنند !
((( دیلایت – سانروف – گرمکن سردکن صندلی )))!
تاجران ایرانی هم این موضوع رو خوب فهمیدن که هر بُنجلی را میلیاردی غالب میکنند !
mahdi-es17
۱۱ اسفند ۱۴۰۱مانیتور یادت رفت
NAVID۰۰۹۸
۱۱ اسفند ۱۴۰۱بله بله
قبول دارم ، مانیتور یادم رفته بود 😂👋🏻!
911
۱۱ اسفند ۱۴۰۱دقیقا.
اگر یه ماشین با سانروف داشته باشن فکر میکنن پادشاه جهانن.
آخرم انقدر باز و بستش میکنن کلی خراب میشه میره.
درمورد سرد کن گرم کن صندلی هم همینطوره.
RENAULT5
۱۱ اسفند ۱۴۰۱مانتیور یادت رفت
واقعا هر ماشینی تو ایران اینارو داشته باشه بهش میگن جدید
Taha Ayoobi
۲۵ بهمن ۱۴۰۲نوید گرم کن و سرد کن خدایی خوبه ولی دیلایت و سانروف از نظر من اونقد چیز خاصی نیست
علی جردن
۱۱ اسفند ۱۴۰۱زیباترین دی لایت خودروی تولید داخل صدرصد متعلق به راناپلاس هست واقعا محشره مثل سراتو ۲۰۱۷ می مونه
علی ریحانی
۱۱ اسفند ۱۴۰۱اتولایت هم آپشن مهمیه
خیلی از راننده ها رو میبینیم که شبها چراغاشون خاموشه و فقط دیلایت روشنه
اونم به این دلیل که وقتی خودرو استارت میخوره اتوماتیک وار نور پشت آمپر و صفحه نمایش خودرو روشن میشه و دیلایت هم یکمی نور به جلوی خودرو میندازه چون قبل از روشن شدن چراغها عملکردش با حداکثر نورشه و این بعضی از راننده ها رو گول میزنه که چراغهای ماشین روشنه و چراغها خاموش میمونه
NAVID۰۰۹۸
۱۱ اسفند ۱۴۰۱ولی من برعکس شما فکر میکنم اینهایی که چراغ شب روشن نمیکنند به سبب دیلایت داشتن فقط بخاطر اینه که فکر میکنند پول برق براشون میاد و لامپاشون استفاده میشه !
در صورتی که نمیفهمند در شب برای رانندگان پشتسر از عقب دید کمتری دارند و رانندگان پشتسری گول میخورند و احتمال تصادف بالا میره و از جلو هم باعث آزار و کلافه کردن رانندگان مقابل یا در آینهی جلوی خودروی جلویی میشود !
هموطنِ دیلایتدار ، چراغها را شبها روشن کن ، بخدا پول برق برات نمیاد ، امنیت خودتو خودمو تامین کن !
علی جردن
۱۱ اسفند ۱۴۰۱به هموطنات یک ذره حق بده چراغ خاموش رانندگی کردن توی ایران دوتا علت داره
۱ می خواد خفن بازی دربیاره و مثل بتموبیل تو تاریکی حرکت کنه جونا بجز روشن خاموش کردن چراغ ها گزینه ی دیگه ی ماشین بازی ندارن نه می تونن از اگزوز ۸ ۶ سیلندرها لذت ببرن از از خودروهای روز دنیا تنها انتخابشون جهت سرگرمی خودرویی دکمه چراغ شده
۲ تو این گرونی و بی کیفیتی قطعات بازار خودرو چراغ خاموش رانندگی کردن واسه اینه کم کردن استهلاک چراغ هست میترسن خراب شه و چند ملیون بخاطر یه چراغ ۲۰۷ عهد بوق چند میلیون بخرج بیفتن
A1
۱۲ اسفند ۱۴۰۱کل چراغ 207 چند میلیونه نه لامپش 😐
علی جردن
۱۲ اسفند ۱۴۰۱دی لایتش بسوزه باید کلشو عوض کنی📦
R/T
۱۲ اسفند ۱۴۰۱یه سوال پارس دی لایت داره؟؟
آرش
۲۷ آذر ۱۴۰۳دو پرسش دارم
عمر مفید چراغ دی لایت چقدر
مگر نباید سیستم دی لایت هوشمند باشد یعنی در زمان هوای ابری روشن شود
خیلی مسخره که در تابستان و گرمای بالای پنجاه درجه که دنبال سایه میگردی دی لایت خودرو شما روشن باشه