آموزش

دیاپر پیشرانه خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟

احتمالاً شما نیز نام دیاپر پیشرانه خودرو را نشنیده‌اید. اگر می‌خواهید با کاربرد این وسیله آشنا شوید همراه ما باشید.
دیاپر پیشرانه خودرو

از زمان اختراع پیشرانه درون‌سوز تاکنون نسخه‌ها و انواع گوناگونی از آن تولید و معرفی شده‌اند. برخی از این پیشرانه‌ها هم‌اکنون گزینه‌های کلاسیک ارزشمندی هستند درحالی‌که برخی دیگر فراموش شده‌اند. با اینکه در سال جاری میلادی پیشرانه‌های بسیار خوب و پرقدرتی در بازار حضور دارند اما مهندسان هنوز نتوانسته‌اند پیشرانه‌ای کاملاً قابل‌اطمینان و عاری از عیب و نقص تولید کنند. پیچیدگی پیشرانه باعث خرابی قطعات متعددی می‌شود و بنابراین همه رانندگان باید خود را آماده بدترین سناریوها کنند. یکی از رایج‌ترین روش‌ها در کشورهای غربی استفاده از دیاپر پیشرانه خودرو است.

همچنین بخوانید: تفاوت انجین/پیشرانه و موتور؛ نکات مهمی که باید دانست

با اینکه یک راننده معمولی نیازی به دیاپر نخواهد داشت اما اگر فردی هستید که آخر هفته‌ها راهی پیست می‌شوید، دیاپر پیشرانه که با نام وسیله مهار پیشرانه نیز شناخته می‌شود اهمیت زیادی خواهد داشت. دیاپر که در زبان انگلیسی به معنی پوشک است در حقیقت کیسه‌هایی از جنس متریال هوی دیوتی و بادوام مثل کولار و نایلون بالستیک بوده و به زیر پیشرانه متصل می‌شود. اگر پیشرانه از کار بیفتد، دیاپر مایعات و قطعات جدا شده از پیشرانه را جذب خود کرده و مانع ریزش و افتادن آن‌ها به کف پیست مسابقه می‌شود. مهم‌تر اینکه دیاپر پیشرانه از راننده نیز محافظت می‌کند. نصب این وسیله روی پیشرانه خودرو کار خیلی سختی نیست و شاید دشوارترین مرحله آن همان ابتدای کار باشد که باید پیشرانه را با بالابر از داخل خودرو بیرون بیاورید. اگر به بالابر دسترسی ندارید می‌توانید یکی را اجاره کنید. زمانی که پیشرانه به حالت مطمئن از خودرو خارج شد می‌توان در کمترین زمان ممکن دیاپر پیشرانه را نصب کرد. برای نصب این وسیله می‌بایست مراحل زیر را طی نمود:

  1. اطمینان حاصل کنید که پد جاذب در کف دیاپر قرار دارد.
  2. دیاپر را زیر پیشرانه قرار داده و آن را به خوبی به سمت بالای پیشرانه بکشید.
  3. تسمه‌های هر طرف دیاپر را بر اساس دستورالعمل شرکت سازنده سفت کنید. معمولاً با استفاده از پیچ‌های تعبیه شده در کنار دیاپر می‌توان تسمه‌ها را محکم کرد.
  4. تسمه‌ها و نوارها را به حدی سفت کنید که کاملاً پیشرانه را در بر گیرد. به اطراف دیاپر و پیشرانه نگاه کید تا مطمئن شوید دیاپر و تسمه‌ها در مسیر لوله‌های اگزوز و یا قطعات متحرک قرار ندارند.

برخی انواع دیاپر پیشرانه با تسمه‌های آسان‌بازشو عرضه می‌شوند و زمانی که نیازی به این وسیله نداشتید می‌توانید بدون نیاز به باز کردن پیچ‌های یاد شده، دیاپر را جدا کنید. این وسیله همچنین برای جای دادن لوله‌ها و سایر قطعات پیشرانه در خود طراحی شده است. همان‌طور که گفتیم دیاپر وسیله‌ای ضروری برای همه رانندگان نیست و شاید در کشور ما به ندرت دیده شود اما اگر خواهان یکی از آن‌ها باشید می‌توانید سری به فروشگاه‌های آنلاین مشهور همچون آمازون و ای بی بزنید که با مشاهده این وب‌سایت‌ها قیمت حدود ۱۱۵ تا ۱۵۵ دلار را برای دیاپر پیشرانه خودرو مشاهده خواهید کرد.

البته برخی از انواع دیاپرها به خاطر برند سازنده، نوع متریال استفاده شده، وجود یا عدم وجود پیچ‌های نصب و… قیمت بالاتری دارند و حتی با بهای ۳۰۰ دلار و بیشتر نیز عرضه می‌شوند. از طرفی باید گفت تعویض پدهای دیاپر و پیچ‌های آن خیلی هزینه‌بر نیست. باید به این نکته هم توجه داشت که همه سازمان‌های برگزار کننده مسابقات، دیاپرها و قطعات همراه آن‌ها را تائید نمی‌کنند بنابراین قبل از خرید باید به این موضوع نیز فکر کنید تا به خاطر نقض قوانین از مسابقات حذف نشوید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

یک دیدگاه

  1. M

    ۲۷ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (161 ديدگاه)

    برای جنسیس کوپه توصیه میشه

    موافقم 2
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا