آموزش

دایپر / Diaper پیشرانه خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟

احتمالاً شما نیز نام دایپر پیشرانه خودرو را نشنیده‌اید. اگر می‌خواهید با کاربرد این وسیله آشنا شوید همراه ما باشید.
دیاپر پیشرانه خودرو

از زمان اختراع پیشرانه درون‌سوز تاکنون نسخه‌ها و انواع گوناگونی از آن تولید و معرفی شده‌اند. برخی از این پیشرانه‌ها هم‌اکنون گزینه‌های کلاسیک ارزشمندی هستند درحالی‌که برخی دیگر فراموش شده‌اند. با اینکه در سال جاری میلادی پیشرانه‌های بسیار خوب و پرقدرتی در بازار حضور دارند اما مهندسان هنوز نتوانسته‌اند پیشرانه‌ای کاملاً قابل‌اطمینان و عاری از عیب و نقص تولید کنند. پیچیدگی پیشرانه باعث خرابی قطعات متعددی می‌شود و بنابراین همه رانندگان باید خود را آماده بدترین سناریوها کنند. یکی از رایج‌ترین روش‌ها در کشورهای غربی استفاده از دایپر پیشرانه خودرو است.

همچنین بخوانید: تفاوت انجین/پیشرانه و موتور؛ نکات مهمی که باید دانست

با اینکه یک راننده معمولی نیازی به دایپر نخواهد داشت اما اگر فردی هستید که آخر هفته‌ها راهی پیست می‌شوید، دایپر پیشرانه که با نام وسیله مهار پیشرانه نیز شناخته می‌شود اهمیت زیادی خواهد داشت. دایپر که در زبان انگلیسی به معنی پوشک است در حقیقت کیسه‌هایی از جنس متریال هوی دیوتی و بادوام مثل کولار و نایلون بالستیک بوده و به زیر پیشرانه متصل می‌شود. اگر پیشرانه از کار بیفتد، دایپر مایعات و قطعات جدا شده از پیشرانه را جذب خود کرده و مانع ریزش و افتادن آن‌ها به کف پیست مسابقه می‌شود. مهم‌تر اینکه دایپر پیشرانه از راننده نیز محافظت می‌کند. نصب این وسیله روی پیشرانه خودرو کار خیلی سختی نیست و شاید دشوارترین مرحله آن همان ابتدای کار باشد که باید پیشرانه را با بالابر از داخل خودرو بیرون بیاورید. اگر به بالابر دسترسی ندارید می‌توانید یکی را اجاره کنید. زمانی که پیشرانه به حالت مطمئن از خودرو خارج شد می‌توان در کمترین زمان ممکن دایپر پیشرانه را نصب کرد. برای نصب این وسیله می‌بایست مراحل زیر را طی نمود:

  1. اطمینان حاصل کنید که پد جاذب در کف دایپر قرار دارد.
  2. دایپر را زیر پیشرانه قرار داده و آن را به خوبی به سمت بالای پیشرانه بکشید.
  3. تسمه‌های هر طرف دایپر را بر اساس دستورالعمل شرکت سازنده سفت کنید. معمولاً با استفاده از پیچ‌های تعبیه شده در کنار دایپر می‌توان تسمه‌ها را محکم کرد.
  4. تسمه‌ها و نوارها را به حدی سفت کنید که کاملاً پیشرانه را در بر گیرد. به اطراف دایپر و پیشرانه نگاه کید تا مطمئن شوید دایپر و تسمه‌ها در مسیر لوله‌های اگزوز و یا قطعات متحرک قرار ندارند.

برخی انواع دایپر پیشرانه با تسمه‌های آسان‌بازشو عرضه می‌شوند و زمانی که نیازی به این وسیله نداشتید می‌توانید بدون نیاز به باز کردن پیچ‌های یاد شده، دایپر را جدا کنید. این وسیله همچنین برای جای دادن لوله‌ها و سایر قطعات پیشرانه در خود طراحی شده است. همان‌طور که گفتیم دایپر وسیله‌ای ضروری برای همه رانندگان نیست و شاید در کشور ما به ندرت دیده شود اما اگر خواهان یکی از آن‌ها باشید می‌توانید سری به فروشگاه‌های آنلاین مشهور همچون آمازون و ای بی بزنید که با مشاهده این وب‌سایت‌ها قیمت حدود ۱۱۵ تا ۱۵۵ دلار را برای دایپر پیشرانه خودرو مشاهده خواهید کرد.

البته برخی از انواع دایپر به خاطر برند سازنده، نوع متریال استفاده شده، وجود یا عدم وجود پیچ‌های نصب و… قیمت بالاتری دارند و حتی با بهای ۳۰۰ دلار و بیشتر نیز عرضه می‌شوند. از طرفی باید گفت تعویض پدهای دایپر  و پیچ‌های آن خیلی هزینه‌بر نیست. باید به این نکته هم توجه داشت که همه سازمان‌های برگزار کننده مسابقات، دایپر و قطعات همراه آن‌ها را تائید نمی‌کنند بنابراین قبل از خرید باید به این موضوع نیز فکر کنید تا به خاطر نقض قوانین از مسابقات حذف نشوید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵۳ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. M

    ۲۷ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (159 ديدگاه)

    برای جنسیس کوپه توصیه میشه

    موافقم 20
    مخالفم 11
    1. SS

      ۲۷ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (824 ديدگاه)

      من که 6 سال هست دارم روزمره استفاده میکنم و یه قطره روغن ریزی نداشته
      بهتره ماشین نابود شده نخرید یا اگر میخرید آماده اورهالش باشید
      مخصوصا برای جنسیس کوپه صدق میکنه که نابود شده ها زیاد هستن
      —–
      تابحال در مورد دایپر نشنیده بودم ولی به نظر میاد استفاده مداومش باعث حبس شدن گرما در نزدیکی بلوک موتور و آسیب در بلند مدت میشه

      موافقم 16
      مخالفم 1
  2. آزاد

    ۲۷ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ماکه نفهمیدیم چی بود وچه کاربردی داشت،برای رانندگآن عمومی باید خیلی،بازتر،وروشن تر تعریف میکردید،برداشت معاینه که توی پیست مانندیه کلاه یاکیسه می‌ره روی موتور،تا قسمت‌های احتمالی که ازموتورجدامیشه راتوی خودش جمع کنه که روی زمین نیفته،اگرغیرازاینه یکی توضیح بده.

    موافقم 16
    مخالفم 3
    1. JDM سابق

      ۲۷ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (798 ديدگاه)

      کاربرد مهمش رو اینجا نگفته
      تو بحث درگ ریسینگ مخصوصا شاخه تاپ فیول
      چون قدرت بالاست و کلاج ها چند صفحه هستن امکان این هست که دیسک و صفحه آزاد بشه به بیرون پرت بشه جوری که از زیره پای راننده هم رد میشه میاد تو کابین فاجعه به بار میاره یا اطرافیان رو به کشتن میده
      اینو رو قسمتی از موتو تا گیربکس رو میبینن عموما جنسش هم کولار هست که اگه دیسک و صفحه در رفت بتونه مهارش کنه و کسی آسیب نبینه

      موافقم 15
        1. کارشناس مکانیک

          ۲۷ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (19 ديدگاه)

          همانطور که فرمودید این یک کیسه جهت جلوگیری از نشت مایعات موتور به سطح جاده‌های مسابقات (Race) است. دلایل و الزامات استفاده از این کیسه به شرح زیر است.
          در ماشین‌های مسابقات فرمول “یک” راننده جهت کاهش سرعت الزاما مجبور است همراه ترمز گرفتن از دنده معکوس استفاده کند. هنگام دنده معکوس دادن به خودرو ، دور موتور تا حد ماکسیمم بالا میرود. سیالاتی که داخل موتور در گردش هستند اعم از روغن موتور ، روغن هیدرولیک ، روغن ترمز ، واسکازین گیربکس ، مایعات رادیاتور و … ، تحت فشار حداکثری پمپ‌ها قرار میگیرند و احتمالا از کنار کاسه نمدها ، واشرها ، و اورینگها و شلنگ‌ها نشتی پیدا میکنند و به سطح جاده میریزد و “باعث لغزندگی سطح جاده” میشود. این لغزندگی سطح جاده به هنگام بارندگی‌ بیشتر شده و باعث میشود تا خودرو از کنترل راننده خارج شود.
          جنس این کیسه از جنس نسوز است و دمای زیادی را متحمل میشود. همچنین به مانند پوشک نوزاد جاذب مایعات است.
          این کیسه برای خودروهای سواری معمولی کارایی آنچنانی ندارد. زیرا سطح جاده‌های ما به اندازه یک پالایشگاه مواد نفتی روی خودش انبار کرده است. کامیون‌ها ، اتوبوس‌ها، سواری‌های فرسوده و … اگر همه رعایت کنند بسیار خوب است و باعث کاهش تصادفات به هنگام بارندگی میشود.
          با سپاس از توجه شما

  3. Hairy wrinkled saggy balls

    ۲۷ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (694 ديدگاه)

    احیانا تلفظ لغت Diaper (به معنی پوشک) دایپر نیست؟

    موافقم 6
    مخالفم 1
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۲۷ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (2973 ديدگاه)

      درست گفتید تصحیح شد

      موافقم 10
      مخالفم 0
  4. رسا

    ۲۷ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    اتفاقا داخل پارکینگ ساختمان مسکونی ما بیشتر ماشین های وطنی روغن ریزی دارند که باعث کثیف کاری سرامیک های کف پارکینگ میشه و فکر میکنم این پوشک های ماشین برای حل این مشکل خوبه

  5. کارشناس مکانیک

    ۲۸ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (19 ديدگاه)

    سلام
    این قطعه یا وسیله نوعی تن پوش موتور و گیربکس است. از جنس نسوز است. جاذب مایعات است. ضد نفوذ است.
    مورد استفاده آن در خودروهای مسابقات فرمول “یک” استفاده میشود و در خودروهای معمولی کاربردی ندارد. این تن پوش موتور در میدان‌های مسابقات و جاده‌های ریس(‌Race) از الزامات قوانین تیم‌های شرکت کننده میباشد.
    موتورهای فرمول “یک” از قدرت بالایی برخوردار هستند. هنگام کاهش سرعت از ترمز و دنده معکوس همزمان استفاده میکنند. هنگام دنده معکوس دادن ، دور موتور تا سر حد ماکسیموم بالا میرود. احتمال نشت مایعات موتور اعم از روغن موتور ، روغن هیدرولیک ، روغن واسکازین ، مایعات رادیاتور و … از کاسه نمدها و اورینگ‌ها و شلینگ‌ها میرود. نشت این مایعات سطح جاده را لغزنده میکند و باعث سرخوردن خودروها در سر پیچ‌ها میشود. بخصوص مشتقات نفتی در هوای بارانی جاده را بیش از پیش لغزنده می کنند.
    این تن پوش اجازه نمیدهد مشتقات نفتی به سطح جاده منتقل شود. همچنین این خودروها از قدرت و شتاب بالایی برخوردار هستند و به هنگام دنده معکوس دادن احتمال خرد شدن گیربکس و دیسک و صفحه کلاچ بسیار زیاد است. همچنین این تن پوش به هنگام تصادفات و حوادث نابه هنگام از پخش شدن قطعات در وسط جاده جلوگیری میکند تا به راننده و سایر رقبا آسیب وارد نگردد.
    لازم بذکر است جاده‌های “ریس” عاری از ماسه و سنگ ریزه و جسم خارجی در کف جاده هستند. بدلیل سرعت بالای ۳۰۰ کیلومتر این خودروها ، چنانچه با جسمی برخورد کنند به مانند گلوله و ترکش توپ و خمپاره عمل میکند و میتواند باعث مرگ رانندگان دیگر شود.
    این تن پوش در خودروهای معمولی کاربردی ندارد. چون سطح جاده‌های شهری و ترانزیت مملو از نشت مشتقات نفتی از کامیون‌ها و سواری‌های فرسوده‌ است. به هنگام بارندگی جاده‌های شهری و ترانزیت همچون پیست پاتیناژ روی یخ و اسکی لغزنده میشود. توسعه میکنم به هنگام بارندگی در جاده‌های شهری و بخصوص جاده‌های بین شهری با سرعت مطمئنه و با حداکثر احتیاط رانندگی کنید.
    با سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا