در جدیدترین مقاله بخش آموزش پدال به معرفی سوئیچ قطع کن موتورسیکلت و چگونگی عملکرد آن خواهیم پرداخت.
از زمان تولید اولین موتورسیکلت واقعی دنیا در سال ۱۸۸۵ تاکنون، موتورسیکلتها بخش بزرگی از حملونقل جهان را تشکیل دادهاند. گفته میشود تا فوریه سال ۲۰۲۳ بیش از ۶۰۰ میلیون موتورسیکلت پلاک شده در سراسر جهان تردد میکنند. برای مقایسه بد نیست بدانید تا همان دوره یاد شده بیش از ۱.۴ میلیارد خودرو در سراسر دنیا پلاک شده و تردد کردهاند. با وجود اینکه موتورسیکلتها جزو پرفروشترین وسایل نقلیه دنیا هستند اما ریسک بالایی برای راندن آنها وجود دارد. حتی موتورسواران حرفهای هم میتوانند تصادف کرده و سلامتی خود را به خطر بیندازند.
بنا به گزارش سال ۲۰۲۳ کمیسیون اروپا، ۹۴ درصد تمامی تلفات مربوط به موتورسیکلتها و موپدها به رانندگان آنها اختصاص داشته است. همچنین باید دانست بر اساس مطالعه صورت گرفته در سال ۲۰۱۹، موتورسیکلتها سالانه جان بیش از ۳۸۰ هزار نفر را در دنیا میگیرند. به دلیل خطرات مرتبط با راندن موتورسیکلت، شرکتهای سازنده باید سیستمهای ایمنی کارایی را برای حفاظت بیشتر از موتورسواران در نظر بگیرند. خوشبختانه آنها سیستمی به نام سوئیچ قطع کن یا Kill switch را معرفی نمودهاند که اگرچه قرار است قدرت پیشرانه موتورسیکلت را قطع کند اما استفاده از آن در زمان راندن موتورسیکلت اصلاً توصیه نمیشود. شایان ذکر است قبلاً در پدال مقاله مفصلی درباره سوئیچ مخفی خودرو منتشر شده اما این ویژگی در خودرو و موتورسیکلت کاملاً متفاوت است.
اما سوئیچ قطع کن موتورسیکلت چیست؟ بهطور ساده باید گفت سوئیچ قطع کن موتورسیکلت یک ویژگی ایمنی است که برای قطع آنی قدرت پیشرانه طراحی میشود. این ویژگی فرایند احتراق پیشرانه را با ایجاد اختلال در ارتباط برقی سیستم جرقهزنی متوقف کرده و بدون آسیب رساندن به پیشرانه، موتورسیکلت را خاموش میکند. معمولاً موتورسواران میتوانند با استفاده از کلید استارت، پیشرانه را خاموش کنند اما کلید استارت همیشه در دسترس نیست و حتی اگر نزدیک موتورسوار هم باشد کسری از ثانیه برای واکنش در برابر شرایط اضطراری نیاز خواهد بود و همین امر باعث میشود اتکا به کلید استارت برای خاموش کردن موتورسیکلت خطرناک باشد.
دکمه سوئیچ قطع کن موتورسیکلت معمولاً در روی دستههای کنترل موتورسیکلت قرار دارد تا دسترسی به آن بسیار راحتتر باشد. موتورسوار بجای برداشتن دست خود از روی دستهها به سادگی دکمه موردبحث را فشار داده و پیشرانه را خاموش میکند. بد نیست بدانید سوئیچ قطع کن اولین بار به عنوان یک استاندارد در صنعت موتورسیکلتسازی مطرح نبود اما با ظهور موتورسیکلتهای دارای جرقهزنی پیشرفته در دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی، سوئیچ قطع کن ها نیز به یک ویژگی ایمنی استاندارد بدل شدند. در واقع تقریباً تمامی موتورسیکلتهای تولیدی از دهه ۸۰ میلادی به بعد دارای این سیستم هستند.
اما این سؤال مهم وجود دارد که اگر در زمان راندن موتورسیکلت دکمه سوئیچ قطع کن را فشار دهید چه اتفاقی رخ میدهد؟ قطعاً در شرایط خاصی باید از این دکمه استفاده کرد اما توصیه نمیشود که در هنگام تردد با سرعت بالا سوئیچ قطع کن را فعال کنید. فشردن این دکمه بهصورت آنی پیشرانه را خاموش خواهد کرد و موتورسیکلت قدرت خود را از دست خواهد داد. این خاموش شدن پیشرانه باعث کاهش سرعت موتورسیکلت شده و میتواند کنترل آن را از دست موتورسوار خارج کند مخصوصاً زمانی که او آماده کاهش سرعت ناگهانی نباشد. به همین خاطر است که همواره توصیه میشود موتورسواران لباسها و تجهیزات ایمنی همچون کلاه را به همراه داشته باشند.
بنابراین باید گفت دکمه سوئیچ قطع کن برای شرایط اضطراری همچون هنگام تصادف یا خرابی موتورسیکلت تعبیه شده است و در این موارد بهترین کار فعال کردن سوئیچ قطع کن است تا پیشرانه سریعاً خاموش شده و از جراحت موتورسوار و داغ کردن خود موتورسیکلت جلوگیری شود. متأسفانه موتورسواران گاهی اوقات مجبور میشوند از این ویژگی در سرعتهای بالا استفاده کنند. برای مثال اگر سیم گاز گیر کرده باشد و سرعت موتورسیکلت کاهش نیابد، دکمه سوئیچ قطع کن موتورسیکلت تنها گزینه برای کاهش سرعت آن خواهد بود. امیدواریم موتورسواران هرگز مجبور به استفاده از سیستم یاد شده نشوند اما باید گفت این ویژگی برای ایمنی بیشتر آنها طراحی شده است.
R
۲۳ آذر ۱۴۰۳یه دکمه اضافس که کاربردی نداره
حسن
۲۳ آذر ۱۴۰۳این دیگه نوبره
سیم گاز گیر کرد کلاج میگیرن ترمز میکنن وایمیسن درستش میکنن
اونی که با موتور میره تو جاده که حسابش جداست هم جیگرش را داره هم برا تمام اتفاقات اماده است
مهمترین نکته در مورد موتور سواری در شهر رعایت صد درصد قوانین راهنمایی و رانندگی است
والا هیشکی موتور ندیده خودش بره تو دیوار تماما از بی احتیاطیه اکثر تصادفات هم درتقاطعها اتفاق میافته چون موتور سوار فکر میکنه وقتی یک وجب جا دید حق داره ازش رد بشه
طنز سال
۲۵ آذر ۱۴۰۳چرا ندونسته حرفی میزنی اگه تو موتورهای اتومات که فقط گاز و ترمزه ،گاز گیر کنه آیا قطع کن بدرد نمیخوره
داریوش بزرگ
۸ دی ۱۴۰۳سلام وقت بخیر وشادی
کلید قطع کن چندین و چند کارایی داره
۱ : برای جلوگیری از الکی استارت زدن کودکان
۲ : خاموش کردن موتور به هر دلیلی مخصوصا هنگام گیر کردن سیم گاز به خصوص در موتور های که کالج ندارم مثل اسکوتر ها و طرح ویو و کلیک و۰۰۰۰
ن،ا
۲۳ آذر ۱۴۰۳دوستان توجه داشته باشن،که فقط این توضیحات نیست ،موقع تصادف،اگرموتورزمین بخورد وبنزین خارج شده ازباک باموتورروشن منجر به آتش سوزی می شودواگرمچی راست آسیب ببیندوهمچنین چون کاربراتور ازحالت عمودی خارج می شودگازیکسره شده وخودش لطماتی به موتوروسرنشین می زند،اگرموتورسواربتواند خونسردی خودراحفظ وازدکمه اضطراری قطع برق استفاده کندمفیدخواهدبود،درضمن گرفتن کلاچ چون ترمز موتور،ناشی ازدرگیری دنده ها،راخنثی می کند شدت تصادف رابالا می برد،بهتراست کلاچ گرفته نشود…..
محسن فلاح
۲۴ آذر ۱۴۰۳این سویچ کارایی بالایی روی موتورهای دارد که سیستم گیربکس آنها CVT است و کم کردن دور نسبت به گیربکس های دنده ای زمان زیادتری می گیرد
این نوع سیستم روی موتورهای دیزل هم وجود دارد که به خفه کن هم میگویند
از این سویچ که من تجربه اش را روی موتور ایروکس و کلیک دارم میتوان پشت چراغ قرمز برای خاموش کردن موتور و صرفه جویی تو بنزین و تمیز ماندن هوا هم استفاده کرد
AAA
۲۴ آذر ۱۴۰۳فقط یه تریل سوار میدونه این دکمه چقدر
به کار میاد…
علیرضا
۲۴ آذر ۱۴۰۳با موتور تریل تو سر بالایی وقتی موتور کم اورد و مجبور بودی موتور رو به بغل بخوابونی که سقوط نکنی متوجه کاربرد این دکمه میشی
شاکر
۲۴ آذر ۱۴۰۳با توجه به تجربه چندین ساله من، هنگامی که میخوای جایی کاملا توقف کنی و قطعا قبلش موتور را خلاص کردی یه حس خوب بهت میده و البته واسه موتورهای بالای ۱۵۰ سی سی هستش.
ارادتمند همه موتور دوستان….
رامین.عسگری
۲۴ آذر ۱۴۰۳طراحی این کلید به هیچ وجه هوشمندانه نیست . در واقع باید بگونهای طراحی میشد تا به هنگام بروز حوادث بصورت خودکار عمل کرده و موتور رو خاموش کند وگرنه چنانچه نیاز باشد که راننده (یا هرشخص دیگری) بطور دستی اقدام به فشردن این کلید کند ؛ بهتر است که سوئیچ را ببندد … اینطور نیست آیا ؟!