موتورهای برقی بکار رفته در خودروهای برقی و بدون آلایندگی هزینههای مالکیت و نگهداری را پایین میآورند؛ اما چه چیزی باعث میشود این موتورها راندمان بالاتری نسبت به نمونههای درونسوز داشته باشند؟
نیسان ایکس تریل هیبریدی و آریا برقی به زودی با تکنولوژی e-4orce AWD این خودروساز عرضه میشوند. این تکنولوژی باعث اضافه شدن یک موتور دوم به اکسل عقب میشود تا سیستم چهار چرخ محرک حاصل شود. در هر دو خودرو چرخ های جلو فقط به وسیله موتور برقی به حرکت درمیآیند اما تفاوت این است که ایکس تریل از سیستم e-Power نیسان سود میبرد. این سیستم از یک موتور برقی و ژنراتور بنزینی به عنوان پشتیبان استفاده میکند. لکسوس در سال ۲۰۲۰ سیستم چهار چرخ محرک و دو موتوره مشابهی را با نام دایرکت ۴ معرفی کرد. این خودروساز به مزیتهای تکنولوژی خود همچون توازن هندلینگ اشاره میکند که این امر با تغییر میزان گشتاور هریک از موتورها میسر میشود. وجود گشتاور بیشتر در بخش جلو باعث ایجاد کم فرمانی خواهد شد و در بخش عقب نیز بیش فرمانی وجود خواهد داشت که توازن این دو باعث ایجاد هندلینگ بهینه میشود.
نیسان میگوید با کنترل جداگانه میزان ترمز احیا شونده در بخشهای جلو و عقب (بجای تنظیم فقط در بخش جلو) خودرو میتواند پایداری و توازن بهتری داشته باشد و این امر از دایو دماغه خودرو در زمان ترمز گرفتن جلوگیری خواهد کرد؛ اما آیا این سیستم جدیدی است؟ استفاده نیسان از ترمز احیا شونده به این روش شاید خلاقانه باشد هرچند ایده اساسی جلوگیری از دایو دماغه جدید نیست و معمولاً با طراحی پایه ژئومتری سیستم تعلیق بیان میشود. شما حتی میتوانید کیت ضد دایو را برای فورد اسکورت کلاسیک نسل اول خریداری کنید اما نمیتوانید خودروسازان را برای عدم استفاده از این تکنولوژی در تمامی محصولات مدرن آنها سرزنش نمایید.
توزیع گشتاور از جلو به عقب و چپ و راست، همانند کاری که لکسوس انجام میدهد هم جدید نیست و مدتهای زیادی است که با ترکیبی از کنترل مکانیکی و الکترونیکی انجام میشود. از جمله تکنولوژیهای قبلی توزیع گشتاور میتوان به دیفرانسیلهای الکترونیکی، کلاچهای خیس و استفاده جداگانه از ترمزها اشاره کرد. تغییر خروجی گشتاور موتورهای برقی میتواند بهصورت آنی انجام شود و نیسان میگوید سیستم دوموتوره آن سریعتر از سیستمهای چهار چرخ محرک مکانیکی عمل میکند. با این وجود زمان واکنش سیستمهای تغییر گشتاور مکانیکی در حد میلیثانیه بوده است؛ اما آنچه که این دو ویژگی جدید برجسته میکنند میزان مفید بودن ایدههای مربوط به موتورها و خودروهای برقی است که این کار بدون پیچیدگیهای مکانیکی موردنیاز در قوای محرکه درونسوز و سنتی انجام میشود.
هر دو سیستم نیسان و لکسوس نشان دهنده انعطافپذیری باورنکردنی خودروهای برقی هستند. موتورهای برقی علاوه بر اینکه آلایندگی ندارند بلکه حداکثر گشتاور را بهصورت آنی تولید میکنند و به عنوان ترمزهای قدرتمند نیز عمل خواهند کرد و علاوه بر استهلاک پایین نیازی به سرویس هم نخواهند داشت. موتور برقی از همان ابتدای تکامل با در نظر گرفتن ویژگیهایی همچون فقدان آلایندگی و ارائه شتاب گیری بسیار خوب طراحی شده است. خودروهای برقی درصورتیکه از یک پیشرانه درونسوز با سیکل آتکینسون بسیار کممصرف نیز استفاده کنند علاوه بر شتاب گیری مناسب خواهند توانست برق موردنیاز را نیز در زمان کاهش سرعت به دست آورند. شما با استفاده از این روش حتی میتوانید ادعا کنید خودروهای برقی باعث میشوند پیشرانههای درونسوز بهتر از آنچه واقعاً هستند به نظر آیند.
با وجود خودروهای برقی، هر چیز موردنیاز هم برقی خواهد شد که از جمله آنها میتوان به کمپرسورهای کولر اشاره کرد که در خودروهای سنتی معمولاً از نوع مکانیکی بوده و متعلقات زیادی دارند. این قطعات باید جمعوجور و عاری از لرزش و صدا باشند. جدیدترین مثال دراینباره محصولات برقی کمپانی ماله است که برای خودروهای سواری تا محصولات سنگین و بزرگ طراحی شده و کارایی بسیار خوبی دارد. واضح است که نبود قطعات متحرک و پیچیده فراوان در یک خودروی برقی راندمان آنها را بالاتر برده و این امر به معنی کاهش هزینهها برای مشتریان خواهد بود. نظر شما دراینباره چیست؟
RENAULT5
۱۳ دی ۱۴۰۱از خودروی برقی خوشم نمیاد چون صدای غرش موتور ودود اگزوز نداره
اما وقتی سوار پژو slxمیشم ومیبینم که کلاچ گرفتن وتعویض روغنو وتعویض دنده وروغن ریزی و..صد تا کوفت دیگه داره ماشین درون سوز
به اضافه اون پیرمردی که تو هوای آلوده ماسک میزنه تا ریش نپوکه
میفهم که خودروی برقی خیلی بهتر از درون سوزه
Amirreza
۱۳ دی ۱۴۰۱آخه من حرفم اینه
۱. چند درصد برق با روشی غیر سوزاندن سوخت فسیلی تولید میشه
۲. آیا آلایندگی خودرو های سواری به اندازهی کارخونه هاست؟؟
Electric power
۱۳ دی ۱۴۰۱اول اینکه سلام عرض می کنم خدمت اعضا خانواده پدال ، من مدت ها هیچ کامنتی نمی ذاشتم و فقط روزانه سایت رو چک می کردم ، اما اصل مطلب :
دو تا نکته وجود داره راجع به مواردی که گفتین ، یکی اینکه راندمان و بازدهی نیروگاه های سوخت فسیلی از خودرو های بنزینی ۱۰ تا ۲۰ درصد بالاتر هست ، و دوم اینکه نیروگاه ها طبیعتاً در مناطقی خارج از شهر ها و نهایتاً در حاشیه شهر ها هستن ، پس هم از نظر بازدهی و صرفه جویی در انرژی و هم آلودگی هوا ، حتی اگر برق خودرو های برقی از منابع سوخت فسیلی هم تامین بشه ، باز هم به نفع جامعه و حفاظت از محیط زیست هست .
Hamid3x
۱۳ دی ۱۴۰۱احتمالا این نکته رو نمیدونید که در ایران ابر الودگی نیرگاهای سیکل ترکیبی تا 100 کیلومتر هم جابجا میشه وقتی مازوت میسوزن تمام منابع اب و خاک منطقه رو الوده میکنند و عملا شهرهای اطراف رو کاملا درگیر بیماری های مرتبط میکنند.
و حالا اگه مدیریت خوبی روی تامین برق اعمال نشه که با وجود مدیران بیسواد و و سیاست زده ما به احتمال زیاد نخواهد شد، عملا برای محیط زیست و طبیعت آسیب زننده خواهد بود
باید سراغ راه حل های بهتری رفت
و شتاب زده عمل نکنیم و تا تحقیقات جامع با کمک و مشاوره کشورهای برتر حوزه برق و الکترونیک انجام نشده، تصمیمات هزینه بری گرفته نشه
hamid
۱۳ دی ۱۴۰۱مطمئنا به حدی هست که همه به سمتش برقی شدن میرن
A.Az
۱۳ دی ۱۴۰۱واقعیت اینه که کارایی خودروهای برقی تو کاهش آلودگی کمتر از شعارهای تبلیغاتی هستش، همونطور که مصرف ماشینای بنزینی در واقعیت بیشتر از ادعاهای سازنده هاس
اما مسئله اینه که مشکل از موتور برقی نیست و به نظر من موتور برقی بهترین نوع موتور و حتی اگه صدا و حس یه موتور بنزینی رو نداشته به حدی مزایاش زیاده که باز شایسته بهترین انتخاب برای حضور تو خودرو باشه
فقط مسأله تأمین انرژی موتور برقی هستش که باتری بدترین انتخاب هستش به هزار و یک دلیل و مناسب ترین روش پیل سوختی هیدروژنی هست که چرا انبوه استفاده نمیشه؟
تنها دلیل منطقی اینه که غولهای انرژی حال حاضر دنیا دنبال راهی مناسب برای تجاریسازی این روش هستن تا انحصار و قدرت از دستشون خارج نشه
Hamid3x
۱۳ دی ۱۴۰۱حالا اگه بتونیم میدان مغناطیسی قوی با کمک ابر رسانا ها،پنل های سولار با راندمان بالاتر از 40 درصد و یا نوآوری های دیگه ایجاد کنیم نیاز به باطری های بزرگ و سنگین در خودروها کمتر میشه و مشکلات شون هم رفع میشه
اینکه خودرو شما مجموعه سنگین باطری داشته باشه که به دما و ضربه و اتش سوزی حساسه واقعا ترسناک میشه اگه تصادف کنند،
محمد
۱۳ دی ۱۴۰۱خودرو های برقی از نظر راندمان ، آرامش و سهولت استفاده و کم استهلاکی عالی هستند تنها مشکلشون در زمان فعلی وزن زیاد باطری و سرعت شارژه
Sohrab
۱۳ دی ۱۴۰۱به عنوان خودرو سال ID Buzz در آلمان انتخاب شد. چرا گزارش نمیزنی پدال!!
Sohrab
۱۳ دی ۱۴۰۱به عنوان خودرو سال ID Buzz در آلمان انتخاب شد. چرا گزارش نمیزنی پدال!!
https://www.linkedin.com/posts/thomas-sch%C3%A4fer-61b446138_volkswagen-gcoty-activity-7004065977466257408-qLj4?utm_source=share&utm_medium=member_desktop