یکی از دکمههای موجود در سیستم تهویه خودرو دکمه چرخش هوا است که در این مقاله میخواهیم به کاربرد آن بپردازیم.
همه رانندگان باید با عملکردهای اصلی خودروها آشنا باشند و تمامی قوانین و مقررات را رعایت نمایند. یک راننده همچنین باید به داشبورد و پشت آمپر خودرو تسلط کامل داشته باشد و معنی تمامی چراغهای هشدار و دکمههای موجود را بداند. البته با وجود تکنولوژیهای مدرن متنوع در خودروهای امروزی شاید یاد گرفتن تمامی عملکردها در مدت کوتاه امری سخت باشد اما با گذشت زمان این موضوع بهتر خواهد شد.
در بخش مرکزی داشبورد خودروها کنسول مرکزی قرار دارد که معمولاً کنترلهای سیستم تهویه مطبوع یا کولر در آن قرار میگیرد و شما میتوانید جریان هوای ورودی به خودرو را کنترل کنید. احتمالاً شما برخی دکمههای این سیستم را میشناسید. دکمه A/C در صورت روشن بودن به معنی ورود باد خنک از دریچههای تهویه به کابین خواهد بود. نشان فن یا پروانه نیز میزان و شدت باد ورودی را تعیین میکند. حالت اتوماتیک یا خودکار همانطور که از نامش مشخص است باعث کنترل خودکار دمای کابین میشود؛ اما دکمهای وجود دارد که روی آن فلش دایرهای خلاف جهت عقربههای ساعت کشیده شده است. این دکمه با نام دکمه چرخش هوا شناخته میشود اما کاربرد آن چیست؟
وقتیکه این دکمه را فشار داده یا فعال کنید، وضعیت کابین خودرو برای سرنشینان بهتر خواهد بود. به منظور صرفهجویی در زمان جهت خواندن دفترچه راهنمای خودرو، ما بهطور اختصار کاربرد دکمه چرخش هوا در کابین را توضیح داده و زمانهای استفاده از آن را نیز شرح میدهیم. برای آنکه بدانیم دکمه چرخش هوا چهکاری انجام میدهد ابتدا باید بدانیم سیستم تهویه مطبوع داخل خودرو چگونه کار میکند. پس از روشن کردن خودرو و فشار دادن یا چرخاندن دکمه فن، هوا سریعاً از دریچهها وارد کابین میشود. اگر بخواهید شدت ورود هوا بیشتر شود میتوانید فن را روی تنظیم کنید. اگر از میزان خنکی باد ورودی راضی نباشید میتوانید دکمه A/C یا کولر را فشار دهید که سیستم تهویه مطبوع را فعال میکند. این سیستم هوا را گرفته و خنک میکند و سپس به کابین خودرو میفرستد. در این حالت شما میتوانید حتی محل ورود باد به کابین را کنترل کنید. باد از خارج یا داخل خودرو وارد میشود و اینجاست که دکمه چرخش هوا در کابین خودش را نشان میدهد.
زمانی که دکمه چرخش هوا در کابین غیرفعال باشد، هوای تازه از بیرون وارد خودرو میشود. هوا از مجرای هوای آزاد در بخش جلویی خودرو عبور کرده و وارد ورودیها و دریچههای تهویه میشود. زمانی که کولر روشن باشد، هوا بجای ورود مستقیم به کابین راهی سیستم خنککننده کولر میشود تا با دمای پایینتری وارد بخش داخلی خودرو شود. زمانی که هوا خنک باشد و اختلاف دمایی بین هوای داخل و بیرون خودرو دیده نشود، در واقع نیازی به روشن کردن کولر نخواهد بود و تنها کافی است فن را روشن و دکمه چرخش هوا را خاموش کنید.
همچنین بخوانید:
اما زمانی که دکمه چرخش هوا فشرده شده و چراغ مربوط به آن روشن شود، مجرای هوا بسته شده و هوا دیگر از بیرون وارد کابین نمیشود و بجای آن فن هوای موجود در داخل کابین را تصفیه میکند. در این حالت اگر کولر را روشن کنید، سیستم خنککن هوا را وارد کمپرسور کولر کرده و پس از خنک کردن راهی کابین میکند. در کل اگر دمای بیرون بیشتر از دمای کابین خودرو باشد، روشن کردن دکمه چرخش هوا اقدام خوبی خواهد بود. همچنین اگر میخواهید به سرعت کابین را خنک کنید یا رطوبت را پایین بیاورید از این دکمه استفاده کنید. همچنین با روشن شدن این دکمه دود، گردوغبار و بوهای نامطبوع بیرون خودرو وارد کابین نخواهند شد.
ظاهراً استفاده از هوای تصفیه شده کابین کاراتر از ورود هوای تازه از بیرون است. زمانی که هوا بسیار گرم است و شما از دکمه یاد شده استفاده نمیکنید، کولر خودرو برای کاهش دمای هوا به شدت تحتفشار قرار میگیرد و این کار شاید روی کارکرد آن اثر بگذارد و عملکرد خودرو هم کاهش یابد زیرا موتور خودرو برای حفظ عملکرد کولر مجبور است با شدت بیشتری کار کند. همچنین استهلاک قطعات کولر نیز در دمای بالای هوا افزایش مییابد. همانطور که گفته شد، زمانی که هوا دمای مناسبی دارد، بهتر است دکمه چرخش هوا در کابین خاموش باشد. روشن بودن این دکمه شاید باعث حبس هوای مرطوب در کابین شود و میکروارگانیسمهایی همچون قارچ در کابین رشد کنند که بیماریزا خواهند بود. همچنین زمانی که دمای بیرون خودرو پایین است شاید بخواهید این دکمه را خاموش کنید تا دسترسی بهتری به هوای تازه و جریان اکسیژن بیرون داشته باشید. هوای تصفیه شده و در گردش شاید میزان اکسیژن کمتری داشته باشد و در راننده و سرنشینان احساس کرختی و گیجی ایجاد کند.
در ماههای گرم تابستان، روشن کردن همزمان کولر و دکمه چرخش هوا در کابین سریعترین راه برای کاهش دمای کابین خواهد بود. همچنین در زمانی که از مناطق آلوده عبور میکنید و در ترافیک گیر کردهاید باید این دکمه را روشن کنید تا از ورودی هوای آلوده به کابین جلوگیری شود. نهایتاً همانطور که گفتیم خاموش کردن دکمه چرخش هوا در زمانی که به آن نیاز دارید باعث تحتفشار قرا گرفتن کولر خواهد شد. روشن کردن کولر باعث افزایش مصرف سوخت میشود و هرچقدر بیشتر تحتفشار قرار گیرد مصرف سوخت خودرو بیشتر خواهد شد. باید گفت این دکمه در اکثر خودروها وجود دارد اما اگر آن را در خودروی خود ندید راههای دیگری نیز برای تسهیل ورود جریان هوا به کابین وجود خواهد داشت. برای مثال شما میتوانید تمامی شیشههای خودرو و دریچههای ورود هوا را ببینید تا هوای آلوده وارد کابین نشود. همچنین میتوان بهصورت موقت استفاده از کولر را به حداقل رساند تا از ورود هوای گرم به کابین جلوگیری شود.
حمید
۳۱ مرداد ۱۴۰۳یه خبر عجیب دیدم یاد یه دلالی تو صنعت خودرو مملکت افتادم: سیانان: آمریکا با بزرگترین موج تابستانی ابتلا به کرونا در دو سال گذشته مواجه است!
abbas
۳۱ مرداد ۱۴۰۳خدا پدرتو بیامرزه یکی پیدا شد اینو دقیق توضیح داد
هر کسی ی چیزی میگفت
الف.ی
۳۱ مرداد ۱۴۰۳دفترچه ماشینو هی میخوندم هی نمیفهمیدم چی میگه😂😂😂
شاهین
۳۱ مرداد ۱۴۰۳هدف ما جلب رضایت شماست.
علیرضا
۳۱ مرداد ۱۴۰۳تجربه بنده از این کلید روی پرشیا داشبورد قدیم اینه که پرتاب باد کولر بیشتر میشه
آرمان خانی پور
۳ شهریور ۱۴۰۳بله آقا اگه میخواید کولر کمتر درگیر بشه و هوا هم ،هم بیشتر هم خنک تر بشه اون دکمه رو بزنید یا بعضی ماشینا حالت کشویی داره قرار بدید در حالت همون گردش در خودرو
خیلی عالیه
همچنین پرتاب باد هم خیلی بهتر میشه
mosafer
۳۱ مرداد ۱۴۰۳یعنی از لای درز در سمند من هوا نمیاد تو
علی
۱ شهریور ۱۴۰۳باتشکرازتوضیح خوبتون
محمد
۲ شهریور ۱۴۰۳خیلی ممنون از مطالب عالی تان.
لطفا یک مطلب درمورد سیستم خود کولر و ارتباط موتور با کولر و کمپرسور را توضیح دهید و اینکه چرا هنوز که هنوزه با وجود این همه پیشرفت تکنولوژی در صنعت خودرو ، هنوز روشن کردن کولر به ماشین فشار وارد می کند وآیا هنوز سیستم کولر مجزا و بی نیاز تز موتور ساخته نشده که به ماشین فشار نیاید؟
رضا
۲ شهریور ۱۴۰۳توی عصر ارتباطات یه سرچی کن ده تا نظر استاد کار واست میاد
محسن
۲ شهریور ۱۴۰۳عامو! برو تویوتا کارینا مدل ۵۷ بخر ، تا متوجه بشی در آن زمان شرکت تویوتا این مشکل رو حل کرده بود و اونم چه حل کردنی .. من با بیش از ۷۰۰ کیلومتر رانندگی در اوج تابستان ،براحتی درب رادیاتور رو باز کردم بدون کوچکترین احتمال فوران آب جوش! نه شرقی نه غربی ،یعنی روزی ۱۰۰ خودرو داخلی تولید کنی و هر کدوم نسبت به قبلی عیب جدید توش نهفته باشه ! الله و اکبر ازین همه جمال!!!
شهرام
۳ شهریور ۱۴۰۳این فشار اومدن بخاطر موتور ضعیفه ،مثل پراید ، دوما ،نه دادا نیومده بالاخره کولر باید از یه نیرویی تغذیه کنه ، اگر بخوان با موتور کاری نداشته باشند باید یه موتور جدا بذارن که ممکن نیست
پرهام
۳ شهریور ۱۴۰۳در خودروهای هیوندا اکسنت اگر بوی بدی در کابین بوجود بیاد با زدن این دکمه مانند تهویه عمل میکنه
صاحب سیف الهی
۳ شهریور ۱۴۰۳کارایی این دگمه درکامیونها درارتباط با دود وگردوغبار بیرون بهتر ازسواریهای داخلیه
رضا
۳ شهریور ۱۴۰۳تو این ایام اربعین ۱۴۰۳رفتیم عراق .همه ماشینهایشان ژاپنی وآمریکائی ،تویوتا وهایس Gmcو…پوستمان کنده شد از عرق کردن زیاد داخل خودروها.خرابی جلوبندیها.درمسیر کربلا به خسروی ون تویوتا به روغن سوزی افتاد .مجبور شد ماشین را عوض کند دومی هم تسمه کولر پاره کرد خدائی شد تسمه پیدا کردند.
مجید
۳ شهریور ۱۴۰۳اگر میخواهید قدرت پرتاب باد کولر و بخاری زیاد شود از این دکمه استفاده کنید
مجید
۳ شهریور ۱۴۰۳جالب بود.
رضا
۳ شهریور ۱۴۰۳با تشکر از مطالب خوبتان اشکالی در متن بود نوشته که هوا وارد کمپرسور میشود اشتباه است کمپرسور گاز مبرد را د مدار بسته به حرکت در میآورد و هوا برای خنک شدن از اواپراتور میگذرد موفق باشید
امیر
۳ شهریور ۱۴۰۳این دکمه در پراید برای قشنگی وجود داره و هیچ کاری نمیکنه البته فقط یه صدا تولید میکنه از خودش چخ چخ
شبگرد
۳ شهریور ۱۴۰۳من امسال تابستان یک وانت پراید از سایپا گرفتم که فقط کلید قطع ورودی هوا به داخل کابین عمل میکند ولی وقتی آن را در مسیر های خاکی میبندم باز هم گرد و خاک از مسیر کانالهای هوا وارد کابین میشود برای همین میخواستم از زحمات پرسنل مهندسین سایپا تشکر کنم که با زحمات آنها تمامی استاندارد های جهانی را روی این خودروها اعمال می کنند. 💚
بابک مقدم
۳ شهریور ۱۴۰۳باسلام من ۷۷ سالم خودم فنی هستم. این مسله توضیح هوای داخل و هوای بیرون را خیلی پیچوندین. ساده بگویید معمولا هوای داخل در تابستان گرمه و اگر بخواهیم از کولر استفاده کنیم اول با زدن دکمه هوا از بیرون داخل را خنک و بعد چند دقیقه که گرمای داخل بحالت نرمال شد حالا با تعویض دکمه هوا در داخل کابین با زدن دکمه. A/C کولر روشن پنجره ها بالا و با تنظیم دگمه کم و زیاد وزش باد کولر را بحال خود رها کنیم این همه گفتن راهنمایی استفاده از کوِلر
قطو
۳ شهریور ۱۴۰۳خیلی حرف الکی و تکراری و بیخود میزنید
یه توضیح دو سطری رو کردی یه مقاله!!!!!!!
سینا
۳ شهریور ۱۴۰۳دیروز توی شهر ما یک دختر و پسر داخل ماشینی که توی یک پارکینگ بوده و در پارکینگ هم بسته بوده گرمشون میشه. ماشین رو روشن میکنن که کولر بگیرن و هر دوتا داخل ماشین فوت میکنن چون دود ماشین وارد کابین شده و خفه شدن. فکر میکنم اگر از این دکمه استفاده میکردند الان زنده بودن.
جواد مالکی فرد
۳ شهریور ۱۴۰۳چیکار میکردن؟
ایرج
۳ شهریور ۱۴۰۳یزیدتو منحرف 😉 داشتن موانعی که بر سر راه زندگی آیندشون بوده رو برمیداشتند!
علی
۳ شهریور ۱۴۰۳گردش هوای بیرون به کابین در زمان استفاده از کولر عملا سرمایش خوبی به همراه نداره وصرفا جهت تهویه هوا استفاده میشه
روح اله اورعی
۳ شهریور ۱۴۰۳سلام
یاد آوری ، با روشن بودن بخاری در فصل زمستان ، جهت رفع بخار شیشه ها حتما از این دکمه استفاده نمایید .
میلاد
۴ شهریور ۱۴۰۳اقا توی ماشینای ایرانی که کار نمیکنه فقط دکور گذاشتن مث اگزوز دوم😂