در جدیدترین مقاله آموزشی پدال به معرفی بلبرینگ کلاچ و نشانههای خرابی آن خواهیم پرداخت.
هر فردی که پشت فرمان خودرویی با گیربکس دستی نشسته باشد احتمالاً به جذابیتهای راندن آن اشاره خواهد کرد. زمانی که شما یک جاده خلوت پیدا کنید و بهصورت دستی دندهها را تعویض کرده و سرعت خودرو را بالا ببرید هیجان زیادی را تجربه خواهید کرد. به منظور عملکرد گیربکس دستی قطعه مهمی به نام پدال کلاچ وجود دارد که با پوسته کلاچ همکاری میکند. داخل پوسته کلاچ صفحه کلاچ، صفحه فشار، فلایول و بلبرینگ کلاچ قرار میگیرد. تمامی این قطعات با یکدیگر همکاری میکنند تا نیرو از پیشرانه به چرخها برسد اما شاید بلبرینگ کلاچ مهمترین قطعه داخل پوسته باشد.
همچنین بخوانید:
بلبرینگ کلاچ در زمانی که راننده پدال کلاچ را برای تعویض دندهها میفشارد ارتباط پیشرانه با چرخها را قطع میسازد. این قطعه بین صفحه فشار و دوشاخ کلاچ قرار دارد. البته در برخی خودروهای جدیدتر بجای دوشاخ کلاچ یک سیلندر هیدرولیکی وجود دارد. اگر از عمر خودروی شما چند سالی گذشته و نمیدانید که آیا بلبرینگ کلاچ خودرو مستهلک شده یا خیر پس حتماً با ادامه این مقاله همراه ما باشید.
نشانههای خرابی بلبرینگ کلاچ
مشکلات شایع زیادی وجود دارد که در گیربکسهای دستی دیده میشود. درست همانند هر قطعه مکانیکی دیگر، بلبرینگ کلاچ نیز میتواند با گذشت زمان مستهلک و فرسوده شود. این امر عملکرد خودرو را تحت تأثیر قرار خواهد داد. زمانی که قطعه یاد شده خراب شود نشانههایی وجود خواهد داشت که راننده با توجه به آنها میتواند در زمان مناسب به مکانیک مراجعه کرده و از هزینههای تحمیلی به خود بکاهد.
صداهای غیرعادی فشار دادن پدال کلاچ و سپس قطع شدن این صداها پس از برداشتن پا از روی پدال تنها یکی از نشانههای بلبرینگ کلاچ معیوب محسوب میشود. در برخی موارد وقتی که بلبرینگ نمیتواند با صفحه فشار تراز شود باعث لرزش پدال در موقع فشار دادن خواهد شد. زمانی که بحث تعویض دنده در کسری از ثانیه باشد این موضوع میتواند نگرانی زیادی ایجاد کند. وقتی این قطعه بهصورت صحیح درگیر نشود تعویض دنده با دشواری و لرزش همراه خواهد شد. اگر صداهای عجیب در زمان تعویض دندهها به گوش برسند بنابراین عمل تعویض دنده با تعلل انجام میشود.
مشکل مشابه میتواند درباره پدال کلاچ نیز رخ دهد. زمانی که فشار بیشتری برای پایین بردن پدال کلاچ اعمال شود احتمالاً بلبرینگ کلاچ خراب شده است. این مشکل میتواند به حدی وخیم باشد که پدال کلاچ دیگر بهطور کامل پایین نرود و تا زمانی که قطعه خراب تعویض نشود این مشکل رفع نخواهد شد. نهایتاً باید گفت اگر در زمان رانندگی بوی سوختگی حس میکنید شاید ناشی از اصطکاک بین بلبرینگ و سیستم کلاچ باشد زیرا روان کاری کافی بین قطعات وجود ندارد.
چه عواملی باعث خرابی بلبرینگ کلاچ میشوند؟
استهلاک روزمره خودرو میتواند یکی از دلایل خرابی این قطعه باشد. البته فاکتورهای دیگری نیز در این میان وجود دارند. باید اطمینان حاصل کرد که همیشه میزان روغن گیربکس در سطح ایده آل خود قرار دارد و این امر روی طول عمر بلبرینگ کلاچ تأثیر میگذارد. درست همانند پیشرانه، بلبرینگ نیز نیازمند روان کاری است. میزان کم روغن گیربکس میتواند فشار روی این قطعه مهم و متعلقات آن را بیشتر کند.
نکته دیگر به رانندگی در مسیرهای ناهموار و پر از گردوخاک مربوط میشود که بیشک روی عمر قطعات خودرو از جمله مجموعه کلاچ و بلبرینگ آن تأثیر منفی خواهد داشت. اگر پوسته کلاچ بهطور کامل آببندی نشود گردوغبار و سایر ذرات آلاینده وارد قطعات داخلی شده و آسیبهای جدی به آنها وارد خواهند کرد. همچنین توجه به عملکرد پدال کلاچ نیز میتواند از خرابیهای بیشتر قطعات موردبحث جلوگیری کند. بهطور مثال اگر متوجه شدید پدال کلاچ در فواصل معین میلغزد بنابراین باید بدانید که این امر موجب اصطکاک و داغ کردن قطعات خواهد شد و در نهایت به بلبرینگ کلاچ آسیب خواهد زد.
تعویض بلبرینگ کلاچ
مشکل بلبرینگ کلاچ خراب این است که امکان تعمیر آن وجود ندارد و باید حتماً تعویض شود. برخی رانندگان میتوانند در خانه نیز این قطعه را تعویض نمایند اما بیشک این کار سختی است چراکه بلبرینگ داخل پوسته کلاچ آببندی شده است. بهتر است در زمان تعویض این قطعه وضعیت سایر بخشها همچون دیسک و صفحه کلاچ نیز بررسی شود تا در صورت نیاز آنها نیز تعویض گردند.
قیمت بلبرینگ کلاچ
بلبرینگ کلاچ قطعه نسبتاً ارزانقیمتی است اما برای تعویض آن باید دستمزد بالایی را پرداخت. هماکنون و با بررسی فروشگاههای مختلف میتوان بلبرینگ کلاچ خودرویی همچون پژو ۴۰۵ را با قیمت حدود ۳۸۰ هزار تومان خریداری کرد. قیمت بلبرینگ کلاچ پراید حدود ۲۰۰ هزار تومان و پژو ۲۰۶ نیز حدود ۳۲۰ هزار تومان است. البته بسته به شرکت سازنده و کیفیت قطعه، قیمت بلبرینگ میتواند متفاوت باشد.
جو
۱۲ مرداد ۱۴۰۳مالکان خودروهای ایرانی دائما در حال تعمیر و تعویض بلبرینگ هستند درحالی که خودروهای چینی و ژاپنی در یک ملیون کیلومتر کارکرد هم بی نیاز از تعمیر بلبرینگ هستند
The
۱۲ مرداد ۱۴۰۳ملیون نه میلیون و اینکه کدوم سواری چینی کیلومترش به میلیون رسیده؟بعد بلبرینگ کلاچش فابریک مونده؟یه چی بگو گنجایش داشته باشه
امیرمسعود
۱۳ مرداد ۱۴۰۳😂😂😂😂
زیزیگولو
۱۲ مرداد ۱۴۰۳یه صفحه کلاچ سالم باید حداقل بین دو و نیم الی سه سال کارکرد مفید داشته باشه ولی متاسفانه تموم نمایندگیای سایپا و ایرانخودرو پر از مشتریایی هستش که ماشیناشون بین ۲۰ تا ۳۰ هزلر کیلومتر بیشتر کار نکرده ولی صفحه کلاچاشون احتیاج به تعویض دارن
محمد
۱۲ مرداد ۱۴۰۳دقیقا همینه. بعد نمایندگی میگه زیاد کلاچ میگیره کلکککک.
هموطن
۱۳ مرداد ۱۴۰۳داداش من پژو پارسم بعد ۱۵هزار دنده یک که میخای حرکت کنی اتاق ماشین بشدت میلرزید بردم نمایندگی گفتن واسه اینکه واسه ماشین کفپوش سه بعدی انداختی از گارانتی خارج شده یعنی شاخ دراوردم
علی Shelby
۱۲ مرداد ۱۴۰۳ممنون از اقای احمد زاده
شاهین
۱۲ مرداد ۱۴۰۳ارادتمندم 🌺🙏
کامران
۱۳ مرداد ۱۴۰۳این قدر ماشینهای تولید داخل اشغال شده که چینی که هیچ یک از ایرانیها قبولش نداشتن دارن میگن چینی بهتر از تولید داخل هست نه هر دو اشغال هستند ولی کاری کردن که اشغال رو نخریدی اشغال تر رو بخری
Amir
۱۳ مرداد ۱۴۰۳خداییش ماشین ۵۰ سال پیش آمریکایی و اروپایی سگش میارزه به این تولید داخلی و چینی نمیدونیم چرا ماشین ژاپنی وارد نمیکنند
طوبی سادات
۱۳ مرداد ۱۴۰۳این مطلب رو باید ۱ هفته پیش میذاشتین .
نه الان که بخاطر همین بلبرینگ خراب و سیم کلاچ ، من ۱۰ میلیون هزینه تعمیر ماشینم شد .
منم کلاچ میگرفتم صدای قرقر میومد ، کلاچ ول میکردم رفع میشد، گفتم حالا چیزه مهمی نیست ، رفتم روغن عوض کنم به مکانیکم هم میگم همچین چیزی هست که دیگه دیر شد و نرفتم تا شد آنچه نباید میشد ….
محمد
۱۴ مرداد ۱۴۰۳تراش فلای ویل؟
منم نمایندگی هفته پیش 8 تومن خرجم شد
فریدون ترک صلاح الدین
۱۳ مرداد ۱۴۰۳سپاسگزارم،نکته مهمی که باید بیاد داشته باشیم آنکه گذاردن پا حتی بدون فشاری قابل توجهی روی پدال کلاچ در زمان رانندگی باعث فرسودگی زودرس قطعات صفحه کلاچ از جمله بلبرینگ کلاچ می گردد.
چنبن مشکلی در چندین مرحله تعویض سالانه صفحه کلاچ برای خودم تجربه گردیده است ، تا حدی که موجب دلخوری از خودروی مورد استفاده ام گردید ،در نهایت استادکار خبره ای بطور دقیق درک این موضوع را گوشزد کرد. ممکن هست تکرار باشد اما احساس کردم یادآوری اش مفید خواهد بود.
ایام بکام باشید.
Fatima
۱۵ مرداد ۱۴۰۳کاش همه ی استاد کارای مکانیک خبره و دلسوز باشن.. من ال 90 خریدم مدل 92..بگذریم که میگن صاحبش لخه بوده… بردم گفتم اشکالات بگید تا برطرف کنم گفتن موتورش خوبه.. همه چی آلی… از اون موقع تا حالا نزدیک 40 خرج کردم.. الانم دنده جا نمیرفت.. بردم گفتن مهرش شل میشه… دو تا بست دیگه زدن مثلا مشکل حل شد… رفتیم خارج از شهر گیربکس و صفحه کلاج ترکید 21 دیگه خرج گذاشت… هیچکس دلسوز نیست.. اکثرا به فکر جیب خودشونن و اطلاعات نمیدن که هیچ، کار درست هم انجام نمیدن…