پلوس بهعنوان بخشی از سیستم انتقال قدرت، جزئیاتی دارد که باید در سرویسهای دورهای به آنها توجه کرد.
دیفرانسیل خودرو یکی از اصلیترین مجموعه سیستمهای انتقال قدرت به شمار میرود که وظیفه آن انتقال و توزیع نیروی گذرکرده از جعبهدنده و میلگاردان به چرخهای محرک خودرو است. این مجموعه خود شامل بخشهای گوناگون ریز و درشتی میشود که پلوس نیز یکی از آنها محسوب میشود. پلوس رابط انتقال قدرت از دیفرانسیل به چرخها است که با توجه به محور محرک خودرو، ممکن است روی محور جلو، عقب یا هر دو آنها تعبیه شود. قطعی این رابط که از بازوی غلتطی استفاده میکند در انتقال قدرت مشکل ایجاد میکند.
در اینباره بخوانید:
- علائم خرابی سه شاخ پلوس چیست؟
- همه چیز درباره دیفرانسیل خودرو و نحوه کار آن
- دیفرانسیل چگونه کار می کند؟
پلوس خودرو چیست؟
همانگونه که گفته شد پلوس یکی از بخشهای سیستم دیفرانسیل خودرو به شمار میرود که وظیفه انتقال قدرت توزیعشده به چرخها را دارد. به بیان دیگر، پلوس میلهای است که بین دیفرانسیل و چرخها قرار گرفته و ضمن حفظ اتصال این بخشها کار انتقال قدرت را انجام میدهد. سازندگان سر پلوس را بهصورت غلتطی طراحی میکنند تا درصورت چرخش چرخ با شکستگی روبهرو نشود.
عملکرد پلوس در خودروهای قدیمی و جدید کمی متفاوت است. در خودروهای قدیمی، تعداد زیادی ساچمه در پلوس ایفای نقش میکردند که در نمونههای امروزی با یک سهشاخه انتقال نیرو جایگزین شدهاند.
پلوس چه بخشهایی دارد؟
پلوس خودرو قطعهای به ظاهر ساده است که وظیفه ارتباطی مهمی دارد. روانکار نقشی اساسی در اتصال بخشهای کوچکتر پلوس به یکدیگر دارد چراکه این سیستم نیاز به حداقل نیروی اصطکاک میان اجزای خود است. زیربخشهای پلوس عبارتند از:
سرپلوس
بخش اتصال پلوس به چرخها را سرپلوس مینامند که نقش اصلی انقال نیرو را برعهده گرفته است. این بخش که باید تا حدودی حرکت آزادانه داشته باشد تا درصورت چرخش چرخ در پیچوخمهای جاده با شکستگی مواجه نشود.
مشعلی پلوس
مشعلی پلوس سهشاخه انتقال قدرت را درون خود جای میدهد و وظیفه دارد تا آن را به دیفرانسیل و جعبهدنده متصل کند.
گردگیر پلوس:
وظیفه اصلی گردگیر پلوس (به شکل مخروطی و قیفی در انتهای پلوس) جلوگیری از ورود گرد و خاک هوا درون پلوس است تا در کارکرد آن مشکلی ایجاد نشود. این گردگیر میان چرخ و جعبهدنده قرار میگیرد. گردگیر بهخاطر ارتباط نزدیکی که با جعبدنده خودرو دارد به عنوان قطعهای حساس شناخته میشود و با گذر زمان دچار فرسودگی میشود. این خرابی بعدا باعث آسیبهای جدیتر و ازهم گسیختگی آن میشود تا سرانجام پس دادن گریس خواهد شد.
سه شاخ پلوس
سه شاخ با چرخ و مشعلی درگیر است و درون سرپلوس قرار میگیرد. این بخش درجه آزادی طولی پلوس را ممکن میکند؛ به عبارت دیگر، پلوس بهواسطه سهشاخ میتواند در راستای طولی حرکت کند. این حرکت میتواند عبور خودرو از مسیرهای ناهموار را سادهتر کند. سهشاخ تکمیلکننده حرکت چرخشی پلوس نیز به شمار میرود.
میل پلوس
بین دو سر پلوس قرار میگیرد و با نام شافت پلوس نیز شناخته میشود. به دلیل ماهیت این قطعه، از جنس آلیاژهای مستحکم تهیه میشود تا فشارهای زیادی را تحمل کند.
پلوس خودروها با محور چرخ در جلو و عقب
در خودروهای با محور محرک جلو، نیروی تولیدشده توسط موتور که به دیفرانسیل میرسد درون جعبهدنده قرار دارد. درحالیکه در خودروهای دیفرانسیل عقب، نیرو از موتور دریافت شده و با گذر از جعبهدنده و میلگاردان به دیفرانسیل میرسد. دیفرانسیل این نیرو را به پلوس و چرخها منتقل میکند و خودرو حرکتش را آغاز میکند. همین تفاوت موجب آن میشود که جعبهدنده خودروهای دیفرانسیل جلو بزرگتر نمونههای دیفرانسیل عقب طراحی شود.
اقتضای سیستم خودروهای دیفرانسیل عقب آن است که جعبهدنده خودرو روی محور عقب آن تعبیه شود. در سوی دیگر و در نمونههای دیفرانسیل جلو، نیرو بهصورت مستقیم از گیربکس به دیفرانسیل میرسد. کوتاهتر بودن مسیر پیمایش نیرو برای انتقال ان به چرخها در خودروهای مجهز به محور محرک جلو باعث میشود تا این خودروها شاهد اتلاف نیروی کمتری در سیستم انتقال قدرت خود باشند. از دیگر مزایای این سیستم میتوان به کاهش وزن و انتقال قدرت بیشتر نیز اشاره کرد.
علل خرابی پلوس چیست؟
پیشتر با اجزای پلوس آشنا شدیم و یافتیم که مانند تمام قطعات ریزودرشت یک خودرو، اگر در بخش کوچکی از پلوس مشگل ایحاد شود، تمام سیستم آن مسئلهدار خواهد شد و کاربر را با سختی مواجه میکند. در خصوص پلوس، رایجترین خرابی مربوط به گردگیرهای آن میشود که وظیفه ممانعت از ورود گرد و غبار به سیستم پلوس را برعهده دارد. پارگی جزئی و کوچک در گردگیر میتواند علاوهبر از دست دادن روانکار آن موجب صدمات جدی به سرپلوس و مفصلهای آن شود.
قاعدتا رفتار ناماسب یا غیراستاندارد با خودرو میتواند به اجزای آن آسیب وارد کند؛ پلوس و گردگیرهای آن نیز از این قاعده مستثنا نیستند. استفاده نادرست از دنده، شل بودن پیچهای سرپلوس، استفاده غیراستاندارد از ترمز و ترمزدستی، پرتاب ناگهانی خودرو در پی استفاده نادرست از کلاچ و بکسل وسیلهای سنگینتر از خود خودرو میتواند باعث ایجاد مشکل در پلوس گردد.
خطر خرابی پلوس
پلوس قطعه مهمی در سیستم انتقال قدرت به شمار میرود که گاه روی فرمانپذیری نیز تاثیر میگذارد. از خطرناکترین پیامدهای نادیدهگرفتن مشکلا پلوس میتوان به شکسته شدن محفظه ساچمهها و قفل شدن چرخ، قفل شدن فرمان، شکستگی پلوس در سرعت بالا، آسیب جدی به جعبهدنده و گاه از دست دادن کنترل خودرو اشاره کرد.
نشانه خرابی پلوس چیست؟
اگر هنگام چرخش فرمان با صدای ضربه یا اصطلاحا تقتق مواجه میشوید، احتمالا پلوس خودروتان مشکل دارد. از هر جهتی از خودرو که صدای ضربه شنیده شود، پلوس همان سمت با مشکل روبهرو شده است. اگر صدا از دو جهت خودرو باشد یعنی پلوس هر دو سوی خودرو مشکل دارد. پلوس قطعهای کمتر شناخته شده اما مهم است که باید در سرویسهای دورهای خودرو به آن توجه شود تا بعدا موجب آسیبهای جبرانناپذیر و سنگین نشود.
پلوس خلاص کن چیست؟
این قطعه در خودروهای شاسیبلند و SUV مجهز به سیستم 4WD استفاده و کاربرد دارد. در این نوع خودروها چرخش چرخهای جلو موجب چرخش پلوس میشود و به محل قرارگیری دیفرانسیل، کرانویل و پینیون میرسد. چرخش پینیون هم باعث فعالیت گاردان جلو میشود که نهایتا به اتلاف بیشتر نیرو میانجامد. برای رفع این نقیصه از پلوس خلاصکن استفاده میشود. این قطعه چرخدندهای که روی محور جلو نصب میشود، انتقال قدرت به پلوس را قطع میکند و عملا خود را جایگزین چرخدنده دائمی محور جلو میکند. با قرارگرفتن خودرو در حالت چهارچرخ محرک، پلوس خلاصکن از دور خارج شده و دنده دائمی وظیفه خود را بهعهده میگیرد.
مازیار
۲ دی ۱۴۰۲اوائل جوانی هوس کردم یه دسته بکس بزرگ (درایو 3/4) درست کنم. کلی سوال از مکانیک ها و تراشکار ها که سخت ترین میله ای که میشه پیدا کرد کدومه؟ تقریبا همه متفق القول که پلوس بنز ۱۹۰ قدیمی
سر و تهش یه قطر نیست و یه طرفش کمی بزرگ تره. برای یکسان کردنش دود از الماس دستگاه تراش بلند میشد و آخرش هم تمام کار نکرد😄 بد نشد فقط یه کمی بزرگ بود و سنگین.
۲ دی ۱۴۰۲همون پلوس خودرو بره تو اونی که گفت واردات ماشین های بالای ۲۵۰۰ cc ممنوعه و اونی هم که واردات رو کلا بست و اونایی که باعث گرونی ماشین شدن
محمد سادق
۲ دی ۱۴۰۲حرف نزنی نمیگن لالی
سعید
۲ دی ۱۴۰۲یکی از بهترین تصمیمات ممنوعیت واردات همین ۲۵۰۰ به بالا و ممنوعیت واردات خودرو لوکس بود … خودرو چیزی نیست که برای بچه های مدرسه ای که عکس ماشین میزنن به دیوار اتاقشون وارد شه، برای حمل و نقل کشور که قشر عمده استفاده کنندش مردم معمول جامعه هستند کاربرد داره، نه برای چندتا بچه مدرسه ای، نه برای یه قشر اقلیت پولدار مرفه تو شمال تهران.
ممنوعیت واردات ۲۵۰۰ به بالا هم ابدا ربطی به افزایش قیمت خودرو نداشته و نداره، اگر جایی میشنوی یا میخونی که ممنوعیت واردات باعث گرونی و… شده، تنها دلیلش اینه که یه جماعت ابرپولدار نتونستن خودروهای میلیاردیشون رو به روز کنن، با پول این خبرهارو پخش میکنن که بقیه مردم عصبی بشن و مطالبه واردات ایجاد بشه، و نهایتا هم خودرویی که وارد میشه ربطی به مردم نداره، قیمت میلیاردی داره و بنابراین میرسه به دست همون جماعت ابرپولدار.
خیلی ساده به ویدئوهای بررسی خودروهای وارداتی نگاه کنید، تمام مجریها دارن ناله میکنن که به خاطر محدودیت ها ارزی نسخه های گرون تر وارد نمیشه، اما یه سوال: اگر محدودیت ارزی نبود و نسخه های گرونتر وارد میشد، مشتری مردم عادی بودن یا همون قشر اقلیت پولدار؟
محدویت های ارزی و حجم موتور و… برای این نیست که حتما تمام خودروها به مردم عادی برسه، ولی برای اینه که مردم عادی نسبت به اقلیت پولدار تو اولویت باشن.
قبلا هم گفتم: جنجال ماجرای واردات خودرو بیشتر مربوط میشه به یه قشر پرسروصدا تو شمال تهران که بنز و بی ام و هاشونو به روز کنن. وقتی عمده مردم سمند و پژو و تیبا و… سوار میشن، واردات دقیقا «هیچ» تأثیری تو زندگیشون نداره…. پس عزیز، رفیق، برادر، بهتره به همچین چیزی اهمیت ندی.
۲ دی ۱۴۰۲باشه اخوی من بچه هستم و شما بزرگ سال:|
ولی آقای بزرگ=\ اگه خودرو بالای ۲۵۰۰ cc وارداتش باز بشه شاید برای شما زیاد فرق نکنه
ولی اگه درک داشته باشی قیمت میاد پایینتر اینکه بچه پولدار ها چی سوار میشن مهم نیست
شاید یه روزی خودمونم سوار شیم
ولی ببین
با بسته شدن واردات و ترخیص نشدن ماشین های وارداتی
این دوتا خودروساز هر کاری میخوان میکنن
مشکل تو رو نمیدونم چیه ولی خب
اگه همینجوری ماشین وارداتی بریزه تو ایران اونم چه بهتر که موتورش بالای ۲۵۰۰cc باشه
دیگه کسی سراغ تیبا و پژو و سمند و این ماشینا نمیاد
تنها راه اینه همین *پلوس* رو بکنیم تو باعث و بانی این بدبختیامون
چیز دیگه ای هم نمیتونم به یارو بگم شاید اصلا کامنتم رو قبول نکنن
ولی کی فکرشو میکنه شاید خودمونم یه روزی ماشین خوب سوار شیم
NAVID۰۰۹۸
۲ دی ۱۴۰۲کاربر سعید از همون دسته آدمهایی هست که تا ماشین خارجی میبینه میگه مالکش یا دزدِ یا کلاهبردار !
ایشون مو میبینه ولی پیچش مو را نمیبینه !
موفقیت یه اصلی داره به این امر که اگر کنار یه آدم موفق باشید ، احتمال موفقیتتان بیشتر از این هست که در کنار یک فرد فقیر و ناموفق باشید !
درسته که خودروهای وارداتی برای ثروتمندان وارد میشه ، اما یکی از انگیزهها و هدفهای جوانان ما برای اشتغالزایی و ثروتآفرینی همین خودرو هست که باعث تلاش و سفره انداختن میشه ، خندهداره ولی واقعیت داره چون فکر نمیکنم هیچ کجای دنیا مثل ایرانیها عاشق سینهچاک خودرو باشند و تعصب بکشند و چند برابر پول بدهند اما آشغال و لگن سوار شوند !!!
یک انسان اگر انگیزه نداشته باشه ، هیچ تلاشی هم برای بهتر شدن وضعش انجام نمیده !
ایشون اصلاً خبر نداره چرا اینقدر ایرانیها دارند مهاجرت میکنند ؟!
یکی از دلایل مهاجرت اینه که کار میکنی ولی به حداقلهای زندگی هم نمیرسی چه برسه به ماشین و خونه و این میشه که به فکر کوچ کردن میوفتی با هر سختیای !
آق سعید ، روحیه چیزیه که باید شرایطش پیش بیاد که خوب باشه ، با این لگنهایی که هروز میبینیم با سه رنگ سفید مشکی خاکستری ، مثبتترین آدم دنیا هم که باشید افسرده میشید !
من خودم با دیدن خودرویی نو و زیبا ، حالم خوب میشه و حتی برای چند ثانیه و دقیقه بدبختیهام یادم میره ، حالا فکر کن خیابونامون بشه مثل قبل سال ۱۳۹۷ که جدیدترین خودروها وارد میشدن و شهرهامون زیباتر بودن ، مردم شادتر بودن و… !
شاید داشتن پورشه سخت باشه اما با تلاش میشه کمری سوناتا آزرا و … خرید و کسی هم که کمتر تلاش میکنه بره همون تیبا را بخره خوش باشه !
بازار خودروی ما شده مکاره ، کاریش هم نمیشه کرد ، چون دولت داره نون خوبی در میاره به کمک چین و مافیا !!!
آقا سعید من آرزو میکنم روزی واردات آزاد بشه و اولین خودروی بالای ۲۵۰۰cc نصیب شما و سپس مردم و در آخر به من برسه ولی با هم کنار هم از بهترین خودروها لذت ببریم ، خوش باشیم تا اینکه با قیافههای گرفته و عبوس پشت لگنهای ایرانی و چینی فقط به بدبختیهامون فکر کنیم و مُدام استرس فردا را داشته باشیم !!!
معماری و طراحی یه اصلی داره به نام انتقال انرژی مثبت و حال خوب ، چیزی که در هیچ خودرویی ایرانی و چینی شاهدش نیستیم و نخواهیم بود !!!
REZA
۲ دی ۱۴۰۲شما گفتی که به قول خودت جزو دسته فقیر و بدبختی این به کنار هیچ ولی کاربر NAVID ۰۰۹۸ پس اگه به قول خودت جزو همین دسته فقیر و بدبختی پس هیچ دیگه
عجیبه که چرا از جامعه فقط ظاهرش رادیدی و نظری هم که دادی اشتباهِ چون میدونیم چه لزومی به تکرار مکررات شماست؟!
اتفاقا شما هم مو دیدی ولی پیچش مو را نمیبینی !
چون این جملات تکراری و یکنواخت هربار همین طومار ها را مینویسی عجیبه !
وضعیته کشور و خودرو ها مشخصه.
NAVID۰۰۹۸
۳ دی ۱۴۰۲تا فقیر و بدبخت رو چطور معنی کنی تو ؟!
اما این خیلی خوبه که همه چیز رو میدونی ، به راهِ همهچیزدانت ادامه بدی ، موفق باشی 🤟 !
REZA
۳ دی ۱۴۰۲البته تا همین همه چیز دانی رو هم چطور معنی کنی،
نسبت به شما چون بهتر میدونستم گفتم و راهنماییتون کردم شاد و سلامت باشید👐.
REZA
۳ دی ۱۴۰۲البته تا همین همه چیز دانی رو هم چطور معنی کنی،
نسبت به شما چون دیدم بهتر میدونستم گفتم راهنماییتون کنم شاد و سلامت باشید👐.
فرشید
۳ دی ۱۴۰۲من پراید دارم. اونم با هزار بدبختی خریدم ولی چه اشکالی داره آدم های پولدار ماشین های به روز و درست حسابی داشته باشن. اگه منم تلاش کنم و لایقش باشم یه روز میتونم بخرم وگرنه تا اخره عمر حقمه همین پراید رو داشته باشم. چه طرز فکریه چون من پول ندارم ماشین خوب بخرم باید وارداتش ممنوع بشه تا دیگران هم نتونن بخرن. باید برای بقیه آرزوها و نیت های خیر و خوب داشته باشیم
کوروش
۴ دی ۱۴۰۲در تایید شما نسبت به تاثیر نداشتن واردات خودرو بر قشر پراید و پژو … سوار باید بگم الان قیمت واقعی برخی ازین زباله جات چهار چرخ ۳۰۰ میلیون با قیمت کارخانه متفاوته و این هیچ ربطی لابد به واردات و تفاوت قیمت میلیاردی خودرو های بعضاً اسقاطی وارداتی نداره
نیمی
۶ دی ۱۴۰۲وقتی چیزی نمیدونی چی برای خودت میگی؟🤔 اینایی که گفتی افکار شخصی خودته
Ali
۲ دی ۱۴۰۲حرف حق و دل ما ماشینبازارو زدی🤣🤣🤣
عباس طیاری
۵ دی ۱۴۰۲سلام ، از این که این دو خودرو ساز داخلی خون همه مردم ایران را توی شیشه کرده اند بگذریم !!! چون فقط مبلغی که از تفاوت مصرف بنزین یک اتومبیل وطنی و یک اتومبیل اروپایی باقی میمونه میشه حقوق و اضافه کار تمام کارگران این دو خودرو ساز را داد و بهشون گفت که تو را به خدا کار نکنید و بشینید توی خانه و تمام و کمال حقوقتون را هم بگیرید ، فقط لطف کنید و تولید نکنید ، اینجوری به جای این تابوت ها ، مردم با همان مبلغ میتوانند سوار اتومبیل خوب شوند ، علاوه بر این آنهایی هم که اتومبیل ندارند سود میبرند چون هوای پاکتری را استنشاق میکنند و همچنین طی چند سال تمام اتومبیل های آشغال وطنی اسقاط شده و جای خود را به بهترینهایی که در دنیا تولید میشود میدهند ، ناوگان حمل و نقل عمومی هم نو نوار میشه . پس تو را به خدا فقط و فقط تولید نکنید .