سیستم «Crawl Control» یا «کنترل حرکت خزشی» به یکی از فناوریهای شرکت تویوتا اطلاق میشود که در مسیرهای ناهموار به راننده کمک میکند. این سیستم که نام خود را از ورزش «Rock Crawling» به معنای عبور خودروهای مخصوص بهشکل آهسته و سینهخیزوار از روی موانع صعبالعبور گرفته است، درحقیقت کاربری مشابه سیستم کروزکنترل دارد اما این قابلیت را در مسیرهای آفرود و خارج از جاده در اختیار راننده قرار میدهد.
خودروسازی تویوتا سیستمی را توسعه داده است که با استفاده از آن، راننده میتواند سرعت خودروی شاسیبلند یا آفرودش را در سطوح عبوری گوناگون کنترل کند. همین مورد به رانندگان این اجازه را میدهد که بهجای تمرکز روی پدال گاز، روی فرماندهی و یافتن مسیر مناسب برای گذر از موانع تمرکز بیشتری داشته باشند. این ویژگی که نخستینبار در سال ۲۰۰۸ رونمایی شد، قابلیت کاربری در مسیرهای ماسهای، برفی، سنگی و گلولای را نیز دارد.
سیستم کرال کنترل برای وارسی شرایط گوناگون مسیر از سنسور استفاده میکند؛ سپس تنظیمات بخشهای مختلف خودرو را با توجه به مسیر پیش رو تنظیم میکند. این تنظیمان شامل شتاب و ترمزگیری در هر چرخ میشود. تویوتا مدعی شده که این ویژگی بهویژه برای حرکت در مسیرهای ماسهای نرم که خودرو ممکن است در آن گیر بیافتد مفید خواهد بود. این سیستم بهخاطر کنترل جداگانه هر چرخ، کاربری مفیدتر و موثرتری را نسبتبه سیستم چهارچرخ محرک «4WD» نشان میدهد.
کرال کنترل چگونه کار میکند؟
سیستم کنترل حرکت خزشی کار خود را بهشکل هماهنگ با سیستم پایداری الکترونیک موسومبه «ESC» انجام میدهد. حسگرهای سیستم ESC دادههای گوناگونی را برای سیستم کرال کنترل آماده میکنند که شامل اطلاعات سرعت هر چرخ و حسگر ترمز آنها میشود. این حسگرها وظیفه سنجش چرخشهای غیرعادی و اضافه هر چرخ را در مسیرهای گوناگون برعهده دارند. توانایی این حسگرها در شناسایی چرخش اضافه چرخ به کرال کنترل کمک میکند که مقدار نیروی موردنیاز برای هر چرخ بهمنظور حرکت خودرو رو به جلو را تعیین کند.
کنترل حرکت خزشی در محدوده سرعتی معادل ۱.۶ تا ۸ کیلومتر بر ساعت عمل میکند که توسط راننده و از درون کابین تعیین میشود. برای فعالسازی این ویژگی، راننده باید درحالی که دنده خودرو خلاص است، پایش را روی ترمز قرار دهد؛ سپس جعبه انتقال را روی ۴ کم (low) قرار داده و Crawl Control را با استفاده از دکمه زیر آینه عقب فعال کند.
تویوتا در ساخت این سیستم ترجیح داده است که در کنترل حرکت خزشی بهجای انتخاب یک نوع چسبندگی، باید سرعتهای متفاوت در مسیرهای گوناگون مورداستفاده قرار گیرند. برای نمونه، سرعت ۱.۶ کیلومتر بر ساعت (۱ مایل بر ساعت) مناسب مسیرهای صخرهای، برف انباشتها و مسیرها حاوی سنگریزه در سراشیبی است. تنظیمات ۲ مایل بر ساعت به مسیرهای برف انباشت در سربالایی تخصیص داده شده است. تنظیمات ۳، ۴ و ۵ مایل بر ساعت (معادل ۸ کیلومتر بر ساعت) نیز به گذر از برف، گلولای، شن و ماسه، آبگرفتگی، علفزار، مسیرهای حاوی برف انباشت و سربالاییهای دارای سنگریزه کمک میکند.
دارندگان خودروهای تویوتا باید این مهم را درنظر بگیرند که کنترل حرکت خزشی نباید در مسیرهای طولانی و برای مدت زیادی بهصورت مداوم مورداستفاده قرار گیرد؛ چراکه هدف اصلی این سیستم کمک به راننده برای گذر از مسیرهای صعبالعبور کوتاه است. به همین دلیل، تویوتا مدت زمان استفاده مداوم از کرال کنترل را به حداکثر ۱۲ دقیقه محدود کرده است. این سیستم با قراردادن پا برروی پدال ترمز بهطور موقت غیرفعال میگردد اما بهمحض اینکه پای راننده از روی آن پدال برداشته شود، سیستم نیز بهکار میافتد. درصورتی هم که راننده درحالیکه سیستم کنترل حرکت خزشی را روشن گذاشته باشد و به سرعت بیشاز ۲۴ کیلومتر بر ساعت (معادل ۱۵ مایل بر ساعت) برسد، سیستم یادشده بهطور خودکار و موقت غیرفعال خواهد شد.
چه زمانی باید از کرال کنترل استفاده کرد؟
کرال کنترل برای استفاده در مسیرهای جادهای طراحی نشده است. این ویژگی تنها مخصوص استفاده در مسیرهای سختی است که نیازمند رانندگی با سرعتهای پایین هستند؛ آن هم برای مدتی محدود! رانندگان باید زمانی از کنترل حرکت خزشی استفاده کنند که تمرکز روی گاز دادن کار آنها را دشوار میکند و جهتیابی درست میان موانع کاری دشوار محسوب میشود.
تویوتا معتقد است که این سیستم به راننده اجازه میدهد تا از سواری خود لذت ببرد اما بهتر از به آن بهعنوان یک ویژگی امنیتی-کاربردی نگاه کنید تا یک ویژگی تفریحی.
سیستم Multi-Terrain Select تویوتا چیست؟
Multi-Terrain Select تویوتا (MTS) وظیفه دارد تا برای عبور مناسب خودرو از مسیرهای گوناگون، سیستم جسبندگی و سایر تنظیمات خودرو را تنظیم کند. این سیستم تنظیمات مخصوص مسیرهای صخرهای، برفی، صخرهای-گلی، صخره لغزنده و خاک-ماسه را در خود جای داده است. MTS درکنار کرال کنترل به انجام وظیفه میپردازد؛ چراکه درحالیکه کنترل حرکت خزشی سرعت هر چرخ را تعیین میکند، MTS تنظیمات بخشهای دیگر خودرو را به دست میگیرد و البته، هر دو این سیستمها در ارتباط با سیستم کنترل پایداری خودرو فعالیت میکنند. ناگفته نماند که MTS برای کنترل چرخش اضافه چرخ، میزان سوخت ورودی به موتور و سیستم کنترل جسبندگی را نیز مدیریت میکند.
کدام خودروهای تویوتا به کرال کنترل مجهزاند؟
تویوتا برای تمام خودروهای آفرود خود این سیستم را درنظر گرفته است؛ بنابراین تویوتا تاکوما، توندرا، 4Runner و لندکروزر بهصورت استاندارد به این فناوری تجهیز شدهاند. این شرکت کنترل حرکت خزشی را بهگونهای توسعه داده است که بههمراه دیگر ویژگیهای آفرود سیستم TRD (Toyota Racing Development) بهخوبی کار کند. خوشبختانه کرال کنترل مانع انجام وظیفه هیچ یک از سیستمهای کمکی مانند دستیار حرکت در تپه، سیستم دوربین Multi-Trrain و سیستم فنربندی آفرود نخواهد شد.
خلاصه
به لطف سیستمهایی چون کرال کنترل، MTS و دیگر ویژگیهای آفرود تویوتا، حتی افراد آماتور نیز میتوانند از مسیرهای دشوار بهراحتی عبور کنند. این سیستمها که تنها به شرایط خارج جادهای محدود شدهاند به رانندگان کمک میکنند که از کنار، درون و روی برخی موانع دشوار عبور کنند. در ابتدا استفاده از کرال کنترل حتی برای هواداران سرسخت آفرود نیز میتواند کمی چالشبرانگیز باشد؛ چراکه باید بهجای تمرکز روی پدال گاز، صرفا روی انتخاب مسیر تمرکز کنند.
AmirAli
۳ مرداد ۱۴۰۱ببخشید اسپم تقریبا
نیسان پاترول 2022 دیس
تویوتا لندکروز 2022 لایک
بنطرتون کدوم بهتره
انتخاب خودم پاتروله
JDM lover
۳ مرداد ۱۴۰۱پروفایلت ادمو به شک میندازه از اون ادمایی هستی که به زباله های وطنی لقب سلطان و… میدن
هیتلر
۳ مرداد ۱۴۰۱دقیقا
AmirAli
۳ مرداد ۱۴۰۱برا شما زبالن (:
Clean energy (سلام فرمانده)
۳ مرداد ۱۴۰۱برا دنیا زباله ان
زباله یعنی ماشینی که
۱ و ۶ تا ۱ و ۸ لیتر حجم داشته باشه و ۱۰۰ تا ۱۴۰ اسب بخار و شتاب دور و بر ۱۴ ۱۵ ثانیه
بعد یه مشت “چیز” میان میگن سلطان
یا یه ماشین عقب افتاده به اسم پرشیا میارن جوری ازش تعریف میکنن که آدم فک میکنه فورمول یکه
یا مثلا یه بنجل دیگه به اسم زانتیا که با ۲ لیتر حجم ازش رسما خدایی ساخت و به قول خودشون ۲۰۰ تا باهاش میرن😂😂
همه جا هستین… حداقل اینجا رو کثیف نکنین….
imperial
۳ مرداد ۱۴۰۱AmirAli
هرکسی حق داره هرچی دوست داشته به هیچکسی هم ربطی نداره ولی سعی کنیم چیزهای زیبا دوست داشته باشیم…
405 سوار پارس سوار القاب لات سلطان میدن میگیم چرا میگید اینارو میگن چون قوی هست شتابش بالاس 250 تا میره!
قوی هستن،بله موتوراشون عالی هست در جاده های شمال جوش آورده بودن. امسال.ویدئوهاش هست.البته 206 سمند دنا هم همینطوری هستن…
بله شتابشون بالاس یهو 2ثانیه میرسن به 40 تا و 6ثانیه میرسن به 80 تا و 11ثانیه میرسن به 100 اما عجیبه چرا نمیتونن از بنز خاور جلویی برای 70سال پیش جلو بزنن.آهان…Gps نشون میده کلا 70تا داریم میریم و باید گفت پارس 405 و سمند و 206 با دستگاه معتبر درگی شتابشون 15 ثانیس.
اره 250 تا میرن اما در توهم…چون باتوجه به اندازه تایر پارس و 405 و ضرایب دنده و دیفرانسیل که تو گوگل با یه سرچ میاد و یه 2،2تا 4تای ساده بیشتر از 170 تا نمیتونن برن.حالا نمیدونم توهم درسته یا واقعیت.
405دوست داری به من مربوط نیست ولی 97 اسب بخار سقف حلبی کیفیت مضخرف سواری حال بهم زن چیزی برای دوست داشتن نداره اگه عشق پژو داری برو عکس پژو 9×8 بزار پروفایل حالشو ببر.اگه عشق برند پژو داری یه چیز دیگس ولی اگه عشق پارس 405 دیگر آشغال های داخلی رو داری (آشغال در سال 2022) یه بار پشت شورلت نوا تمیز یا بیوک اسکای لارک تمیز بشین دیگه پارس 405 زانتیا رو کشک هم حساب نمیکنی. پشت ماشین چینی معمولی هم بشینی مثل بسترن و جک j5 آریزو5 برلیانسH320 و…اصلا آشغال های داخلی رو ببینی حالت بهم میخوره.
تمام مشکل جوانا اینکه پشت ماشین بروز نشستن. اگه بشینن حتی پشت همین چینی ها باید بگم دیگه آشغالی ایرانی عددی حساب نمیکنن حالا ژاپنی کره ای بماند! اگه هم جوانا عشق شتاب اینا دارن اگه پشت میتسوبیشی گالانت بیوک اسکای لارک و… بشینن باز دیگه حلب های وطنی رو عددی حساب نمیکنن.
درهر حال دوست داری خب دوست داری نمیتونم کاری کنم ولی حتما یه تجدید نظر بکن.
AmirAli
۴ مرداد ۱۴۰۱ببینید دوستان
ما الان فوقش بتونیم لندکروز 2012 چیزی بخریم فوقش
این ماشینا زبالن بله منم قبول دارم
ولی خب کی دلش نمیخواد بجا این اشغالا مرسدس سوار شه(:؟
وقتی نباشه اینا زباله نیستن
مگه نه که شکی در زباله بودنشون نیست (:
AmirAli
۴ مرداد ۱۴۰۱اوکی اشغالن
حالا برو مرسدستو استارت بزن
نیست مگه نه چه ….. اینو با مرسدس و … مقایسه میکنه
Reza Waffen SS
۴ مرداد ۱۴۰۱برای همه زبالن
" Swedish Arrogant Tiger "
۳ مرداد ۱۴۰۱کاری به مسخره بازی های بعضی تو اینستا ندارم ولی نمیفهمم چرا به علایق دیگران توهین میکنید تا جایی که به خودتون اجازه میدید در مورد عکس پروفایل شون اضهار نظر کنید.
اینکه کسی 206 یا پارس دوست داره چه ربطی به شما و بقیه داره؟
همون 405 شاید تمام زندگیه یه آدمه، حاصل چندسال زحمت کشیدنشه ببخشید که یه اسکای لاین یا ماستانگ نگرفت تا خوشایند شما عزیزان باشه.
جدای از بحث علاقه قطعا خیلی ها هم پول ماشین بهتر سوار شدن رو ندارن چیزی که واضحه شما حق مسخره کردن شون رو نداری.
یادتون باشه ماشین بازی به مدل و برند نیست به عشقیه که تو دل راننده شه.
AmirAli
۴ مرداد ۱۴۰۱نه داداش خودش رفته مرسدسشو استارت بزنه 😂
behnam1012
۴ مرداد ۱۴۰۱یا خدا به پدال هم نفوذ کردن
ایرانی.
۳ مرداد ۱۴۰۱من با پاترول و میتسوبیشی پاجیرو و لندکروز رانندگی کردم ولی فقط با پرادو آفرود رفتم ولی در کل هیچ ماشینی تویوتا نمیشه.
توبرنامه معروف دنده ۵ بی بی سی کل اکیپ پشت صحنه که کمم نیستن با تویوتا لنکروز و هایلوکس در سفر بودن و باهمین خودروها به داد ستارگانشون میرسیدن. از سرمای قطب تا کویر آفریقا و کل دنیا.
تویوتا بهترینه.
چند عدد بنز برای جزیره کیش آوردن برای نمونه که تاکسی جواب میده. ولی بزور ۵سال عمر کردن.
ولی کمری و هیوندا اکسنت خم به ابرو نیاوردن.
۱۰سال دوشیفت با کولر مثل ساعت کار کردن.
بنز فقط ماشین سنگینش. مقرون به صرفه هست.
Iman99
۳ مرداد ۱۴۰۱تعصبی حرف نزن
هیچ ماشینی بنز نمیشه بنز بهترینه
هیچ ماشینی فورد نمیشه فورد بهترینه
برتری ملاک داره و تو ملاک و معیار برتری همون بنز و فورد بهترین و برترن
نه اینکه چیزی که خودت دیدی تو جزیره کیش
اسم هیوندای اکسنت هم کنار بنز نیار که به عقلت شک نکنن
سر جاش مرسدس بنز آلمان بادوام ترین خودروی جهان به نامش هست در کنار ولوو پی ۱۸۰۰ و لینکلن تاون کار امریکایی بادوام ترین ها در جهان بودن و مقام های اول رو دارن بنز معماری خودرویی که نمی میرد اونم تاکسی بود و از ۵۰ سال پیش تا حالا هنوزم زندس یا لینکلن تاون کار دهه ۷۰ میلادی با کارکرد بالای دو میلیون کیلومتر و موتور ۸ سیلندر همه چیزش فابریک و بدون تعمیر
اینها رو گفتم تا هیوندای اکسنت تو جزیره کیش برای شما ملاک نباشه و تعصبی و اشتباه حرف نزنی که عواقبش گریبان خودت رو میگیره
بنز آلمان همه چیزش بهترین بوده تو هرچیزی تو همه چیز که ورود کرده و خواسته بهترین اون بوده و کسی به پاش نرسیده مگر امریکایی ها کلا از این مرحله ای که گفتی هم عبور کردن اونها درکل میدونم کی هستی ولی چیزایی که گفتم جواب حرفای متعصبانه بود و حرف اصلی من نیست
تویوتا هم احترامش سرجاشه بعد از اونها اون راه رو ادامه داد و بعنوان خودروساز با خودرو های مقرون بصرفه شناخته شد و و الانم همینطور هست ولی کمتر و کلا قابل احترامه و کاری به اون ندارم و خودم از تویوتا رانندگی شروع کردم و یاد گرفتم و برای من نوستالژی و خاطره انگیزه ولی با حرف تعصبی مخالفم و جوابشون میدم
Iman99
۳ مرداد ۱۴۰۱با لندکروز ۲۰۰ یعنی نسل قبلی هم آفرود رفتم و بحثی درش نیست ولی سیستم کرال کنترل نسل قبل بعد از فعال شدن صداهای ناهنجاری موقع حرکت داشت و حس میکردی ممکنه درست کار نکنه ولی فقط صدای اون بود و خودش درست کار میکرد و صدا طبیعی بود که این مورد تو نسل جدید برطرف شده
Iman99
۴ مرداد ۱۴۰۱دنده ۵ و بی بی سی هم کلا برای تبلیغات از لندکروز استفاده کردن کلا جنبه شو و نمایش داشته خودشونم گفتن که اینم قابل استناد نیست و دیلی بر مزیتی نیست
چون مرسدس جی کلاس نسخه نظامی یا رم یا هامر خیلی بهتر و بادوام ار از لندکروز و هایلوکس هستن و کلا از همه نظر خیلی بهتر هستن مثلا اگه نیروهای شورشی از هایلوکس یا لندکروز استفاده کردن
نیروهای نظامی ارتش های حرفه ای در پیشرفته ترین و بهترین کشور های جهان هم از مرسدس جی کلاس نسخه نظامی استفاده میکنن و یا از هامر نظامی استفاده میکنن که از همه نظر خیلی بهتر هستن و میلیون ها کیلومتر کاکرد دارن و مثل ساعت کار میکنن
و حتی تو دوام هم بسیار بهتر و بادوام تر از لندکروز هستن و کلا بزرگتر با بیش از ۲.۲ متر عرض و سنگین تر با بیش از سه ۳ تن وزن و برتر هستن و کلا یه چیز سطح بالاتر از لندکروز هستن
Iman99
۴ مرداد ۱۴۰۱تو همین سیستم کنترل حرکت خزشی که به اون کروز کنترل آفرود هم میگن و سیستم های دیگه مثل سیستم های الکترونیکی و کنترلی آفرود و انتقال نیرو و کلا همه سیستم ها و موتور ها و همه چیز بهترین هاش و اونهایی که سطح بالا هستن و در یه سطح بالاتری هستن و از همه نظر خیلی بهتر هستن و کلا برتری مطلق رو دارن همه متعلق به مرسدس جی کلاس و رم و فورد رپتور و هامر هستن کلا اینها از آلمان ( اروپا ) و امریکا هستن که از همه نظر خیلی بهتر هستن تو این سیستم و تو همه سیستم های دیگه کلا برتری مطلقی دارن و یه چیز سطح بالاتری هستن و کلا از همه نظر در همه چیز هم بهترین هستن
JDM lover
۳ مرداد ۱۴۰۱لکسوس lx هم داره این سیستمو ؟ یا فقط لندکروز؟؟
Lamborghini
۳ مرداد ۱۴۰۱سیستم خوبی هست میتونه هم به افراد مبتدی کمک کنه هم تو مواقع خاص به افراد حرفه ای
یوسف
۳ مرداد ۱۴۰۱توی ماسه عملکرد خوبی داره از نزدیک دیدم…. خوب بوده
meysam
۳ مرداد ۱۴۰۱یه شرکتی هست به اسم tacobox روی تویوتا تاکوما یه کمک گیربکس نصب میکنه عملکردش در آفرود واقعا خیره کننده میشه
در یوتوب سرچ کنید ویدئوهاشو ببینید خیلی جالبه
ˈadɔlf ˈhɪtlɐ
۴ مرداد ۱۴۰۱مطلب مفیدی بود
یالان
۴ مرداد ۱۴۰۱سلام دوستان،به نظرم هرماشینی محاسن ومعایب خودش روداره وشرکتهای سازنده هم دارن تلاش میکنن که بروزبشن وایرادهاروبرطرف میکنن،امابین این شرکتهاتویوتاخیلی موفق بوده وواقعادرتمام دنیاقدعلم کرده،ازنظرکیفیت،کارایی،کم استهلاکی،ودوام طولانی،خصوصا دربحث خودروهای اس یو وی ووانت،اگرشمااینترنت سرچ کنیدمتوجه میشیدکه ازبین بهترین خودروهای برتردنیابررسی وتحقیق وتستی انجام شده بودوازرتبه یک تارتبه15رتبه بندی شدن ازلحاظ کم استهلاک ترین خودروهای دنیاباکارکردبالا،،،که تویوتالندکروز رتبه اول کم استهلاک ترین خودرودنیارودریافت کردباکارکردبالای 322هزارکیلومتر
Iman99
۴ مرداد ۱۴۰۱نه اینطور نبست که بگی رتبه اول کم استهلاک ترین رو دریافت کرده اصلا اینطور نیست چون هیچ چیز مطلقی وجود نداره این مورد هم به هیچ وجه ملاک و معیاری حساب نمیشه و حتی خود اون آمار هم چیز دقیق و مطلقی نیست و کلا نسبی هست پس هیچوقت به این موارد نباید استناد کنید چون اشتباهه و یک چیز بدیهی و طبیعی و منطقی هست باتوجه به هدف ساخت اون خودرو ها
در مقرون به صرفه بودن و اکونومی و اقتصادی بودن تویوتا شکی نیست ولی چیز مطلقی هم وجود نداره
و لندکروز هم کم استهلاک ترین نیست چون اون آمار نسبی و با جمع آوری اطلاعات کلی بود و چیز دقیق و یا اثبات کننده چیزی نیست شما با همین لندکروز دوبار آفرود سنگین برو اگه میلیونی خرج رو دستت نزاشت بیا بگو من اسممو عوض میکنم مگر با جیپ کام یا یه چیزی مثل اون بتونی آفرود سنگین بدون خرج بری
تو هر مثالی که بزنی نقض اون مورد وجود داره و نمیشه مطلق بگی که این اینطوره نه اصلا اینطور نیست مگر تعصب خودت باشه که بخوای با جمله بندی نشون دادن این موضع برای منظور دیگری استفاده کنی که اینم اشتباهه
Iman99
۴ مرداد ۱۴۰۱نه اینطور نبست که بگی رتبه اول کم استهلاک ترین رو دریافت کرده اصلا اینطور نیست چون هیچ چیز مطلقی وجود نداره این مورد هم به هیچ وجه ملاک و معیاری حساب نمیشه و حتی خود اون آمار هم چیز دقیق و مطلقی نیست و کلا نسبی هست پس هیچوقت به این موارد نباید استناد کنید چون اشتباهه و یک چیز بدیهی و طبیعی و منطقی هست باتوجه به هدف ساخت اون خودرو ها
در مقرون به صرفه بودن و اکونومی و اقتصادی بودن تویوتا شکی نیست ولی چیز مطلقی هم وجود نداره
و لندکروز هم کم استهلاک ترین نیست چون اون آمار نسبی و با جمع آوری اطلاعات کلی بود و چیز دقیق و یا اثبات کننده چیزی نیست شما با همین لندکروز دوبار آفرود سنگین برو اگه میلیونی خرج رو دستت نزاشت بیا بگو من اسممو عوض میکنم مگر با جیپ کام یا یه چیزی مثل اون بتونی آفرود سنگین بدون خرج بری
تو هر مثالی که بزنی نقض اون مورد وجود داره و نمیشه مطلق بگی که این اینطوره نه اصلا اینطور نیست مگر تعصب خودت باشه که بخوای با جمله بندی نشون دادن این موضع برای منظور دیگری استفاده کنی که اینم اشتباهه
ضمن اینکه من خودم مخالف اون نیستم و از اون اصلا بدم نمیاد ولی نظر شما رو به این صورت قبول ندارم و چیز نادرستی که میبینم رو میگم و حرفم اینه که احترام ها باید سرجاش باشه از اول هم این مهم بوده
Roham
۳ مرداد ۱۴۰۲کنترل خزیدن!
Mohammad Moghadam
۱۹ آذر ۱۴۰۲سلام هموطنان عزیز امیدوارم شاد و سلامت باشید اون دوستانی که به عکس پروفایل بقیه گیر میدهند کار قشنگی نیست چون شاید عشق اون آدم همون ماشین یا همون دختر یا همون هرچیزی باشد
دوم اینکه ما یک دوست آلمانی که مسئول راه اندازی شرکت هوندا در زمان شاه در ایران بود داریم به اسم woodi که دختر ایرانی اصیل را برای ازدواجگرفت و با اینکه کارمند ارشد هوندا بود و خودش متعصب به ماشین های آلمانی و آلمان بود ولی الان ماشینش در آمریکا تویوتا هستش و میگفت ماشین های ژاپنی و مخصوصا تویوتا بهترین ماشین دنیا هست !!! تکنولوژی بنز و آمریکایی ها برتره ولی در مجموع تویوتا بهترینه
شاد باشید
یاالله ❤️🕋