شاید هنگام تعویض رینگ و لاستیک خودروی خود شاهد استفاده از قطعهای به نام اسپیسر بودهاید؛ اما اسپیسر رینگ چیست و چه کاربردی دارد؟
اگر به دنبال راههایی برای افزایش جذابیت بصری خودروی خود باشید، یکی از آسانترین راهها تغییر رینگ و لاستیک خواهد بود. با اینکه چنین کاری تأثیری روی قدرت تولیدی پیشرانه ندارد اما علاوه بر بهبود ظاهر خودرو به افزایش کیفیت سواری و هندلینگ نیز کمک میکند. در صورت انتخاب رینگهای سبکتر، وزن فنربندی نشده نیز کاهش مییابد که تأثیر نهایی آن روی پرفورمنس خودرو خواهد بود. اما اگر بخواهید از رینگ و لاستیک پهنتر برای خودروی خود استفاده کنید وضعیت چگونه خواهد بود؟ شاید شما به دنبال استفاده از رینگهای استوک یا افترمارکت به منظور جلوگیری از صرفه هزینههای بیشتر باشید و شاید هم بخواهید رینگهای بزرگ و پهنی را انتخاب کنید. در واقع هنگام خرید رینگ و لاستیک گزینههای فراوانی وجود دارند و اینجاست که قطعهای به نام اسپیسر رینگ وارد میدان میشود.
همچنین بخوانید: راهنمای خرید رینگ خودرو: ۱۰ نکتهای که هر خریدار باید بداند
اسپیسر رینگ دیسک کوچکی است که بین رینگ و توپی قرار میگیرد و باعث میشود رینگ کمی بیرونتر جا گیرد. با این کار خودرو ظاهری پهنتر به خود خواهد گرفت بدون اینکه نیازی به استفاده از رینگهای بزرگتر و پهنتر باشد. در واقع اسپیسر رینگ تغییری نسبتاً کمهزینه است که باعث میشود جذابیت بصری خودرو کمی بیشتر شود. در اکثر موارد استفاده از اسپیسرهای عادی و نصب دقیق آنها تأثیر منفی روی ایمنی وسیله نقلیه نخواهند داشت اما بسته به میزان ابعاد اسپیسرها، شاید برخی تغییرات مشکلساز باشند.
مزایا و معایب این قطعه با توجه به نوع اسپیسر و ابعاد آن تعیین میشود. در آغاز باید اسپیسری را انتخاب کنید که با الگوی پیچهای رینگ خودرو همخوانی داشته باشد. باید دانست اسپیسرهای استاندارد زیادی وجود دارند اما انتخاب اسپیسر رینگ مخصوص خودروی شما انتخابی هوشمندانهتر خواهد بود. اکثر این قطعات با استفاده از آلومینیوم ساخته میشوند و بنابراین از استحکام کافی برای تحمل گشتاور لازم برای بستن پیچ و مهرهها برخوردار هستند. البته امکان شکستن و خرابی زودهنگام اسپیسرهای ارزانقیمت وجود دارد و بنابراین هرگز نباید به دنبال چنین محصولاتی بود.
اسپیسرها ضخامتهای متنوعی دارند و ضخامت نازکترین آنها معمولاً به چند میلیمتر میرسد؛ اما اگر خواهان اسپیسر بزرگتری باشید باید تغییرات ضروری در طول پیچها اعمال کنید چراکه پیچها باید بهطور کامل بسته شوند. اگر فاصله رینگ با توپی چرخ خیلی زیاد باشد شاید اصلاً نتوانید پیچها را ببندید. برخی اسپیسرها از آداپتر یا پیچهای ثانویه برای تغییر الگوی بستن پیچها استفاده میکنند و طبیعی است که هزینه بالاتری داشته باشند. همچنین باید دانست هرچقدر اسپیسر پهنتر باشد احتمال تأثیر گذاشتن آن روی خودرو بیشتر خواهد بود.
اسپیسرهای ضخیمتر میتوانند فاصله بین چرخهای روبرویی را بیشتر کنند و برای برخی رانندگان، این موضوع به معنی بهبود سواری خودرو خواهد بود اما ترکیب اسپیسر پهن و ارتفاع کم خودرو باعث میشود لاستیکها به راحتی با گلگیرها برخورد کنند. این کار میتواند باعث ترکیدن ناگهانی لاستیک و همچنین آسیب دیدن گلگیرها شود. همچنین افزایش بیش از حد پهنای خودرو با استفاده از اسپیسر رینگ باعث تغییر ژئومتری سیستم تعلیق شده و روی تمامی قطعات آن از جمله اکسلها، بلبرینگها و… تأثیر خواهد گذاشت. استفاده از اسپیسر بزرگ روی شاسیبلند و وانت پیکاپ آفرود شاید باعث افزایش جذابیت بصری شود اما درعینحال کیفیت سواری و هندلینگ خودرو در جاده را بهطور قابلتوجهی دستخوش تغییر میکند. بهترین کار این است که قبل از نصب اسپیسر حتماً تحقیقات زیادی انجام داده و نظرات کاربران در فروم های مختلف که تجربه نصب این قطعه را داشتهاند بخوانید. اگر تصمیم قطعی برای نصب اسپیسر گرفتید حتماً محصولات تائید شده و باکیفیت را خریداری کرده و از نصب صحیح آن اطمینان حاصل کنید.
۲ بهمن ۱۴۰۳چیز خوبیه
amirboss
۲ بهمن ۱۴۰۳یکی از احمقانه ترین قطعات برای جذابیت خودرو همینه.
فقط زیبایی داره و از لحاظ فنی به سیستم تعلیق بخصوص بلبرینگ های توپی چرخ فشار زیادی وارد میشه.
مورداستفاده درحد تیونینگ استریت و نمایشگاهی
مهدی
۲ بهمن ۱۴۰۳اسپیسر یا فاصله چیز خوبیه. روی پژو 206 یا 207 چون فاصله اکسل کمه نمیشه لاستیک 205 انداخت از بغل لاستیک به بدنه گیر میکنه.با نصب اسپیسر مشکل حل میشه.من انجام دادم راضیم
حمیدرضا
۲ بهمن ۱۴۰۳رو ۲۰۶ لاستیک ۲۰۵ انداختم الان ۷ ساله .این سری دومه ۲۰۵ میندازم.هیچ تغییری هم ندادم اصلا هم لاستیک گیر نمیکنه .اون ۲۰۶ هایی که میبینی لاستیک ۲۰۵ گیر که در بیشتر موارد لاستیکهای عقب گیر میکنه اکسل عقب مشکل داره یا ماشین تصادفیه بد جمعش کردن
parvaz
۳ بهمن ۱۴۰۳منم 5 سال هست دارم لاستیک 60 205 14 یزد میندازم رو 206 هیچوقت اذیتم نکرده، فقط به دلیل پهن بودن لاستیک کمی فرمان سفت تر خواهد شد.
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۳ بهمن ۱۴۰۳دقیقا از همین لاستیک برای پارس به مدت ۷ سال استفاده کردم خیلی خوب بود
پرویز
۲ بهمن ۱۴۰۳سلام
چه سایزی استفاده کردی؟ و نیاز به تغییر پیچ ها بود یا نه؟
حمیدرضا
۲ بهمن ۱۴۰۳رو ۲۰۶ لاستیک ۲۰۵ انداختم الان ۷ ساله .این سری دومه ۲۰۵ میندازم.هیچ تغییری هم ندادم اصلا هم لاستیک گیر نمیکنه .اون ۲۰۶ هایی که میبینی لاستیک ۲۰۵ گیر که در بیشتر موارد لاستیکهای عقب گیر میکنه اکسل عقب مشکل داره یا ماشین تصادفیه بد جمعش کردن
حسین
۲ بهمن ۱۴۰۳سلام.واسه خودروهای ساینا و کوییک اسپیسر باکیفیت با قیمت معقول پیدا میشه؟
علی اکبر
۳ بهمن ۱۴۰۳سلام دوستان
من دنا پلاس دارم موقع خریدم از مشتری اسپیسر روش بود و رینگ اصلیش سایز ۱۵ هست ولی موقع خریدم رینگ ۱۶ انداختن و لاستیک ۲۰۵,۵۵,۱۶ هست
و نمیشه سرعت بری بخصوص جاهایی که خیابان ها موج دارن لبه گلگیر میگیره به لاستیک ،و لاستیکها داغون شده اگه این اسپیسر ها بردارم مشکلی به وجود میاد یانه ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
تشکر
سید حسین کاظمی
۳ بهمن ۱۴۰۳بهتره بر داری تا لاستیک بره داخل ،دیگه لبه بیرونی لاستیک به لبه گلگیر گیر نمیکنه
علی اکبر
۳ بهمن ۱۴۰۳دیگه مشکلی چیزی پیش نمیاد؟
مصطفی
۴ بهمن ۱۴۰۳جوانان ما دنبال اسپیسر هستند اونوقت چین داره میشه غول خودروسازی، اشغال ها شو میده ایران
انقلاب در صنعت خودروسازی منو یاد ی انقلاب دیگه میندازه
سلطانعلی
۴ بهمن ۱۴۰۳اینطور لوازمات( هدرز کیت مکش استرس بار ) باید روی خودرو بصورت فابریک باشه.
یا هر لوازم دیگه ای ک ب امنیت و بهبود رانندگی کمک میکنه
Bahran
۶ بهمن ۱۴۰۳برای ماشینهای اسپرت صندوق دار کوتاه و کوچک این اسپیسر ها نمای جیگری به رخ عقب ماشین میده لامصب شبیه لامبور میشن با چرخهای ردیال فاق کوتاه مخصوصا میشلن چه شود،،، برو تست کن بعد حالشو ببر
علی
۲۱ بهمن ۱۴۰۳سلام
من لاستیکم رو تازه عوض کردم روی ۲۰۷ سایز لاستیک ۲۰۵/۶۰/۱۴ انداختم. در حرکت های اولیه و سرعت کم یه صداهایی میاد ولی تو سرعت بالا نمیاد این مشکل از چیه بنظرتون؟ و آیا نیاز به تهیه و انداختن اسپیسر هست؟اگر اره یا چه ضخامتی؟