آموزشمقالات

کدام خودروها باید معاینه فنی دریافت کنند؟

برای چه خودروهایی باید به معاینه فنی مراجعه کنیم؟ کدام خودروها باید حتماً معاینه فنی بروند؟

با فرا رسیدن فصل سرما موضوع آلودگی هوا بار دیگر تمامی توجهات را به خود جلب می‌کند. اگرچه عوامل گوناگونی در شدت گیری این پدیده نقش دارند اما وسایل نقلیه نیز به سهم قابل‌توجهی از آلودگی هوا را به خود اختصاص می‌دهند. برای کنترل میزان آلایندگی خودروها، تست و بررسی روتین آن‌ها انجام می‌گیرد و این فرایند در کشور ما با نام معاینه فنی شناخته می‌شود. البته معاینه فنی تنها برای بررسی میزان آلایندگی وسایل نقلیه نیست و تست و آزمایشی برای تشخیص سلامت همه‌جانبه خودرو به شمار می‌رود.

در معاینه فنی خودرو علاوه بر وضعیت ظاهری و شیشه‌های خودرو، آزمون‌های آلایندگی، چراغ‌های جلو، سنجش هم‌راستایی چرخ‌ها، کارایی کمک‌فنرها، کارایی سیستم ترمز، سنجش وضعیت اتصالات فرمان و جلوبندی و بازدید زیر بندی انجام می‌شود. با توجه به اینکه قیمت خودرو و به تبع آن قیمت قطعات در سال‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته بنابراین احتمال دارد برخی مالکان در تعمیر خودروی خود تعلل داشته باشند که این موضوع در زمینه اخذ معاینه فنی مشکلاتی را به وجود خواهد آورد.

چنانچه خودرو در یک یا چند مرحله از آزمون‌های این مراکز به دلیل نقص فنی رد شود، مالک موظف است برای رفع عیب یا عیوب خودرو به تعمیرگاه‌های معتبر رجوع کند؛ در صورت رفع نواقص فنی پس از مراجعه مجدد برچسب معاینه فنی خودرو صادر می‌شود. آزمون آلاینده‌ها در بدو ورود خودرو به سالن معاینه فنی، اندازه‌گیری میزان آلاینده‌های حاصل از احتراق پیشرانه را بیان می‌کند؛ اما در سال ۱۴۰۲ و بر اساس قوانین کدام خودروها باید معاینه فنی دریافت کنند؟ با ما همراه باشید تا پاسخ این سؤالات را بیابید.

کدام خودروها باید معاینه فنی دریافت کنند؟

بر اساس قانون موجود، تمامی خودروهای سواری تولید داخلی و وارداتی که عمر آن‌ها بیشتر از ۴ سال باشد ملزم به دریافت معاینه فنی هستند. به این ترتیب مالکان خودروهای تولید داخل مدل ۱۳۹۸ و قبل از آن به همراه خودروهای وارداتی سال ۲۰۱۹ می‌بایست به محض تمام شدن اعتبار برگه معاینه فنی کنونی به مراکز معتبر مراجعه کرده و نسبت به اخذ معاینه فنی اقدام نمایند. نکته قابل‌ذکر اینکه خودروهای عمومی تولید سال ۱۴۰۰ و قبل از آن نیز موظف به دریافت معاینه فنی خواهند بود. طبق قانون هر خودرویی که فاقد معاینه فنی معتبر باشد توسط پلیس راهور اعمال قانون خواهد شد.

در همین زمینه بخوانید: سامانه مشاهده اعتبار و استعلام معاینه فنی

لازم به ذکر است مالکان خودروهای دوگانه‌سوزی که عمر مخزن آن‌ها از ۶ سال گذشته است علاوه بر معاینه فنی عادی می‌بایست تست هیدرو استاتیک مختص مخزن گاز CNG را نیز انجام دهند. درصورتی‌که عمر مخزن گاز خودرو کمتر از ۶ سال باشد تنها بازدید چشمی انجام می‌شود و بعد از تائید می‌توانند از خودرو استفاده کنند. در بخش خودروهای سنگین نیز محصولاتی که عمر زیر یک سال دارند نیازی به دریافت معاینه فنی نخواهند داشت اما خودروهایی با عمر حداکثر ۱۰ سال اعتبار معاینه فنی ۶ ماه خواهند داشت و درصورتی‌که عمر خودروی سنگین از ۱۰ سال بیشتر باشد معاینه فنی آن‌ها با اعتبار ۳ ماهه صادر خواهد شد.

هزینه اخذ معاینه فنی خودرو در سال ۱۴۰۲

میزان هزینه‌ای که مالکان خودروها می‌بایست جهت اخذ برگه معاینه فنی در سال ۱۴۰۲ پرداخت کنند به شرح زیر است:

خودروهای سبک بنزینی و دوگانه‌سوز ۹۲ هزار تومان در صورت مردودی ۱۹۵۰۰ تومان
خودروهای نیمه سنگین دیزلی و گازسوز ۱۱۹ هزار تومان در صورت مردودی ۲۲ هزار تومان
موتورسیکلت‌های بنزینی ۲۲ هزار تومان در صورت مردودی ۳۹۰۰ تومان

میزان جریمه معاینه فنی در سال ۱۴۰۲

همان‌طور که گفته شد در صورت عدم اخذ برگه معاینه فنی توسط مالک خودرو، پلیس راهور اقدام به جریمه خودرو خواهد کرد که میزان این جریمه در سال ۱۴۰۲ برای هر روز نداشتن معاینه فنی برابر با ۵۲ هزار و ۵۰۰ تومان است. باید توجه داشت درصورتی‌که خودروی مالک دودزا باشد جریمه دیگری نیز برای آن پرداخت خواهد کرد که مبلغ آن ۶۳ هزار تومان تعیین شده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. علی جردن

    ۱۱ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (2102 ديدگاه)

    ماشینای دودزا و معیوب با معاینه فنی معتبر درحال حرکت هستند چرا؟ چون یا با پارتی معاینه فنی می گرن یا با رشوه
    ۹۰درصد همینه /

    موافقم 14
    1. محسن

      ۱۴ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (162 ديدگاه)

      عزیز اگر اون فرد که ماشین. معیوب داره پول داشت نمیداد برای رشوه میداد برای خودرو جدید

  2. مهران

    ۱۱ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (601 ديدگاه)

    تو این چند سال گذشته تعداد خودروهایی که دود میدن بسیار زیادتر شده که ۹۰ درصد بخاطر گرونی و خرج سنگین تعمیر هست.اون ۱۰ درصدم یه عده واقعا بیخیالن و مهم نیست براشون اینقدر میرن تا موتور نابود بشه.

    موافقم 7
    مخالفم 1
  3. ‌ ‌

    ۱۱ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (5011 ديدگاه)

    عجیب

    موافقم 3
    مخالفم 2
  4. cyrus-az

    ۱۴ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (105 ديدگاه)

    الان سالهاست من واسه معاینه فنی میرم یه مجموعه ای که هیچ وقت نشده بدون ایراد به من تایید بده. سال پیش بعد از تعویض موتور کامل و اگزوز و هرچی فکرشو کنید رفتم واسه معاینه، انتظارم این بود که این بار بدون مشکل تایید میشه، ولی از رگلاژ دستی ایراد گرفت که ببرم تعمیرگاه خودشون هم گند بزنن به ترمز هم تایید کنن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا