این روزها اخبار متنوعی از خودروهای بازسازی یا تیون شده را در پدال منتشر میکنیم و در این خودروها شاهد تعویض برخی قطعات پیشرانه با نمونههای فورج کاری شده هستیم؛ اما چرا این قطعاً فورج کاری شده بهتر هستند؟ دونات مدیا اخیراً به دنبال بررسی تفاوتهای خواص پیستونهای قالبگیری شده با نمونههای فورج کاری شده بوده است. اول از همه باید گفت دانستن تفاوت فرایندهای تولید این قطعات اهمیت دارد. قالبگیری پیستون به معنی ذوب کردن فلز (در واقع ترکیب برخی فلزات و تولید آلیاژ)، ریختن آن در قالب ویژه و سرد شدن تدریجی است. این یک روند ساده و ارزانقیمت بوده زیرا چندین و چند بار میتوان آن را به راحتی انجام داد. به همین خاطر قالبگیری یک فرایند محبوب بین شرکتهای متفرقه است زیرا آنها میتوانند قطعات متعددی را تولید کنند. این روش همچنین دارای برخی مزیتهای طراحی بوده و به سازنده آزادی عمل زیادی برای تشخیص خواص آلیاژ و شکل قطعات میدهد.
از آنجایی که شما فلز مذاب را داخل قالب میریزید بنابراین کنترل مشخصی روی چگونگی شکلگیری و سرد شدن فلز ندارید. با نگاه به کریستالهای داخل پیستون قالبگیری شده میتوان شاهد برخی موارد همچون عدم یکنواختی، وجود حبابهای هوا و مواد خارجی بود. بهاینترتیب پیستون قالبگیری شده ضعیفتر از نمونههای فورج کاری شده تولیدی با همان مواد خواهد بود. پیستون بیلت هم وجود دارد که از بخش بزرگتر فلز تشکیل یافته و سپس بخشی از آن بریده میشود تا به ابعاد نهایی برسد. فرایند ساخت این نوع پیستون بهگونهای است که کریستالهای داخل فلز شکل یکسان و یکنواختی خواهند داشت. البته فرایند بریدن قطعات میتواند منجر به نقطهضعف شود.
نهایتاً باید به پیستون فورج کاری شده پرداخت که کار تولید آن تقریباً مشابه پیستون بیلت بوده اما بجای بریدن آن برای کاهش ابعاد، بیلت گرم شده و کوره قرار گرفته و سپس با اعمال نیروی شدید شکل آن به دست میآید. به این ترتیب کریستالهای داخل فلز در بهترین حالت قرار گرفته و یکنواختی بسیار خوبی دارند. با همترازی عالی عناصر تشکیل دهنده، نقاط عیب کمتری وجود داشته و بنابراین متریال حالت بهتری دارند. در نهایت باید گفت این روند منجر به تولید پیستونی میشود که طول عمر و دوام بیشتری خواهد داشت.
میثم
۱۲ دی ۱۴۰۰خیلی عالی بود
با این دست مقالات واقعا اطلاعاتمون بالا میره
ممنون شاهین عزیز
شاهین
۱۲ دی ۱۴۰۰سلام انجام وظیفه بود دوست عزیز 🌷
آرین
۱۲ دی ۱۴۰۰به بیان ساده، تزریق با فشار زیاد میشه فورج. در این روش فرسودگی قالبها زیاده.
علی آقا
۱۲ دی ۱۴۰۰تزریق تزریقه. فورج یعنی چش کاری. عجیبه که نویسنده مطلب از عبارت فارسی استفاده نکرده.
چکش کاری روی هر فلزات باعث افزایش مقاومتشون میشه. برای همین شمشیر یا نعل اسب رو با چکش کاری کاری میساختن نه با ریخته گری.
viper
۱۲ دی ۱۴۰۰فورج شده هم دو نوع داریم بعدا توضیح میدم یا اصلا اگه میخواین واسه اقا شاهین بفرستم که ایشون به مطلب اضافه کنن
حمید
۱۲ دی ۱۴۰۰قیمتِ خونِ ،این قطعات فورج 😭
یوسف
۱۲ دی ۱۴۰۰یه مثال ساده از فورج بزنم….
توی اکثر فیلم ها قدیمی یه آهنگر هست که با حرارت دادن و تغییر حالت آهن داره شمشیر درست میکنه…. در واقع داره تغییر حالت و فورج رو با هم انجام میده اما تیکه تیکه و چند سانت چند سانت
عاشق پدال
۱۲ دی ۱۴۰۰بهترینش تک کریستاله هست. به صورت کارگاهی تو المان میسازن.
فیلمشو دیدم. دقیقا همون تکنولوژی که باهاش پره های موتور هواپیما میسازه هستش.
اخ اخ قیمتشونو بگو. خدا تومن. یادم نیست مبلغ تو فیلمو. اما حرف از ۱۰ هزار یورو به بالا برا هر قطعه اندازه سیلندر میزد.
Muty
۱۴ دی ۱۴۰۰این روزها اخبار متنوعی از خودروهای بازسازی یا تیون شده را در پدال منتشر میکنیم و در این خودروها شاهد تعویض برخی قطعات پیشرانه با نمونههای فورج کاری شده هستیم؛
اما چرا این “”””””””””” قطعاً “”””””””””” فورج کاری شده بهتر هستند؟