آموزشمقالات

دلیل روشن شدن چراغ چک پیشرانه پس از تعویض روغن‌موتور چیست؟

احتمال دارد شما نیز با روشن شدن چراغ چک پیشرانه بعد از تعویض روغن‌موتور مواجه شده باشید اما آیا دلیل آن را می‌دانید؟


روشن شدن چراغ چک می‌تواند یکی از نگرانی‌های مالکان خودرو باشد زیرا که نشان دهنده مشکلی خاص در پیشرانه است و درعین‌حال اطلاعات چندانی را هم ارائه نمی‌کند. این سردرگمی و نگرانی با پدیدار شدن چراغ چک پس از تعویض روغن‌موتور بیشتر هم خواهد شد؛ اما دلیل روشن شدن این چراغ چیست و چه‌کاری باید انجام داد؟ باید دانست دلایل متنوعی برای روشن شدن این چراغ در پشت آمپر وجود دارد و قبلا نیز به رایج ترین علل روشن شدن چراغ چک اشاره کرده ایم اما خبر خوب اینکه در اکثر موارد نیازی به نگرانی نیست و به راحتی می‌توان ریشه مشکل را یافت و آن را با هزینه پایین رفع کرد. باید دانست در زمان تعویض روغن، خطاهای کوچک باز ماندن درپوش افزودن روغن‌موتور می‌تواند باعث روشن شدن این چراغ شود. همچنین گاهی اوقات هم ریست شدن سیستم کامپیوتر خودرو باعث پدیدار شدن چراغ چک است اما بعضی مواقع باید نگاهی دقیق‌تر به زیر کاپوت داشته باشید. نادیده گرفتن چنین خطاهایی می‌تواند مشکلات بیشتری به وجود آورد و حتی در درازمدت منجر به صرفه هزینه‌های چند میلیونی جهت رفع خرابی‌ها شود. با این تفاسیر، دلایل اصلی روشن شدن چراغ چک پیشرانه پس از تعویض روغن‌موتور چیست و چه‌کاری می‌توان دراین‌باره انجام داد؟

در همین زمینه بخوانید: علت روشن شدن چراغ چک سمند ef7

یکی از رایج‌ترین دلایل روشن شدن این چراغ، باز ماندن درپوش روغن است. این درپوش فشار داخل پیشرانه را حفظ کرده و درعین‌حال مانع ورود گردوغبار و ذرات آلاینده به داخل آن می‌شود. زمانی که درپوش روغن‌موتور به خوبی بسته نشود نشتی وکیوم ایجاد می‌شود و همین موضوع یکی از دلایل فشار پایین روغن‌موتور است. درصورتی‌که مالک خودرو متوجه این امر نشود، پیشرانه استهلاک بیشتری خواهد داشت و پرفورمنس آن کاهش خواهد یافت و نهایتاً چراغ چک هم روشن خواهد شد. به منظور رفع مشکل باید از بسته بودن کامل درپوش روغن‌موتور اطمینان حاصل کنید.

همچنین بخوانید:

دلیل دیگر می‌تواند استفاده از روغن‌موتور اشتباه باشد. هر پیشرانه نیازمند روغنی با مشخصات خاص خود است و استفاده از روغن اشتباه می‌تواند برای خودرو بسیار آسیب‌زا باشد. درصورتی‌که روغن مورد استفاده از نوع تائید شده توسط خودروساز نباشد احتمال روشن شدن چراغ چک وجود خواهد داشت. همچنین استفاده از فیلتر روغن مسدود شده و یا نصب نادرست آن می‌تواند باعث اختلال در جریان روغن پیشرانه شود و قطعات داخلی تحت‌فشار قرار گیرند. در این حالت چراغ چک روشن شده و سر و صداهای عجیبی هم به گوش خواهد رسید. دلیل بعدی نیز نشتی سیستم ورودی هواست که پس از تعویض روغن باعث پدیدار شدن این چراغ خواهد شد.

امکان دارد حین تعویض روغن، بست ها و کانکتورهای ورودی هوا به خوبی بسته نشده و یا آسیب ببینند و جریان ورود هوا به پیشرانه مختل شود. این امر روی نسبت صحیح مخلوط سوخت و هوا تأثیر خواهد گذاشت و نتیجه آن مواردی همچون دور درجای خشن، کاهش قدرت پیشرانه و روشن شدن چراغ چک خواهد بود؛ اما دلایل دیگری هم برای بروز این موضوع وجود دارد. خودروهای مدرن از سنسورهای متنوعی برای بررسی و تنظیم عملکرد پیشرانه سود می‌برند. این سنسورها داده‌های مختلفی را به ECU ارسال می‌کنند. ECU نیز بر همین اساس پارامترهایی همچون زمان‌بندی احتراق و سوخت‌رسانی را تنظیم می‌کند. کوچک‌ترین مشکل در زمان تعویض روغن می‌تواند موجب ایجاد مشکلات مختلف شود. یکی از رایج‌ترین مشکلات، خرابی سنسور فشار روغن است. این سنسور میزان و فشار روغن‌موتور را بررسی می‌کند و اگر آسیب ببیند یا کالیبراسیون آن به هم بخورد احتمالاً داده‌های اشتباهی را به ECU ارسال خواهد کرد و چراغ چک روشن خواهد شد. مشکل دیگر هم به سنسور مف یا جریان هوای انبوه مربوط می‌شود. این سنسور حجم هوای ورودی به پیشرانه را اندازه می‌گیرد و اگر مشکلی در آن وجود داشته باشد همان داستان سنسور فشار روغن‌موتور رخ خواهد داد. خرابی سنسور مف می‌تواند باعث افت توان خودرو و دور درجای نامناسب شود.

نهایتاً باید گفت شاید پس از تعویض روغن نیازمند ریست سنسور باشید. ECU خودرو می‌بایست از تعویض روغن و فیلتر مطلع شود تا عملکرد مطلوب خود را داشته باشد. نادیده گرفتن ریست کردن سنسور می‌تواند برخی مشکلات را به همراه داشته باشد؛ اما قبل و حین تعویض روغن‌موتور باید به نشانه‌های مختلفی توجه کنید تا خودرو با مشکلات بعدی مواجه نشود. یکی از این نشانه‌ها چراغ هشدار فشار روغن‌موتور است. برخی رانندگان چراغ هشدار آن را با یادآور تعویض روغن اشتباه می‌گیرند درحالی‌که چراغ هشدار فشار روغن‌موتور اگر روشن شود مواردی همچون فشار و میزان کم روغن‌موتور و یا دمای بالای آن را نشان خواهد داد. نادیده گرفتن این چراغ می‌تواند مشکلاتی همچون داغ کردن پیشرانه، استهلاک بالای قطعات و نهایتاً از کار افتادن برخی قطعات داخلی را به همراه داشته باشد.

همچنین بخوانید: کاهش فشار روغن موتور؛ دلایل، راه‌کار و هر آنچه باید دانست

همچنین اگر پس از تعویض روغن سر و صدای غیرعادی از پیشرانه می‌شنوید باید به مکانیک مراجعه کنید. صدای تق‌تق مانند معمولاً به مواردی همچون زمان‌بندی احتراق و کیفیت سوخت مرتبط است درحالی‌که صدای شبیه به هم خوردن آهن می‌تواند به بلبرینگ‌ها ارتباط داشته باشد. صدای تیک‌تیک هم می‌تواند نشان دهنده کمبود روغن‌موتور و یا خرابی فیلتر باشد. نشانه هشدار دهنده دیگر پس از تعویض روغن، افت پرفورمنس خودروست که می‌تواند ناشی از باز ماندن درپوش روغن یا مسدودی فیلتر هوا باشد. گرفتگی فیلتر هوا جریان هوای ورودی به پیشرانه را مختل خواهد کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

یک دیدگاه

  1. ۱۰ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (5440 ديدگاه)

    به چراغ چک اهمیت ندید چیزی نیست

    موافقم 7
    مخالفم 6

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا