احتمالاً به این موضوع واقف هستید که موتورهای دیزلی گشتاور بیشتری نسبت به موتورهای بنزینی تولید میکنند اما آیا علت این موضوع را میدانید؟
مزیت موتورهای دیزلی نسبت به نمونههای بنزینی آنها کاملاً مشخص شده است. این نیروگاههای دیزلی در مقایسه با موتورهای بنزینی دوام بیشتر و مصرف سوخت کمتری دارند و معمولاً به خاطر گشتاور بالای خود کشش بیشتری دارند. با اینکه برخی از کوچکترین موتورهای دیزلی گشتاور زیادی ارائه نمیکنند و حتی در برخی موارد موتورهای بنزینی برتر از آنها ظاهر میشوند اما خصیصه اصلی موتورهای دیزلی را میتوان گشتاور بالاتر آنها دانست.
از جمله دلایل گشتاور بیشتر موتورهای دیزلی در مقایسه با انواع بنزینی میتوان به نسبت تراکم بالاتر، کورس بیشتر میللنگ و استفاده از توربو در نمونههای جدیدتر اشاره کرد. همچنین خواص سوخت گازوئیل یا دیزل در مقایسه با بنزین نیز نقش مهمی در گشتاور بالاتر موتورهای دیزلی بازی میکند. سرعت احتراق گازوئیل پایینتر است که باعث میشود فرایند جرقهزنی در سیکل پیستون سریعتر انجام شود. از طرف دیگر این سوخت تراکم انرژی بالاتری دارد و میزان انرژی آن به حدود ۱۵۵ هزار کیلوژول است که حدود ۲۳ هزار کیلوژول بیشتر از بنزین خواهد بود. در ادامه نگاه نزدیکتری به گشتاور تولیدی موتورهای دیزلی خواهیم داشت.
در ویدئویی که کانال توضیح مهندسی در یوتیوب منتشر کرده است، جیسون فنسک به مکانیک گشتاور موتور دیزلی میپردازد. او میگوید موتورهای دیزلی نسبت تراکم بالاتری نسبت به مدلهای بنزینی دارند تا به این ترتیب احتراق سوخت بهتر صورت گیرد. نسبت تراکم بالا به معنی قدرت بیشتر برای هر دو نوع موتور بنزینی و دیزلی است؛ اما نسبت تراکم بالاتر چگونه به احتراق کمک میکند؟ بر اساس گفتههای موزه ملی هوا و فضای آمریکا، فشرده کردن هوا، مولکولهای آن را مجبور به برخوردهای مکرر با یکدیگر میکند که نتیجه آن تبادل انرژی و افزایش گرما خواهد بود. هوای گرم داخل محفظه احتراق به اشتعال سوخت دیزل در زمان تزریق کمک میکند.
آماده استفاده از ریاضیات هستید؟ جیسون میگوید گشتاور که به عنوان نیروی مولد چرخش تعریف میشود توسط ضرب کردن نیرو در فاصله به دست میآید. البته مزیت کورس بیشتر موتور دیزلی ارتباط نزدیکتری به شاتون و میللنگ دارد تا میزان فاصلهای که پیستون درون سیلندر طی میکند. تصور کنید که میخواهید پیچ و مهره محکمی را باز کنید. برای این کار از یک آچار کوتاه استفاده میکنید یا آچار بلند؟ هرچه طول آچار بیشتر باشد گشتاور شما بیشتر خواهد بود و مهره راحتتر باز خواهد شد.
احتمالاً مهمترین مزیتی که باعث افزایش گشتاور موتور دیزلی میشود استفاده از سیستمهای پرخوران است. با اینکه موتورهای دیزلی معمولاً از توربو استفاده میکنند اما موتورهای بنزینی نیز از سیستمهای پرخوران نهایت استفاده را بردهاند. البته موتورهای دیزلی معمولاً از قطعات سنگینتری ساخته میشوند تا فشار بوست و نسبت تراکم بالاتری داشته باشند و به خوبی بتوانند نسبت هوا به سوخت گستردهتری در مقایسه با موتورهای بنزینی داشته باشند. این فاکتورها به موتورهای دیزلی اجازه میدهند تا بهطور مؤثرتری از توربوها استفاده کنند. در ادامه با ذکر مثالهایی این قضیه را روشنتر میکنیم.
نیروگاه ۸ سیلندر ۷.۳ لیتری فورد با استفاده از بنزین اکتان ۸۷ و بدون توربو گشتاور ۶۵۷ نیوتون متری تولید میکند. این موتور نسبت تراکم پایینتر ۱۰.۵ به ۱ دارد و قطر سیلندرهای آن از کورس میللنگ بیشتر است. در بحث یدک کشی، این موتور از نسخه ۶.۷ لیتری پاور استروک فورد عقب میماند چراکه حداکثر ظرفیت یدک کشی موتور یاد شده در فورد F-350 به حدود ۱۶ تن میرسد درحالیکه ظرفیت یدک کشی موتور بنزینی حدود ۶.۸ تن کمتر است. موتور ۶.۷ لیتری کامینز کورس میللنگ ۱۲.۳ سانتیمتری و قطر سیلندر ۱۰.۶ سانتیمتری دارد درحالیکه کورس میللنگ و قطر سیلندر موتور ۶.۴ لیتری همی به ترتیب ۱۰.۳ و ۹.۴ سانتیمتر است. گشتاور موتور کامینز به ۱۴۵۷ نیوتون متر میرسد درحالیکه گشتاور موتور همی ۶۴۴ نیوتون متر خواهد بود. شرکت رم میگوید مدل ۳۵۰۰ مجهز به موتور کامینز حداکثر ظرفیت یدک کشی ۱۶.۸ تنی دارد اما این رقم در مدل ۳۵۰۰ مجهز به موتور ۶.۴ لیتری همی فقط ۸.۲ تن خواهد بود.
برخلاف موتورهای دیگر، موتور ۶.۶ لیتری دورامکس از نظر کورس میللنگ و قطر سیلندر نزدیکی بیشتری به نسخه بنزینی خود دارد و قطر سیلندر آن به ۱۰.۲ سانتیمتر و کورس میللنگ نیز به ۹.۹ سانتیمتر میرسد. موتور بنزینی وانت پیکاپ هوی دیوتی جنرال موتورز نیز حجم ۶.۶ لیتری دارد و قطر سیلندر و کورس میللنگ آن به ترتیب ۱۰.۳ و ۹.۸ سانتیمتر است. درحالیکه موتور دورامکس ۱۳۲۲ نیوتون متر گشتاور تولید کرده و ظرفیت یدک کشی ۱۶.۱ تنی دارد اما گشتاور موتور بنزینی برابر با ۶۲۹ نیوتون متر بوده و ظرفیت یدک کشی آن نیز ۸.۵ تن اعلام شده است.
(Ali(chevynova
۸ مرداد ۱۴۰۳اوه اوه
امریکن پیکاپ هوی دیوتی رو نگاه
اونقدر گشتاور دارن که میتونن یه کوه رو جابجا کنن
ماشالاه
ماشالاه امریکن هوی دیوتی
ماشالاه امریکن دیزل کارز
ماشالاه موتور ۷.۳ لیتری فورد
Taha Ayoobi
۸ مرداد ۱۴۰۳باید تو ویژگی های هوی دیوتی های آمریکایی بنویسن قابیلت یدک کشی و جا به جایی خانه شما به هر نقطه از جهان.
👊
۸ مرداد ۱۴۰۳البته باید موتورهای دیزلی بسیار بااطمینان باشند نه اینکه مثل این موتور دورامکس اونم در سیلورادو ۱۵۰۰ تنها با ۴۵ هزار مایل کارکرد ، پیستون ذوب بشه یا داخل محفظه سیلندر سوراخ ایجاد بشه . متاسفانه اصالت امریکایی کمکی نکرد و ماشین به فنا رفت
https://www.motor1.com/news/727167/duramax-diesel-engine-teardown-melted-pistons/
(Ali(chevynova
۸ مرداد ۱۴۰۳پاسخ به اکانت عیک
حالا از ۱۰ هزارتا یکی پیستون ذوب کرده ، اروپاییها رو چه کنیم که مثل فولکس با دوز و کلک داستان دیزل گیت رو ۲۰۱۵ بوجود اوردن که چندین میلیارد جریمش کردن و طبعاتش هنوز هم هست؟
سوشیانت
۸ مرداد ۱۴۰۳راجب فورد چی میتونی بگی؟! موتور دیزلی فورد توانایی یدک کشی ۱۸ تن رو داره
NAVID@@98
۸ مرداد ۱۴۰۳نگران نباش هیتر بیک عزیز چون
اتفاقاً بسیار با اطمینان هستند 🔥💪
👑🥇چون اتفاقاً خدایی آمریکایی ها با همون موتور کامینز در رم خودشون رکورد دار اول دوام و قابلیت اطمینان و اعتماد و اطمینان و استحکام بالا و کارکرد بالا هستن کلا هر چیز اول هستن اونم بهمراه اروپایی ها آمریکایی ها با همون موتور کامینز در رم خودشون رکورد دار اول دوام و قابلیت اطمینان و اعتماد و اطمینان و استحکام بالا و کارکرد بالا هستن کلا هر چیز اول هستن خدایی اینه 🥇👑 !!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!
اونم کامینز آمریکا یکی از شرکت هاشونه که حرف اول رو تو موتور های دیزل میزنه رقیبش شرکت های سطح بالای اروپایی مگر باشن !!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!
موردی که اشکالی در خط تولید بوده و بعد برطرفش کردن حتی گفتنش هم نشانه نادانیه چون الان همونم برطرف شده و دوباره همون دورامکس ها هم دارند با بیشترین اطمینان و اعتماد دوام بالا
به کارشون ادامه میدن !!!!!!!
حتی موتورای بنزینی!!!!!!!
اسم موتور ۷.۳ لیتری فورد میاد باید ماشاءالله بگی این تازه بنزینیشه که مخصوص کارهای سنگین و سخت ساخته و مهندسی اثر هنری شده برای کار در فشار بالا قدرت بالا دوام بالا قابلیت اطمینان بالا و اعتماد بالا و استحکام بالا مثل یک مرد که دیگران به گرد پاشون نمیرسن چون اگه بخواد اون گشتاوری که اینها تولید میکنند و تحملش میکنند موتورای دیگه توش ب.. میرن !!!!!!!
ماشاء الله به همشون فرشته حق یارت است الله نگهدارت است این برومندان عزیز ای جان !!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!
محمد
۸ مرداد ۱۴۰۳ممنون جناب احمد زاده بابت مقالات آموزشی.جناب احمد زاده دوران تحصیلم استاد مکانیکمون میگفت از دلائل اصلی گشتاور موتورهای دیزلی احتراق ممتد و ادامه دار این موتور ها تا زمانی که پیستون به نقطه مرگ پایین برسه هست که علتش رو دمای بالای هوای فشرده شده و تزریق شدن سوخت دیزل در مرحله احتراق میدونست .شما در این مورد میتونید بنده رو راهنمایی کنید؟
ای کاش دوستان به جای بحث های بی معنی و گاهاً چالشی تو پست های مقایسه،تو پست های آموزشی با هم تبادل نظر میکردند.
Taha Ayoobi
۸ مرداد ۱۴۰۳آره واقعا پست های آموزشی خیلی کم بهشون توجه میشه.
شاهین
۸ مرداد ۱۴۰۳سلام و عرض ادب خدمت شما و ممنون از لطف و محبتتون. متاسفانه رشته تحصیلی بنده ارتباطی با خودرو نداره اما میدونم که گشتاور رابطه مستقیم با نیروی وارده و فاضله محل وارد شدن نیرو و محور چرخش داره. هرچی این دوتا بیشتر بشه میزان گشتاور هم بیشتر میشه. عوامل دیگه ای هم اثرگذار هستن که تو مقاله بطور مختصر بهشون اشاره شده.
ارادتمندم
Mohammad hasan
۸ مرداد ۱۴۰۳بله
موتور های دیزلی احتراق رو با فشار ثابت و حجم متغیر انجام میدن به بیان دیگه تو دور های مختلف حجم هوای جا به جا شده توسط این موتور ها متغیره و به همین دلیل دریچه گاز ندارن…
تزریق سوخت تو این مدل موتورا بر خلاف موتور های بنزینی که اوایل تراکم سوخت رو تزریق می کنن تو موتور های دیزل سوخت تو مرحله اواخر تراکم تزریق میشه و از اونجایی که نیازی به سیستم های جرقه نیست سوخت بخاطر دمای بسیار بالای هوا مشتعل میشه و احتراق به صورت تساعدی افزایش پیدا می کنه به بیان دیگه همانند رکاب دوچرخه که تا زمانی که رکاب به حالت ۹۰ درجه نرسیده شما روی رکاب دیگری نیرو اعمال نمی کنید تو موتور های دیزل دقیقا همین اتفاق رخ میده و تو کورس قدرت یا احتراق موتور تا پیستون به انتهای کورس خودش نرسیده احتراق کماکان ادامه داره
مسئله بعدی که تو گشتاور چند برابری موتور های دیزل تاثیر مستقیم داره که تو مطلب بالا هیچکدوم بیان نشده
کورس بالای پیستون و فقدان یک محفظه احتراق هست که بجای کف سر سیلندر رو تاج پیستون تعبیه شده و بعضاً تا ۲۲ بر ۱ هم هوا رو فشرده سازی می کنن موتور های دیزل که در ترکیب با فشار بالای تزریق سوخت منجر به تولید گشتاور بالا میشه
و سیستم های پرخوران بود و نبودشون فرق چندانی نداره
چون همواره این موتورا نزدیک ۳ برابر اسب بخار اسمی گشتاور عملی تولید می کنن و حالا سیستم های پرخوران که توربو شارژر ها هستن صرفا ( سوپر شارژ تو موتور های دیزلی جاده ای کاربرد نداره) اون میزان قدرت رو بالا میبرن و به تابع اون مثالی که گفتم گشتاور این موتور ها بالا میره
به طور مثال یه وی ۸ سوپر شارژر آمریکایی با قدرت ۷۹۷ اسب بخار گشتاور ۹۰۰ نیوتن متری تو دور ۵۰۰۰ تحویل میده
موتور بنز ده تن های خودمون با قدرت ۲۴۰ اسب بخار گشتاور ۸۲۰ نیوتن متری تو دور بسیار پایین ۱۲۵۰ دور تولید می کنه
که مزیت موتور های دیزل هست
علت دیگه ای که گشتاور موتور های دیزل بسیار بالا تر هست دور پایین کارکردن آنهاست که برمیگرده به زمان بر بودن فرایند احتراق تو این موتور ها و معمولا موتور های سنگین تو این سبک بیشتر ۲۹۵۰ دور بر دقیقه نمیتونن دور گیری کنن!
شاید بگید ما موتور دیزل داریم که بیش از این دور میگیره که باید گفتم اینها موتورای نیم دیزل یا شبه دیزل به حساب میان
محمد
۸ مرداد ۱۴۰۳خیلی ممنون از توضیح کامل و مفصلتون جناب.🙏🙏
JaMsHiD_R1988
۸ مرداد ۱۴۰۳سوپر شارژر چرا کاربرد نداره؟ همیشه برام سوال بوده
Mohammad hasan
۸ مرداد ۱۴۰۳چون از خود میل لنگ دور میگیره و نیازمند دور بالا بودن موتوره که موتورای دیزل دورشون از ۳۰۰۰ تا معمولا بالاتر نمیره و فشار میاره روی موتور
توربو شارژری هم که روی موتورای دیزل نصب میشه با نمونه هایی که روی موتورای بنزینی نصب میشود تفاوت دارد و مسئله فرکانس ضربه ای بالای گاز های خروجی موتور توربو شارژ بازده بالاتری داره
یحیی
۹ مرداد ۱۴۰۳عالی وجامع بود ممنون
nikan
۱۵ آبان ۱۴۰۳خیلی کامل بود مرسی
سیاه
۸ مرداد ۱۴۰۳تداوم احتراق در طول سیلندر باعث افزایش طول شاتون و بزرگ شدن لنگ در میللنگ و طبیعتا افزایش گشتاور در موتور دیزل شده است . rpm پایین را می توان از عوامل استهلاک پایین موتور دیزل دانست . موتور دیزل بعلت سنگینی و خروجی اگزوز همواره مورد استقبال در خودروهای سواری قرار نگرفت ولی در حمل و نقل سنگین بدون رقیب هست
datsun
۸ مرداد ۱۴۰۳افزایش زمان پاشش و تداوم پاشش سوخت یکی از علت های گشتاور بیشتر دیزلی هاست همنطور که شما اشاره کردید بر عکس موتور بنزینی گازوئیل بعد از بسته شدن سوپاپ هوا به داخل سیلندر تزریق میشه و هوا نیز فشرده است، در مرحله انفجار زمان پاشش انژکتور را می توان افزایش داد
مهدی
۹ مرداد ۱۴۰۳کاملا صحیح می فرمائید ، موتور بنزینی force down است و موتور دیزلی push down درواقع موتور بنزینی حجم ثابت است و موتور دیزلی فشار ثابت
محمد
۸ مرداد ۱۴۰۳ممنونم از راهنمایی و توضیحاتتون.
امیرحسین
۸ مرداد ۱۴۰۳ممنون از مطلب زیباتون آقای احمد زاده
شاهین
۸ مرداد ۱۴۰۳خواهش میکنم 🌺🙏
یانکی من هم فرزند کسی هستم
۸ مرداد ۱۴۰۳یکی از عوامل مهم تو ایجاد قدرت بیشتر تو دیزلها پمپ فشار هست که هرچی فشار سوخت بیشتری تولید بکنه قدرت بیشتر ارائه میکنه.هزار آفرین به بچهای سایت که مجال ندادن من هم چیزی عرض کنم کامنتها عالی بود.راجب انجین وی۸ دورامکس بگم که پوشراده ولی ۳۲ سوپاپ هر میله پوشراد تو دیزل به جای یک سوپاپ دو سوپاپ رو تغذیه میکنه شاید بگید چرا رو بنزینی نزاشتن به دلیل اینکه دیزل دور بالا نیاز ندارد و در بنزینی چون به دور بالاتر از دیزل میرسه موتور تو دور بالا به مشکل میخوره.سلطان پاور آستروک فورده با ۵۰۰ اسب با حجم شش و خورده ای این عالیه
Rahman
۸ مرداد ۱۴۰۳مطلب علمی تون واقعا به اطلاعات من افزود ممنون.
مهرداد کشکولی ایلات
۸ مرداد ۱۴۰۳با سلام و احترام
یکی دیگر از مزایای موتور دیزل دمای کمتر گازهای خروجی از سیلندر نسبت به موتور های بنزینی است که به همین دلیل میتوان توربوشارژر موتور دیزلی را با قطعات ارزانتر نسبت به توربوشارژر موتور بنزینی ساخت و طول عمر آن هم بیشتر است.
برای نمونه در Ju 86P که یک هواپیمای شناسایی آلمانی با ارتفاع پرواز 14 کیلومتر است از موتور دیزل توربوشارژ Jumo 207 استفاده شده.
https://de.wikipedia.org/wiki/Junkers_Jumo_207
https://en.wikipedia.org/wiki/Junkers_Ju_86
ميرزاحسنلو
۹ مرداد ۱۴۰۳کنندها میدونن صنعت آمریکا وژاپن به فکر مصرف کننده هستن خیلی ساده ولی اروپاییها از عمد میپچونن.باز همشون قابل ستایش هستن.
ميرزاحسنلو
۹ مرداد ۱۴۰۳مطلب تون عالی همکارا راننده تریلی یه سری موقع خرید ماشین دنبال قدرت اسب کدوم ماشین بیشتره در اصل باید ببینن کدوم ماشین گشتاورش بیشتره مثلاً دانگ فنگ با اسکانیا ۳۸۰ هردو ۳۸۰ ولی گشتاورشون ۱۵۰۰و۱۹۰۰ هست
سلیمی
۹ مرداد ۱۴۰۳عجب مقاله ای دم پدال و نویسنده محترم گرم. خیلی جالب بود