آموزشمقالات

حجم موتور چیست و چرا اهمیت دارد؟

حجم موتور که برحسب لیتر یا اینچ مکعب اندازه‌گیری می‌شود، یکی از مهم‌ترین پارامترها در پیشرانه به‌حساب می‌آید. در اینجا به‌طور کامل با این مفهوم آشنا خواهیم شد.
حجم موتور چیست

حجم موتور یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های خودرو است که خریداران باتجربه هنگام مقایسهٔ خودروها به آن توجه می‌کنند. به‌طورکلی، حجم موتور مستقیماً با خواسته‌هایی که خریداران از خودرو دارند مرتبط خواهد بود. به‌عنوان‌مثال، پیشرانه‌های بزرگ‌تر مثل چیزی که در مدل‌های اسپرت می‌بینیم، قدرت بیشتری دارند درحالی‌که پیشرانه‌های کوچک‌تر مصرف سوخت پایینی دارند. به عددی که اندازهٔ موتور را نشان می‌دهد حجم موتور گفته می‌شود. هرچند سیلندرهای بیشتر در یک پیشرانه می‌تواند به معنای قدرت بیشتر باشد اما لزوماً این‌طور نیست و این حجم موتور است که نقش بیشتری در تولید قدرت و گشتاور دارد. در ادامه به بررسی دقیق حجم موتور و دلایل اهمیت آن خواهیم پرداخت.

حجم موتور چیست؟

پیشرانهٔ درون‌سوز از تعدادی سیلندر تشکیل شده است و سیلندر لوله‌ای استوانه‌ای است که پیستون در آن بالا و پایین می‌رود. در سیلندر، به جایی که پیستون به بالاترین حد خود می‌رسد نقطهٔ مرگ بالا و به جایی که پیستون به پایین‌ترین حد خود می‌رسد نقطهٔ مرگ پایین گفته می‌شود. به حدفاصل این دو نقطه، کورس پیستون یا Stroke گفته می‌شود. کورس پیستون در ترکیب با قطر دایرهٔ سیلندر که به آن Bore گفته می‌شود، حجم هر سیلندر را مشخص می‌کند و وقتی این عدد ضرب‌در تعداد سیلندرها شود، حجم موتور به دست می‌آید. به عبارت ساده‌تر، به میزان فضایی که در داخل موتور سوخت و هوا باهم ترکیب می‌شود، حجم موتور گفته می‌شود.

حجم موتور چیست

نحوهٔ محاسبهٔ حجم موتور

همان‌طور که اشاره شد، به قطر دایرهٔ سیلندر Bore گفته می‌شود اما برای محاسبهٔ حجم موتور نمی‌توان صرفاً قطر سیلندر را در کورس پیستون ضرب کرد بلکه باید ابتدا مساحت دایرهٔ سیلندر را به دست آورد. برای این کار، باید شعاع سیلندر یعنی نصف Bore یا قطر سیلندر را ضرب‌در خودش و سپس ضرب‌در عدد پی (۳.۱۴) کرد. از این طریق، مساحت دایرهٔ سیلندر مشخص می‌شود و حالا این عدد را در کورس پیستون ضرب می‌کنم تا حجم هر استوانهٔ سیلندر به دست آید. سپس عدد حاصل در تعداد سیلندرها ضرب می‌شود تا به حجم کل موتور برسیم.

حجم موتور چیست

با یک مثال این موضوع را روشن‌تر می‌کنیم. در پیشرانهٔ TU5، قطر سیلندر ۷.۸۵ سانتی‌متر و کورس پیستون ۸.۲ سانتی‌متر است. ابتدا شعاع سیلندر که نصف قطر یعنی ۳.۹۲۵ سانتی‌متر است را ضرب‌در خودش می‌کنیم و به عدد ۱۵.۴۰۵ می‌رسیم. این عدد را در عدد پی یعنی ۳.۱۴ ضرب می‌کنیم و به ۴۸.۳۷۱ می‌رسیم. این عدد مساحت دایرهٔ هر سیلندر است و وقتی در کورس پیستون یعنی ۸.۲ ضرب شود، حاصل ۳۹۶.۶۴۷ بود که حجم هر سیلندر از موتور TU5 به سی‌سی را نشان می‌دهد. حال این عدد وقتی در تعداد سیلندرهای موتور یعنی ۴ ضرب شود، حاصل ۱۵۸۶ خواهد بود که حجم دقیق موتور TU5 را به سی‌سی نشان می‌دهد.

آیا پیشرانهٔ بزرگ‌تر بهتر است؟

در گذشته، اصلی‌ترین راه برای بیرون کشیدن قدرت بیشتر از موتور، افزایش حجم موتور از طریق افزایش قطر سیلندر یا کورس پیستون بود. هرچند هنوز هم این یک راه‌حل برای رسیدن به قدرت بیشتر محسوب می‌شود اما امروز بجای تغییر فیزیکی بلوک موتور، راه‌های عملی و مقرون‌به‌صرفه‌تری هم برای این کار وجود دارد. در این رابطه، قبلاً ضرب‌المثلی وجود داشت که می‌گفت «هیچ جایگزینی برای حجم موتور وجود ندارد» اما این ضرب‌المثل امروزه با القای اجباری گسترهٔ پیشرانه‌ها و الکتریکی‌سازی، دیگر صادق نخواهد بود. البته خیلی‌ها معتقدند افزایش حجم موتور هنوز هم بهترین راه برای دستیابی به قدرت بیشتر محسوب می‌شود زیرا افزودن قطعاتی مثل توربوشارژر، بار و استرس بیشتری را به قطعات موتور اضافه می‌کند و ممکن است روی دوام آن تأثیر منفی بگذارد.

حجم موتور چیست

حجم موتور چطور روی قدرت تولیدی تأثیر می‌گذارد؟

پیشرانهٔ درون‌سوز اساساً یک پمپ است که هوا را به داخل می‌کشد و از طریق ترکیب آن با سوخت قابل اشتعال و منفجر کردن این ترکیب، نیرو تولید می‌کند. هرچه یک پیشرانه سیلندرهای بیشتری داشته باشد، حجم بیشتری خواهد داشت و درنتیجه هوای بیشتری را می‌تواند به داخل خود بکشد. البته می‌توان از تعداد سیلندرهای کمتر ولی با اندازهٔ بزرگ‌تر هم استفاده کرد اما به‌طورکلی، میزان قدرت تولیدی موتور به مقدار هوایی بستگی دارد که وارد آن می‌شود. با ورود هوای بیشتر، موتور می‌تواند قدرت بیشتری تولید کند. البته متغیرهای دیگری هم در این زمینه نقش دارند اما به زبان ساده، با وجود هوای بیشتر در داخل موتور، می‌توان سوخت بیشتری را هم به موتور تزریق کرد و هرچه سوخت بیشتری با هوا مخلوط شود، ترکیبی که در هر سیلندر برای به حرکت درآوردن پیستون شکل می‌گیرد غنی‌تر خواهد شد. به‌طور خلاصه، هوای بیشتر به معنای سوخت بیشتر و درنتیجه تولید قدرت بیشتر خواهد بود.

حجم موتور چیست

چگونه می‌توان حجم موتور را تغییر داد؟

برای افزایش حجم موتور دو راه وجود دارد، تغییر قطر سیلندر یا کورس پیستون. با افزایش هرکدام از این موارد، مقدار هوایی که وارد موتور می‌شود بیشتر خواهد شد و درنتیجه قدرت افزایش پیدا می‌کند؛ بنابراین، برای افزایش قدرت موتور می‌توان قطر سیلندر یا کورس پیستون را افزایش داد. البته گاهی اوقات با کاهش دادن کورس پیستون هم می‌توان قدرت را بیشتر کرد زیرا با محدود شدن میزان حرکت پیستون، با هر احتراق قدرت بیشتری تولید خواهد شد. به همین دلیل است که برخی از قوی‌ترین پیشرانه‌های جهان مثل موتورهای فراری قطر سیلندر بزرگ و کورس پیستون کوتاهی دارند.

حجم موتور چیست

تأثیر تغییر قطر سیلندر یا کورس پیستون روی قدرت

وقتی کورس پیستون کوتاه‌تر شود، چرخهٔ احتراق کوتاه‌تر می‌شود و میل‌لنگ در هر دقیق بیشتر می‌چرخد. rpm بیشتر به معنای احتراق بیشتر در هر دقیقه و درنتیجه تولید قدرت بیشتر خواهد بود. از سوی دیگر، کورس طولانی‌تر پیستون باعث ورود مخلوط سوخت و هوای بیشتری به محفظهٔ سیلندر می‌شود و پیستون را در مسافت طولانی‌تری به حرکت درمی‌آورد. این موضوع روی تولید گشتاور در دورهای پایین تأثیر می‌گذارد زیرا میل‌لنگ در هر دقیقه کمتر می‌چرخد. در جدول زیر می‌توانید تکامل پیشرانهٔ V8 پونتیاک را ببینید که تغییر حجم موتور درنتیجهٔ افزایش قطر سیلندر یا کورس پیستون و افزایش قدرت و گشتاور را بنشان می‌دهد.

پیشرانه ۴.۷ لیتری V8 ۵.۲ لیتری V8 ۵.۷ لیتری V8
قطر سیلندر ۹.۵۲ سانتی‌متر ۱۰.۰۰ سانتی‌متر ۱۰.۰۰ سانتی‌متر
کورس پیستون ۸.۲۵ سانتی‌متر ۸.۲۵ سانتی‌متر ۹.۰۴ سانتی‌متر
قدرت ۲۰۰ اسب بخار در ۴,۶۰۰ rpm ۲۱۶ اسب بخار در ۴,۸۰۰ rpm ۲۴۴ اسب بخار در ۴,۸۰۰ rpm
گشتاور ۳۷۷ نیوتن متر در ۲,۸۰۰ rpm ۴۲۷ نیوتن متر در ۲,۸۰۰ rpm ۴۵۸ نیوتن متر در ۲,۷۰۰ rpm

تأثیر دیگر متغیرها روی قدرت

غیر از حجم موتور، متغیرهای دیگری هم وجود دارند که می‌توانند باعث شوند موتور قدرت بیشتری تولید کند. یکی از بزرگ‌ترین موارد، القای اجباری یعنی توربوشارژر یا سوپرشارژر است. از این طریق، هوای بیشتری وارد سیلندر می‌شود و درنتیجه سیستم سوخت‌رسانی هم سوخت بیشتری را به داخل سیلندر می‌فرستد و مخلوط متراکم‌تری برای احتراق تولید می‌شود.

حجم موتور چیست

علاوه بر این، با تغییر طرح پیستون و سرسیلندر هم می‌توان حجم مخلوط سوخت و هوایی که به داخل محفظهٔ احتراق کشیده می‌شود و میزان فشرده شدن این مخلوط را تغییر داد. با افزایش تراکم این مخلوط، قدرت بیشتری تولید خواهد شد. با استفاده از سرسیلندرهای گنبدی شکل که به همی شهرت دارند، می‌توان تراکم را افزایش داد. تغییر واشر سرسیلندر یا کوتاه‌تر کردن سرسیلندر هم می‌تواند باعث افزایش تراکم مخلوط سوخت و هوا در موتور شود. تأثیر طراحی سرسیلندر بر قدرت و گشتاور یک پیشرانهٔ یکسان را می‌توانید در جدول زیر ببینید.

پیشرانه ۷.۰ لیتری V8 ۷.۰ لیتری V8
سرسیلندر گوه‌ای همی
قدرت ۴۲۵ اسب بخار در ۵,۶۰۰ rpm ۴۲۵ اسب بخار در ۵,۰۰۰ rpm
گشتاور ۶۵۰ نیوتن متر در ۴,۴۰۰ rpm ۶۶۵ نیوتن متر در ۴,۰۰۰ rpm

حجم موتور چیست

نسبت تراکم چیست؟

نسبت تراکم هم یکی دیگر از پارامترهای پیشرانه است که می‌تواند روی میزان قدرت تولیدی تأثیر بگذارد. نسبت تراکم، نسبت بین مقدار حجم سیلندر در زمانی که پیستون در نقطۀ مرگ پایین قرار دارد با زمانی است که پیستون در نقطۀ مرگ بالا یا همان حالت تراکم قرار می‌گیرد. به‌عنوان‌مثال، در پیشرانه‌ای که نسبت تراکم آن ۱۱ به یک است، یعنی حجم سیلندر در متراکم‌ترین حالت (وقتی پیستون در بالاترین حالت خود قرار می‌گیرد) یک یازدهم حالتی است که سیلندر در بازترین حالت خود (وقتی پیستون در پایین‌ترین حالت خود قرار می‌گیرد) قرار دارد. هرچه نسبت تراکم موتور بیشتر باشد، راندمان آن‌هم بیشتر خواهد بود. درواقع، در موتوری که نسبت تراکم بالایی دارد، مخلوط سوخت و هوا بیشتر متراکم می‌شود. تأثیر افزایش نسبت تراکم بر قدرت یک پیشرانهٔ یکسان را می‌توانید در جدول زیر ببینید.

پیشرانه ۴.۷ لیتری V8 ۴.۷ لیتری V8
نسبت تراکم ۷.۴ به یک ۸.۰ به یک
قدرت ۱۷۳ اسب بخار در ۴,۴۰۰ rpm ۱۸۰ اسب بخار در ۴,۸۰۰ rpm
گشتاور ۳۵۲ نیوتن متر در ۲,۴۰۰ rpm ۳۵۸ نیوتن متر در ۲,۴۰۰ rpm

همچنین بخوانید:

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۶۳ رای
منبع
Hotcar

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۹ دیدگاه‌ها

  1. علیرضا

    ۱۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (261 ديدگاه)

    بهترین راه برای افزایش قدرت ، فقط افزایش حجم موتور سیستم توربو شارژ ، توربو ، هایبرید و پلاگین هایبرید جذ خرابی بیشتر هیچ چیزی نداره نزدیک چندین سال که به مردم دروغ راجب حجم موتور دادن که هرچی موتور بزرگ تر باشه مصرف بیشتره که این اشتباه شاید در مسیر های کوتاه درست باشه اما برای مسیر های طولانی به دلیل فشار بالا به موتور سایز کوچیک مصرف بیشتر میشه

    موافقم 23
    مخالفم 1
    1. JaMsHiD-R1988

      ۱۴ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (3004 ديدگاه)

      بنظرم سوپر شارژر تا حدی جوابگو هست و طیف وسیعی قدرت ازشون میشه گرفت
      ولی خیلی گرونن
      بازدهیشونم نسبت به توربو ها کمتره
      و چون با تسمه به موتور وصل هستن قدرت موتور رو کمی میگیرن
      ولی ، ولی درجا قدرتشون رو بهت تحویل میدن و لگ ندارن چون با دور موتور کار میکنه
      ولی من بیشتر باهاشون حال میکنم نمیدونم چرا
      چون موقعی یه مرسدس کمپرسور میبینم بیشتر حالم خوب میشه تا یه بای توربو

      موافقم 13
      1. علیرضا

        ۱۴ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (261 ديدگاه)

        درود برشما درسته اما خب هیچی مثل موتور تنفس طبیعی نیست لذت خالص رانندگی

        موافقم 13
        مخالفم 4
        1. JaMsHiD-R1988

          ۱۴ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (3004 ديدگاه)

          اون که صد درصد
          ولی همین سیستم های پرخوران هم دنیای جالبی دارن

          موافقم 10
          مخالفم 1
        2. car lover

          ۱۴ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (1573 ديدگاه)

          انتخابم اول موتور تنفس طبیعی
          دوم پرخوران سوپرشارژر

          موافقم 8
          مخالفم 4
      2. SMS

        ۱۴ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (639 ديدگاه)

        یک سوال ، توربو یا سوپرشارژر الکتریکی چه مشکلی دارد ؟
        آیا دمای کمتری نسبت به نمونه ی مکانیکی دارند ؟

        موافقم 5
        مخالفم 2
        1. JaMsHiD-R1988

          ۱۴ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (3004 ديدگاه)

          اس ام اس جان
          سوپر شارژر الکتریکی دیگه با تسمه به پولی میللنگ مثل نیست
          یه موتور برقی داره که معمولا از باطری خود ماشین تغذیه می‌کنه
          و توان قابل توجهی اضافه نمیکنه
          و توربو شارژر الکتریکی ، روی شفت بین دو پَرّه توربو شارژر یه موتور الکتریکی هست که موقعی ماشین توی دور پایین هست و میخواد شتاب گیری کنه فعال میشه و پره های توربو رو با سرعت زیاد می‌چرخونه و لگ توربو رو از بین می‌بره .
          مثل کاری که توی پورشه ۹۱۱ هیبرید جدید کردن

    2. SMS

      ۱۴ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (639 ديدگاه)

      مقاله ی خوبی بود
      اگر تراکم بره بالا مشکلی پیش نمی یاد ؟ چون تو جدول آخر بایکم تراکم بیشتر قدرت به بیش از دو برابر افزایش کرد.
      اگه یه پیشرانه حجم کم (بعضی وقتا با توربو) ولی قدرت بالا باشه بهتره یا حجم زیاد ولی با قدرت کمتر ؟ مثل b58 یا s58 با پیشرانه همی قدیمی _ کلاسیک

      1. JaMsHiD-R1988

        ۱۴ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (3004 ديدگاه)

        تراکم بالا مشکلات خودشو داره
        اگر جنس آلیاژ اینترنال موتور تغییر نکنه و تقویت نشه و بلوک بدون تغییر باشه و موتور تراکمش بره بالا از هم می‌پاشه

        و اینکه موتور همی که از ۲۰۰۳ تا ۲۰۲۴ تولید می‌شده توی پایین ترین حالت ازش نسبت تراکم ۹.۵:۱ گرفتن
        ولی موتور S58 ازش نسبت تراکم ۹.۳:۱ گرفتن

        یعنی موتور S58 اگر به نسبت تراکم نگاه کنی قابلیت اطمینان بیشتری داره
        ولی بخاطر تکنولوژی و توربو بودنش قاعدتا قابلیت اطمینانش کمتر از همی هست البته خیلی کم اون کمتری که میگم در اون حد نیست که هر روز باید موتور رو عوض کنی

        موافقم 4
        مخالفم 1
    3. راد

      ۱۷ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (17 ديدگاه)

      سلام

      طراحی موتورها در حال بهینه سازی و دستخوش تغییرات اساسی هستند.
      در طراحی‌های جدید میل سوپاپ و تسمه تایم و چرخ تسمه و چرخ زنجیر و تسمه سفت کن و زنجیر موتور و تایپیت و اسبک حذف شده است و بجای آن اویل دیستریپتور وظیفه تایم سوپاپ‌ها را عهده دار شده است.
      این طرح در خودروهای دیزلی موفق بوده ولی در خودروهای بنزینی بدلیل شتاب و سرعت بالا ، فشار روغن پاسخگوی تحریک به هنگام سوپاپ‌ها نیست.
      در این طراحی، خرابی‌های سرسیلندر به حداقل خواهد رسید و دیگر نباید نگران تسمه پاره شدن و سوپاپ کج شدن و هزینه‌های بالای تعمیرات باشیم.
      کاهش ۱/۳ سوخت به نسبت طراحی‌های قبلی و افزایش راندمان موتور از دیگر مزایای این موتورهاست.
      اسکانیا ، ولوو ، مان ، بنز ، تویوتا ، ایسوزو ، ایویکو ، ماک در حال طراحی این نوع موتورها با سوخت دیزل هستند.

      در آینده‌ای نزدیک خودروهای سواری که با سوخت فسیلی کار میکنند ، کلا از خط تولید خارج میشوند و جایگزین آنها خودروهای تمام برقی بدون نیاز به شارژ مجدد خواهد شد. هم اکنون باطری‌های با طول عمر ۱۰ ساله طراحی و ساخته شده است که نیاز به شارژ مجدد ندارد. فعلا قیمت این باطری‌ها بسیار گران و مقرون به صرفه نیست.

      تا آینده‌ای نه چندان دور باطری‌هایی با عمر مفیر صد ساله به بازار خواهد آمد و جهان را دست خوش تغییرات خواهد کرد. تمام وسیله الکترونیکی بدون اتصال به شبکه برق شهری با باطری کار خواهد کرد و خودروها نیز دستخوش همین تغییرات خواهند شد.

      موافقم 1
      مخالفم 1
  2. Amiro

    ۱۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (403 ديدگاه)

    مقاله سنگین
    این عکس سنگین تر
    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/07/Engine-5.jpg
    ♥️ ۸۱۲کامپتیزوینه اونم رنگ زردش یه چیز دیگری💛💛💛♥️

    موافقم 8
    مخالفم 2
    1. آریا

      ۱۵ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (215 ديدگاه)

      تو اینستا یه 812 comptizione دیدم که ولش کردن بودن خاک بخوره تو دبی 😑

  3. (Ali(chevynova

    ۱۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (7402 ديدگاه)

    حجم موتور یعنی ۴۵۴ شوی که سال ۱۹۷۰ ، ۴۵۰ اسب بود
    حجم موتور یعنی ۴۲۷ cammer فورد با ۲ تا کاربرات که سال ۶۵ قدرتش ۶۵۷ اسب بود
    حجم موتور یعنی ۴۱۳ سوپر استوک پلیموت که سال ۱۹۶۴ قدرتش ۴۱۰ اسب بود

    موافقم 11
    مخالفم 13
    1. sinasvj

      ۱۴ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (426 ديدگاه)

      چرا بعضی از کاربرا از گفتن کرسی شعر دست بر نمیدارن خدا میدونه و خودشون🤔

      موافقم 16
      مخالفم 1
    2. JaMsHiD-R1988

      ۱۴ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (3004 ديدگاه)

      قدرت ها شاید نسبت به سال تولید عجیب غریب باشند ولی نسبت به حجمشون نه !

      موافقم 6
      مخالفم 7
      1. Taha Ayoobi

        ۱۹ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (4714 ديدگاه)

        جمشید اینجوری نمیسنجن.

        موافقم 1
        مخالفم 1
  4. مهدی

    ۱۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1749 ديدگاه)

    خب من دوتا خودرو رو مدام سوار میشدم . موستانگ شش سیلندر ۲۰۱۴ و موستانگ چهار سیلندر اکوبوست ۲۰۱۵ . میتونم راحت بگم مصرف موتور اکوبوست بیشتر بود . در واقعا در شرایط تکنولوژی یکسان قدرت بیشتر یعنی مصرف بیشتر و بین دو موتور با حجم های متفاوت و قدرت های یکسان بدون شک موتوری که حجم بیشتر داره مصرف کمتری داره دلیلش هم اینه که گشتاور تو دور پایینتر بدست میاد لازم نیست به موتور فشاری وارد بشه تا گشتاور لازم واسه شتابگیری رو به راننده بده

    موافقم 15
    مخالفم 3
    1. مازیار

      ۱۴ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (3301 ديدگاه)

      درسته و مصرف سوخت بیشتر از اینکه به حجم موتور بستگی داشته باشه به نحوه رانندگی _ در مثال شما گاز دادن بیشتر _ بستگی داره. حتی موتوری که صفحه کلاچ تموم کرده باشه یا ضعیف شده باشه مصرفش بیشتر میشه چون بیشتر گاز میخوره

      موافقم 9
      مخالفم 1
    2. JaMsHiD-R1988

      ۱۴ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (3004 ديدگاه)

      بخاطر توربو هست
      چون هوای بیشتری وارد می‌کنه نیاز به سوخت بیشتری هم داره
      و چون کورس پیستون پایین تری نسبت به نسخه شش سیلندر داره قاعدتا گشتاور پایین تری توی دور های پایین نسبت به نسخه شش سیلندر داره

      موافقم 6
      مخالفم 1
      1. فریدنقشین

        ۱۴ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        توربوبااضافه کردن اکسیزن بیشترباعت احتراق کاملتری میشه مث هواگازبرای برش دراهنگری مصرف گازهمون اندازه است ولی اکسیزن بیشترمانع احتراق ناقص میشه پس حجم هواتایه اندازه ایی باعت مصرف سوخت بیشترنمیشود

        موافقم 3
        مخالفم 4
        1. JaMsHiD-R1988

          ۱۴ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (3004 ديدگاه)

          خودتون دارید میگید یه نسبت
          موقعی از یه موتور دو لیتری اندازه چهار لیتر موتور قدرت میگیرن با توربو دیگه مصرف سوخت معنایی نخواهد داشت

          موافقم 2
          مخالفم 1
  5. car lover

    ۱۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1573 ديدگاه)

    یکی از علت هایی که به ماشین های آمریکایی ها علاقه دارم اینه که تقریبا همشون حجم موتور بالایی دارن

    موافقم 13
    مخالفم 1
  6. زیزیگولو

    ۱۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (6010 ديدگاه)

    حجم بالاتر = گشتاور بالاتر

    موافقم 14
  7. JaMsHiD-R1988

    ۱۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (3004 ديدگاه)

    هر ماشین نسبت به هوایی که واردش میشه سوخت مصرف می‌کنه این یه اصله که حتی تو همین مقاله هم گفته
    و کلا این که توربو قدرت ماشینو زیاد می‌کنه ولی به مصرف سوخت اضافه نمیکنه یه جوک بیشتر نیست

    موافقم 15
    مخالفم 1
  8. الف.ی

    ۱۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1784 ديدگاه)

    من به شخصه حالم بهم میخوره از این بحث ایرانیا که هر موقع بحث موتور میشه حجم موتورو وسط میکشن
    فلان ماشین موتورش ۱۶۰۰ عه
    اون یکی ۲۰۰۰ عه خیلی نفسش بازه واوووووووووووووو
    یا مثلا فک میکنن ماشین ۶ سیلندر هیولای جنگیه، ۴ سیلندر به درد نخوره
    بابا گذشت اون دوران
    یه ذره مدرن باشید
    ماشین درست که زیر پامون نیست حداقل اطلاعاتتونو بیارید بالا
    الآن موتور فرمول یک با ۱۶۰۰ سی سی ۸۰۰ اسب قدرت تولید میکنه

    موافقم 6
    مخالفم 10
    1. JaMsHiD-R1988

      ۱۴ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (3004 ديدگاه)

      داش درسته ولی اینجا ایرانه
      یه موتور مثل ES9 داره برا ایرانیا پادشاهی می‌کنه😑
      وگرنه منم میدونم یه گلف چهار سیلندر از خیلی شش سیلندرها قدرتش بیشتره

      1. الف.ی

        ۱۴ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (1784 ديدگاه)

        صحیح
        همه چی مون با همه چی مون میخونه الحمدلله

  9. علی جردن

    ۱۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (2102 ديدگاه)

    پورشه ماکان توربو نسل اول موتور ۳.۶ لیتری داشت
    پورشه ماکان توربو نسل دوم موتور ۲.۹ لیتری داشت
    .به این میگن شعبده بازی پورشه.

    موافقم 4
    مخالفم 1
  10. datsun

    ۱۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (3953 ديدگاه)

    حجم بالا قدرت کم= یک عمر موتور

    موافقم 11
    مخالفم 2
    1. اشکان

      ۱۴ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (57 ديدگاه)

      موتوری یک عمر کارکرده باشه کیفت ساخت تک تک قطعات موتور عالی بوده ربطی به چیزای دیگه نداره
      عصر خودرویی تغییر کرده گذشت اون زمانی که اندازه کاپوت ماشین با اندازه یه ماشین برابری میکرد و 90 درصد اندازه ماشین موتورش بود که قدرتی که میداد کم بود این هنر نیست بیای حجم موتور افتضاح زیاد رو بسازی با قدرت یک چهارم حجم موتور این هنره که
      مثل هوندا از یه موتور 1 سیلندر چند صد سی سی 160 اسب قدرت تولید کنی
      حجم موتور بالا با قدرت کم نسبت به حجم= حجم و فضای زیاد اشغال شده

      موافقم 1
      مخالفم 6
      1. علی

        ۱۵ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (823 ديدگاه)

        دو بسته زغال بردار دوتاشون رو روشن کن یکیشون رو باد بزن. اون یکی رو. باد نزن کدومش زودتر تموم میشه . معلومه اون یکی که باد میزنی زودتر تمام میشه
        میتونی سه بسته زغال رو یک ساعت بسوزنی ولی اون یکی که خود به خود روشنه سه ساعت یک بسته میشه
        پس نتیجه میگیریم هرچی اکسیژن بیشتر بدیم همون اندازه ماده سوختنی بیشتری لازم داریم دقیقا به اندازه اتم های هوا اتم های ماده سوختنی هم لازمه
        توربو بخاطر این اومد که شرکت ها بتونن از موتور های با جثه کوچک تر قدرت بیشتری بگیرن مثلاً واسه چهارصد اسب بخار ۸ تا سلیندر لازم نیست چهارتا سیلندر با یک توربو کافی هست
        ولی موتور های ۸ سیلندر نرمتر از چهار سیلندر کارمیکنند و طول عمر سه برابری دارن

    2. R@min

      ۱۴ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (2099 ديدگاه)

      ولی برای تویوتا صدق نمی کنه نه ؟ 😉

      موافقم 4
      مخالفم 0
  11. ۱۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (5014 ديدگاه)

    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/07/Engine-8.jpg
    ععع سلطان
    توربوش تو جاده هر صد کیلومتر ۱۷ لیتر مصرفشه😂😂😂

  12. مرتضی

    ۱۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام من اطلاعاتی علمی در مورد ماشین ندارم فقط در حد تعمیرات میدانم فقط این میدانم ماشین باید از لحاظ سوخت رسانی بنزین و هوا برای حجم های مختلف موتور مناسب باشد وگرنه حجم موتور برای قدرت و سرعت فایده ای ندارد مثل پیکان حجم موتورش بالا بود ولی سرعت و شتاب لازمه را نداشت

  13. علی Shelby

    ۱۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (582 ديدگاه)

    مقاله بسیار خوبی بود ممنون از آقای دهقان

  14. قدرت طهماسبی

    ۱۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (42 ديدگاه)

    در ایران بصورت مهندسی و اصول به طراحی و ساخت خودرو می پردازند و استاندارد های جهانی رعایت می شود.

    موافقم 2
    مخالفم 2
  15. قدرت طهماسبی

    ۱۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (42 ديدگاه)

    عالی بود

  16. D.H

    ۱۵ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (40 ديدگاه)

    بهترین موتور
    موتور تنفس طبیعی حجم بالاست

  17. بهنام

    ۷ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    چرا موتور 8 سیلندر 4 لیتری تویین توربو مک لارن 720 از موتور 12 سیلندر 6.6 لیتری تویین توربو رولز رویس ریث قویتره، در حالی که نسبت به اعداد باید ریث قویتر باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا