حجم موتور که برحسب لیتر یا اینچ مکعب اندازهگیری میشود، یکی از مهمترین پارامترها در پیشرانه بهحساب میآید. در اینجا بهطور کامل با این مفهوم آشنا خواهیم شد.
حجم موتور یکی از مهمترین ویژگیهای خودرو است که خریداران باتجربه هنگام مقایسهٔ خودروها به آن توجه میکنند. بهطورکلی، حجم موتور مستقیماً با خواستههایی که خریداران از خودرو دارند مرتبط خواهد بود. بهعنوانمثال، پیشرانههای بزرگتر مثل چیزی که در مدلهای اسپرت میبینیم، قدرت بیشتری دارند درحالیکه پیشرانههای کوچکتر مصرف سوخت پایینی دارند. به عددی که اندازهٔ موتور را نشان میدهد حجم موتور گفته میشود. هرچند سیلندرهای بیشتر در یک پیشرانه میتواند به معنای قدرت بیشتر باشد اما لزوماً اینطور نیست و این حجم موتور است که نقش بیشتری در تولید قدرت و گشتاور دارد. در ادامه به بررسی دقیق حجم موتور و دلایل اهمیت آن خواهیم پرداخت.
حجم موتور چیست؟
پیشرانهٔ درونسوز از تعدادی سیلندر تشکیل شده است و سیلندر لولهای استوانهای است که پیستون در آن بالا و پایین میرود. در سیلندر، به جایی که پیستون به بالاترین حد خود میرسد نقطهٔ مرگ بالا و به جایی که پیستون به پایینترین حد خود میرسد نقطهٔ مرگ پایین گفته میشود. به حدفاصل این دو نقطه، کورس پیستون یا Stroke گفته میشود. کورس پیستون در ترکیب با قطر دایرهٔ سیلندر که به آن Bore گفته میشود، حجم هر سیلندر را مشخص میکند و وقتی این عدد ضربدر تعداد سیلندرها شود، حجم موتور به دست میآید. به عبارت سادهتر، به میزان فضایی که در داخل موتور سوخت و هوا باهم ترکیب میشود، حجم موتور گفته میشود.
نحوهٔ محاسبهٔ حجم موتور
همانطور که اشاره شد، به قطر دایرهٔ سیلندر Bore گفته میشود اما برای محاسبهٔ حجم موتور نمیتوان صرفاً قطر سیلندر را در کورس پیستون ضرب کرد بلکه باید ابتدا مساحت دایرهٔ سیلندر را به دست آورد. برای این کار، باید شعاع سیلندر یعنی نصف Bore یا قطر سیلندر را ضربدر خودش و سپس ضربدر عدد پی (۳.۱۴) کرد. از این طریق، مساحت دایرهٔ سیلندر مشخص میشود و حالا این عدد را در کورس پیستون ضرب میکنم تا حجم هر استوانهٔ سیلندر به دست آید. سپس عدد حاصل در تعداد سیلندرها ضرب میشود تا به حجم کل موتور برسیم.
با یک مثال این موضوع را روشنتر میکنیم. در پیشرانهٔ TU5، قطر سیلندر ۷.۸۵ سانتیمتر و کورس پیستون ۸.۲ سانتیمتر است. ابتدا شعاع سیلندر که نصف قطر یعنی ۳.۹۲۵ سانتیمتر است را ضربدر خودش میکنیم و به عدد ۱۵.۴۰۵ میرسیم. این عدد را در عدد پی یعنی ۳.۱۴ ضرب میکنیم و به ۴۸.۳۷۱ میرسیم. این عدد مساحت دایرهٔ هر سیلندر است و وقتی در کورس پیستون یعنی ۸.۲ ضرب شود، حاصل ۳۹۶.۶۴۷ بود که حجم هر سیلندر از موتور TU5 به سیسی را نشان میدهد. حال این عدد وقتی در تعداد سیلندرهای موتور یعنی ۴ ضرب شود، حاصل ۱۵۸۶ خواهد بود که حجم دقیق موتور TU5 را به سیسی نشان میدهد.
آیا پیشرانهٔ بزرگتر بهتر است؟
در گذشته، اصلیترین راه برای بیرون کشیدن قدرت بیشتر از موتور، افزایش حجم موتور از طریق افزایش قطر سیلندر یا کورس پیستون بود. هرچند هنوز هم این یک راهحل برای رسیدن به قدرت بیشتر محسوب میشود اما امروز بجای تغییر فیزیکی بلوک موتور، راههای عملی و مقرونبهصرفهتری هم برای این کار وجود دارد. در این رابطه، قبلاً ضربالمثلی وجود داشت که میگفت «هیچ جایگزینی برای حجم موتور وجود ندارد» اما این ضربالمثل امروزه با القای اجباری گسترهٔ پیشرانهها و الکتریکیسازی، دیگر صادق نخواهد بود. البته خیلیها معتقدند افزایش حجم موتور هنوز هم بهترین راه برای دستیابی به قدرت بیشتر محسوب میشود زیرا افزودن قطعاتی مثل توربوشارژر، بار و استرس بیشتری را به قطعات موتور اضافه میکند و ممکن است روی دوام آن تأثیر منفی بگذارد.
حجم موتور چطور روی قدرت تولیدی تأثیر میگذارد؟
پیشرانهٔ درونسوز اساساً یک پمپ است که هوا را به داخل میکشد و از طریق ترکیب آن با سوخت قابل اشتعال و منفجر کردن این ترکیب، نیرو تولید میکند. هرچه یک پیشرانه سیلندرهای بیشتری داشته باشد، حجم بیشتری خواهد داشت و درنتیجه هوای بیشتری را میتواند به داخل خود بکشد. البته میتوان از تعداد سیلندرهای کمتر ولی با اندازهٔ بزرگتر هم استفاده کرد اما بهطورکلی، میزان قدرت تولیدی موتور به مقدار هوایی بستگی دارد که وارد آن میشود. با ورود هوای بیشتر، موتور میتواند قدرت بیشتری تولید کند. البته متغیرهای دیگری هم در این زمینه نقش دارند اما به زبان ساده، با وجود هوای بیشتر در داخل موتور، میتوان سوخت بیشتری را هم به موتور تزریق کرد و هرچه سوخت بیشتری با هوا مخلوط شود، ترکیبی که در هر سیلندر برای به حرکت درآوردن پیستون شکل میگیرد غنیتر خواهد شد. بهطور خلاصه، هوای بیشتر به معنای سوخت بیشتر و درنتیجه تولید قدرت بیشتر خواهد بود.
چگونه میتوان حجم موتور را تغییر داد؟
برای افزایش حجم موتور دو راه وجود دارد، تغییر قطر سیلندر یا کورس پیستون. با افزایش هرکدام از این موارد، مقدار هوایی که وارد موتور میشود بیشتر خواهد شد و درنتیجه قدرت افزایش پیدا میکند؛ بنابراین، برای افزایش قدرت موتور میتوان قطر سیلندر یا کورس پیستون را افزایش داد. البته گاهی اوقات با کاهش دادن کورس پیستون هم میتوان قدرت را بیشتر کرد زیرا با محدود شدن میزان حرکت پیستون، با هر احتراق قدرت بیشتری تولید خواهد شد. به همین دلیل است که برخی از قویترین پیشرانههای جهان مثل موتورهای فراری قطر سیلندر بزرگ و کورس پیستون کوتاهی دارند.
تأثیر تغییر قطر سیلندر یا کورس پیستون روی قدرت
وقتی کورس پیستون کوتاهتر شود، چرخهٔ احتراق کوتاهتر میشود و میللنگ در هر دقیق بیشتر میچرخد. rpm بیشتر به معنای احتراق بیشتر در هر دقیقه و درنتیجه تولید قدرت بیشتر خواهد بود. از سوی دیگر، کورس طولانیتر پیستون باعث ورود مخلوط سوخت و هوای بیشتری به محفظهٔ سیلندر میشود و پیستون را در مسافت طولانیتری به حرکت درمیآورد. این موضوع روی تولید گشتاور در دورهای پایین تأثیر میگذارد زیرا میللنگ در هر دقیقه کمتر میچرخد. در جدول زیر میتوانید تکامل پیشرانهٔ V8 پونتیاک را ببینید که تغییر حجم موتور درنتیجهٔ افزایش قطر سیلندر یا کورس پیستون و افزایش قدرت و گشتاور را بنشان میدهد.
پیشرانه | ۴.۷ لیتری V8 | ۵.۲ لیتری V8 | ۵.۷ لیتری V8 |
قطر سیلندر | ۹.۵۲ سانتیمتر | ۱۰.۰۰ سانتیمتر | ۱۰.۰۰ سانتیمتر |
کورس پیستون | ۸.۲۵ سانتیمتر | ۸.۲۵ سانتیمتر | ۹.۰۴ سانتیمتر |
قدرت | ۲۰۰ اسب بخار در ۴,۶۰۰ rpm | ۲۱۶ اسب بخار در ۴,۸۰۰ rpm | ۲۴۴ اسب بخار در ۴,۸۰۰ rpm |
گشتاور | ۳۷۷ نیوتن متر در ۲,۸۰۰ rpm | ۴۲۷ نیوتن متر در ۲,۸۰۰ rpm | ۴۵۸ نیوتن متر در ۲,۷۰۰ rpm |
تأثیر دیگر متغیرها روی قدرت
غیر از حجم موتور، متغیرهای دیگری هم وجود دارند که میتوانند باعث شوند موتور قدرت بیشتری تولید کند. یکی از بزرگترین موارد، القای اجباری یعنی توربوشارژر یا سوپرشارژر است. از این طریق، هوای بیشتری وارد سیلندر میشود و درنتیجه سیستم سوخترسانی هم سوخت بیشتری را به داخل سیلندر میفرستد و مخلوط متراکمتری برای احتراق تولید میشود.
علاوه بر این، با تغییر طرح پیستون و سرسیلندر هم میتوان حجم مخلوط سوخت و هوایی که به داخل محفظهٔ احتراق کشیده میشود و میزان فشرده شدن این مخلوط را تغییر داد. با افزایش تراکم این مخلوط، قدرت بیشتری تولید خواهد شد. با استفاده از سرسیلندرهای گنبدی شکل که به همی شهرت دارند، میتوان تراکم را افزایش داد. تغییر واشر سرسیلندر یا کوتاهتر کردن سرسیلندر هم میتواند باعث افزایش تراکم مخلوط سوخت و هوا در موتور شود. تأثیر طراحی سرسیلندر بر قدرت و گشتاور یک پیشرانهٔ یکسان را میتوانید در جدول زیر ببینید.
پیشرانه | ۷.۰ لیتری V8 | ۷.۰ لیتری V8 |
سرسیلندر | گوهای | همی |
قدرت | ۴۲۵ اسب بخار در ۵,۶۰۰ rpm | ۴۲۵ اسب بخار در ۵,۰۰۰ rpm |
گشتاور | ۶۵۰ نیوتن متر در ۴,۴۰۰ rpm | ۶۶۵ نیوتن متر در ۴,۰۰۰ rpm |
نسبت تراکم چیست؟
نسبت تراکم هم یکی دیگر از پارامترهای پیشرانه است که میتواند روی میزان قدرت تولیدی تأثیر بگذارد. نسبت تراکم، نسبت بین مقدار حجم سیلندر در زمانی که پیستون در نقطۀ مرگ پایین قرار دارد با زمانی است که پیستون در نقطۀ مرگ بالا یا همان حالت تراکم قرار میگیرد. بهعنوانمثال، در پیشرانهای که نسبت تراکم آن ۱۱ به یک است، یعنی حجم سیلندر در متراکمترین حالت (وقتی پیستون در بالاترین حالت خود قرار میگیرد) یک یازدهم حالتی است که سیلندر در بازترین حالت خود (وقتی پیستون در پایینترین حالت خود قرار میگیرد) قرار دارد. هرچه نسبت تراکم موتور بیشتر باشد، راندمان آنهم بیشتر خواهد بود. درواقع، در موتوری که نسبت تراکم بالایی دارد، مخلوط سوخت و هوا بیشتر متراکم میشود. تأثیر افزایش نسبت تراکم بر قدرت یک پیشرانهٔ یکسان را میتوانید در جدول زیر ببینید.
پیشرانه | ۴.۷ لیتری V8 | ۴.۷ لیتری V8 |
نسبت تراکم | ۷.۴ به یک | ۸.۰ به یک |
قدرت | ۱۷۳ اسب بخار در ۴,۴۰۰ rpm | ۱۸۰ اسب بخار در ۴,۸۰۰ rpm |
گشتاور | ۳۵۲ نیوتن متر در ۲,۴۰۰ rpm | ۳۵۸ نیوتن متر در ۲,۴۰۰ rpm |
همچنین بخوانید:
- مقایسه پیشرانه میللنگ تخت با میللنگ صلیبی، کدام بهتر است؟
- موتور توربو بهتر است یا تنفس طبیعی؟
- مفهوم قدرت و اسب بخار و کیلو وات را به زبان ساده یاد بگیرید
علیرضا
۱۴ تیر ۱۴۰۳بهترین راه برای افزایش قدرت ، فقط افزایش حجم موتور سیستم توربو شارژ ، توربو ، هایبرید و پلاگین هایبرید جذ خرابی بیشتر هیچ چیزی نداره نزدیک چندین سال که به مردم دروغ راجب حجم موتور دادن که هرچی موتور بزرگ تر باشه مصرف بیشتره که این اشتباه شاید در مسیر های کوتاه درست باشه اما برای مسیر های طولانی به دلیل فشار بالا به موتور سایز کوچیک مصرف بیشتر میشه
JaMsHiD-R1988
۱۴ تیر ۱۴۰۳بنظرم سوپر شارژر تا حدی جوابگو هست و طیف وسیعی قدرت ازشون میشه گرفت
ولی خیلی گرونن
بازدهیشونم نسبت به توربو ها کمتره
و چون با تسمه به موتور وصل هستن قدرت موتور رو کمی میگیرن
ولی ، ولی درجا قدرتشون رو بهت تحویل میدن و لگ ندارن چون با دور موتور کار میکنه
ولی من بیشتر باهاشون حال میکنم نمیدونم چرا
چون موقعی یه مرسدس کمپرسور میبینم بیشتر حالم خوب میشه تا یه بای توربو
علیرضا
۱۴ تیر ۱۴۰۳درود برشما درسته اما خب هیچی مثل موتور تنفس طبیعی نیست لذت خالص رانندگی
JaMsHiD-R1988
۱۴ تیر ۱۴۰۳اون که صد درصد
ولی همین سیستم های پرخوران هم دنیای جالبی دارن
car lover
۱۴ تیر ۱۴۰۳انتخابم اول موتور تنفس طبیعی
دوم پرخوران سوپرشارژر
SMS
۱۴ تیر ۱۴۰۳یک سوال ، توربو یا سوپرشارژر الکتریکی چه مشکلی دارد ؟
آیا دمای کمتری نسبت به نمونه ی مکانیکی دارند ؟
JaMsHiD-R1988
۱۴ تیر ۱۴۰۳اس ام اس جان
سوپر شارژر الکتریکی دیگه با تسمه به پولی میللنگ مثل نیست
یه موتور برقی داره که معمولا از باطری خود ماشین تغذیه میکنه
و توان قابل توجهی اضافه نمیکنه
و توربو شارژر الکتریکی ، روی شفت بین دو پَرّه توربو شارژر یه موتور الکتریکی هست که موقعی ماشین توی دور پایین هست و میخواد شتاب گیری کنه فعال میشه و پره های توربو رو با سرعت زیاد میچرخونه و لگ توربو رو از بین میبره .
مثل کاری که توی پورشه ۹۱۱ هیبرید جدید کردن
SMS
۱۴ تیر ۱۴۰۳مقاله ی خوبی بود
اگر تراکم بره بالا مشکلی پیش نمی یاد ؟ چون تو جدول آخر بایکم تراکم بیشتر قدرت به بیش از دو برابر افزایش کرد.
اگه یه پیشرانه حجم کم (بعضی وقتا با توربو) ولی قدرت بالا باشه بهتره یا حجم زیاد ولی با قدرت کمتر ؟ مثل b58 یا s58 با پیشرانه همی قدیمی _ کلاسیک
JaMsHiD-R1988
۱۴ تیر ۱۴۰۳تراکم بالا مشکلات خودشو داره
اگر جنس آلیاژ اینترنال موتور تغییر نکنه و تقویت نشه و بلوک بدون تغییر باشه و موتور تراکمش بره بالا از هم میپاشه
و اینکه موتور همی که از ۲۰۰۳ تا ۲۰۲۴ تولید میشده توی پایین ترین حالت ازش نسبت تراکم ۹.۵:۱ گرفتن
ولی موتور S58 ازش نسبت تراکم ۹.۳:۱ گرفتن
یعنی موتور S58 اگر به نسبت تراکم نگاه کنی قابلیت اطمینان بیشتری داره
ولی بخاطر تکنولوژی و توربو بودنش قاعدتا قابلیت اطمینانش کمتر از همی هست البته خیلی کم اون کمتری که میگم در اون حد نیست که هر روز باید موتور رو عوض کنی
راد
۱۷ تیر ۱۴۰۳سلام
طراحی موتورها در حال بهینه سازی و دستخوش تغییرات اساسی هستند.
در طراحیهای جدید میل سوپاپ و تسمه تایم و چرخ تسمه و چرخ زنجیر و تسمه سفت کن و زنجیر موتور و تایپیت و اسبک حذف شده است و بجای آن اویل دیستریپتور وظیفه تایم سوپاپها را عهده دار شده است.
این طرح در خودروهای دیزلی موفق بوده ولی در خودروهای بنزینی بدلیل شتاب و سرعت بالا ، فشار روغن پاسخگوی تحریک به هنگام سوپاپها نیست.
در این طراحی، خرابیهای سرسیلندر به حداقل خواهد رسید و دیگر نباید نگران تسمه پاره شدن و سوپاپ کج شدن و هزینههای بالای تعمیرات باشیم.
کاهش ۱/۳ سوخت به نسبت طراحیهای قبلی و افزایش راندمان موتور از دیگر مزایای این موتورهاست.
اسکانیا ، ولوو ، مان ، بنز ، تویوتا ، ایسوزو ، ایویکو ، ماک در حال طراحی این نوع موتورها با سوخت دیزل هستند.
در آیندهای نزدیک خودروهای سواری که با سوخت فسیلی کار میکنند ، کلا از خط تولید خارج میشوند و جایگزین آنها خودروهای تمام برقی بدون نیاز به شارژ مجدد خواهد شد. هم اکنون باطریهای با طول عمر ۱۰ ساله طراحی و ساخته شده است که نیاز به شارژ مجدد ندارد. فعلا قیمت این باطریها بسیار گران و مقرون به صرفه نیست.
تا آیندهای نه چندان دور باطریهایی با عمر مفیر صد ساله به بازار خواهد آمد و جهان را دست خوش تغییرات خواهد کرد. تمام وسیله الکترونیکی بدون اتصال به شبکه برق شهری با باطری کار خواهد کرد و خودروها نیز دستخوش همین تغییرات خواهند شد.
Amiro
۱۴ تیر ۱۴۰۳مقاله سنگین
این عکس سنگین تر
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/07/Engine-5.jpg
♥️ ۸۱۲کامپتیزوینه اونم رنگ زردش یه چیز دیگری💛💛💛♥️
آریا
۱۵ تیر ۱۴۰۳تو اینستا یه 812 comptizione دیدم که ولش کردن بودن خاک بخوره تو دبی 😑
(Ali(chevynova
۱۴ تیر ۱۴۰۳حجم موتور یعنی ۴۵۴ شوی که سال ۱۹۷۰ ، ۴۵۰ اسب بود
حجم موتور یعنی ۴۲۷ cammer فورد با ۲ تا کاربرات که سال ۶۵ قدرتش ۶۵۷ اسب بود
حجم موتور یعنی ۴۱۳ سوپر استوک پلیموت که سال ۱۹۶۴ قدرتش ۴۱۰ اسب بود
sinasvj
۱۴ تیر ۱۴۰۳چرا بعضی از کاربرا از گفتن کرسی شعر دست بر نمیدارن خدا میدونه و خودشون🤔
JaMsHiD-R1988
۱۴ تیر ۱۴۰۳قدرت ها شاید نسبت به سال تولید عجیب غریب باشند ولی نسبت به حجمشون نه !
Taha Ayoobi
۱۹ تیر ۱۴۰۳جمشید اینجوری نمیسنجن.
مهدی
۱۴ تیر ۱۴۰۳خب من دوتا خودرو رو مدام سوار میشدم . موستانگ شش سیلندر ۲۰۱۴ و موستانگ چهار سیلندر اکوبوست ۲۰۱۵ . میتونم راحت بگم مصرف موتور اکوبوست بیشتر بود . در واقعا در شرایط تکنولوژی یکسان قدرت بیشتر یعنی مصرف بیشتر و بین دو موتور با حجم های متفاوت و قدرت های یکسان بدون شک موتوری که حجم بیشتر داره مصرف کمتری داره دلیلش هم اینه که گشتاور تو دور پایینتر بدست میاد لازم نیست به موتور فشاری وارد بشه تا گشتاور لازم واسه شتابگیری رو به راننده بده
مازیار
۱۴ تیر ۱۴۰۳درسته و مصرف سوخت بیشتر از اینکه به حجم موتور بستگی داشته باشه به نحوه رانندگی _ در مثال شما گاز دادن بیشتر _ بستگی داره. حتی موتوری که صفحه کلاچ تموم کرده باشه یا ضعیف شده باشه مصرفش بیشتر میشه چون بیشتر گاز میخوره
JaMsHiD-R1988
۱۴ تیر ۱۴۰۳بخاطر توربو هست
چون هوای بیشتری وارد میکنه نیاز به سوخت بیشتری هم داره
و چون کورس پیستون پایین تری نسبت به نسخه شش سیلندر داره قاعدتا گشتاور پایین تری توی دور های پایین نسبت به نسخه شش سیلندر داره
فریدنقشین
۱۴ تیر ۱۴۰۳توربوبااضافه کردن اکسیزن بیشترباعت احتراق کاملتری میشه مث هواگازبرای برش دراهنگری مصرف گازهمون اندازه است ولی اکسیزن بیشترمانع احتراق ناقص میشه پس حجم هواتایه اندازه ایی باعت مصرف سوخت بیشترنمیشود
JaMsHiD-R1988
۱۴ تیر ۱۴۰۳خودتون دارید میگید یه نسبت
موقعی از یه موتور دو لیتری اندازه چهار لیتر موتور قدرت میگیرن با توربو دیگه مصرف سوخت معنایی نخواهد داشت
car lover
۱۴ تیر ۱۴۰۳یکی از علت هایی که به ماشین های آمریکایی ها علاقه دارم اینه که تقریبا همشون حجم موتور بالایی دارن
زیزیگولو
۱۴ تیر ۱۴۰۳حجم بالاتر = گشتاور بالاتر
JaMsHiD-R1988
۱۴ تیر ۱۴۰۳هر ماشین نسبت به هوایی که واردش میشه سوخت مصرف میکنه این یه اصله که حتی تو همین مقاله هم گفته
و کلا این که توربو قدرت ماشینو زیاد میکنه ولی به مصرف سوخت اضافه نمیکنه یه جوک بیشتر نیست
الف.ی
۱۴ تیر ۱۴۰۳من به شخصه حالم بهم میخوره از این بحث ایرانیا که هر موقع بحث موتور میشه حجم موتورو وسط میکشن
فلان ماشین موتورش ۱۶۰۰ عه
اون یکی ۲۰۰۰ عه خیلی نفسش بازه واوووووووووووووو
یا مثلا فک میکنن ماشین ۶ سیلندر هیولای جنگیه، ۴ سیلندر به درد نخوره
بابا گذشت اون دوران
یه ذره مدرن باشید
ماشین درست که زیر پامون نیست حداقل اطلاعاتتونو بیارید بالا
الآن موتور فرمول یک با ۱۶۰۰ سی سی ۸۰۰ اسب قدرت تولید میکنه
JaMsHiD-R1988
۱۴ تیر ۱۴۰۳داش درسته ولی اینجا ایرانه
یه موتور مثل ES9 داره برا ایرانیا پادشاهی میکنه😑
وگرنه منم میدونم یه گلف چهار سیلندر از خیلی شش سیلندرها قدرتش بیشتره
الف.ی
۱۴ تیر ۱۴۰۳صحیح
همه چی مون با همه چی مون میخونه الحمدلله
علی جردن
۱۴ تیر ۱۴۰۳پورشه ماکان توربو نسل اول موتور ۳.۶ لیتری داشت
پورشه ماکان توربو نسل دوم موتور ۲.۹ لیتری داشت
.به این میگن شعبده بازی پورشه.
datsun
۱۴ تیر ۱۴۰۳حجم بالا قدرت کم= یک عمر موتور
اشکان
۱۴ تیر ۱۴۰۳موتوری یک عمر کارکرده باشه کیفت ساخت تک تک قطعات موتور عالی بوده ربطی به چیزای دیگه نداره
عصر خودرویی تغییر کرده گذشت اون زمانی که اندازه کاپوت ماشین با اندازه یه ماشین برابری میکرد و 90 درصد اندازه ماشین موتورش بود که قدرتی که میداد کم بود این هنر نیست بیای حجم موتور افتضاح زیاد رو بسازی با قدرت یک چهارم حجم موتور این هنره که
مثل هوندا از یه موتور 1 سیلندر چند صد سی سی 160 اسب قدرت تولید کنی
حجم موتور بالا با قدرت کم نسبت به حجم= حجم و فضای زیاد اشغال شده
علی
۱۵ تیر ۱۴۰۳دو بسته زغال بردار دوتاشون رو روشن کن یکیشون رو باد بزن. اون یکی رو. باد نزن کدومش زودتر تموم میشه . معلومه اون یکی که باد میزنی زودتر تمام میشه
میتونی سه بسته زغال رو یک ساعت بسوزنی ولی اون یکی که خود به خود روشنه سه ساعت یک بسته میشه
پس نتیجه میگیریم هرچی اکسیژن بیشتر بدیم همون اندازه ماده سوختنی بیشتری لازم داریم دقیقا به اندازه اتم های هوا اتم های ماده سوختنی هم لازمه
توربو بخاطر این اومد که شرکت ها بتونن از موتور های با جثه کوچک تر قدرت بیشتری بگیرن مثلاً واسه چهارصد اسب بخار ۸ تا سلیندر لازم نیست چهارتا سیلندر با یک توربو کافی هست
ولی موتور های ۸ سیلندر نرمتر از چهار سیلندر کارمیکنند و طول عمر سه برابری دارن
R@min
۱۴ تیر ۱۴۰۳ولی برای تویوتا صدق نمی کنه نه ؟ 😉
۱۴ تیر ۱۴۰۳https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/07/Engine-8.jpg
ععع سلطان
توربوش تو جاده هر صد کیلومتر ۱۷ لیتر مصرفشه😂😂😂
مرتضی
۱۴ تیر ۱۴۰۳سلام من اطلاعاتی علمی در مورد ماشین ندارم فقط در حد تعمیرات میدانم فقط این میدانم ماشین باید از لحاظ سوخت رسانی بنزین و هوا برای حجم های مختلف موتور مناسب باشد وگرنه حجم موتور برای قدرت و سرعت فایده ای ندارد مثل پیکان حجم موتورش بالا بود ولی سرعت و شتاب لازمه را نداشت
علی Shelby
۱۴ تیر ۱۴۰۳مقاله بسیار خوبی بود ممنون از آقای دهقان
قدرت طهماسبی
۱۴ تیر ۱۴۰۳در ایران بصورت مهندسی و اصول به طراحی و ساخت خودرو می پردازند و استاندارد های جهانی رعایت می شود.
قدرت طهماسبی
۱۴ تیر ۱۴۰۳عالی بود
D.H
۱۵ تیر ۱۴۰۳بهترین موتور
موتور تنفس طبیعی حجم بالاست
بهنام
۷ مهر ۱۴۰۳چرا موتور 8 سیلندر 4 لیتری تویین توربو مک لارن 720 از موتور 12 سیلندر 6.6 لیتری تویین توربو رولز رویس ریث قویتره، در حالی که نسبت به اعداد باید ریث قویتر باشه