تاکنون فکر کردهاید که چرا دو موتور با آرایش یکسان سیلندر و حجم برابر، صدایی متفاوت میدهند؟
بیشتر صدای موتوری که میشنویم حاصل تپشهای هوا در مجرای اگزوز است که اگر بهشکلی منظم به گوش ما برسند، صدای خودرو تمیز، شفاف و زیر میشود؛ مانند صدای موتور خودروهای فرمول ۱. هرچند که فاکتورهای گوناگونی روی صدای موتور خودرو تاثیر میگذارد اما اگر صدا در فواصل ناهمگون به گوش برسد، صدای آن خشمگینتر و شبیه به غرش حیوان درنده میشود. حال چه چیزی باعث ایجاد فواصل یکسان و نابرابر میشود؟ همگونی صدای خودرو عمدتا به یک عامل داخلی و یک عامل خارجی و فیزیک آنها بستگی دارد. عامل داخل موتور، میللنگ و عامل خارجی هم فضای بین سوپاپ و سراگزوز است.
مقالات مرتبط:
توصیه میکنم اگر در درک بخشی از این مقاله به مشکل خوردید، ویدئوی انتهای آن را حتما تماشا کنید.
ابتدا بهتر است به عامل داخلی نگاه کنیم. جرقه و انفجار سوخت در برخی موتورها یکسان و یکدست شنیده میشود. ازجمله این موتورهای میتوان به پیشرانه ۵ لیتری ۱۰ سیلندر V شکل نسل نخست لامبورگینی گالاردو اشاره کرد. در این موتور با هر چرخش ۷۲ درجهای میللنگ، یکی از سیلندرها از به مرحله انفجار سوخت میرسید. همین مورد باعث میشد صدای نسخه اولیه این خودرو برخلاف نسل بعدی آن هموارتر و همگونتر به گوش برسد. سیلندرهای V10 نسل بعدی گالاردو در زاویه ۵۰ یا ۹۰ درجه به مرحله تولید توان میرسیدند و همین مورد باعث ایجاد صدایی بمتر و غرشمانند میشد.
یکی از مثالهای خوب برای درک این مسئله، موتورهای V8 هستند چراکه تمام سیلندرهایشان در زاویه ۹۰ درجه به مرحله انبساط میرسند. تنها تفاوت نمونههای گوناگون در نوع آنها است که برخی تخت و برخی دیگر ضربدری هستند. در نمونههای تخت احتراق با فاصله زمانی مساوی بین دو سمت میللنگ اتفاق میافتد درحالیکه در نمونههای ضربدری، ریتم از میانه راه تغییر میکند. به همین سبب، صدای V8 فراری با خودروهای جنرالموتورز تفاوت فاحشی دارد.
حال جا دارد به عامل خارجی بپردازیم. صدای موتور بهجز عوامل داخل موتور که توضیح داده شدند، به بخشهای خارجی مانند خروجی اگزوز و فیزیک آن هم بستگی دارد. در این بخش یک موتور چهار سیلندر را نظر بگیرید. فواصل رسیدن چهار سیلندر این موتورها به مرحله انبساط یکسان است. اما اگر فاصلهای که اگزوز از هر چهار سیلندر دارد یکسان باشد، صدای موتور شفاف و روان خواهد بود؛ مانند صدای هوندا S2000. اما اگر فاصله یادشده برای برخی از سیلندرها زیاد و برای برخی دیگر کوتاهتر باشد، صدای موتور به غرشهای سوبارو ایمپرزا STi شبیه میشود. ایمپرزا به فاصله زیاد میان جفت اگزوزهایش شناخته میشود.
اگر مسافت طیشده گاز از هر سیلندر خودرو در اگزوز با مسافت گاز سیلندر دیگر، با اختلاف زیادی متفاوت باشد، نتیجه آن تولید یک صدای مبهم، بم و بریدهبریده است که اصطلاحا به «نویز سفید» شباهت دارد؛ مانند صدای تشویق جمعیت در یک استادیم بزرگ. در این قسمت، جا دارد از صدای موتورهای V12 لوکس مرسدسبنز یاد کنیم که فارغ از سرعت خودرو به هیچ صدای خاصی شباهت ندارند؛ اما اگر فاصله خروجیهای اگزوز آن را برابر کنید، صدای کندترین موتور فرمول ۱ جهان را خواهید شنید.
جا دارد در انتها از موتورهای V6 هم یاد کنیم. صدای موتور V6 Vq نیسان را در نظر بگیرید که ترکیبی از غرش و زیروبمی بینظیر برای عشقان خودرو محسوب میشود. بسیاری از وانتهای فورد هم از پیشرانههای V6 استفاده میکنند اما چرا هیچکدام از آنها صدای 370z نیسمو را نمیدهند؟ تصور کنید خیابانی مملو از وانتها پرسروصدا! زندگی مردم غیرقابل تحمل خواهد شد. برای رفع این مشکل، شرکت فورد خروجی اگزوز محصولاتش را بهشدت نابرابر کرد. از دید شما خوشصداترین خودروی جهان کدام است؟
joojoo
۲۱ فروردین ۱۴۰۳سلطان صدا….لامبورگینی مورسیه لاگو.
only legends understand that
زیزیگولو
۲۱ فروردین ۱۴۰۳من صدای ماسل کارای آمریکایی رو به بقیه ترجیح میدم
P
۲۱ فروردین ۱۴۰۳مخصوصا شلبی gt350 , ترکیبی از میلنگ تخت و تنفس طبیعی و …
زیزیگولو
۲۱ فروردین ۱۴۰۳👌👌👍👍
NAVID۰۰۹۸
۲۱ فروردین ۱۴۰۳ولی به نظر من ، دلنشینترین صدا برای مازراتیهاست ، خودِ نعرهی شیرِ!!!
زیزیگولو
۲۱ فروردین ۱۴۰۳نوید صدای سوپر اسپرتای اروپایی و آمریکایی معرکه هستن ولی سلیقه شخصی و نظر شخصی من روی ماسل کارای آمریکایی هستش
ممد ژانگولر
۲۱ فروردین ۱۴۰۳صدای ماشینهای گردن کلفت پورشه خیلی شبیهه نعره اژدها یا گودزیلاست.حتما یبار شده با دقت فراوان گوشتونو نزدیک اگزوزش کنید گوش کنید .
ناخدا
۲۱ فروردین ۱۴۰۳واقعاً همچین کاری کردی ؟؟؟🤔🤔🤔 گوشت آسیب ندید؟
ممد ژانگولر
۲۱ فروردین ۱۴۰۳داداش گفتم با دقت فراوان نزدیک کنید.نگفتم بچسبونید بهش که.ضمنا بچسبونید بهش گوش که سهله از مردی هم میوفتین .البته اگه مردونگی دیگه وجود داشته باشه .
amir
۲۱ فروردین ۱۴۰۳صدای جیغ زدن موتور دوازده سیلندر فراری و لامبو از همشون بهتره
همچنین اون صدای بم و سنگینی که تو دور های پایین میاد…
R
۲۱ فروردین ۱۴۰۳بهترین صدا مال آونتادور
Kf
۲۱ فروردین ۱۴۰۳شاید استون مارتین ولکان نظرت رو عوض کرد
مازیار
۲۱ فروردین ۱۴۰۳مقاله جالبی بود همچنین ویدئوی آخرش
راجع به بهترینشون به نظرم صدای اگزوز رو از بلندگوی تلفن میشه شنید اما نمیشه راجع بهش قضاوت کرد، اما از قول کسانی که شنیدن فراری ها فورا قابل تشخیص هستن و یه چیز دیگن
زیزیگولو
۲۱ فروردین ۱۴۰۳اونوقت یه عده پراید و ۴۰۵ و پارس و سمندشون رو میبرن میدن سرکوچه شون تو مغازه اصغر مکانیک که اگزوزشون رو دستکاری کنه تا مثلاً صدای اگزوز اسپرت بده!!!!! ولی بعدش وقتی گاز میدن صدای الاغ میده!!!!!
Mohammad
۲۱ فروردین ۱۴۰۳اونا هم دوست دارن موستانگ و فراری و لامبورگینی سوار شن
ولی نیس دیگه
تقصیر اونا هم نیست
زیزیگولو
۲۱ فروردین ۱۴۰۳به هر حال این نمیتونه توجیح درستی باشه و در هر صورت اینجور خز و خیل بازیا خیلی بی معنی هستش
Dark Knight
۲۱ فروردین ۱۴۰۳مگه ما گناه کردیم که باید صدا مزخرفشون رو بشنویم ! این نشانه خودخواهی این افراد هست و متاسفانه هیچ قانون درست و حسابی برای مجازات این ها تو ایران وجود نداره و گرنه همه جا دنیا تقویت موتور ماشین و دستکاری اگزوز قوانین مشخصی داره و اگه صدا اگزوز بیشتر از یه حدی باشه ماشین کامل توقیف میشه تا زمانی که درست بشه چون در نهایت یه چیزایی مثل ۴۰۵ یا سمند هر کاری هم کنن هیچوقت نمیتونن صدا آونتادور از خودشون در بیارن و این بلند شدن صداشون فقط منجر به آلودگی صوتی محض و آسیب به گوش مردم میشه نه بیش تر و اگه صاحبان این ماشین ها نمیتونن این ها رو درک کنن نشون دهند جایی هست که توش بزرگ شدن ( تویله )
زیزیگولو
۲۱ فروردین ۱۴۰۳👌👌👌
amir
۲۱ فروردین ۱۴۰۳جالب اینجاس موقع رد شدن تا مرز انفجار موتور گاز میدن باو جمع کن لگنو
زیزیگولو
۲۱ فروردین ۱۴۰۳بخیال خودشون میخوان جلب توجه کنن ولی نمیدونن فقط آه و نفرین و فحش نصیبشون میشه
Mohammad
۲۱ فروردین ۱۴۰۳عالی بود
amirboss
۲۱ فروردین ۱۴۰۳یکی از اصلی ترین عوامل صدای خروجی موتور خارج از این پارامتر ها به دور موتور و قطر دوسر منیفولد دود بستگی داره.
هرچی موتور پر دورتر باشه صدای زیر و جیغ مانند تولید میکنه مثل خودرو های فرمولاوان و هرچی کم دور تر باشه صدای خروجی با تفکیک بیشتر و بم تر شنیده میشه مثل خودروهای عظلانی.
ولی زیبا ترین صدا صدای موتورهای چهار سیلندره
میلاد
۱۱ مرداد ۱۴۰۳ماشین چهارسیلندرصدای خاصی نداره مگر چهارسیلندر موتور تخت
اصل صدای زیبا از 6سیلندر خطی شروع میشه
Scuderia Ferrari
۲۱ فروردین ۱۴۰۳بعضی از برندها مثل فراری و لامبورگینی با صدای دلنشین و گوش نواز انجینشون برای خودشون شناسنامه درست کردن و اگه چشماتو ببندی هم میتونی تشخیص بدی کدوم ماشینه !! مثل “آونتادور و FXX-K Evo”
حالا میخوام از هر کشور یه نماینده بگم که عدالت برقرار بشه
آلمان : پورشه 911GT3
انگلیس : آستون مارتین والکری
آمریکا : فورد موستانگ شلبی GT500
سامورایی خوش صدا و خوش استایل : لکسوس LFA
R@min
۲۱ فروردین ۱۴۰۳بنظرم توی آلمانی ها صدای هشت سیلندرهای مرسدس از همه بهتره.
توی موتورهای دوربالا هم تفاوت صدایی در واقعیت تشخصیش خیلی سخته اگر ماشینو نبینی.
Taha Ayoobi
۲۱ فروردین ۱۴۰۳ال اف ای رو میخواستم بگم👏👏👏
Scuderia Ferrari
۲۱ فروردین ۱۴۰۳آقا رامین
غرش V8های مرسدس بنز هم عالی بودن ولی انجین دور بالای پورشه انگار نفسش بند نمیاد و برای من هیچی مثل انجین های دور بالا نمیشه
آقا طاها
باید گفت یاماها برای لکسوس سنگ تموم گذاشت و یک اسطوره متولد شد
Taha Ayoobi
۲۱ فروردین ۱۴۰۳واقعا
همکاری این دوتا شرکت یه چیزی ساخت که مثلش رو هیچ کس نمیتونه بسازه👌
من از وقتی داستان عقربه دور موتور ال اف ای رو فهمیدم به عظمتش پی بردم.
۲۱ فروردین ۱۴۰۳👈الان خیلی بهتر از این رو ساختن از هر نظر شرکت های تو اروپا تو آمریکا با موتور های دورموتور بالاتر بالای که ۱۲ هزار دور دارنهم صدای بهتری دارن و هم سرعت افزایش دور بیشتری دارن موتور تمام پارامتر های اون رو بهترش رو ساختن و الان مثلش رو هیچکس غیر خودشون نمیتونه بسازه 💪
مثلا خودروی گوردون موری تی ۵۰ سرعت دورگیریش خیلی بیشتر شده با موتور ۱۲ سیلندر 👌
مهرداد ایرانی
۲۱ فروردین ۱۴۰۳Nissan gtr r34
صدای گودزیلا
محمد
۲۱ فروردین ۱۴۰۳حیف موتورهای برقی بی روح
وی
۲۱ فروردین ۱۴۰۳من صدا های شفاف مثل ایتالیایی ها و چهارسیلندر های vtecرو خیلی می پسندم البته 8 سیلند های کراس پلین هم خیلی صدای جذابی دارن
خوش صدا ترین ماشین تاریخ هم فراری f50 و استون مارتین والکری
مهدی
۲۱ فروردین ۱۴۰۳والا خیلی از اسپرت سازها تو نسخه های تنفس طبیعی صدای زیبایی از خودرو میگیرن از محصولات لامبو تا مرسدس و فراری و آمریکایی و انگلیسی ها ولی در کل صدایی که تو ذهنم مونده فراری 812 با کیت نویتک بود. واقعا واژه بی بدیل واسش صدق میکنه چه تو محصولات استاندارد کارخونه چه نیون شده ها
KAIZEN
۲۱ فروردین ۱۴۰۳من شخصا نمیتونم بگم صدای چه ماشینی رو بیشتر دوست دارم
هرکدوم شخصیت جذاب خودشونو دارن
صدای یه فراری 12 سیلندر جذابیت خودشو داره، ماسل کارهای آمریکایی هم همینطور و ……
ترجیح میدم بدون مقایسه فقط لذت ببرم
Godziila
۲۱ فروردین ۱۴۰۳812 سوپرفست،لکسوسgtr r35، lfa🔥
Absurd Hero
۲۱ فروردین ۱۴۰۳LFA با اون نوای آسمانی 🤤
Dark Knight
۲۱ فروردین ۱۴۰۳بهترین صدا ها دنیا : موتور ۱۰ سیلندر یاماها ( بر روی لکسوس lfa ) ، ۱۲ سیلندر لامبورگینی و هلکت که یه صدا متفاوت ولی خیلی باحال داره بقیه هم خوب هستن مثل ۸ سیلندر cls63 یا ۱۰ سیلندر آئودی که روی هوراکان و r8 هست اما در نهایت به گفته جرمی کلارکسون : lfa با اختلاف خوش صدا ترین ماشینیه که تا حالا ساخته شده 😍
۲۱ فروردین ۱۴۰۳اگه الان تست میکرد میگفت بهترین صدای دنیا صدای موتور ۱۲ سیلندر خودروی گوردون موری تی ۵۰ بهترین صداست که خیلی بهتره و با اختلاف خوش صدا ترین صدای ماشینیه که تا حالا ساخته شده
فرزند ایران
۲۱ فروردین ۱۴۰۳به نظر من بهترین صداها
یکی پاگانی زوندا
یکی پورشه کارارا جی تی
و در آخر هم لکسوس ال اف ای که تاثیرات یاماها قطعا هست
جرمی کلارکسون
۲۱ فروردین ۱۴۰۳V10 تنفس طبیعی لکسوس LFA 💯❤️
S
۲۱ فروردین ۱۴۰۳M5 e60
MohammadSadra
۲۲ فروردین ۱۴۰۳صدای موتور Porsche Carrera GT
فقط هند
۲۲ فروردین ۱۴۰۳بهترین صدا
Bmw m3csl
میلاد فتحی
۲۴ فروردین ۱۴۰۳فقط مکمل شدن صدای موتور و اگزوز مزدا rx8 با انجین وانکل❤️
میلاد
۱۱ مرداد ۱۴۰۳فقط آرایش و زاویه بین سیلندرها در زیبا شدن صدا تاثیر داره
مثلا هرچقدر زور بزنی و سیستم اگزوزو تغییرات تو موتور بدی صدای موتور 4سیلندرخطی به زیبایی 6 سیلندر خطی نمیشه همینطور بقیه آرایش ها
من بشخصه صدای موتور روتاری و V8 رو به همه ی صداها ترجیح میدم