آموزشمسابقات

چرا لاستیک خودروهای فرمول یک فاقد آج است؟

بی‌شک شما نیز متوجه این موضوع شده‌اید که لاستیک خودروهای فرمول یک آج ندارد اما دلیل این نوع طراحی را می‌دانید؟
خودروی فرمول یک

لاستیک خودروهای فرمول یک تفاوت‌های بسیار زیادی با لاستیک خودروهای عادی دارد به گونه‌ای که بسیار پهن‌تر هستند و آج ندارند. شاید این موضوع کمی عجیب به نظر برسد چراکه شیارها و الگوهای مخصوص آج لاستیک‌ها باعث چسبندگی و هندلینگ بهتر خودرو در شرایط گوناگون می‌شوند. آج لاستیک یکی از فاکتورهایی است که باعث می‌شود لاستیک‌های قدیمی مناسب رانندگی نباشند هرچند لاستیک خودروهای فرمول یک حداقل یک‌بار در هر مسابقه تعویض می‌شوند. جالب اینکه بدون آج بودن لاستیک این خودروهای مسابقه باعث می‌شود حداکثر چسبندگی ایجاد شود اما در بارندگی، تیم‌ها اجازه دارند از لاستیک‌های دیگری که ایمنی را بهبود می‌بخشند استفاده کنند.

همچنین بخوانید:

واضح است که خودروهای فرمول یک به خاطر شتاب گیری و قابلیت‌های عبور از پیچ فوق‌العاده نیازمند چسبندگی بسیار زیادی به پیست هستند. در صورت استفاده از لاستیک‌های بدون آج و پهن، سطح تماس بیشتری بین لاستیک و زمین وجود خواهد داشت. از طرف دیگر لاستیک‌های موردبحث انعطاف‌پذیری بیشتری نسبت به نمونه‌های عادی دارند و تماس بهتری با کف پیست برقرار می‌کنند. زمانی که این لاستیک‌ها کمی گرم‌تر شوند عملکرد بهتری خواهند داشت و به همین خاطر است که در دورهای تمرینی و حضور خودروی ایمنی در پیست، خودروهای فرمول یک زیگزاگ حرکت می‌کنند. اگر مسابقات چند سال قبل فرمول یک را تماشا کرده باشید احتمالاً متوجه لاستیک‌های آج‌دار خودروها شده‌اید. علت هم این است که تکنولوژی لاستیک‌های بدون آج در آن زمان هنوز توسعه نیافته بود و نوع لاستیک خودروهای فرمول یک در دهه ۵۰ میلادی کاملاً مشابه نمونه‌های استاندارد خودروهای معمولی بود. چسبندگی این لاستیک‌ها برای مسابقات پرسرعت فرمول یک مناسب نبود و بسیاری از رانندگان نهایتاً از پیست خارج می‌شدند. با افزایش ایمنی خودروهای فرمول یک در سال‌های اخیر، تکنولوژی لاستیک آن‌ها نیز تکامل یافته است.

در دهه ۷۰ میلادی این خودروها آیرودینامیک بهتری یافتند و از لاستیک‌های رادیال ساخت میشلن و رنو استفاده کردند. لاستیک‌های جدید دارای آج‌های ویژه‌ای بودند و به لطف افزایش دوام و استحکام، نیاز به توقف در پیت کمتر شد؛ اما توسعه لاستیک در همین‌جا متوقف نشده بود و با افزایش سرعت خودروها، لاستیک‌های بدون آج برای پیست‌های خشک معرفی شدند تا چسبندگی خودروها افزایش یابد. پیرلی در حال حاضر تأمین کننده لاستیک‌های فرمول یک است و هر فصل تعدادی از لاستیک‌های خود را در اختیار مسئولان مسابقات و تیم‌ها می‌گذارد تا آن‌ها را تست کرده و نظرات خود را به منظور تولید محصولات سریع‌تر و ایمن‌تر اعلام کنند. تولید لاستیک خودروهای فرمول یک به پیرلی کمک کرده پیشرفت‌های زیادی در زمینه لاستیک خودروهای استاندارد به دست آورد و جزو بهترین برندهای جهان در این زمینه باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۳ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

یک دیدگاه

  1. مهربد

    ۱۶ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (326 ديدگاه)

    در آخر، جواب پرسش مقاله، به درستی و واضح داده نشده است..!!
    علت بدون آج بودن لاستیک های فرمولا، دمای کارکرد آنهاست که متفاوت از لاستیک های معمولی است..
    در آن دمای زیاد، مواد بکار رفته در لاستیک های فرمولا، بیشترین چسبندگی را در حالت بدون آج دارد..
    یعنی نسبتی بین عمق و شکل و میزان آج، چسبندگی سطح و دما وجود دارد که همین باعث تولید پنج گرید لاستیک در این مسابقات شده است.

    موافقم 10
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا