آموزشمسابقات

دلیل حرکت زیگزاگ خودروهای فرمول یک در پیست چیست؟

اگر پیگیر مسابقات فرمول یک باشید حتماً متوجه حرکت زیگزاگ و تغییر مسیر ناگهانی خودروهای این شاخه هیجان‌انگیز از موتور اسپرت شده‌اید؛ اما دلیل واقعی این کار چیست؟


شاید حرکت زیگزاگی و تغییر مسیر ناگهانی خودروهای فرمول یک کمی احمقانه به نظر اما در حقیقت اهمیت زیادی برای آن‌ها دارد و حتی می‌تواند برنده و بازنده مسابقه را تعیین کند. در واقع این نوع حرکت اکثراً به خاطر لاستیک‌ها انجام می‌شود. باید گفت مهم‌ترین دلیلی که حتی سریع‌ترین خودروهای فرمول یک نیز دست به انجام چنین کاری می‌زنند گرم کردن لاستیک‌هاست.

همچنین بخوانید: شماره رانندگان فرمول یک چگونه تعیین می‌شود؟

لاستیک خودروهای فرمول یک که توسط یک شرکت تأمین می‌شوند، بهترین کارایی خود را پس از گرم شدن به نمایش می‌گذارند به گونه‌ای که دمای آن‌ها باید به بیش از ۹۳ درجه سانتی‌گراد برسد تا عملکرد ایده آلی داشته باشند. به همین خاطر است که لاستیک‌های سرد خودروهای فرمول یک کشش کمتری دارند. زمانی که خودروها پیت را ترک می‌کنند، لاستیک‌ها هنوز به دمای مطلوب نرسیده‌اند و به همین خاطر خودروهای فرمول یک حرکت زیگزاگ و تغییر مسیرهای ناگهانی را خواهند داشت تا لاستیک‌ها سریع‌تر گرم شوند. این حرکت همچنین باعث جدا شدن خرده‌سنگ‌ها و خاک و شن از لاستیک‌ها می‌شود تا به این ترتیب عملکرد بهینه لاستیک‌ها تضمین شود.

دلیل دیگر حرکت زیگزاگ خودروهای فرمول یک به سوخت مربوط می‌شود. در خودروهای فرمول یک، هرچقدر وزن کمتر باشد خودرو سریع‌تر حرکت خواهد کرد. باید دانست وزن متوسط یک خودروی فرمول یک به حدود ۸۰۰ کیلوگرم می‌رسد و با حرکت زیگزاگ و تغییر مسیر ناگهانی، رانندگان اندکی سوخت بیشتر را مصرف خواهند کرد تا وزن خودرو کاهش یابد. شاید این میزان مصرف سوخت و کاهش وزن اصلاً به چشم نیاید اما در حالتی که شما صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت حدود ۲ ثانیه‌ای دارید و به سرعت‌های باورنکردنی‌ای می‌رسید، هر کاری که باعث سریع‌تر شدن شما شود ارزش بالایی خواهد داشت.

اما شاید این سؤال پیش بیاید که حرکت زیگزاگ خودروهای فرمول یک چه زمانی انجام می‌شود؟ از آنجایی که حرکت یاد شده برای گرم‌تر شدن لاستیک‌ها و کاهش وزن صورت می‌گیرد بنابراین در دور وارم آپ یا حتی در یک یا چند دور اول مسابقه انجام می‌شود و اهمیت بسیار زیادی برای خودروهای فرمول یک دارد چراکه با وجود لاستیک‌های گرم‌تر آن‌ها به بالاترین رده ممکن صعود خواهند کرد. شاید همین حرکت را در زمان حضور خودروی ایمنی در پیست نیز مشاهده کرده باشید. در واقع اگر کل خودروها مجبور به کاهش سرعت خود شوند، فرصت مناسبی برای رانندگان خواهد بود تا پیش از شروع مجدد مسابقه لاستیک‌ها را گرم کنند.

باید به این نکته اشاره کنیم که حرکت زیگزاگ و تغییر مسیر ناگهانی در بخش‌های معینی از مسابقه ممنوع است. اگر راننده‌ای با تغییر مسیر ناگهانی در پیست از جایگاه خود دفاع کند و یا مانع حرکت خودروی دیگر شود، امکان وقوع تصادف وجود خواهد داشت و به همین خاطر در بار اول شاید با اخطار مواجه شود؛ اما با تکرار این حرکت جریمه‌ای برای راننده در نظر گرفته خواهد شد. اگر حرکت زیگزاگ و تغییر مسیر راننده خیلی خطرناک باشد امکان حذف او از مسابقه نیز وجود دارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۵ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. رضا

    ۳۰ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (103 ديدگاه)

    دلیل اصلی گرم کردن لاستیک ها و اطمینان از سلامت سیستم تعلیق و فرمان و نصب صحیح لاستیک ها

    موافقم 16
    مخالفم 1
    1. اندو

      ۱۴ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      مطلب بسیار مفیدی بود متشکرم عیب پراید خودم بالاخره پیدا کردم دیگه مثل فرمول یک راه میره

  2. یانکی من هم فرزند کسی هستم

    ۳۰ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (415 ديدگاه)

    وقتی ماشین ایمنی میاد سرعتها خیلی کاهش پیدا می‌کنه و چونکه سیفتی کار توان لازم رو نداره همپای ماشینها بره مجبورن پشت سرش چپ و راست برن که دما رو از دست ندن

    موافقم 20
    مخالفم 2
  3. حسن

    ۳۰ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (2229 ديدگاه)

    لاستیکهایی که در حین مسابقه تعویض میشن پوشش گرم کن دارن پتو لاستیک یا گرمکن تایر و نیاز نیست گرم بشن یعنی از قبل گرمن

    موافقم 6
    مخالفم 9
  4. Ali seyed

    ۳۰ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    این دلیل درسته که بخاطر گرم کردن لاستیک ها زیگزاگ میرن ولی بخاطر کاهش مصرف سوخت نیست
    چون ماشین ها یکبار و قبل از مسابقه سوختگیری میشن و یکی از قوانین مهم اینه که میزان سوخت داخل باک از حد معین کمتر نباشه وگرنه جریمه داره

    موافقم 6
    مخالفم 4
    1. پارسا

      ۳ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (5 ديدگاه)

      نگفته برا کاهش مصرف،بلکه گفته افزایش مصرف.چون زیگزاگ حرکت میکنن باعث میشه موتور کار بیشتری انجام بده و مصرف سوختش بیشتر شه.این کارو برا این انجام میدن که مقدار سوخت درون باک کمتر شه و وزن کل ماشین کم شه و در نهایت باعث بیشتر شدن شتاب و سرعت و کمتر شدن اصطکاک و نیرو مقاومت هوا میشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا