آموزشموتورسیکلت

چرا برخی موتورسیکلت‌ها از لاستیک‌های پهن استفاده می‌کنند؟

آیا دلیل استفاده برخی موتورسیکلت‌ها از لاستیک‌های پهن را می‌دانید؟ در این مقاله پاسخ پرسش خود را خواهید یافت.


موتورسیکلت‌های بزرگ و پرقدرت جذابیت‌های زیادی دارند و شاید یکی از وجوه تمایز آن‌ها را بتوان لاستیک‌های پهن دانست. این لاستیک‌ها حس و حال یک موتورسیکلت عضلانی و خشن را تداعی می‌کنند. همان‌طور که می‌دانید لاستیک‌های موتورسیکلت‌ها بیش از لاستیک خودروها در معرض دید هستند مخصوصاً اگر آن موتورسیکلت قدرت بالایی داشته باشد چنین چیزی بیشتر به چشم خواهد آمد. شاید با دیدن چنین موتورسیکلت‌هایی به فکر افتاده باشید که چرا لاستیک‌های پهنی انتخاب شده‌اند؟

همچنین بخوانید: مقایسه لاستیک پهن و کم‌عرض؛ آیا تفاوتی چشمگیر بین آن‌ها وجود دارد؟

برخی موتورسیکلت‌ها لاستیک‌های پهن‌تری نسبت به اکثر مدل‌ها دارند. لاستیک‌های بزرگ‌تر حس خاصی را منتقل می‌کنند اما طراحی ظاهری تنها دلیل نصب چنین لاستیک‌هایی نیست. استفاده از لاستیک‌های بزرگ‌تر می‌توانند تغییراتی را در یک موتورسیکلت به وجود آورد. موتورسیکلت‌هایی با استایل های سواری مختلف نیازمند لاستیک‌های متفاوت هستند و برخی از آن‌ها برای عملکرد صحیح خود به لاستیک‌های پهن‌تر نیاز خواهند داشت. در ادامه به دلیل نصب لاستیک‌های پهن در برخی موتورسیکلت‌ها می‌پردازیم.

زمانی که در حال راندن یک وسیله نقلیه موتوری از جمله موتورسیکلت هستید، لاستیک‌ها تنها نقطه تماس با زمین هستند. نقطه‌ای از لاستیک که با زمین در تماس است با عنوان سطح تماس شناخته می‌شود و معمولاً هم نقطه کوچکی به شمار می‌رود. البته همین نقاط کوچک نقش مهمی در چسبندگی لاستیک به سطح زمین ایفا می‌کنند. طبیعتاً اگر در حال هدایت یک موتورسیکلت با لاستیک‌های بزرگ‌تر و پهن‌تر باشید سطح تماس ابعاد بزرگ‌تری خواهد داشت. هرچقدر سطح تماس لاستیک و زمین بیشتر باشد موتورسیکلت چسبندگی بیشتری به جاده خواهد داشت. برای درک بهتر این موضوع تصور کنید جسمی را یک‌بار با یک انگشت و بار بعدی با پنج انگشت بلند می‌کنید.

نقطه تماس بزرگ‌تر به لاستیک‌ها اجازه می‌دهد بهتر به زمین بچسبند و درعین‌حال پایداری موتورسیکلت را حفظ کنند. این یکی از دلایل اصلی استفاده از لاستیک‌های بزرگ در موتورسیکلت‌هایی همچون هارلی دیویدسون فت بوی است. موتورهای سنگین‌تر نیازمند لاستیک‌های بهتر هستند و اگر بخواهید از لاستیک‌های کوچک‌تر استفاده کنید، وزن و فشار بالای موجود باعث استهلاک سریع لاستیک‌ها خواهد شد. البته باید گفت با وجود چسبندگی بیشتر لاستیک‌های پهن و جذابیت بصری آن‌ها، نقاط ضعف خاصی نیز وجود دارد که باید در نظر گرفته شوند. به خاطر پهنای بیشتر این لاستیک‌ها، موتورسوار در هنگام عبور از پیچ‌ها باید تلاش بیشتری کرده و فرمان را بیشتر بچرخاند. اگرچه توضیح علمی برای این امر وجود دارد اما به‌طور خلاصه باید گفت هرچقدر لاستیک پهن‌تر باشد شما نیازمند حرکت بیشتر دسته فرمان برای چرخاندن موتورسیکلت خواهید بود. به این ترتیب موتورسوار باید نیروی بیشتری وارد کرده و به‌صورت فیزیکی نیز بدن خود را بیشتر خم کند تا از پیچ عبور نماید. لاستیک‌های بزرگ‌تر همچنین وزن بیشتری دارند و اثیر منفی روی قدرت نهایی و مصرف سوخت می‌گذارند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷۳ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. nima.jdm

    ۱۷ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (1092 ديدگاه)

    خب این که مشخصه دیگه
    به همون دلیلی خودرو ها لاستیک پهن میزارن
    چسبندگی

    موافقم 27
    مخالفم 3
  2. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

    ۱۷ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (3261 ديدگاه)

    خوب قشنگ‌تر می‌شن
    همین دلیل کافیه 😁

    موافقم 45
    مخالفم 6
    1. nima.jdm

      ۱۷ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (1092 ديدگاه)

      والا 😀

      موافقم 21
      مخالفم 2
  3. Khosrow

    ۱۷ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (2410 ديدگاه)

    یکی از اینارو بگیری بزاری وسط خونهـ و هر لحظهـ تماشا کنی ش ..

    موافقم 17
    مخالفم 6
  4. Bmw

    ۱۷ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (696 ديدگاه)

    تصویر اصلی خبر اسم مدلش چیه ؟ خیلی خوشم اومدم ازش

    موافقم 13
    مخالفم 4
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۱۷ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (3261 ديدگاه)

      این‌ها معمولا مدل‌های تک ساخت سفارشی از کارگاه‌های مستقل هستند
      برای انواع هارلی دیویدسن ادوات اضافی توسط این شرکت‌ها تولید می‌شه
      مالک موتور، اول یک مدل استاندارد می‌خره و بعد شخصی‌سازی می‌کنه
      خصوصا برای تایر و اگزوز حق انتخاب بسیار زیاد هست

      موافقم 31
      مخالفم 2
    2. Mahdi

      ۲۰ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      هارلی دیودسون v-rod کاستوم شده. تو این ویدیو میتونی از جزئیات کار مطلع بشی :
      https://youtu.be/D2EIicUCgHo?si=w1WXAhUudDDGM08s

      موافقم 3
      مخالفم 1
  5. Souls_Master

    ۱۷ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (187 ديدگاه)

    هارلی دیویدسون عشقه

    موافقم 6
    مخالفم 3
  6. فرشید برخوردار

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    یکی از دلایل بارز لاستیک پهن به دلیل اینکه آج برجسته ندارند ، جلوگیری از لیز خوردن ، و همینطور از معابر نا متغارن راحت تر عبور می کنند

    موافقم 12
  7. حسن

    ۲۱ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    فکر می‌کنم لاستیک پهن بیشتر برای راندن در جاده‌ها به کار می‌ره نه خیابانها و داخل شهر.

    موافقم 1
    مخالفم 3
  8. محمد کیان شهسوار

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (33 ديدگاه)

    موتور سیکلت دوج توماهاوک رو دیدین؟
    چرخ هاش دوبله هستند و وقتی راننده خم میشه هر دوتاشون روی هم خم میشن خیلی خفنه

  9. سعید

    ۲۳ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (20 ديدگاه)

    ما که توی ایران هارلی و موتورهای سنگین اروپایی نمیبینیم،نهایت یه سی بی۱۳۰۰ببینی که موتورسوارش با ترس داره از پلیس فرارمیکنه،اماهمونقدر که لاستیکای فوق پهن موتورسنگینای اروپایی عجیب غریبن،و یه جورایی مسخره،همون قدر لاستیک باریک دوچرخه کورسی که به باریکی انگشت هستن مسخرس،فکرشو بکن سر پیچ زمین هم خیس آب باشه طرف با دوچرخه کورسی از راه برسه بخوره زمین بااون لباسشون و عینک دودی،چه شود…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا