زمانی که در روزهای گرم تابستان از فاصله دور به جادهها نگاه کنید به نظر خواهد رسید که آب زیادی روی جاده وجود دارد و سطح آن خیس است. علت این خطای چشم چیست؟
این یکی از چیزهایی است که در سفرهای جادهای تابستان مشاهده میکنیم. بسیاری از رانندگان در این روزها یک گودال به ظاهر بیپایان را در دوردست میبینند اما هرچه به آن نزدیک میشوند این گودال پرآب ناپدید میشود. بازهم بدون دانستن دلیل این موضوع یک گودال دیگر در چند صد متر جلویی رؤیت میشود و بازهم با نزدیک شدن به آن تجمع آب از بین میرود. این فرایند بارها و بارها تکرار میشود و هر بار رانندگان از خود میپرسند علت این خطای چشم چیست.
همچنین بخوانید: دلیل خطای دید جالب در موقع چرخیدن رینگ و چرخ
واضح است که این گودال آب واقعی نیست بلکه سراب است. اگرچه افراد زیادی فکر میکنند سراب فقط در صحرا و بیابان وجود دارد اما ویژگی عادی جادهها نیز به شمار میرود و افراد با خود فکر میکنند سطح جاده از فاصله دور خیس شده و پر از آب است. این خطای چشم مشهور زمانی رخ میدهد که آسفالت گرمای خورشید را جذب کرده و هوای بالای خود را مستقیماً گرم میکند. در این حالت هوای گرم چگالی و تراکم کمتری نسبت به هوای خنکتر بالای خود خواهد داشت. پرتوهای نور حین عبور از هوایی با چگالی به سمت بالا منحرف و شکسته میشوند و باعث میشوند چشم توهم خیس بودن جاده را داشته باشد.
پدیده ایجاد سراب توسط نور با عنوان تصویر وارون شناخته میشود. در این حالت به نظر میرسد تصویر آن شی برعکس شده است. ما اینجا درباره آسمان صحبت میکنیم که به نظر میرسد روی زمین قرار گرفته و چشمان و مغز شما نمیتواند همه پرتوهای منحرف شده در زمان عبور از هوا با چگالی مختلف را پردازش کند و بجای آن تنها توهمی را میبیند که روی زمین قرار گرفته است و آن را به عنوان نقطه مبدأ در نظر میگیرد. به خاطر اینکه شن و ماسه نیز همانند آسفالت گرما را به هوای بالای خود منتقل میکند بنابراین همین نوع سراب در صحرا نیز رخ میدهد و افراد فکر میکنند در فاصله دور آب وجود دارد درحالیکه اینطور نیست.
اما سراب فقط منحصر به صحرا و جاده نیست. اگر بخواهید خود را در حال سرگردانی در زمینی پوشیده از برف در قطب جنوب پیدا کنید، شاید با اثر معکوسی مواجه شوید که با عنوان سراب بالا شناخته میشود. این پدیده زمانی رخ میدهد که هوای گرمتر بالای هوای سردتر قرار میگیرد و نور را به سمت پایین منحرف میکند و اثری علمی تخیلی ایجاد میکنند. در این حالت به نظر میرسد اشیا در ارتفاعی بالاتر از شرایط واقعی خود قرار دارند و مثلاً یک قایق به حالت شناور در هوا دیده شود.
ممد ژانگولر
۲۷ شهریور ۱۴۰۳در کل رانندگی یعنی خرحمالی . حالا در آینده به حرفم میرسید . خودمونو مچل ی مشت آهن پاره کردیم . جز چشم درد ،سر درد ،تصادف ،هزینه هیچ چیز مفیدی نداره.به امید روزی که ماشینا در اختیار ما باشن نه ما در اختیار اونا . بذار رو اتو پایلت حالشو ببر
مهران
۲۷ شهریور ۱۴۰۳شما خودروی خوب و ایمن داشته باشی اینو نمیگی.
نگاه به ماشینای داخلی نکن.
همین f500 از تموم سواری های وطنی و چینی برای من راحت تر و ایمن تر و لذت بخش تره
ممد ژانگولر
۲۷ شهریور ۱۴۰۳داداش مهران F500 دیگه چه صیغهای ؟!
نشنیدم
اشکان
۳۰ شهریور ۱۴۰۳فکر کنم منظورش ولوو fh 500 هست
واقعا راست میگه مثل هواپیماست لامصب
فرمونشو با انگشت کوچیک میتونی بچرخونی امکانات در حد میباخ از نرمی سواریش دیگه نگم .
یه بار که بشینی تو از تهران تا ساوه بری میفهمی چی میگم ، دیگه دلت نمیاد از ماشین پیاده شی
آرین
۲۷ شهریور ۱۴۰۳دکمه سایلنت این کجاست ؟
علیزاده
۲۷ شهریور ۱۴۰۳سال هاست هواپیما حالت خودکار داره اما هنوز خلبان ها مشغول به کارند و پول خوبی هم در میارن
amirkhanzadeh
۲۸ شهریور ۱۴۰۳چون اونقدر پیشرفت زیاد نشده که بدون خلبان بره
موضوع اینجاست که در شرایطی نیاز به کنترل دستیه
اما صد در صد در آینده کاملا خودکار و حتی بدون حضور خلبان میشه
froG-driVer
۲۷ شهریور ۱۴۰۳دوستان دقت کردید ممد جان چی گفتن؟!
امروزه ماشین در اختیار ما نیست،ما در اختیار ماشینیم.
کاملا هم منطقیه.ما وقتی از ماشین استفاده میکنیم،در واقع ماشین سوار ما میشه و اون میگه که ما کجا بریم و فرمون ما و پدال گاز و ترمز ما دست ماشینه.
ولی در آینده که قراره برای ماشینا اتو پایلوت بیاد و ماشین خودش با هوش مصنوعی هر جا که دلش خواست بره،ما هستیم که ماشین رو کنترل میکنیم،نه ماشین مارو.
درضمن ممد جان(هم اسم هستیم مثل اینکه)،سیستم رانندگی خودکار رو بهش میگن اتودرایو.(البته تا جایی که من میدونم)
اتو پایلوت به معنی خلبان اتومات یا پرواز اتوماتیک هست که در علم هوا و فضا میگُنجه نه در سیستم رانندگی ماشین ها…
Dark Knight
۲۷ شهریور ۱۴۰۳همون اتوپایلوت که شما میگی تا حالا منجر به مرگ ده ها نفر شده ( تازه ده ها نفر که توسط خود تسلا یا سازمان های قضایی تایید شدن و گرنه قطعا عدد واقعی خیلی بیشتر از این حرفا هست مخصوصا اون اوایل که اتوپایلوت منتشر شده بود ) پس در نتیجه هنوز با اون آینده راحتی که بتونیم با خیال راحت با زدن یک دکمه همه اختیارات رو به ماشین بسپاریم ، فاصله داریم و از طرفی مطمئن باش یک ماشین باز واقعی حتی تو آینده هم ترجیح میده خودش ماشین رو کنترل کنه و لذت ببره و گرنه همین الان هم میتونی با استفاده از تاکسی های بین شهری یا اتوبوس خیلی راحت بدون دخالت در رانندگی بری هر جایی که دلت میخواد
ممد ژانگولر
۲۷ شهریور ۱۴۰۳داداش دارک نایت اگه بحث هیجان و لذت باشه میتونی ی بلیط شهر بازی بخری کلی بهت خوش میگذره آدرنالین خونتم میره بالا . الان کدومتون تو این ترافیک شهری و جاده چالوس لذت میبرید . هر جا میری ترافیکه مگه مغز خر خوردم که یک متر یک متر ترمز بزنم بعد ی متره دیگه گاز بدم . بابا یکم به حرفهای من با دید باز نگاه کنید بجای گارد گرفتن .
ماشین دیگه مرد میخای تابوتشم زدن. بقول جدیدیا خز شده واقعا . الان دور دوره رباط و هوش مصنوعیه . یکم استراحت برای مغز بد نیست
آرین
۲۷ شهریور ۱۴۰۳تو نخر
امیرعلی
۲۷ شهریور ۱۴۰۳به نظرم کسایی که کامنت های عجیب مینویسن در واقع نفوذی های خود پدالن که میخوان کامنت بگیرن! 😂😂😂
وگرنه کی همچین چیزیو تو سایت خودرویی مینیویسه.