همانطور که میدانید گیربکس کامیونها از دندههای زیادی برخوردار است اما آیا دلیل آن را میدانید؟
کامیونها به ویژه انواع ۱۸ چرخ برای حمل محمولههای سنگینوزن در فواصل طولانی طراحی شدهاند و نقش مهمی در ترانزیت کالا در کشورها دارند. یکی از تفاوتهای کلیدی کامیونها با سایر وسایل نقلیه به گیربکس آنها مربوط میشود، گیربکسهایی که دندههای زیادی دارند. یک خودروی سواری عادی با گیربکس ۵ یا ۶ سرعته تولید میشود درحالیکه کامیونها میتوانند گیربکس ۱۸ دنده نیز داشته باشند. البته از موارد استثنا همچون کامیون برقی تسلا یا یک دنده صرفنظر میکنیم. چندین دلیل برای استفاده از دندههای زیاد در گیربکس کامیونها وجود دارد که در این مقاله به آنها اشاره میکنیم.
در همین زمینه بخوانید: انواع مختلف گیربکس خودرو؛ از CVT و واریوماتیک تا سکونشئال و PDK
بهطور متوسط وزن یک کامیون به همراه محموله آن به حدود ۳۵ تن میرسد. به منظور حمل چنین وزن بالایی موتور کامیون باید گشتاور زیادی تولید کند. قبلاً به تفصیل درباره تفاوتهای اسب بخار و گشتاور صحبت کردهایم و گیربکس کامیونها نیز برای تحمل میزان بالای گشتاور تولیدی طراحی شدهاند. یک کامیون ۱۸ چرخ به خاطر ارتباط گشتاور با سرعت از دندههای بیشتری استفاده میکند. هرچقدر سرعت شما بیشتر باشد گشتاور کمتری تولید میشود بنابراین از آنجایی که نیروی تولیدی موتور کامیون در دورهای پایین بیشتر است، افزودن دندههای بیشتر باعث میشود موتور کامیون در رنج قدرت ایده آل یعنی بین ۱۲۵۰ تا ۱۳۵۰ دور در دقیقه باقی بماند.
باقی ماندن در این دور موتورها با تعویض دندههای بیشتر باعث میشود کامیون راندمان بالاتر و مصرف سوخت کمتری داشته باشد. اگر کامیون را خارج از دور موتور بهینه برانید باید از اسب بخار بیشتر نسبت به گشتاور تولیدی استفاده کنید تا بتوانید محموله را حمل کنید. این امر باعث افزایش مصرف سوخت خواهد شد؛ اما چرا دندههای سنگینتر گشتاور بیشتری تولید میکنند؟ اساساً دندهها یک سری چرخدنده هستند که با یکدیگر ارتباط دارند و سرعت چرخشی چرخها را در مقابل دور موتور تعیین میکنند. دنده سنگینتر دور موتور را چند برابر میکند و شفت میتواند با هر بار دوران چرخ، چندین بار بچرخد.
زمانی که شما به محدودیت یک دنده میرسید باید دنده بعدی را انتخاب کنید در غیر این صورت موتور کامیون تحتفشار قرار میگیرد. به همین خاطر است که بسیاری از خودروهای گیربکس اتوماتیک دارای حالت اوور درایو هستند که با رسیدن به سرعتهای بزرگراهی از بار کاری موتور خودرو میکاهد. با وجود دندههای بیشتر، کامیون میتواند حتی در سرعتهای بالاتر نیز در محدوده دور موتور بهینه خود باقی بماند. وجود دندههای بیشتر در گیربکس کامیونها نه تنها به کاهش فشار کاری موتور آنها کمک میکند بلکه تأثیر مثبتی روی طول عمر قطعات دارد. با اینکه توصیه میشود دندههای خودرو در دور موتور مناسبی تعویض شوند اما بهطورکلی اگر دور موتور پایینتر باقی بماند استهلاک موتور در درازمدت کمتر خواهد شد. بر اساس دادههای موجود، هر روز توقف کامیون در تعمیرگاه میتواند باعث ضرر ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ دلاری یک راننده کامیون در آمریکا شود بنابراین مالکان باید همواره در جادهها باشند تا بتوانند به درآمد مدنظر خود برسند. از همین رو کاستن از فشار روی موتور کامیون امری حیاتی خواهد بود.
تصور کنید به یک جاده شیبدار که سرازیری بوده و شیب ۶ درصد دارد میرسید. در یک خودروی سواری، چنین مسیری چندان مشکلساز نخواهد بود و با استفاده از ترمز و معکوس دادن میتوان سرعت را کنترل کرد؛ اما یک کامیون سنگینوزن فقط نمیتواند به ترمز خود تکیه کند زیرا وزن بالای محموله ریسک داغ کردن ترمزها را در پی دارد. به همین خاطر است که در برخی مسیرها از رمپ فرار کامیون استفاده میشود تا در صورت از دست رفتن نیروی ترمز، کامیون بهصورت اضطراری متوقف شود. حتی در شرایط عادی نیز اگر یک کامیون شروع به استفاده از ترمز در سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت بکند، توقف کامل آن به حدود ۶۰ متر فاصله نیاز دارد. با وجود دندههای بیشتر در گیربکس کامیون میتواند عبور از مسیرهای شیبدار را بهتر مدیریت کند. بجای ترمزهای سنگین در سرازیریها، کامیون ۱۸ چرخ امکان معکوس دادنهای مکرر را خواهد داشت تا به این ترتیب بدون فشار آوردن به موتور، سرعت را کاهش دهد.
یوسف
۱۰ مهر ۱۴۰۳به خاطر اینکه راه طولانیه حوصله راننده سر نره.
با دنده دادن سرگرم بشه. 😊
R
۱۰ مهر ۱۴۰۳گیربکسا خیلی وقته اتوماتیک شدن 😉
JaMsHiD-R1988
۱۰ مهر ۱۴۰۳واکنش ماک سوارا : ای بابا
ی بنده خدا
۱۰ مهر ۱۴۰۳🤣🤣🤣
JDM سابق
۱۰ مهر ۱۴۰۳دلیلش اینه موتورای دیزل گشتاور محور هستن
و داشتن دنده های بیشتر دست شما رو باز تر میذاره که بین گشتاور دور های پایین تا اسب بخار در دور های بالا انتخاب بیشتری داشته باشید وقتی شما دنده بیشتری داشته باشید موتور هم فشار کمتری و تقبل میکنه برای مثل در سینه کشی بخوای دنده کم کنی اگر از یک گیربکس 6 دنده یا 8 دنده استفاده کنی وقتی دنده کم میکنی چون فاصله بین دنده ها بالاست بخش زیادی از گشتاور تلف میشه به میلنگ هم فشار میاد مصرف هم بالاتر میره ولی اگر از یه گیربکس 18 دنده مثل فولر یا مکسی استفاده کنی هنگام کم کردن فاصله دنده ها کمتره موتور آروم تر دورش میاد بالا بازم اگر حس کردی باید کم کنی یه دنده دیگه کم میکنه تا موتور مرده پیمایش نکنه، این اتلاف قدرت و گشتاور بین دنده دادن جون موتور و میگیره و بعد تر به گیربکس و دفر هم فشار میاره، برای مثال کامیون های معدنی گیربکس هاشون اور یا نیم دنده نداره ( تعداد دنده هاشون نصف هست) چون مختص معدن هستن مختص جاده نیستن که سرعت بالا و دور موتور بالا بره، جادهای ها چون نیازمنده معکوس های پیاپی و سرعت بیشتری هستن نیازمند یه گیربکس پر دنده هستن که طیف وسیعی از گشتاور در دور پایین تا اسب بخار در دور بالا رو پوشش بدن و همچنین تعداد دنده بیشتر باعث نزدیک تر شدن نسبت دنده ها به هم میشه اینجوری میشه که شما دنده یک یا C قویتر و سنگین تری داری و آخرین دنده ریز ترین یا اور درایور میشه، و این وسط به دلیل داشتن تعداد دنده بالاتر اختلاف بین نسبت دنده ها در هر بار شیفتینگ یا تعویض دنده به حداقل میرسه، مثل ماک که با موتور ۲۵۰ یه گیربکس ۲۰ دنده روش گذاشتن، هر گیربکس دیگه ای روش بذاری نه عین ۲۰ دنده راه میره نه مثل ۲۰ دنده قدرتیه، به جز یسری از مکسی یا فولر ۱۸ دنده که مثل ۲۰ دنده عمل میکنن،
نکته بعدی اینکه گیربکس ماک ۲۰ دنده از لحاظ فنی باید دور پایین رونده بشه این یه مورد تو این گیربکس استثناء هست ربطی به تعداد و فواصل دنده ها نداره
حسین دهمرد
۱۰ مهر ۱۴۰۳والا یه موتور برقی از چنین گیربکسی پیچیده تر نیست. حتی اگر بدون باتری بخوایم استفاده کنیم یه سیستم دیزل الکتریک بخاطر گشتاور لحظه ایش منطقی بنظر میرسه. البته اینورتر هم قطعه ی گرونیه. اما در کل توی تولید انبوه بنظرم سرشکن بشه .
JDM سابق
۱۰ مهر ۱۴۰۳نکته:
عکس دوم گیربکس فولره
عکس سوم موتور کاترپیلاره
عکس اول هم یا گیربکسه زد افه یا بنزه
JDM سابق
۱۰ مهر ۱۴۰۳بشین چند خط بنویس آخرش پدال تأیید نکنه و کامنتت هم بره به فنا
من نمیدونم این مشکل حذف کامنت های پدال کی میخواد درست بشه 😐
amirkhanzadeh
۱۱ مهر ۱۴۰۳منم همین مشکل رو دارم خیلی مسخره است
Nismo
۱۰ مهر ۱۴۰۳ماک 20 دنده کسی نشسته باشه میدونه چیه
دوتا دنده داره باید با دوتا دستت دنده بدی
مازیار
۱۰ مهر ۱۴۰۳۲۱ دنده نیست
۲۰ تا جلو ۴ تا عقب
ali_x76
۱۰ مهر ۱۴۰۳یه سریاشون ۳ تا لیور دارن
یکی دندهست، یکی نیم دنده، یکی هم خروجی گیربکسه
یعنی 4x2x2 میشه ۱۶ دنده با ۳ تا لیور
عقب رو هم حساب کنی میشه ۲۰ دنده
R
۱۰ مهر ۱۴۰۳ترانزیت ها خیلی وقته ۱۲ چرخ هستن ۱۸ چرخ مال زمان قدیم بود کامیون ۱۸ چرخ لفظ قدیمیه آپدیت باش ادمین جان😉
شاهین
۱۰ مهر ۱۴۰۳سلام نه مدل های آمریکایی زیادی همچنان بصورت ۱۸ چرخ تولید میشن.
amirboss
۱۰ مهر ۱۴۰۳تعداد دنده های بالاتر در خودروهای سنگین به دلیل توازن گشتاور خروجی از گیرباکس به چرخ ها نسبت به شرایط جاده هست.
چیزی که مسلمه با هرتعویض دنده دوران و گشتاور خروجی گیرباکس تغییر میکنه و این به معنای قدرت خروجی بهتر و راندمان موثر تریلر در شرایط پیش رو هست.